مبانی نظری ساختار سازمانی، قدرت سازمانی

مبانی نظری ساختار سازمانی، قدرت سازمانی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 91 کیلو بایت

تعداد صفحات : 39

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری ساختار سازمانی، قدرت سازمانی



توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری





مقدمه 12
2-1- مبانی نظری پژوهش 12
2-1-1- ساختار سازمانی .......................................................................................................... 13
2-1-1-1- تعریف ساختار و ماهیت آن ...........................................................................13
2-1-1-2- کارکردهای ساختار 14
2 -1-1-3- ابعاد ساختار 14
2-1-1-4- تئوری¬های کلاسیک و نئوکلاسیک در خصوص ساختار 15
2-1-1-5- نوع¬شناسی ساختار 16
2-1-1-5- 1- انواع کلاسیک ساختار سازمانی............................................................16
2 -1-1-5- 2- انواع جدید ساختار سازمانی.................................................................17
2 -1-1-5-1- 1- ساختار کارکردی 16
2-1-1-5-1-2- ساختار بخشی... 16
2-1-1-5-1- 3- ساختار ماتریسی.. 17
2-1-1-5-2- 1- ساختار افقی .............18
2-1-1-5-2-2- ساختار شبکه¬ای....................................................................... 18
2-1-1-5-5- 3- ساختار ستاره¬ای شکل یا خوشه ستاره¬ای...........................18
2 -1-1-5-5-4- ساختار تار عنکبوتی ...............................................................19
2 -1-1-5-5- 5- ساختار پارندی .......................................................................19
2 -1-1-5-5-6- ساختار خوشه¬ای .....................................................................20
2-1-1-5- 5- 7- ساختار مجازی ..................................................................... 20
2-1-1-5-2-8- ساختار تواناساز و بازدارنده......................................................21
2-1-1-5-2-8-1- ساختار تواناساز ....................................................................21
2-1-1-5-2-8-2- ساختار بازدارنده ...................................................................25
2-1-1-5-2-8-3- مقایسه دو نوع ساختار تواناساز و بازدارنده......................27
2-1-2- قدرت 28
2-1-2-1- تعریف قدرت و ماهیت آن .............................................................................28
2-1-2-2- نقش قدرت و اهمیت آن در سازمان و تعامل با محیط 29
2-1-2-3- قدرت و وابستگی 31
2-1-2-4- پیامدهای قدرت و دیدگاه¬های مختلف به آن 32
2-1-2-5- منابع قدرت 33
2-1-2-6- دسته¬بندی قدرت 34
2-1-2-7- کاربرد قدرت 35
2-1-2-8- جمع¬بندی 37
2-2- پیشینه پژوهشی 38
2-2-1- پیشینه خارجی 38
2-2-1-1- پژوهش‌های مرتبط با ساختار سازمانی 38
2-2-1-2- پژوهش‌های مرتبط با قدرت و منابع آن ......................................................39
2-2-2- پیشینه داخلی 40
2-2-2-1- پژوهش ‌های مرتبط با ساختار سازمانی 40
2-2-2-2- پژوهش‌ های مرتبط با قدرت و منابع آن ....................................................41
2-2-3- جمع ¬بندی پژوهش‌های پیشین 42
2-3- جمع ¬بندی فصل 43







2-1- مبانی نظری

در زندگی سازمانی امروزی، مبتنی بر مفهوم پویای"برهم¬کنش چندلایه"(ترک¬زاده، 1388)، نیروهای پویای متعدد و متکثری بر دانشگاه به عنوان یک سیستم اجتماعی باز (هوی و میسکل، 2005 و 2008) نفوذ می یابند. این نیروها از طریق نفوذ (شکل¬دهی و جهت¬دهی) در و بر رفتار سازمانی افراد در سطوح مختلف (فردی، گروهی و سازمانی)، توانمندی سازمانی را نیز متاثر می نمایند. از جمله این عوامل، ساختار سازمانی و قدرت و منابع پویای آن می¬باشد (فونشن ،2007؛ اسوار ،2006). پویش معنادار دانشگاهی، مستلزم درک پویایی¬ها و پیچیدگی¬های درونی و محیطی آن است (ترک¬زاده، 1388). از این رو بررسی رابطه بین انواع ساختار سازمانی و منابع قدرت مدیران به منظور ادراک پویایی¬های درون دانشگاهی اهمیت می¬یابد.
2-1-1-ساختار سازمانی
2-1-1- 1- تعریف ساختار سازمانی و ماهیت آن
ساختار سازمانی موضوعی است که اکثر افراد در موقعیت¬های کاری، کمتر در خصوص آن به تفکر می-پردازند. افراد هر روز به سر کار خود رفته و وظایف خویش را انجام می¬دهند اما در خصوص چگونگی سازماندهی سازمان نمی¬اندیشند. ساختار سازمانی، هم برای سازمان و هم برای اعضای آن مفهوم و عاملی بسیار کلیدی تلقی می¬شود که می¬بایست به دقت در خصوص آن اندیشید. از این¬¬رو می¬بایست به دقت در خصوص آن اندیشید. زیرا یکی از پیامدهای ساختار سازمانی، موفقیت ها و شکست¬های سازمان و اعضای آن می¬باشد (فونشن، 2007).
ساختار روش و رویه¬ای است که به وسیله آن فعالیت¬های سازمان تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می-شوند. از این¬رو ساختار به کنترل اعمال اعضای سازمان می¬انجامد (رابینز و جاج، 2009؛ اعرابی، 1376). در واقع ساختار میدانی¬است برای کنش¬های سازمانی در سطوح مختلف (هال، 2002). با چنین تعریفی، ساختار عملاً قلمرو وسیعی می¬یابد که دارای ابعاد، عناصر و ویژگی¬های خاص خود می¬باشد. بر همین اساس، ساختار سازمانی، بسته به ترکیب ابعاد، عناصر و ویژگی¬های خود، در انواع مختلفی متجلی خواهد شد. بدیهی است که هر نوعی نیز به نوبه خود، کارکرد و به تبع اثرات ویژه خود را خواهد داشت. لذا ملاحظه می¬شود که ساختار سازمانی می¬تواند نقش و اثر تعیین¬کننده¬ای در کیفیت عملکرد و اثربخشی سازمان در سطوح و رده¬های مختلف داشته باشد.
در نگاهی دیگر، ساختار سازمانی برآیند چرخه پویای تفکیک و یکپارچگی می¬باشد. بدین معنا که تفکیک در سازمان از طریق تقسیم کارویژه¬های (کار، نقش و عملکرد) مختلف میان اجزای یک مجموعه سازمانی، رخ می¬دهد. این مهم (تفکیک) منجر به ایجاد فشار فزاینده برای برقراری ارتباط و هماهنگی میان اجزا می¬گردد. این امر نیز به نوبه خود به یکپارچگی سازمانی می¬انجامد. تحقق این مهم (یکپارچگی سازمانی) خود از طریق ایجاد یک واحد مدیریتی یا سیستم¬ها و روش¬های واحد یا هماهنگ انجام می¬پذیرد. حال چنانچه یکپارچگی با رشد سازمان هماهنگ گردد، خود تفکیک مجدد را ایجاب می¬نماید. تفکیک مجدد نیز خود منجر به یکپارچگی مجدد می¬شود. پس بر اساس پویایی¬های داخلی واقتضائات محیطی می¬بایست تفکیک¬ها و یکپارچگی¬های متفاوتی ایجاد نمود. به عبارتی دیگر، متناسب با شرایط درونی و برای پاسخگویی معنادار به اقتضائات محیطی می¬بایست به طور مستمر (دائم نه بلکه لحظه به لحظه) به طراحی تفکیک و یکپارچگی¬های پویا اقدام نمود. از این¬رو می¬بایست همواره درصدد برقراری تعادل پویا بین این دو مفهوم بود (هچ، 1387).

مبانی نظری ساختار سازمانی، قدرت

مقدمه ..................................................................................................................................................... 12

2-1- مبانی نظری پژوهش ............................................................................................................... 12

2-1-1- ساختار سازمانی .......................................................................................................... 13

2-1-1-1- تعریف ساختار و ماهیت آن ...........................................................................13

2-1-1-2- کارکردهای ساختار .......................................................................................... 14

2 -1-1-3- ابعاد ساختار...................................................................................................... 14

2-1-1-4- تئوری­های کلاسیک و نئوکلاسیک در خصوص ساختار........................ 15

2-1-1-5- نوع­شناسی ساختار ........................................................................................... 16

2-1-1-5- 1- انواع کلاسیک ساختار سازمانی............................................................16

2 -1-1-5- 2- انواع جدید ساختار سازمانی.................................................................17

2 -1-1-5-1- 1- ساختار کارکردی .............................................................. 16

2-1-1-5-1-2- ساختار بخشی........................................................................ 16

2-1-1-5-1- 3- ساختار ماتریسی.................................................................. 17

2-1-1-5-2- 1- ساختار افقی .................................................................. .............18

2-1-1-5-2-2- ساختار شبکه­ای....................................................................... 18

2-1-1-5-5- 3- ساختار ستاره­ای شکل یا خوشه ستاره­ای...........................18

2 -1-1-5-5-4- ساختار تار عنکبوتی ...............................................................19

2 -1-1-5-5- 5- ساختار پارندی .......................................................................19

2 -1-1-5-5-6- ساختار خوشه­ای .....................................................................20

2-1-1-5- 5- 7- ساختار مجازی ..................................................................... 20

2-1-1-5-2-8- ساختار تواناساز و بازدارنده......................................................21

2-1-1-5-2-8-1- ساختار تواناساز ....................................................................21

2-1-1-5-2-8-2- ساختار بازدارنده ...................................................................25

2-1-1-5-2-8-3- مقایسه دو نوع ساختار تواناساز و بازدارنده......................27

2-1-2- قدرت................................................................................................................................ 28

2-1-2-1- تعریف قدرت و ماهیت آن .............................................................................28

2-1-2-2- نقش قدرت و اهمیت آن در سازمان و تعامل با محیط ....................... 29

2-1-2-3- قدرت و وابستگی ........................................................................................... 31

2-1-2-4- پیامدهای قدرت و دیدگاه­های مختلف به آن........................................... 32

2-1-2-5- منابع قدرت ........................................................................................................ 33

2-1-2-6- دسته­بندی قدرت ............................................................................................. 34

2-1-2-7- کاربرد قدرت ...................................................................................................... 35

2-1-2-8- جمع­بندی ........................................................................................................... 37

2-2- پیشینه پژوهشی ....................................................................................................................... 38

2-2-1- پیشینه خارجی ............................................................................................................. 38

2-2-1-1- پژوهش‌های مرتبط با ساختار سازمانی......................................................... 38

2-2-1-2- پژوهش‌های مرتبط با قدرت و منابع آن ......................................................39

2-2-2- پیشینه داخلی ............................................................................................................... 40

2-2-2-1- پژوهش ‌های مرتبط با ساختار سازمانی....................................................... 40

2-2-2-2- پژوهش‌ های مرتبط با قدرت و منابع آن ....................................................41

2-2-3- جمع ­بندی پژوهش‌های پیشین ............................................................................... 42

2-3- جمع ­بندی فصل........................................................................................................................ 43

2-1- مبانی نظری

در زندگی سازمانی امروزی، مبتنی بر مفهوم پویای"برهم­کنش چندلایه"(ترک­زاده، 1388)، نیروهای پویای متعدد و متکثری بر دانشگاه به عنوان یک سیستم اجتماعی باز (هوی و میسکل، 2005 و 2008) نفوذ می یابند. این نیروها از طریق نفوذ (شکل­دهی و جهت­دهی) در و بر رفتار سازمانی افراد در سطوح مختلف (فردی، گروهی و سازمانی)، توانمندی سازمانی را نیز متاثر می نمایند. از جمله این عوامل، ساختار سازمانی و قدرت و منابع پویای آن می­باشد (فونشن[1]،2007؛ اسوار[2]،2006). پویش معنادار دانشگاهی، مستلزم درک پویایی­ها و پیچیدگی­های درونی و محیطی آن است (ترک­زاده، 1388). از این رو بررسی رابطه بین انواع ساختار سازمانی و منابع قدرت مدیران به منظور ادراک پویایی­های درون دانشگاهی اهمیت می­یابد.

2-1-1-ساختار سازمانی

2-1-1- 1- تعریف ساختار سازمانی و ماهیت آن

ساختار سازمانی موضوعی است که اکثر افراد در موقعیت­های کاری، کمتر در خصوص آن به تفکر می­پردازند. افراد هر روز به سر کار خود رفته و وظایف خویش را انجام می­دهند اما در خصوص چگونگی سازماندهی سازمان نمی­اندیشند. ساختار سازمانی، هم برای سازمان و هم برای اعضای آن مفهوم و عاملی بسیار کلیدی تلقی می­شود که می­بایست به دقت در خصوص آن اندیشید. از این­­رو می­بایست به دقت در خصوص آن اندیشید. زیرا یکی از پیامدهای ساختار سازمانی، موفقیت ها و شکست­های سازمان و اعضای آن می­باشد (فونشن، 2007).

ساختار روش و رویه­ای است که به وسیله آن فعالیت­های سازمان تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می­شوند. از این­رو ساختار به کنترل اعمال اعضای سازمان می­انجامد (رابینز و جاج، 2009؛ اعرابی، 1376). در واقع ساختار میدانی­است برای کنش­های سازمانی در سطوح مختلف (هال، 2002). با چنین تعریفی، ساختار عملاً قلمرو وسیعی می­یابد که دارای ابعاد، عناصر و ویژگی­های خاص خود می­باشد. بر همین اساس، ساختار سازمانی، بسته به ترکیب ابعاد، عناصر و ویژگی­های خود، در انواع مختلفی متجلی خواهد شد. بدیهی است که هر نوعی نیز به نوبه خود، کارکرد و به تبع اثرات ویژه خود را خواهد داشت. لذا ملاحظه می­شود که ساختار سازمانی می­تواند نقش و اثر تعیین­کننده­ای در کیفیت عملکرد و اثربخشی سازمان در سطوح و رده­های مختلف داشته باشد.

در نگاهی دیگر، ساختار سازمانی برآیند چرخه پویای تفکیک و یکپارچگی می­باشد. بدین معنا که تفکیک در سازمان از طریق تقسیم کارویژه­های (کار، نقش و عملکرد) مختلف میان اجزای یک مجموعه سازمانی، رخ می­دهد. این مهم (تفکیک) منجر به ایجاد فشار فزاینده برای برقراری ارتباط و هماهنگی میان اجزا می­گردد. این امر نیز به نوبه خود به یکپارچگی سازمانی می­انجامد. تحقق این مهم (یکپارچگی سازمانی) خود از طریق ایجاد یک واحد مدیریتی یا سیستم­ها و روش­های واحد یا هماهنگ انجام می­پذیرد. حال چنانچه یکپارچگی با رشد سازمان هماهنگ گردد، خود تفکیک مجدد را ایجاب می­نماید. تفکیک مجدد نیز خود منجر به یکپارچگی مجدد می­شود. پس بر اساس پویایی­های داخلی واقتضائات محیطی می­بایست تفکیک­ها و یکپارچگی­های متفاوتی ایجاد نمود. به عبارتی دیگر، متناسب با شرایط درونی و برای پاسخگویی معنادار به اقتضائات محیطی می­بایست به طور مستمر (دائم نه بلکه لحظه به لحظه) به طراحی تفکیک و یکپارچگی­های پویا اقدام نمود. از این­رو می­بایست همواره درصدد برقراری تعادل پویا بین این دو مفهوم بود (هچ، 1387).



[1]Fontaine

[2]Swarr

مبانی نظری سیستم, سیستم‌های اطلاعات مدیریت, مدیریت منابع انسانی

2-1- تعریف سیستم........................................ 12

2-1-1- عناصر سیستم...................................... 13

2-1-2- اطلاعات........................................... 15

2-1-3- اهمیت اطلاعات..................................... 16

2-1-4- ویژگی‌های اطلاعات.................................. 16

2-1-5- افزایش تقاضا برای اطلاعات......................... 17

2-2- تعاریف سیستم اطلاعات مدیریت......................... 17

2 ـ 3 ـ تاریخچه سیستم‌های اطلاعات مدیریت.................. 19

2ـ 4 ـ انواع سیستم‌های اطلاعاتی........................... 23

2 ـ 4 ـ 1 ـ سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS)................... 24

2ـ 4ـ2 ـ سیستم گزارش دهی مدیریت (MRS)..................... 25

2ـ 4ـ3 ـ سیستم‌های اطلاعات مدیران اجرایی (EIS) .............. 27

2 ـ4 ـ 4 ـ سیستم خودکار اداری (OAS)...................... 28

2 ـ4 ـ 5 ـ سیستم پردازش عملیات (TPS)..................... 29

2 ـ4 ـ 6 ـ سیستم خبره یا هوشمند (ES)..................... 31

2 ـ5 ـ مدیریت و سیستم‌های اطلاعات مدیریت.................. 32

2ـ5ـ1ـ سیستم اطلاعات مدیریت و نقش‌های مدیران.............. 33

2ـ5ـ2ـ دانش مدیریت...................................... 34

2ـ6ـ نقش کامپیوتر در سیستم اطلاعات مدیریت ........... 35

2ـ7 ـ ویژگی‌های استثنایی کامپیوتر.................... 35

2ـ7 ـ1ـ مدل عمومی‌یک سیستم کامپیوتر.................. 36

2ـ8ـ تفاوت بین کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی.......... 37

2 -8- 1- جایگاه سیستم‌های اطلاعات مدیریت، بعنوان یک سیستم 38

2 -8- 2- ضرورت سیستم اطلاعات مدیریت ................. 39

2 - 9 - سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی ........... 40

2 - 9 - 1- ضرورت سیستم اطلاعات منابع انسانی ......... 42

2 -9 - 2- کاربرد سیستم اطلاعات منابع انسانی ......... 42

2 ـ 10 ـ ارزیابی سیستم اطلاعات مدیریت................ 45
2 ـ 11ـ مفهوم مدیریت منابع انسانی................... 49

2 ـ 12 ـ اهمیت مدیریت منابع انسانی.................. 50

2 ـ 13 ـ تاریخچه مدیریت منابع انسانی................ 50

2 ـ 14 ـ عناصر سیستم مدیریت منابع انسانی با نگرشی استراتژیک 53

2 ـ 15 ـ اهداف مدیریت منابع انسانی.................. 55

2 ـ 16 ـ نقش مدیریت منابع انسانی.................... 56

2ـ16ـ1ـ سازماندهی................................... 61

2-16-2- برنامه‌ریزی منابع انسانی..................... 64

2-16-3- كارمندیابی.................................. 65

2-16-4- توسعه منابع انسانی.......................... 66

2-16-5- مدیریت پاداش................................ 67

2-16-6- امور رفاهی كاركنان.......................... 68
2-16-7- امور اداری و پرسنلی كاركنان................. 69

2-17- پژوهشهای مرتبط با موضوع پژوهش ................ 70

2 ـ17 ـ1-حقیقات انجام شده در خارج .................. 70

2 ـ 17-2- تحقیقات انجام شده در داخل................. 72

مقدمه

در این فصل جهت ارزیابی كاربرد سیستم‌های اطلاعات مدیریت در مدیریت منابع انسانی، ابتدا مباحث مربوط به سیستم اطلاعات مدیریت، كه شامل: تعریف سیستم و اطلاعات برای درك بهتر سیستم اطلاعات مدیریت و سپس تعریف سیستم اطلاعات مدیریت، تاریخچة سیستم اطلاعات مدیریت، انواع سیستم اطلاعات مدیریت، جایگاه سیستم اطلاعات مدیریت، ضرورت سیستم اطلاعات مدیریت، سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی و ارزیابی سیستم اطلاعات مدیریت و سپس مباحث مربوط به مدیریت منابع انسانی كه شامل: تعریف مدیریت منابع انسانی، هدف و وظایف مدیریت منابع انسانی است مورد بحث قرار می‌گیرد و در نهایت این فصل با بررسی پژوهش‌های مرتبط با موضوع تحقیق در خارج و داخل دنبال می‌شود.

2-1- تعریف سیستم[1]

سیستم مجموعه‌ای است كه از چندین جزء وابسته به یكدیگر تشكیل یافته است. منصوركیا (1381) عقیده دارد كه "سیستم عبارت است از تعدادی روش وابسته به یكدیگر كه با اجرای روشهای مزبور، قسمتی از هدف یك سازمان تأمین می‌شود" (ص 42). در طول سالیان دراز تعاریف گوناگونی از سیستم بیان گردیده است كه اكثراً یك مفهوم را می‌رسانند. نظر مشترك بیشتر مطالبی كه درباره سیستم جمع آوری شده است آن را به این صورت تعریف كرده است كه: "سیستم مجموعه‌ای از عناصر است كه برای رسیدن به یك هدف مشخص و مشترك گرد هم آمده اند به طوری كه بین این عناصر یك رابطه تعاملی وجود دارد و نظم در روابط بین عناصر وجود دارد. یعنی هر عنصر دارای یك نقش می‌باشد" (صرافی زاده و پناهی، 1384، ص 4).

در نتیجه سیستم عبارت است از مجموعه‌ای از عناصر كه به یكدیگر تأثیرات متقابل دارند. مهمترین خاصیت هر سیستم، وابستگی متقابل عناصر آن به یكدیگر و تشكیل یك مجموعه برای انجام وظیفه‌ای خاص است.

2-1-2- عناصر سیستم

همانطور كه گفته شد یك سیستم مجموعه‌ای از اجزاء می‌باشد كه با هم، برای برآوردن یك هدف یا مقصود، در كنش متقابل می‌باشد. تحت چارچوب این تعریف، عناصر لازم برای وجود هر سیستمی‌می‌تواند مشخص گردد. این عناصر، محیط[2]، نهاده[3]، فرایند[4]، بازده[5] و بازخورد[6] را در بر می‌گیرد.

· محیط سیستم

هر سیستمی‌در یك محیط عمل می‌كند و با محیط خود تعامل دارد، از آن دریافتی‌هایی دارد و به آن خروجی‌هایی می‌فرستد. محیط سیستم را احاطه می‌كند. در عین حال هم بر آن اثر می‌گذارد و هم از آن متأثر می‌شود. سلمانی (1376) عقیده دارد كه "محیط برای یك سیستم مشخص عبارت است از مجموعه همه اشیایی كه تغییر در ویژگی‌های آنها بر روی سیستم اثر می‌گذارد و همچنین اشیایی كه رفتار سیستم باعث تغییر در ویژگی‌های آنها می‌شود" (ص 10). سیادت و ربانی (1381) در تعریف دیگر محیط سیستم را به شرح زیر تعریف نموده اند:

هر سیستم توسط محیطی خاص احاطه گردیده است و از عوامل محیطی از قبیل عوامل فرهنگی، طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متأثر است و بر آنها اثر می‌گذارد. این تأثیر و تأثر جریانی یك جانبه نبوده و جنبه متقابل دارد. بنابراین، محیط هر سیستم را یك سری عوامل تشكیل می‌دهند كه با اینكه جزء سیستم نیستند اما تغییری در هر یك از آنها می‌تواند تغییراتی را در سیستم مسبب گردد. سیستم برای ابقاء در محیط بایستی پاسخگوی نیازهای محیطی باشد و خود را با شرایط و اوضاع و احوال محیط خود تطبیق دهد (ص 33).

آنچه به عنوان محیط تلقی می‌گردد به اهداف، نیازها و فعالیتهای سیستم و نیز به نوع سیستم، بستگی دارد. در نتیجه همه سیستم‌ها دارای محیط خاص خود می‌باشند و سیستم با محیط خود از طریق داده و ستاده در كنش متقابل است.

· داده یا ورودی

هر آنچه از محیط وارد سیستم می‌شود داده یا ورودی نام دارد. اطلاعات، انرژی و تجهیزات در ارتباط با محیط هم می‌توانند نهاده باشند و هم ستاده. "منظور از وارده كلیه انرژیها و موادی است كه به نحوی در سیستم وارد می‌شوند و تحرك سیستم را سبب می‌گردند" (سیادت و ربانی، 1381، ص 27). بنابراین سیستم نیازمند دریافت داده‌ها از محیط می‌باشد. سن[7] (1990) در رابطه با ورودی سیستم عقیده دارند كه:

"معمولاً دو نوع ورودی وجود دارند كه وارد سیستم می‌شوند: 1- ورودی مولد[8] كه ورودی‌های فعال شونده هستند و داده‌هایی كه به وسیله سیستم دریافت گردیده و خروجی را پدید می‌آورد و 2- ورودی نگهدارنده[9] كه برای بهبود و توازن سیستم از محیط دریافت می‌گردد و توازن و پایداری سیستم را تضمین می‌كند" (ص 104).



[1] - System

[2] - Environment

[3] - input

[4] - Transformation

[5] - output

[6] - Feedback

[7] - Senn

[8] - Energizing Input

[9] - Maintenance Input

دیگر امکانات