گزارش کارآموزی اداره پست منطقه 14،حسابداری مالی

گزارش کارآموزی اداره پست منطقه 14،حسابداری مالی

دسته بندی : کارآموزی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 2.009 مگا بایت

تعداد صفحات : 46

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

گزارش کارآموزی اداره پست منطقه 14-حسابداری مالی در 46 صفحه ورد قابل ویرایش




مقدمه

حسابداری یكی از علومی است كه همه روزه اكثر افراد با آن سرو كار دارند و برخی به صورت تخصصی و برخی به صورت تجربی از آن استفاده می كنند. حسابداری این امكان را به ما می دهد كه میزان سوددهی وهزینهها را به صورت علمی و دلخواه تغییر دهیم. اطلاعات مربوط به این رشته مورد استفاده عموم مردم از مدیران صنایع ، سرمایه گذاران ،‌ تجار و اصناف تا استفاده كنندگان محصولات و خدمات می باشد و باعث می شود تا اعداد و ارقام نامفهوم و گیج كننده به صورت اطلاعات جالب توجه و قابل نتیجه گیری در دسترس قرار گیرد.

فراگیری این فن به صورت تخصصی، نه تنها به صورت یك حرفه مطرح می‌شود بلكه در زندگی خصوصی و شخصی نیز كارساز می باشد. به طور مثال نحوه صحیح بودجه بندی، تقسیم هزینه، تعیین قیمت تمام شده، روش های پیمانكاری، معاملات اوراق بهادار، تعیین استهلاك دارایی ها، انواع سرمایه گذاری ، حسابداری با توجه به تورم و... از بحث های ارائه شده در این گروه می‌باشد. حسابداری جدید در امیران قدمتی پنجاه ساله دارد. ابتدا حسابداری در موسسات خارجی كه در ایران كار می گردند از قبیل شركت نفت و پس در بانكها و سایر شركتها و موسسات گسترش یافت. بعد از جنگ جانی دوم بدلیل تماس بیشتر ایران با كشورهای توسعه یافته اهمیت حسابداری به عنوان یك حرفه ضروری در جامعه احساس شر و امروزه با پیشرفت روزافزون صنعت و تجارت و بدلیل تنوع و پیچیدگی حسابهای سازمانهای مختلف اقتصادی و همچنین لزوم اعمال مدیریت برتر و نیاز مدیران به استفاده از اطلاعات مالی مفید سازمان خود موجب گردیده كه حسابداری به صورت یك فن نوین به عنوان ابزاری قدرتمند در سیستم اقتصادی بكار گرفته شود. در پایان شاید بتوان حسابداری را به عنوان پایه اصلی صنعت ، تولید و ادامة‌خدمات معرفی كرد . چرا كه بدون وجود حسابداری و ثبت دقیق و نتیجه گیری صحیح از اطلاعات ، پایه اصلی شركت كه همان سرمایه و نقدینگی است به لرزه درآمده و چه بسا كه شركت را به انحلال بكشاند.



تاریخچة پست

ریشه ها و منابع پست در اعمال قرون و اعصار گذشته نهفته است. در كشورهای باستانی مانند چین، ایران، مصر، یونان، امپراطوری روم اثری از پست را می بینیم كه از یك نوع سیستم ارتباط افكار یا پیغام آوریهای كتبی و شفاهی است كه اساس و سازمان آن را مردانی تشكیل می‌داده اند كه با استفاده از چاپارخانه هاو اسب هایی كه در مسیر راه قرار می گرفته اند وظایف خود را انجام می داده اند. بدین سان پست درآن زمانها فقط وسیله ای انحصاری در اختیار پادشاهان وشاهزاده گان بوده كه به ناچار می بایستی اواخر خود را در دورترین نقاط قلمرو كشورشان ابلاغ نمایند. صومعه ها و كلیساها نیز به نوبه خود به برقراری سرویس مخصوص به خود همت گماشتند و دامنه انشعابات این سرویسها به همان اندازه ایكه مذهب توسعه می‌یافت، گسترده می شد بالاخره تحت تأثیر فعالیت اصناف و پیشه وران و هنگامی كه بنیاد زندگی اجتماعی وجود خود را به هم رسانید ، فقط این دسته از مردم یعنی اصناف و پیشه وران به وسیله پستی كه در اختیار پادشاهان و صومعه ها و كلیساها بود، توانستند احتیاجات ارتباطی خود را مرتفع نمایند.

این تشكیلات مقدماتی پست كه تقریباً حالتی نیمه دولتی و نیمه خصوصی داشت تا قرون وسطی دوام یافت، ولی به زودی معلوم شد كه این تشكیلات ابتدایی و محدود قادر نخواهد بود احتیاجات جامعه ای را كه دائماً در حال تحول به سر می برد برآورده سازد، از طرفی اختراع چاپ كه كم كم آموزش و تعلیمات همگانی را در قشرهای مختلف مردم گسترش می‌داد، باعث افزایش مستمر مبادلات گردید. تحت تأثیر چنین نیازهایی ، پست راهی جز توسعه و گسترش نداشت. اختراع كشتی های بخار و به وجود آمدن راه آهن، برای پست تحول و دگرگونی دیگر را در برداشت. در این زمان ادارات پست این واقعیت را درك كردند كه بر ای تسریع در امر مبادلات بین المللی خود در سطحی برابر و موازی با وسایل موجود حمل و نقل چاره ای جز ساده كردن تشریفات و بخصوص یكنواخت و كم كردن نرخهای پستی خود ندارند. در این راستا اشخاص زیر اقدامات مهمی را انجام دادند. كه منجر به سازماندهی پست بین الملل گردید:

1) رولاند هیل (ابداع مستمر)

2) فن هرفلوت؛ مطالعاتی دایر بر اتخاذ نرخهای بین المللی ساده و یكنواخت شده بودن در نظر گرفتن هزینه ترانزیت ارائه كرد.

3) فالوئل دویاسی؛ ایجاد یك مجمع پستی جهانی به منظور وضع تعرفه ها و نرخهای پستی ساده یكنواخت (1855)

4) مونتگمری بلر: پیشنهاد تشكیل كنفرانس پاریس درسال 1862

5) هنریخ فن استفان ؛ موفق ترین شخصیت متحول كننده پست بین الملل می باشد كه به پیشنهاد وی كنفرانس بین المللی پست در 15 سپتامبر 1874 در شهر برن (سوئیس) با حضور 22 كشور برگزار شد كه در تاریخ 9 اكتبر همان سال یك قرارداد پستی به امضاء رسید كه در این قرارداد تأسیس یك اتحادیه پستی جهانی نیز در نظر گرفته شده بود به همین مناسبت ، 9 اكتبر مطابق با 17 مهر به عنوان روز جهانی پست انتخاب گردید. پس از تأسیس اتحادیه پستی جهانی (UPU) در سال 1874، ایران نیز به عنوان بیست ونهمین كشور عضو در سال 1877 م. به اتحادیه مذكور ملحق گردید. در حال حاضر 190 كشور در اتحادیه عضویت دارند . مقر این اتحادیه و نهادهای دائمی آن در شهر برن (سوئیس) قرار دارد. طبق ماده یك اساسنامه اتحادیه، كشورهایی كه تحت عنوان UPU این اساسنامه تأیید كرده اند، یك قلمرو و واحد پستی را برای مبادله متقابل پست نامه ها تشكیل می دهند. آزادی ترانزیت در سراسر قلمرو اتحادیه تضمین شده است. در واقع هدف اتحادیه تأمین سازمان و اعتلای سرویسهای پستی و مساعدت در جهت گسترش همكاریهای بین المللی است. علاوه بر آن اتحادیه مذكور در حدود امكانات برای كمكهای فنی پستی مورد تقاضا كشورهای عضو تشریك مساعی می نماید.

زبان رسمی اتحادیه طبق اساسنامه اتحادیه زبان فرانسه می باشد و زبان انگلیسی نیز در سال 1994 به عنوان زبان كاری اتحادیه تعیین شد و اكثر اسناد و مدارك اتحادیه به زبانهای اسپانیولی – پرتغالی – انگلیسی – عربی – روسی می‌شود و هزینة خدمات توسط گروه زبانی درخواست كننده تقبل می‌شود.

تعریف پست:

برای پست تعاریف زیادی شده كه هر یك از آنها بیانگر تمام یا قسمتی از فعالیتهای پست می باشد كه چند نمونه از آن در زیر آمده است.

1) پست عامل ارتباط كتبی بین انسانها است.

2) پست یك شبكه رابطه بین كلیه امور هر جامعه است.

3) پست یك وسیله ارتباطی ارزان قیمت و بسیار مهم داخلی و بین المللی است.

4) پست یك شبكه رابط بین كلیه امور هر جامعه است كه در امر جا به جایی مراسلات و افاضات و پول وسایر اوراق بهادار و هر گونه مرسوله ای كه مجاز به حمل و نقل آن باشد فعالیت می كند.

كلمة‌پست:

از نظر لغوی ، واژه پست از كلمه سانسكریت Postas «پوستاس» به معنی ثابت می باشد كه بعدها به زبان لاتین منتقل شده و در معنی و لفظ دگرگون گشته و به لغت Posta مشتق از اسم مفعول Positus به معنی امانت گذاردن مبدل شده این كلمه در زبان یونانی به صورت پیستولی استعمال شده و در زبان ایتالی نیز به صورت Poste به كار برده می شود.

عملیات مهم پست:

امین اموال:

امین اموال ماموری است كه از بین مستخدمین رسمی با پیشنهاد مدیر كل اداره اجرایی و موافقت ذیحساب به این سمت منصوب و مسئولیت حفظ وحراست و تحویل و تحول و تنظیم حساب اموال و كالاهای ابوالجمعی خود را بر اساس دستورالعمل آیین نامه اموال وسایر مقررات مربوط به عهده دارد.

وظایف امین اموال:

الف) مسئولیت نگهداری و بروز نمودن گردش فیزیكی حساب كلیه اموال شركت (از محل منابع طرح جاری و یا امانی) بامشخصات كامل

ب) نظارت بر تحویل و تحول اموار در شركت

پ) تنظیم فرمهای اموالی وارسال آن به مراجع مربوطه

ت) كنترل آماری اموال موجود در واحدها بطور دوره ای (حداقل یكبار در پایان هر سال)

ج) نظارت بر حفاظت یكی اموال و عنداللزوم تهیه گزارش های مورد نیاز واحدها

چ) تحویل اموال جدید و توزیع آن بین واحدهای شركت و ثبت و نگهداری آن در مدارك مناسب

ح) انتقال اطلاعات به واحدحسابداری اموال جهت ثبت در سیستم اموال

خ) امین اموال مكلف است برای هر یك از اموال غیر هرمی تحت ابوالجمعی خود با رعایت ترتیب شماره، یك شماره پلاك اختصاص دهد و شماره مذكور را در مورد اموالی كه الصاق برچسب به آنهامیسر نباشد، ثبت مشخصات دارایی در سیستم كامپیوتری ابوالجمعی و دفاتر الزامیست.

دفتر اموال:

صورت ریز اموال تحت ابوالجمعی امین اموال در دفتری موسوم به دفتر ثبت می گردد در این دفتر هر یك از اقلام دارایی یك سطر از دفتر را به خود اختصاص می دهد و تغییرات مربوط به آن اعم از جابه جایی تغییر استفاده كننده و... تا زمان فروش در آن سطر نوشته خواهد شد. اموال مزبور به ترتیب شماره پلاك در این دفتر نوشته
می شوند.

درآمد:

موضوع فعالیت شركت پست جمهوری اسلامی ایران كه همانا ارائه خدمات پستی فراگیر در سطح كشور می باشد بهره مندی از یك سیستم حسابداری بازرگانی و یا صنعتی را موجب گردید تا بااستفاده از روشهای مورد عمل در سیستم های مزبور بتوان عملكردشركت را برای یك دوره مالی محاسبه و گزارش نمود. از همین رو روش محاسبه، وصول جمع آوری كنترل ثبت و ضبط درآمدهای شركت در قالب یك دستورالعمل اجرایی در مورخ 7/5/1380 به تصویب هیئت مدیره شركت رسید و از تاریخ 27/5/1380 جهت اجرای واحدبه تمامی ادارات پستی ابلاغ گردید.

با توجه به اهمیت نكات مطروحه از دستورالعمل مذكور، مختصراً به شرح پاره ای از آن می پردازیم:

1) رعایت اصل روش تعهدی در شناسایی و ثبت و ضبط درآمدهای شركت

2) تمركز حسابهای مالی منجمله درآمدهای شركت در ذیحسابی و اداره كل امور مالی

3) الزام به واریز وجوه درآمدهای شركت به حساب خزانه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران (حساب 1190)

4) عدم امكان برداشت ازحسابهای رابط در آمد

5) الزام به واریز پیش دریافتها به حساب درآمد شركت

6) لزوم كنترل نقدینه ها

7) مستندسازی حساب درآمد

8) طبقه بندی درآمدهای شركت به تفكیك خدمات پستی و استفادهاز كدینگ واحد در سطح شبكه

بخش اول – درآمد نقدی

1) استخراج و محاسبه درآمدمكتسبه به صورت روزانه و بر اساس روشهای پستی صادره تلخیص و ثبتآنها در دفتر درآمد روزانه توسط هر یك از واحدهای قبول

2) ارسال فرمهای خلاصه درآمد از سطح واحدهایقبول به مراكز شهرستانها و مراكز استانها به امور مالی واحدهای اجرایی

3) لزوم كنترل روشهای پستی تحویلی، مصرفی و درآمدهای محقق شده و جمع آوری روشهای مصرفی.

بخش دوم – درآمد نسیه:

1)نیازهای جامعه و مشتریان كلان شركت به ارائه خدمات قراردادی موجب ایجاد درآمدهای نسیه گردیده است.

2) با توجه به نحوه وصول خدمات ارائه شده به طرفهای قرارداد، قراردادهابه دو روش تقسیم بندی شده اند.

1-2) قراردادهایی كه وصول مطالبات ناشی از خدمات ارائه شده به عهدة واحد اجرایی منعقد كننده قرارداد می باشد.

2-2) قراردادهایی كه وصول مطالبات ناشی از خدمات ارائه شده به عهده واحد دیگری است.

3) استخراج و محاسبه درآمد مكتسبه بر اساس روشهای پستی صادره، تلخیص و ثبت آنها در دفاتر درآمد روزانه و سایر دفاتر مربوط توسط هر یك از واحدهای ارائه كننده اینگونه خدمات.

4) نگهداری حساب هر یك از طرف قراردادها در دفاتر جداگانه به تفكیك انواع خدمات

5) ارسال صورتحساب برای طرف قرارداد و وصول هزینه پستی متعلق به آن در مقاطع مشخص شده در قرارداد

6) ارسال اطلاعات و مستندات به سایر واحدهای اجرایی كه متولی وصول درآمدهای مربوط می باشند.

7) واریز مطالبات وصول شده به حساب خزانه

بخش سوم – جمع آوری وجوه وتنظیم مدارك

1) تمامی واحدهای قبول كه دسترسی به بانك ملی برای آنان فراهم است ملزم به واریز تمام درآمد مكتسبه به حساب رابط درآمدذیربط به صورت روزانه هستند.

2) واحدهای قبولی كه دسترسی به بانك ندارند می توانند با شرایط ذیل به صورت مقطعی نسبت به واریز درآمدهای خود به حساب رابط اقدام نمایند.

الف) ‌موافقت كارگر

ب)‌پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت كار عادی

ج)‌ ساعات كار اضافی نباید از 4 ساعت در روز تجاوز نماید، مگر در موارد خاص با توافق طرفین

د)‌روز جمعه روز تعطیل هفتگی كارگران با استفاده از مزد

كارگرانیكه به هر عنوان روز جمعه كار كنند در مقابل عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهند كرد.

نكته: مطابق قانون كار از ساعت 6 بامداد تا ساعت 22 كار روز و از ساعت 22 تا 6 بامداد روز بعد كار شب محسوب میگردد.

اگر قسمتی از كار در روز و قسمتی در شب انجام شود كار مختلط محسوب می گردد كه مطابق قانون كار به آن قسمت از كار كه در شب انجام می شود 35% مزد اضافه بر مزد ساعت كار عادی تعلق می گیرد مشروط بر این كارگر نوبت كار نباشد.

فوق العاده اضافه كاری:

به قسمتی از دستمزد ساعت اضافه كاری كه علاوه بر نرخ ساعات عادی به كارگر آن پرداخت می شود فوق العاده اضافه كاری می گویند.

نوبت كاری:

مطابق ماده 55 قانون كار ،‌كار نوبتی عبارت است از كاری كه در طول ماه گردش دارد.

به نحوی كه نوبت های آن در صبح یا عصر یا شب واقع می شود.

به 8 كارگر در ماه به طور نوبتی كار می كند، اگر نوبتی كارش در صبح و عصر واقع شود 10% و چنانچه نوبت كار او در صبح و عصر و شب قرار گیرد 15% و در صورتی كه نوبت كار در صبح و عصر و شب باشد 22 علاوه بر دستمزد عادی به عنوان فوق العاده نوبت كار پرداخت خواهد شد.

ساعت نوبت كار نباید از 8 ساعت در شبانه روز 44 ساعت در هفته تجاوز نماید لیكن جمع ساعات كار در 4 هفته متوالی نباید از176 ساعت بیشتر شود .

پاداش:

معمولا در دوره مالی یا در پایان هر فصل به مناسبت های مختلف مبلغی به عنوان عیدی و پاداش به كاركنان معمولا در پایان هر سال بر مبنای حقوق و دستمزد توسط هیئت دولت تعیین می گردد.

عیدی سالانه یا پاداش آخر سال كلیه حقوق بگیران اعم از بخش دولتی و خصوصی در سال 1386 تا مبلغ 2.270.000 ریال بدون توجه به مدت كاركرد آنان از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق معاف است.

این بدین معنا است كه اگر كارگری در سال 86 چه یك روز كاركرد باشد، چه یك روز كاركرده باشد چه 200 روز و چه 365 روز كار كرده باشد معافیت 2.270.000 ریال به او تعلق می گیرد و معافیت عیدی بر حسب روزهای كاركرد می باشد.

برای نمونه: اگر فردی كه دارای حقوق معینی به مبلغ 225000000 ریال در ماه باشد و از تیر ماه مشغول به كار شده باشد آنگاه جهت محاسبه عیدی مراحل زیر را دنبال می كنیم.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 19 دی 1396 ] [ 4:08 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دیگر امکانات