مبانی نظری وپیشینه تحقیق درمورد یادگیری

مبانی نظری وپیشینه تحقیق درمورد یادگیری

دسته بندی : مدیریت

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 150 کیلو بایت

تعداد صفحات : 47

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

با وجود اینكه ممكن است برخی از رفتارهای انسان ، واكنشی ناشی از محیط و یا رفتارهای دیگران باشد ولی به نظر می رسد كه بیشتر رفتارهای انسان بر اساس آموخته های اوست .

انسان در واقع هیچگاه از یادگیری فارغ نخواهد شد ، در محیط كاری خود از روسا، همكاران ، ارباب رجوع و حتی مرئوسین خود یاد میگیریم .

تعریف یادگیری : 1

یاد گیری را به طرق مختلف تعریف نموده اند ، به زعم یكی از نویسندگان یادگیری عبارتست از یك تغییر دائمی در رفتار و یا در الگوی رفتاری است كه از تجربه ممتد ناشی می شود . بنابر این یادگیری را نمی توان حالت روحی روانی و یا جسمی موقت دانست كه ممكن است از روی نیاز ، بیماری ، مصرف الكل و یا سایر مواد مخدر ایجاد شده باشد . (گوتسچ[1]و استنلی[2]،1987)

تئوریها و نظریه های یادگیری :

تئو ری محرك ـ پاسخ ، كه گاهی تحت عنوان تئوری و یا مكتب « رفتار گرایان » هم مطرح شده است نظر دانشمند اینست كه یادگیری را ایجاد ارتباط بین محرك و یك پاسخ می دانند و به این نتیجه رسیده اندكه یادگیری در انسان هم می تواند در نتیجه تشویق و تنبیه و یا بهتر بگویم « پاداش و نتیجه » انجام پذیرد .

اسكینر2 معتقد است به شرطی انسان یاد می گیرد كه رفتار ناشی از یادگیری موجب دریافت پاداش گردد به عنوان مثال ، اگر شخص برای گذرانیدن یك دوره آموزشی معرفی شود زمانی به یادگیری اقدام می نماید كه مطمئن شود گذرانیدن دوره مذكور و افزایش دانش ، مهارت و رفتار مطلوب ، او را به هدفهای معنوی ، مادی و یا هر دوی آنها خواهد رسانید .

مكتب گشتالت 3 : تاكید بسیاری به كل نگری دارد . پیروان این مكتب معتقدند برای ارتقای میزان یادگیری ، قسمت های گوناگون یك برنامه آموزشی باید متشكل از مباحث با معنی و مرتبط با كل برنامه های آموزشی باشد این مطلب در واقع اشاراتی به طراحی و تنظیم برنامه های آموزشی و سازماندهی دوره های مختلف آموزشی دارد . (گوتسچ و استنلی ،1987)

2-28-3تئوریهای یادگیری اجتماعی :

به اهمیت مراودات اجتماعی و تاثیر آن در یادگیری انسان تاكید فراوان دارد بر اساس این نظریه هر چیزی را كه بتوان با تجربه مستقیم آموخت ، با مشاهده مستقیم هم امكان آموختن آن وجود دارد .

بنابر این به زعم پیروان نظریه مذكور انسان می تواند از مشاهدات خود الگو سازی نماید . این تئوری استفاده از وسایل آموزشی از قبیل تصویر ، فیلم و ویدئو را به عنوان الگوهای رفتار توصیه می نماید . (مدوری و استیپل ،2000)

2-28-3تئوری آسان سازی :

تئوری آسان سازی در یادگیری تاكید به مشاركت دادن آموزش گیرندگان در مراحل آموزش دارد بر اساس این تئوری شركت كنندگان در دوره های آموزشی ، منابع خوبی برای انتقال دانش و مهارت و رفتارهای لازم هستند كه به هر طریق باید آنان را به مشاركت در مباحث تشویق نمود . در این صورت كارشناسان ، اساتید و یا مربیان آموزشی در واقع بیشتر نقش تسهیل كننده را ایفا می نمایند نه كنترل كننده یا ارائه كننده كل مطالب .

2-28-4اصول یادگیری :

این اصول عبارتند از :

ـ راهنمایی

ـ استانداردهای عملكرد و آگاهی از نتایج آن

ـ پاداش و پیگیری

ـ انگیزش

ـ انتقال

راهنمایی :

كاركنانی كه در دوره های آموزشی شركت می نمایند از همان ابتدای شروع دوره نیاز به راهنمایی و تـوجیه دارنـد ایـن راهنمائیها خـود نیاز به یادگیری از راه آزمایش و خطا را تقلیل می دهد وكار آموزان را از سر درگمی نجات میدهد برخی صاحبنظران بر این عقیده اند كه انسانها به منظور یادگیری از طریق تجارت مفید ، سازنده و موفقیت آمیز نیاز به راهنماییهای دقیق و تشویق كننده دارند .

استاندارد های عملكرد و آگاهی از نتایج كار :

به نظر روانشناسان تربیتی ، انسانها زمانی بهتر یاد میگیرند كه از نتایج یادگیری خود و هدف آن مطلع باشند آنها باید استاندارد های كاری خود را كه در واقع انتظارات سازمان و مدیریت از آنها است بخوبی بدانند و هدف آنان كسب دانش ، مهارت و رفتارهای لازم برای انجام موفقیت آمیز شغل در رسیدن به استانداردها باشد ازطرف دیگر ، كارشناسان و مسئولین آموزش هم باید در ارزشیابی برنامه های آموزشی میزان كسب دانش ، مهارت و رفتارهای لازم را اندازه گیری نموده و از نتایج آن، شركت كنندگان را مطلع نمایند .

اساتید و مربیان آموزشی باید كاملاً مطمئن شوند كه نتایج عملكرد شركت كنندگان در دوره های آموزشی به صورت باز یافت به آنان منعكس شده و اصلاحات لازم در نحوه عمل آنها انجام گیرد ، به نظر بسیاری از كارشناسان امور آموزشی ، بازیافت موثر ترین عامل در نیل به اهداف آموزشی است ، مشروط بر اینكه سریع و صریح باشد

پاداش و پیگیری :

تجربه نشان داده است كه اگر آموزش همراه با پیگیری به وسیله مربیان آموزش و در نظر گرفتن پاداش برای شركت كننده در قبال مطالب آموخته شده باشد ، موثر تر خواهد بود ، پاداش می تواند به صورتهای اضافه حقوق و دستمزد ، ترفیع و یا هر طریق ممكن كه برای سازمان ، مدیریت و كاركنان مورد پذیرش باشد ، در نظر گرفته شود .



1 .Learning

[1] Goetsch

[2] Stanley

Skinner . 2

3 . Gestalt school

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 2:56 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دیگر امکانات