پاورپوینت دهیدراتاسیون و رهیدراتاسیون در ورزش

پاورپوینت دهیدراتاسیون و رهیدراتاسیون در ورزش

دسته بندی : عمومی

فرمت فایل : pptx

حجم فایل : 2.362 مگا بایت

تعداد صفحات : 90

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

•اگر دوندگان استقامتی به اندازه یک درصد از وزن بدن خود آب از دست دهند , 2 درصد از سرعت آنها کم میشود . به طور مثال اگر دونده 10000 متر ، در 35 دقیقه 4درصد آب از دست بدهد 2 دقیقه و 48 ثانیه به رکورد او اضافه می شود. •کاهش آب بدن باعث کاهش حجم پلاسما , کاهش جریان به عضلات , کاهش فشار خون و افزایش ضربان قلب خواهد شد .

•پیشگیری از کم آبی در ورزشکاران مهم است و بهترین راه آن هم مصرف مقدار زیادی از مایعات قبل، حین و بعد از خاتمه تمرین یا مسابقه ورزشیاست. اغلب ورزشکار متوجه از دست دادن آب بدن و کاهش سطح عملکرد خود به علت آن نیست و این وظیفه مربی یا پزشک تیم است که به این امر توجه داشته باشد. چنانچه میزان مایع مصرفی خود را بدانید می توانید میزان آب بدن خود را یکی از دو این روش تحت کنترل داشته باشید

در زیر نمایی از اسلاید را می توانید ببینید:

پاورپوینت دهیدراتاسیون و رهیدراتاسیون در ورزش

پاورپوینت دهیدراتاسیون و رهیدراتاسیون در ورزش

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:46 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپوینت محاسبه انرژی مصرفی هنگام استراحت ، اجرای فعالیت های زیر بیشینه و بیشینه در دوران رشد

پاورپوینت محاسبه انرژی مصرفی هنگام استراحت ، اجرای فعالیت های زیر بیشینه و بیشینه در دوران رشد

دسته بندی : عمومی

فرمت فایل : pptx

حجم فایل : 7.597 مگا بایت

تعداد صفحات : 50

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

•طبق قانون اول ترمودینامیك(اصل بقای انرژی )انرژی هرگز بوجود نمی آید واز بین نمی رود بلكه همواره از شكلی به شكل دیگر و سرانجام به گرما تبدیل می شود.

باتوجه به اینكه همه انواع انرژی سرانجام به گرما تبدیل میشود ، میزان انرژی آزاد شده در یك واكنش شیمیایی از مقدار گرمای تولید شده محاسبه میشود

•در سیستم های بیولوژیكی ، انرژی براساس كیلوكالری اندازه گیری میشود.

•یك كیلوكالری : مقدار انرژی حرارتی كه بتواند در محیطی با دمای 15 درجه سانتیگراد ،دمای یك كیلوگرم آب را یك درجه سانتیگراد بالا ببرد.

نمایی از اسلاید را در زیر ببینید:

پاورپوینت محاسبه انرژی مصرفی هنگام استراحت ، اجرای فعالیت های زیر بیشینه و بیشینه در دوران رشد

پاورپوینت محاسبه انرژی مصرفی هنگام استراحت ، اجرای فعالیت های زیر بیشینه و بیشینه در دوران رشد

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:46 ] [ احمد احمد ]
[ ]

بروز خسارت و نحوه جبران آن در حقوق اسلام

بروز خسارت و نحوه جبران آن در حقوق اسلام

دسته بندی : فقه و حقوق اسلامی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 117 کیلو بایت

تعداد صفحات : 123

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

این فایل فهرست ندارد

چكیده:

مسأله بروز خسارات و نحوه جبران آن از دیرباز بشریت را به فكر این انداخت تا نسبت به ایجاد منبع تامین كننده خسارات به خصوص در مواردیكه با تنگدستی و ناتوانی یا مجهول بودن و عدم دسترسی به عامل ورود زیان اقدام نمایند و از طریق گسترش فكر تعاون و همیاری بین مردم و دخالت دولت ها در پرداخت و جبران ضرر و زیان از طریق تاسیس نهاد بیمه و گسترش صندوق های تعاون اجتماعی و با توسعه مسئولیت های جمعی به جای مسئولیت فردی كوشید تا حتی الامكان خسارات ناشی از مسئولیت مدنی اشخاص در مواردیكه خطا و تقصیر عامل ورود زیان چه به عنوان یك فرد و شخص حقیقی اجتماع و چه از طریق یك شخص حقیقی یا حقوقی زیر مجموعه حاكمیت دولت ها را بلا جبران نگذارد اهمیت این موضوع به خصوص در حقوق اسلام از طریق ایجاد قواعد فقهی و مبانی جدید جبران خسارات منجر به ایجاد نهادهای جایگزین جهت پرداخت ضرر و زیان اشخاص گردید.

مبانی و مفاهیم مسئولیت مدنی

شناخت مفهوم بیمه مسئولیت مدنی كه ما در نهایت در صدد بررسی تأثیرات آن بر نهاد وزین حقوق مسئولیت مدنی می باشیم در گروه تجزیه اركان تشكیل دهنده و جایگاه آن می باشد. بررسی جایگاه این تأسیس حقوقی با اشاره به تعریف اهمیت و مقایسه با مفاهیم مشابه ضروری است. حقوق كشورهای پیشرفته در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. قلمرو آن شناخته بشود بنابراین مبحث مربوط به مفاهیم و مبانی ضمن 2 گفتار بدین شرح مطالعه می كنیم.

1- جایگاه بیمه مسئولیت مدنی (غیر قراردادی)

2- مبانی و قلمرو بیمه مسئولیت مدنی

مبحث اول: جایگاه بیمه مسئولیت مدنی

مطالعه در مورد جایگاه یك نهاد یا تأمین حقوقی به معنی شناخت مفاهیم اولیه و ضروری و تحلیل آن به عناصر جزئی تشكیل دهنده و سلطه بر تحولات تاریخی آن نهاد می باشد بیمه مسئولیت مدنی كه برای پوشش دادن به زیان های ناشی از فعالیت‌های متعدد اجتماعی، حیات اجتماعی و حقوقی یافته است به محور مسئولیت مدنی قرار گرفته و شناخت دقیق آن منوط به تحلیل مسئولیت مدنی و قلمرو آن است. چتری كه برای حمایت از زیان دیده و و عامل زیان افراشته شده است. و مانع از فرو افتادن باران سیل آسا بر دارایی اشخاصی می شود. بدون یافتن مفهوم تحت حمایت خود، قادر به این تكفیك نیست. در كنار این مسایل، تاریخ تحولات بیمه مسئولیت مدنی از زمان تكوین، تا پیشرفت های قرن اخیر كه قلمرو خود را نسبت به بسیاری از انواع مسئولیت گسترش داده، شاخه های مختلف آن در نور دیده بسیار حایز اهمیت است. قواعد حقوق، قواعدی اجتماعی هستند و بستر زندگی خود را در پرتو اجتماع و تحولات آن می بیند بنابراین بررسی تحولات زندگی بیمه مسئولیت غیر قراردادی یا مدنی كه در بسیاری از زمینه ها جای مسئولیت غیر قراردادی را اشغال نموده است امری مهم تلقی می شود هر چند تحقیق در این زمینه نیازمند بررسی تخصصی این تحولات می باشد و علاقه مندان می توانند به منابع تدوین شده در این زمینه مراجعه نمایند به این حال، زاویه دید در بحث، صرفاً تاریخی نیست و متضمن بررسی تطبیقی در حقوق برخی از كشورها می باشد و سیر بیمه مسئولیت مدنی و تأمین اجتماعی را به صورت هماهنگی در جهت یاری رساندن به حقوق مسئولیت مدنی نشان می دهد.

گفتار اول : مفهوم مسئولیت مدنی (غیر قراردادی)

1- تعریف مسئولیت مدنی: مسئولیت مدنی، یا غیر قراردادی، عنوانی است كه برای بیان تعهد شخص مبنی بر جبران خسارت ناروایی كه به دیگری وارد شده استفاده
می شود به عبارت بهتر در هر مورد كه شخص ناگزیر از جبران خسارت دیگری باشد، می گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد زندگی اجتماعی از زمانی كه برخورد فعالیت های مختلف را از سوی اشخاص و اشیاء به خود دیده با عنوان تعهد به جبران زیان و مسئولیت مدنی متقارن شده است اصل لزوم جبران خسارت كه به عنوان یكی از 3 اصل اجتماعی معرفی شدهو قواعد آن رفته رفته سایر قواعد را در بر می گیرد. مهمترین مظهر خود را در مفهوم مسئولیت غیر قراردادی می بیند بدیهی است تا زمانی كه عملی در خارج محقق بشود. اثری ملموس نخواهد داشت. تفكر و نیت درست یا نادرست در حوزه علم اخلاق قرار گرفته و وقتی جواز و رود به دنیای حقیقی را می گیرد كه در خارج متبلور گردد. این همان چیزی است كه از آن به فعل زیانبار یا تحقق عمل خارجی یاد می كنیم و در حقیقت موتور حركت برای تحقق مسئولیت مدنی می باشد. البته عمل فاعل خواه به صورت فعل مثبت یا ترك فعل باشد یا نباشد. صلاحیت بررسی در این حوزه از حقوق را دارد و حتی نیازی به برخورد فیزیكی و مادی عمل شخص با جسم زیاندیده یا مال او نیست به موجب ماده 326 قانون مجازات اسلامی: «هر گاه كسی دیگری را بترساند و موجب فرار او گردد و آن شخص، در حال فرار، خود را از جای بلندی پرت كند یا به درون چاهی بیفتد و بمیرد در صورتی كه آن ترساندن موجب زوال اراده و اختیار و مانع تصمیم او گردد ترساننده ضامن است» آنچه مهم است، ارتكاب عملی است كه بر طبق قواعد پذیرفته شده حقوق مسئولیت مدنی، مفهوم عینی و خارجی پیدا كند و حتی اموری مانند خواب مصنوعی، هیپنوتیزم یا برخی از انواع سحر و جادو می نوانند سبب اطلاق فعل زیان بار، یا عمل خارجی شود. البته وصف ناروا بودن فعل زیانبار در نظریات مختلف با عناوین تقصیر، خطرناك بودن عمل و حمایت از حقوق زیان دیده (نظریه تضمین حق) برای بررسی اعمال موجد مسئولیت مورد پذیرش قرار گرفته و مسئولیت غیر قراردادی تابعی از صرف ارتكاب عمل زیانبار نیست هر چند در ادامه ذكر خواهد شد كه به این سمت گرایش پیدا كرده است. شیوع بیمه های مسئولیت و تأمین اجتماعی تحولی در این زمینه بوجود آورده است.

قواعد فقهی

1- قاعده لاضرر

قبل از بیان مفهوم قاعده « لاضرر و لاضرار فی الاسلام» است به دو مطلب كه در فهم آن مؤثر است اشاره كنیم. مطلب اول اینكه در بعضی از روایات ذكر شده، كلمه «فی الاسلام» نیز پس از لاضرر و لاضرار آمده است آیا قید مذكور در متن روایت واقعاً وجود داشته است به گونه ای كه اگر استظهار مطلبی متوقف بر وجود آن قید بود به آن ملتزم شویم یا وجود این قید ثابت نیست.

اگر چه برخی از فقهاء مانند میرزای نائینی بحث مذكور را خالی از فایده می دانند اما حقیقت امر اینست كه در مفاد و مفهوم حدیث تأثیر دارد زیرا «فی الاسلام» از نظر نحوی جارومجرور است و برای كامل شدن معنای آن باید كلمه «موجودٌ» مقدر باشد و مفهوم حدیث این خواهد شد كه در اسلام ضرر وجود ندارد و طبعاً با نظریه ای كه لا را نافیه می داند و وجود حكم ضرری را نفی می كند سازگارتر است و در صورتی كه لا را ناهیه بدانیم معنی این می شود «در اسلام به یكدیگر ضرر نرسانید» كه طبعاً مفهوم روشنی نیست. پس از بررسی و تحقیق در مورد سند و مفهوم روایات وارد در این موضوع می توان معتقد شد كه چنین قیدی مربوط به خود روایت نیست زیرا قید مزبور فقط در چند حدیث مرسل آمده است و برخی از آنها بدون قید نیز روایت شده است و احتمال دارد ناقل حدیث آنرا افزوده باشد.

مطلب دوم اینكه آیا جمله «لاضرر و لاضرر» فقط در قضیه سمره وارد شده است یا مستقلاً نیز ذكر شده است؟ در حدیث شفعه و منع الماء نیز جمله مزبور ذكر گردیده است اما قراین زیادی وجود دارد كه در این دو مورد حدیث لاضرر به آنها اضافه شده است، فایده بحث مزبور در اینست كه اگر ثابت شود در ذیل دو حدیث فوق نیز جمله لاضرر و لاضرار وجود دارد در اینصورت لاضرر به معنی نفی خواهد بود و استفاده نهی از آن مناسبتی ندارد.

با نتیجه ای كه از دو مقدمه فوق گرفتیم مبنی بر اینكه قید «فی الاسلام» جزء روایت نیست و همچنین احتمال اینكه در غیر قضیه سمره نیز آمده باشد ضعیف است می پردازیم به اصل مطلب و بیان مفهوم لاضرر.

الف- معنی ضرر و ضرار

1- كلمه ضرر- یكی از راه های شناخت مفاهیم شناخت آنها از راه ضدشان است. در مورد معنی ضرر برخی از لغویین تعبیر نموده اند به «خلاف النفع» و بعضی به «نقصان در حق»و گروهی به «نقص و قصور در اعیان» اما ظاهراً اختلاف در تعبیر ناشی از وضوح معنی كلمه است نه اختلاف در معنی، بنابراین بر فرض كه سخن اهل لغت حجت و دلیل باشد در مواردی رجوع به آن می كنیم كه معنی روشن نباشد و از باب مراجعه جاهل به دانا كلامش را معتبر بدانیم اما در خصوص این موارد باید به برداشت عرفی آن توجه نمود. با توجه به موارد استعمال كلمه ضرر در عرف می توان گفت: در هر جا كه نقص در اموال ایجاد شود یا منفعت مسلمی از دست برود یا به سلامت و حیثیت شخصی لطمه وارد شود ضرر تحقق یافته است.

2- كلمه ضرار- ابن اثیر به چند قول در این باره اشاره می كند:

الف) ضرر عمل یكنفر است و ضرار در صورتی است كه ورود ضرر دو جانبه باشد و به یكدیگر خسارت وارد نمایند.

ب) ضرر یعنی شروع به ایجاد زیان در حالیكه ضرار یعنی مجازات نمودن ضرر زننده با ایراد ضرر به او.

ج) ضرر در مواردی است كه شخص به دیگری ضرر می رساند تا خودش بهره مند شود و ضرار در مواردی است كه با ضرر رسانیدن به دیگری نفعی عاید او نشود.

د) هر دو به یك معنی هستند و تكرار بواسطه تأكید است.

هـ) ضرر به مفهوم ایراد زبان به غیر است بصورت عمد یا غیرعمد اما ضرار فقط شامل عمدی می شود.

و) ضرر به معنای ایجاد خسارت مالی و جانی است و ضرار یعنی در سختی و حرج قرار دادن دیگران بررسی احتمالات فوق- مبنای احتمال اول سخن معروفی است كه گفته می شود اصل در باب مفاعله اینست كه طرفینی باشد ولی با توجه به اینكه در موارد زیادی از جمله در قرآن كریم ضرار در مورد ضرر دو جانبه بكار نرفته ایت این احتمال قابل پذیرش نیست.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:46 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپوینت کاروانسرا و بررسی نمونه کاروانسرا ها

پاورپوینت کاروانسرا و بررسی نمونه کاروانسرا ها

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : pptx

حجم فایل : 1.934 مگا بایت

تعداد صفحات : 73

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پاورپوینت کاروانسرا و بررسی نمونه کاروانسرا ها

کاروانسرا های زیادی وجود دارند که بنا به داشتن معماری و طراحی و سایر عناصر جذاب مورد تحلیل و بررسی معماری قرار میگیرند و افراد و معماران به تجزیه و بررسی بیشتری از این مکان ها می پردازند از این رو با توجه به اهمیت این مسئله در این مقاله به ارائهپاورپوینت تحلیل کاروانسراوپاورپوینت بررسی نمونه موردی کاروانسرا هامی پردازیم تا دوستان و عزیزانی که به اطلاعات راجع به کاروانسرا ها و تجزیه و بررسی نمونه کاروانسر های مختلف و معروف که درادامه به ذکر نام انها می پردازیم نیازمندند به دانلود این پاورپوینت در 73 اسلاید بپردازند و به بانک اطلاعاتی کاملی در این زمینه دست پیدا کنند .

پاورپوینت بررسی کاروانسرا

قبل از اینکه به ارائهپاورپوینت کاروانسرا و بررسی نمونه کاروانسرا هابپردازیم به ارائه اطلاعات و مطالبی راجع به کاروانسرا ها می پردازیم ,‌ قبل از هر چیزی به تعریفی از کاروانسرا ها می پردازیم که باید گفت این واژه ریشه در زبان پهلوی دارد و به معنی مکانی می باشد که مسافرین را جا میدهد و مکانی برای اسکان مسافرین بوجود می آورد و بطور کلی دارای پلان هایی هتسند که در شکل های مربع و ی مستطیل کلی هستند و دارای فضا های زیادی هستند تا بتوانند نیاز تمامی افراد مراجعه کننده را برطرف سازند که امروزه کاروانسرا های کمی به ارائه خدمات به مسافرین می پردازند و بنا به معماری گذشته و قدیمی دیگر مورد استفاده نیستند .

پاورپوینت کاروانسرا و بررسی نمونه کاروانسرا ها

پاورپوینت بررسی کاروانسرا

کاروانسرا ها که در گذشته بسیار مورد استفاده بودند و به برطرف کردن نیاز هایافراد مراجعه کننده و مسافرین می پرداختند را میتوان امروزه نیز در قالباقامتگاه های بین راهیمشاهده کرد که این اقامتگاه ها نیز به ارائه خدماتی شبیه و بیشتر از کاروانسرا ها می پردازند و نقشی مشابه دارند . در رابطه با این مکان ها گفت که سر دربلندی دارند و در خروجی و ورودی مشترکی دارند و بسیار بزرگ می باشند که درپاورپوینت کاروانسرا و نمونه موردی کاروانسرااطلاات بیشتری راجع به این مکان و نمونه کاروانسرا های معروف وجود دارد .

سر فصل های این تحقیق

  • مقدمه
  • کاروانسراها در طول تاریخ
  • معماری کاروانسراها
  • انواع کاروانسرا
  • گالری عکس
  • ارائه اطلاعات کامل و بررسی نمونه موردی کاروانسراهایی همچون :
  • کاروانسرا سنگی زنجان
  • کاروانسرای قلعه خرگوشیجاده یزد – اصفهان
  • کاروانسرای قصربهرامجاده گرمسار – ورامین
  • کاروانسرای افضلشوشتر
  • کاروانسرای مادرشاهاصفهان
  • و …..
  • http://uupload.ir/files/pneh_1.png

http://uupload.ir/files/0ai_2.png


http://uupload.ir/files/oxit_3.png

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:46 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود پاورپوینت معرفی شهر تاریخی اصفهان

دانلود پاورپوینت معرفی شهر تاریخی اصفهان

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : pptx

حجم فایل : 5.006 مگا بایت

تعداد صفحات : 45

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

دانلود پاورپوینت معرفی شهر تاریخی اصفهان
دانلود پاورپوینت معرفی شهر تاریخی اصفهان

فهرستمطالب:

معرفی اجمالی اصفهان

موقعیت جغرافیایی

بعضی از آثار باستانی

معرفی مسجد امام

میدان نقش جهان

پل شهرستان یا پل جی

مسجد جامع اصفهان

پُل مارنان

پل بابا رکن الدین یا پل خواجو

صنعت و اقتصاد اصفهان

ترابری اصفهان

غذاهای سنتی

تصاویری از آثار باستانی

نمایش فیلم قسمت اول

نمایش فیلم قسمت دوم

---------

اِصفَهان:

شهری باستانی-توریستی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز مرکز شهرستان اصفهان است. اصفهان به لحاظ جمعیت پس از تهران و مشهد سومین شهر بزرگ و توسعه‌یافتهٔ ایران و یک‌صد و هفتاد و یکمین شهر پرجمعیت دنیاست.این شهر در میان سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در قرن شانزدهم میلادی در میان حکومت صفویان هنگامی که برای دومین بار پایتخت ایران شد، رونق فراوانی گرفت. حتی امروزه نیز شهر مقدار زیادی از شکوه گذشته خود را حفظ کرده‌است. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. اصفهان در سال ۲۰۰۶ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد. این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصربفرد معروف است. این امر باعث شده‌است که در فرهنگ ایرانی اصفهان نصف جهان لقب بگیرد.میدان نقش جهان یکی از بزرگترین میدان‌های دنیاست و نمونه برجسته‌ای از معماری اسلامی است که توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده‌است.

موقعیت جغرافیایی

اصفهان در ۴۳۵ کیلومتری تهران و در جنوب این شهر قرار دارد. شهر اصفهان دارای طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹دقیقه و ۴۰ ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۲

درجه و ۳۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه شمالی می‌باشد. محدوده شهری آن به چهارده منطقه شهری تقسیم می‌شود و در خارج از محدوده شهری نیز از غرب به سمت خمینی شهر و

نجف آباد، از جنوب کوه صفه و سپاهان شهر، از سمت شمال به شاهین شهر و از شرق نیز به منطقه بیابانی منتهی می‌شود.

بعضی از آثار باستانی شهر اصفهان:

مسجدهای تاریخی

مسجد جامع کوله پارچه - مسجد علی - مسجد امام - مسجد حکیم - مسجد جامع - مسجد حاج - محمدجعفر آباده‌ای - مسجد علیقلی‌آقا - مسجد قطبیه - مسجد ایلچی - مسجد آقا نور - مسجد رکن الملک - مسجد سید - مسجد رحیم خان - مسجد صفا - مسجد ذوالفقار - مسجد خان - مسجد شیخ لطف الله - مسجد مصری - مسجد جمعه - مسجد لنبان - مسجد مقصودبیک

پل‌های تاریخی

سی و سه پل ، پل چوبی، پل شهرستان، پل مارنان، سی و سه پل یا پل الله وردیخان و پل خواجو و پل زمان خان

بازارهای تاریخی

بازار اصفهان، بازار قیصریه اصفهان یا بازار صفویه یا بازار سلطانی، بازار شاهی یا بازارچه بلند بازار دردشت، بازار بیدآباد، بازار ریسمان، بازار غاز، بازارهای معروفی اطراف میدان نقش‌جهان: بازار مسگرها، بازار هنر، بازار ترکش‌دوزها، بازار کلاهدوزها، بازار لواف‌ها و بازار آهنگرها

خانه‌های قدیمی اصفهان

تالار تیموری ، توحیدخانه عمارت رکیب خانه ، حاج رسولی‌ها، شیخ الاسلام، خانه مشروطه، حاج مصورالملکی، یداللهی، قدسی، خانه نیلفروشان، مجتهدزاده، حقیقی، داوید(داود)، سوکیاس، مارتا پیترز، پطروس، سرتیپی، منعمیان، وثیق انصاری، بهشتیان، اعلم و قزوینی‌ها

مسجد امام یا مسجد شاه که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است . مسجد امام مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جنوب میدان نقش جهان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

بناهای تاریخی موجود در میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد امام (شاه)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده‌است که عموما جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان می‌باشند.

ویژگی‌ها و مختصات
میدان نقش جهان، میدانی مستطیل شکل به درازای ۵۰۷ متر و پهنای ۱۵۸ متر در مرکز شهر اصفهان است.
پیرامون میدان دویست حجره دو طبقه قرار دارد. افزون بر آن چهار بنای عالی‌قاپو، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه نیز در میانه چهار ضلع این مستطیل ساخته شده‌اند.

مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است. کاوشهای باستانشناسی نشان از آن دارد که احتمالا این مسجد پیش از تسلط اعراب بر این شهر، مرکز مذهبی مهم شهر بوده و بصورت یکی از آتشکده‌های شهر اصفهان کاربری داشته‌است. کشف یک پا ستون، با تزیینات دوره ساسانیان، در منطقه شمالی مسجد، وجود بنایی قبل از اسلام را تایید می‌کند. درباره تاریخچه تغییر و تحولات مسجد اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی به نظر می‌آید ساخت مسجد جامع به قرون اولیه هجری و در زمان عباسیان بوده که در قرن سوم هجری محراب آن تخریب و جهت قبله آن اصلاح شده‌است.

پرفسور آرتور پوپ (باستان شناس) می‌نویسد: «من آن روز وقتی به تماشای مسجد جامع اصفهان رفتم و در زیر این گنبد قرار گرفتم، متوجّه شدم که تمام وجودم در تسخیر گنبد و مسجد است؛ چون در زیر این گنبد به خوبی می‌توان به شاهکار فنا ناپذیر و خلّاقهٔ ایرانی‌ها پی برد و به عظمت مسجد و گنبد آن اعتقاد پیدا کرد. من از آن به بعد، بارها به مسجد جامع اصفهان رفتم و با تماشای گنبد این مسجد، زبان به تحسین گشودم و عشق و علاقهٔ خود را به اصفهان و ایران، روز افزون دیدم. به همین جهت می‌خواهم، بعد از این که دیده بر هم نهادم، جسدم را را در این خاک مقدّس دفن کنند.»

پل شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی‌ترین پل اصفهان روی رودخانهٔ زاینده رود است. این پل در زمان ساسانیان ایجاد گردید و در زمان دیلمیان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده‌است. پل شهرستان در جی قدیم در شرق اصفهان واقع شده‌است. پایه ‏های آن بر روی سنگهای طبیعی کف رودخانه استوار گردیده‌است. طول پل از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود ۱۰۵ متر و عرض آن از ۴/۲۵ تا ۵ متر متغیر است. جهت پل، شمالی - جنوبی با کمی انحراف است. پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است . اما قسمت فوقانی پل که جهت عبور و مرور بوده خراب شده‌است و فقط پیاده می‌توان از روی آن عبور کرد.

موقعیت
این پل در واقع یک پل جنگی و نظامی بوده‌است. از نظر معماری و قدمت زمان ساختمان در مجموعه پله‌ای قدیمی ایران فقط پل دزفول و پل شوشتر با این پل برابری می‌کنند. آثار بر جای مانده مسجد جامع جی از دوران سلاجقه و مقبره الراشد بالله خلیفه عباسی و قلعه قدیمی اصفهان به نام سارویه (کهندژ) و حصار جی را در مجاورت این پل تاریخی می‌توان مشاهده کرد.

شامل 45 اسلاید POWERPOINT

http://uupload.ir/files/z0j1_1.png

http://uupload.ir/files/p8vw_2.png

http://uupload.ir/files/ddv1_3.png


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:45 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود پاورپوینت داوینچی برترین چهره عصر رنسانس ( تاریخ ایران و جهان 2

دانلود پاورپوینت داوینچی برترین چهره عصر رنسانس ( تاریخ ایران و جهان 2

دسته بندی : تاریخ

فرمت فایل : pptx

حجم فایل : 3.533 مگا بایت

تعداد صفحات : 34

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تاریخچه هنر رنسانس:

لازم به ذکر است که از جهت اصطلاح‌شناسی و ریشه‌شناسی لغوی، منظور از کلمه رنسانس یا تولد دوباره، در میان موافقان با آن در دوره رنسانس، به معنای بازگشت به سوی سنت‌های کلاسیک هنر روم و یونان بود. در واقع، مخالفان سبک گوتیک معتقد بودند که می‌خواهند بار دیگر به سوی مولفه‌های هنری روم و یونان بازگردند و آن عناصر را احیا کنند.
یکی از نکات مهم در تاریخ هنر این است که همواره در طول تاریخ، تقابلی میان سبک کلاسیک و مدرسی با سبک‌های مخالف کلاسیک به چشم می‌خورد و پیوسته عصیان و مخالفت در برابر سنت‌های کلاسیک و تعلیمی وجود داشته است. هر گاه ابداع، خلاقیت، نوآوری و رها شدن از سنت‌های تعلیمی و کلاسیک به اوج خود می‌رسید، دوباره بازگشت به سوی سنت‌های کلاسیک تکرار می‌شد و عده‌ای از هنرمندان جنبش‌ هنری را به سوی مولفه‌های تعلیمی و مدرسی معطوف می‌نمودند. همان طور که هر از گاهی، عصیان در برابر سبک تعلیمی و کلاسیک شکل می‌گرفت و پاره‌ای از سبک‌های هنری در مخالفت با چارچوب‌های کلاسیک به وجود می‌آمد.
از این رو، پس از رنسانس که بازگشت به عناصر و ویژگی‌های کلاسیک هنر رخ داد، بار دیگر در قرن شانزدهم، سبک‌هایی همچون منریسم، باروک و روکوکو از اصول کلاسیک عدول کردند و یا دوباره پس از جریانات هنری قرن شانزدهم و هفدهم، بار دیگر عده‌ای از هنرمندان طبل نو‌کلاسیک را کوبیدند و رمانتیسم و رئالیسم دگر باره از جنبش نو‌کلاسیک فراروی نمودند و به سوی در خدمت گرفتن عناصری جدید در هنر گام برداشتند.
از دیدگاه هنرمندان رنسانس، هنر روم و یونان رشد یافته و ایده‌آل تلقی می‌گشت و با توجه به سبک‌های پیش از رنسانس همچون گوتیک، بازگشت به سوی هنر یونان و روم، در واقع بازگشت به سبک کلاسیک و مدرسه‌ای بود و به منزله نوعی رشد‌یافتگی و نوزایی تلقی می‌شد. همان طور که نخستین فیلسوفان عصر رنسانس در قرن شانزدهم، هدف خود را از رنسانس یا تولد دوباره این گونه تفسیر می‌نمودند که می‌خواهند به فلسفه یونان و اندیشه‌های افلاطون و ارسطو بازگردند و تفسیر دوباره‌ای از آثار آن فیلسوفان ارائه دهند. فیلسوفان عصر رنسانس معتقد بودند که برخلاف عصر نوزایی، در عصر قرون وسطا، نسبت به اندیشه‌های فیلسوفان یونان بد‌فهمی و تفسیر نادرست وجود داشت و تلاش می‌نمودند تا تفسیر و قرائت صحیحی از فلسفه یونان ارائه دهند.
در واقع، چه در عرصه هنر و چه در عرصه فلسفه، یونان و روم به منزله آرمان و ایده‌آل قلمداد می‌شد و هنرمندان و فیلسوفان اولیه، هرچند به تدریج به سوی ابداع و خلاقیت پیش رفتند و از سنت‌های یونانی و رومی فاصله گرفتند، اما در آغاز جنبش رنسانس، خود را وفادار به سنت کلاسیک یونان و روم نشان می‌دادند؛ همان طور که در قرن هجدهم نیز وقتی که سبک باروک مطرح شد، هنرمندان نو‌کلاسیک در مخالفت با سبک باروک، بار دیگر به سوی مولفه‌های کلاسیک گرایش پیدا نمودند.
همانطور که بیان شد، در بسیاری از دوره‌های تاریخ هنر، هر از گاهی، آن گاه که از اصول کلاسیک و مدرسی عدول می‌شد، عده‌ای از هنرمندان در برابر جریانات انحرافی و یا التقاطی برخاسته و سبک کلاسیک را مطرح می‌نمودند.
هنرمندان دوره رنسانس در عرصه نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری، به دو دوره رنسانس آغازین یا اولیه و رنسانس پیشرفته یا مترقی تقسیم می‌شوند. دوره آغازین رنسانس به ابتدای قرن چهاردهم تا دهه دوم قرن پانزده تعلق دارد (1420 - 1300) و دوره دوم رنسانس متعلق به قرن چهاردهم تا پایان این قرن یعنی در سال‌های 1500 - 1420 می‌باشد.
لئوناردو داوینچی:
(۱۵ آوریل ۱۴۵۲ - ۲ مه ۱۵۱۹) دانشمند و هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس است که در رشته‌های نقاشی، ریاضی، معماری، موسیقی، کالبدشناسی، مهندسی، تندیسگری، و هندسه برجسته بود. وی یکی از بزرگترین نوابغ طول تاریخ بشریت است.
عده‌ای از محققان ایتالیایی با تحقیق بر روی اثر انگشت بازسازی شدۀ وی، او را دارای ریشۀ عربی و اهل خاورمیانه برشمرده‌اند. داوینچی را کهن‌الگوی «فرد رنسانسی» دانسته‌اند. وی فردی بی‌نهایت خلاق و کنجکاو بود. او نظریات خود را در مجموعه یادداشتهایی که بالغ بر هزاران صفحه می باشند، ثبت کرده است. او طرحهای مبتکرانه‌ای را برای ساخت سلاحهایی مانند توپ‌های بخار، ماشین‌های پرنده و ادوات زرهی ارائه کرده بود، هرچند که بسیاری از آنها هرگز ساخته نشدند.
داوینچی اولین طراح هواپیما و صدها اثر معماری دیگر به‌شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومتر شمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد و با استفاده از خط معکوس برای طراحی‌های خود یادداشت‌هایی را نوشته است، که آنها را فقط در آینه می‌توان خواند. شهرت جهانی داوینچی بیشتر به‌خاطر نقاشی‌های شام آخر و مونالیزا است
دوران کودکی:
لئوناردو داوینچی در سال ۱۴۵۲ در یک روستای توسکانی زاده شد. او فرزند نامشروع یک ثروتمند، با نام پیرو فرانسیسو دی انتونیو داوینچی و یک زن دهقان به نام کاترین بود.در مورد دوران کودکی لئوناردو اطلاعات زیادی در دست نیست. او ۵ سال اول زندگی خود را با مادرش گذراند، سپس در سال ۱۴۵۷ نزد خانوادهٔ پدرش، پدربزرگ، مادربزگ و عمویش زندگی کرد. پدر او با یک دختر شانزده ساله ازدواج می‌کند، همسر دوم پدرش لئوناردو را خیلی دوست می‌داشت اما در سن جوانی درگذشت.او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه دهکدۀ محل سکونتش گذراند. با اینکه در مدرسه چندان موفق نبود، ولی شور و هیجان زیادی نسبت به طبیعت نشان می‌داد. داوینچی به صورت غیر رسمی هندسه و ریاضیات را نیز آموخت. وقتی او شانزده ساله بود پدرش برای بار دوم با دختر بیست ساله‌ای به نام فرانسسکا لنفردینی ازدواج کرد.
شامل 34 اسلاید powerpoint
http://uupload.ir/files/m5ue_untitled2.png
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:45 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود پاورپوینت تاریخ علوم و تمدن اسلامی (درباره ضرورت توجه مجدد به تاریخ تمدن اسلامی و لزوم در پیش

دانلود پاورپوینت تاریخ علوم و تمدن اسلامی (درباره ضرورت توجه مجدد به تاریخ تمدن اسلامی و لزوم در پیش گرفتن رویکردی نوین)

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : pptx

حجم فایل : 8.749 مگا بایت

تعداد صفحات : 16

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

استعمار فرهنگی غرب و ضعف ما:
به نظر می رسد جامعه ما علیرغم کوتاه کردن دست استعمار سیاسی و اقتصادی، همچنان در استیلای استعمار فرهنگی غرب قرار دارد. غرب قرنهاست می کوشد سایر فرهنگها و تمدنها از جمله اسلام را تحقیر کرده و جامعه و فرهنگ خود را یگانه نمونه موفق و توانای تمدن بشری معرفی کند. علیرغم مخالفتهای عقیدتی که با غرب داشته ایم، در عمل و در لایه های عمیق جامعه حتی در سالهای پس از انقلاب هرچه بیشتر به سمت غرب کشیده شده ایم.
میراث تمدن اسلامی منبعی غنی برای احیای فرهنگی:
در مقابله با طوفان فرهنگی غرب (جنگ نرم) و جهت سازماندهی مطلوب جامعه خود (الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) هیچ منبعی غنی تر و تواناتر از میراث تمدن اسلامی نیست. اما برای جلب توجه جدی و همگانی به تاریخ تمدن اسلامی نیاز به شناخت و معرفی درست آن است. به این ترتیب می توانیم از میراث فرهنگی خود اعاده حیثیت کرده و تواناییهای آن را اثبات کنیم. افزایش آگاهیهای عمومی درباره میراث علمی و تمدنی تاریخ اسلام نقش انکار ناپذیری در اعاده حیثیت فرهنگ و اعتقادات اسلامی در برابر اندیشه و فرهنگ جدید غرب و ارتقای هویت دینی و ملی و تحکیم خودباوری و اعتماد به نفس در نهاد آحاد جامعه خواهد داشت.
آسیب شناسی اقدامات ما درباره تاریخ تمدن اسلامی:
در سالهای پس از انقلاب در معرفی دانشمندان مسلمان و آثار ایشان نارسا و ناقص عمل شده است. برای معرفی دانشمندان اسلامی اغلب به زندگینامه و کتابشناسی آثار ایشان اکتفا شده است و سخنی درباره دستاوردها و تأثیرگذاری آنان بر دانشمندان بعدی به میان نیامده است. به این ترتیب این مشاهیر و بزرگان را در دوران تاریخی خود محبوس ساخته ایم و سهم و مشارکت علمی و تمدنی ارزشمند ایشان در جریان عمومی علوم و تمدن و زندگی امروز بشری فراموش شده مانده است.
لزوم رویکردی جدید درباره تاریخ تمدن اسلامی:
به نظر می رسد درباره تاریخ تمدن اسلامی نیاز به رویکردی جدید و به روز است تا بخشهای مغفول و کمتر شناخته شده آن را به شکلی مستند مورد بررسی قرار داده و آگاهی رسانی عمومی بیشتری درباره آن انجام گردد. رویکرد مقایسه ای که به طور همزمان تاریخ تمدن اسلامی و تمدن غرب را مورد بررسی قرار می دهد و سهم دانشمندان و تمدن اسلامی را در تاریخ عمومی علوم و تمدن بشری آشکار می سازد می تواند مشارکت میراث اسلامی را به طور زنده و ملموسی در برابر چشمان ما قرار دهد.
تاریخ مقایسه ای تمدن و علوم در اسلام و غرب:
اروپای غربی در آغاز قرون وسطی با هجوم اقوام نیمه متمدن میراث فرهنگی و تمدنی خود را تا حدود زیادی از دست داد. تماس با دنیای اسلام بود که در نیمه دوم قرون وسطی اروپا را بتدریج به سوی رشد و تمدن رهنمون ساخت. به این ترتیب نقش تمدن اسلامی درباره شکل گیری تمدن جدید غرب نقشی اساسی است. نمونه هایی از این تأثیرگذاری در اینجا ذکر می گردد:
نجوم:
کوپرنیک برای اولین بار نظریه ای سیاره ای مطرح کرد که در آن خورشید در مرکز قرار داشت. به این ترتیب نظریه سیاره ای بطلمیوس که برای بیش از هزار سال بر اذهان حاکمیت داشت کنار گذاشته شد. نظریه او را انقلابی در اذهان بشری و آغاز عصر جدید دانسته اند. دانشمندان اسلامی از جمله خواجه نصیرالدین طوسی پیش از این تردیدهایی جدی بر نظریه بطلمیوس وارد کرده بودند. ابن شاطر دمشقی کار طوسی را توسعه داد. پژوهشهای چند دهه اخیر نشان داده اند کوپرنیک برای ارائه نظریه خود از آثار ابن شاطر استفاده کرده است.
دقت ستاره شناسان مسلمان در مشاهده و رصد آسمان چندان زیاد بود که ستاره شناسان اروپایی تنها در قرن هفدهم و در زمان تیکو براهه به این دقت در رصد رسیدند.
طب:
ابن سینا مشهورترین پزشک مسلمان در غرب است. اثر عظیم ابن سینا در پزشکی به نام قانون، در قرن دوازدهم توسط جرارد از سرمونا به لاتین شد. در سی سال پایانی قرن پانزدهم پانزده بار به لاتین و یک بار به عبری منتشر شد. در قرن شانزدهم بیش از بیست بار چاپ شد. علاوه بر این بخشهایی از کتاب به صورت جداگانه مکرراً چاپ می شد. تفاسیری که به لاتین و عبری برای آن نوشته می شد بیشمار است. تا نیمه دوم قرن هفدهم بارها چاپ شد و کتاب درسی ماند. شاید هیچ کتاب طبی تاکنون به این اندازه رواج نداشته است.
از سال 800 تا 1300 میلادی دنیای اسلام بیش از 60 چشم پزشک مشهور که یا نویسنده کتب متعدد بوده اند و یا رساله واحدی درباره چشم پزشکی نوشته اند بوجود آورد. در حالی که در اروپا قبل از قرن دوازدهم درباره حتی یک چشم پزشک هم چیزی نشنیده ایم.
ریاضیات:
محمد بن موسی خوارزمی رساله ای در جبر با عنوان "کتاب المختصر فی الحساب الجبر و المقابله" نوشت که تبدیل به الگوی اولیه و اصلی برای تمامی آثار اسلامی و لاتین قرون میانه درباره جبر شد. بی شک اثر خوارزمی آغاز محاسبه جبری و حساب ده تایی بود. براین اساس محاسبات به نحو چشمگیری آسان شد و رفته رفته هیجان وافری در میان دانشمندان برای انجام محاسبات هرچه پیچیده تر فزونی گرفت. خوارزمی چهارچوبهایی برای حل شش نوع معادله درجه دوم ارائه کرد و تعریفی که برای محاسبه عدد پی ارائه داد دقت یک در هزار داشت.
لئوناردو فیبوناچی تحت تأثیر روشهای حساب عربی و کاربرد آن در تجارت در سال 1202 لیبر آباچی را منتشر ساخت. این کتاب بسیار تأثیرگذار طرز نگاه اروپا را به حساب دچار انقلاب نمود.
شیمی:
رازی یکی از برجسته ترین شیمیدانان مسلمان بود. او تجربیات خود را فهرست بندی کرده و شرح داد. ابتدا مواد مورد استفاده را شرح داده سپس به دستگاههای مورد استفاده پرداخته است و در نهایت روشها و شرایط آزمایش را شرح داده است. رازی آزمایشگاه را مطابق با سبک و کاربرد عمومی امروزی طراحی کرد.
او برای آزمایشگاه خود بیش از بیست نوع ابزار طراحی کرد و مورد استفاده قرار داد. او جزئیاتی از چگونگی ساختن ابزارهای ترکیبی آزمایشگاهی ارائه داده است. طبقه بندی منظم او از حقایق به دقت مشاهده شده و تفسیر شده اش، براساس مواد شیمیایی، واکنشها و دستگاههای مورد استفاده، با زبانی کاملاً روشن و واضح تأثیر زیادی در "اهمیت استثنایی او در تاریخ شیمی" چنان که هولمیارد توصیف می کند دارد. اینها در واقع سمبلهای علم مدرن هستند.
نور شناخت.....
جغرافی و نقشه کشی......
شهرسازی و امکانات شهری.....
دریانوردی و تجارت....
کاغذ و کتاب.....
موسیقی و نظریه. موسیقی....
قهوه، شطرنج و فرش....
شامل 16 اسلاید POWERPOINT

استعمار فرهنگی غرب و ضعف ما:
به نظر می رسد جامعه ما علیرغم کوتاه کردن دست استعمار سیاسی و اقتصادی، همچنان در استیلای استعمار فرهنگی غرب قرار دارد. غرب قرنهاست می کوشد سایر فرهنگها و تمدنها از جمله اسلام را تحقیر کرده و جامعه و فرهنگ خود را یگانه نمونه موفق و توانای تمدن بشری معرفی کند. علیرغم مخالفتهای عقیدتی که با غرب داشته ایم، در عمل و در لایه های عمیق جامعه حتی در سالهای پس از انقلاب هرچه بیشتر به سمت غرب کشیده شده ایم.
میراث تمدن اسلامی منبعی غنی برای احیای فرهنگی:
در مقابله با طوفان فرهنگی غرب (جنگ نرم) و جهت سازماندهی مطلوب جامعه خود (الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) هیچ منبعی غنی تر و تواناتر از میراث تمدن اسلامی نیست. اما برای جلب توجه جدی و همگانی به تاریخ تمدن اسلامی نیاز به شناخت و معرفی درست آن است. به این ترتیب می توانیم از میراث فرهنگی خود اعاده حیثیت کرده و تواناییهای آن را اثبات کنیم. افزایش آگاهیهای عمومی درباره میراث علمی و تمدنی تاریخ اسلام نقش انکار ناپذیری در اعاده حیثیت فرهنگ و اعتقادات اسلامی در برابر اندیشه و فرهنگ جدید غرب و ارتقای هویت دینی و ملی و تحکیم خودباوری و اعتماد به نفس در نهاد آحاد جامعه خواهد داشت.
آسیب شناسی اقدامات ما درباره تاریخ تمدن اسلامی:
در سالهای پس از انقلاب در معرفی دانشمندان مسلمان و آثار ایشان نارسا و ناقص عمل شده است. برای معرفی دانشمندان اسلامی اغلب به زندگینامه و کتابشناسی آثار ایشان اکتفا شده است و سخنی درباره دستاوردها و تأثیرگذاری آنان بر دانشمندان بعدی به میان نیامده است. به این ترتیب این مشاهیر و بزرگان را در دوران تاریخی خود محبوس ساخته ایم و سهم و مشارکت علمی و تمدنی ارزشمند ایشان در جریان عمومی علوم و تمدن و زندگی امروز بشری فراموش شده مانده است.
لزوم رویکردی جدید درباره تاریخ تمدن اسلامی:
به نظر می رسد درباره تاریخ تمدن اسلامی نیاز به رویکردی جدید و به روز است تا بخشهای مغفول و کمتر شناخته شده آن را به شکلی مستند مورد بررسی قرار داده و آگاهی رسانی عمومی بیشتری درباره آن انجام گردد. رویکرد مقایسه ای که به طور همزمان تاریخ تمدن اسلامی و تمدن غرب را مورد بررسی قرار می دهد و سهم دانشمندان و تمدن اسلامی را در تاریخ عمومی علوم و تمدن بشری آشکار می سازد می تواند مشارکت میراث اسلامی را به طور زنده و ملموسی در برابر چشمان ما قرار دهد.
تاریخ مقایسه ای تمدن و علوم در اسلام و غرب:
اروپای غربی در آغاز قرون وسطی با هجوم اقوام نیمه متمدن میراث فرهنگی و تمدنی خود را تا حدود زیادی از دست داد. تماس با دنیای اسلام بود که در نیمه دوم قرون وسطی اروپا را بتدریج به سوی رشد و تمدن رهنمون ساخت. به این ترتیب نقش تمدن اسلامی درباره شکل گیری تمدن جدید غرب نقشی اساسی است. نمونه هایی از این تأثیرگذاری در اینجا ذکر می گردد:
نجوم:
کوپرنیک برای اولین بار نظریه ای سیاره ای مطرح کرد که در آن خورشید در مرکز قرار داشت. به این ترتیب نظریه سیاره ای بطلمیوس که برای بیش از هزار سال بر اذهان حاکمیت داشت کنار گذاشته شد. نظریه او را انقلابی در اذهان بشری و آغاز عصر جدید دانسته اند. دانشمندان اسلامی از جمله خواجه نصیرالدین طوسی پیش از این تردیدهایی جدی بر نظریه بطلمیوس وارد کرده بودند. ابن شاطر دمشقی کار طوسی را توسعه داد. پژوهشهای چند دهه اخیر نشان داده اند کوپرنیک برای ارائه نظریه خود از آثار ابن شاطر استفاده کرده است.
دقت ستاره شناسان مسلمان در مشاهده و رصد آسمان چندان زیاد بود که ستاره شناسان اروپایی تنها در قرن هفدهم و در زمان تیکو براهه به این دقت در رصد رسیدند.
طب:
ابن سینا مشهورترین پزشک مسلمان در غرب است. اثر عظیم ابن سینا در پزشکی به نام قانون، در قرن دوازدهم توسط جرارد از سرمونا به لاتین شد. در سی سال پایانی قرن پانزدهم پانزده بار به لاتین و یک بار به عبری منتشر شد. در قرن شانزدهم بیش از بیست بار چاپ شد. علاوه بر این بخشهایی از کتاب به صورت جداگانه مکرراً چاپ می شد. تفاسیری که به لاتین و عبری برای آن نوشته می شد بیشمار است. تا نیمه دوم قرن هفدهم بارها چاپ شد و کتاب درسی ماند. شاید هیچ کتاب طبی تاکنون به این اندازه رواج نداشته است.
از سال 800 تا 1300 میلادی دنیای اسلام بیش از 60 چشم پزشک مشهور که یا نویسنده کتب متعدد بوده اند و یا رساله واحدی درباره چشم پزشکی نوشته اند بوجود آورد. در حالی که در اروپا قبل از قرن دوازدهم درباره حتی یک چشم پزشک هم چیزی نشنیده ایم.
ریاضیات:
محمد بن موسی خوارزمی رساله ای در جبر با عنوان "کتاب المختصر فی الحساب الجبر و المقابله" نوشت که تبدیل به الگوی اولیه و اصلی برای تمامی آثار اسلامی و لاتین قرون میانه درباره جبر شد. بی شک اثر خوارزمی آغاز محاسبه جبری و حساب ده تایی بود. براین اساس محاسبات به نحو چشمگیری آسان شد و رفته رفته هیجان وافری در میان دانشمندان برای انجام محاسبات هرچه پیچیده تر فزونی گرفت. خوارزمی چهارچوبهایی برای حل شش نوع معادله درجه دوم ارائه کرد و تعریفی که برای محاسبه عدد پی ارائه داد دقت یک در هزار داشت.
لئوناردو فیبوناچی تحت تأثیر روشهای حساب عربی و کاربرد آن در تجارت در سال 1202 لیبر آباچی را منتشر ساخت. این کتاب بسیار تأثیرگذار طرز نگاه اروپا را به حساب دچار انقلاب نمود.
شیمی:
رازی یکی از برجسته ترین شیمیدانان مسلمان بود. او تجربیات خود را فهرست بندی کرده و شرح داد. ابتدا مواد مورد استفاده را شرح داده سپس به دستگاههای مورد استفاده پرداخته است و در نهایت روشها و شرایط آزمایش را شرح داده است. رازی آزمایشگاه را مطابق با سبک و کاربرد عمومی امروزی طراحی کرد.
او برای آزمایشگاه خود بیش از بیست نوع ابزار طراحی کرد و مورد استفاده قرار داد. او جزئیاتی از چگونگی ساختن ابزارهای ترکیبی آزمایشگاهی ارائه داده است. طبقه بندی منظم او از حقایق به دقت مشاهده شده و تفسیر شده اش، براساس مواد شیمیایی، واکنشها و دستگاههای مورد استفاده، با زبانی کاملاً روشن و واضح تأثیر زیادی در "اهمیت استثنایی او در تاریخ شیمی" چنان که هولمیارد توصیف می کند دارد. اینها در واقع سمبلهای علم مدرن هستند.
نور شناخت.....
جغرافی و نقشه کشی......
شهرسازی و امکانات شهری.....
دریانوردی و تجارت....
کاغذ و کتاب.....
موسیقی و نظریه. موسیقی....
قهوه، شطرنج و فرش....

و ................................
شامل 16 اسلاید POWERPOINT

http://uupload.ir/files/6clv_download_powerpoint_history_of_islamic_sciences_and_civilization_(about_the_need_to_reconsider_the_history_of_islamic_civilization_and_the_need_for_a_new_approach).png

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:45 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود کار تحقیقی آثار حقوقی ازدواج غیر قانونی بانوان ایرانی با اتباع خارجی بر فرزندان آنان

دانلود کار تحقیقی آثار حقوقی ازدواج غیر قانونی بانوان ایرانی با اتباع خارجی بر فرزندان آنان

دسته بندی : فقه و حقوق اسلامی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 326 کیلو بایت

تعداد صفحات : 143

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

چکیده

مسئله کودکان بی هویت که حاصل نکاح مردان مسلمان خارجی با زنان ایرانی است سال ها است که تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است. این کودکان از حقوق اولیه خود محرومند و ناخواسته مورد ظلم واقع می شوند. اعطای تابعیت ایرانی به کودکانی که از مادر ایرانی و در خاک ایران متولد شده اند امکان پذیر نیست و اصول و قواعد ناظر بر مقوله تابعیت مانع از ایرانی شناخته شدن آنها است. این پژوهش به بررسی موضوع از منظر حقوق کودک و همچنین حقوق زن که نقش مادر را داراست می پردازد تا مشخص کند که آیا ظرفیت های قانونی موجود مشکل تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را حل می کند؟ یا اینکه می توان به تبعیت از مادر، که نه ماه جنین این کودک را در رحم خود پرورانده است ، به کودک او تابعیت ایران را داد.

این پژوهش به روش مطالعات کتابخانه – اسنادی تهیه شده است که اطلاعات آن با توجه به نوع تحقیق با مراجعه به منابع و ماخذ علمی شامل کتاب، مجله ها و نشریات ادواری موجود در کتابخانه ها و همچنین سایت های اینترنتی حاوی تحقیقات و مقالات علمی معتبر و انجام مصاحبه با مسئولین مربوط و تجربه سال ها خدمت در سازمان ثبت احوال کشور، اطلاعات مورد نیاز تحقیق گردآوری شده است.

کلید واژه : بیگانه، تابعیت، روش خاک، روش خون، حقوق کودک، حقوق زن، پناهنده، مهاجر، آواره، تابعیت اصلی، تابعیت اکتسابی

فهرست مطالب

کلیات پژوهش

چکیده...................................................................................................................... 1

مقدمه....................................................................................................................... 3

انگیزه تحقیق.................................................................................................................................................. 3

ضرورت و اهمیت تحقیق.............................................................................................................................. 6

بیان مساله....................................................................................................................................................... 7

سوالات تحقیق................................................................................................................................................ 9

فرضیه های تحقیق 10

اهداف تحقیق.................................................................................................................................................. 11

مشکلات تحقیق............................................................................................................................................. 12

ساختار تحقیق................................................................................................................................................ 13

سابقه و پیشینه تحقیق................................................................................................................................. 14

روش تحقیق .................................................................................................................................................. 22

فصل اول - مفاهیم و مبانی نظری پژوهش

مبحث اول – تابعیت ................................................................................................. 24

گفتار اول : تعاریف و مفاهیم ..................................................................................................... 25

الف) در حقوق موضوعه................................................................................................ 26

بند 1 : تابعیت اصلی..................................................................................... 29

بند 2 : تابعیت اکتسابی................................................................................ 29

بند 3 : تابعیت مضاعف................................................................................. 31

بند 4 : تبعه خارجی..................................................................................... 31

ب) مفهوم تابعیت در دین مبین اسلام.................................................................... 32

بند 1 : انواع تابعیت....................................................................................... 33

بند 2 : مفهوم امت........................................................................................ 34

گفتار دوم : تابعیت از منظر قوانین موضوعه........................................................................... 35

الف) قوانین داخلی....................................................................................................... 35

بند 1 : قانون اساسی..................................................................................... 35

بند 2 : قانون مدنی و اصول بین المللی حاکم بر تابعیت ................... 37

- اصل لزوم تابعیت و نفی بی تابعیتی...................................... 38

- اصل وحدت تابعیت و نفی دو تابعیتی ................................. 38

- اصل تغییر پذیری تابعیت یا نفی بقای تابعیت .................. 39

بند 3 : سایر قوانین مرتبط با تابعیت.......................................................... 40

ب) قوانین بین المللی................................................................................................... 42

مبحث دوم – ازدواج................................................................................................ 45

گفتار اول: ازدواج با بیگانگان در قوانین موضوعه................................................................... 46

گفتار دوم : ازدواج با بیگانگان از منظر دین اسلام................................................................ 47

الف) ازدواج با مسلمانان................................................................................................ 47

ب) ازدواج با کفار........................................................................................................... 48

گفتار سوم : قوانین و مقررات مرتبط با ازدواج....................................................................... 50

الف) قانون ازدواج ‌مصوب ۲۳ مرداد ماه ۱۳۱۰ شمسی ...................................... 50

ب) تعیین مرجع تقاضای تحصیل اجازه ازدواج اتباع خارجه با زنان ایرانی.... 50

ج) تصویبنامه هیئت وزیران راجع به آئین‌نامه زناشوئی بانوان ایرانی با تبعه بیگانه 50

د) ضوابط و مقررات ازدواج اتباع خارجی با زنان ایرانی........................................ 50

ه) بخشنامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر بررسی شناسنامه های اتباع خارجی به هنگام ازدواج با زنان ایرانی................................................................................................................................. 51

و) آیین‌نامه ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی آواره.......................................... 51

فصل دوم- تابعیت در اثر ازدواج با بیگانگان

مبحث اول – ورود بیگانگان به کشور........................................................................ 54

گفتار اول : کنترل ورود و اقامت بیگانگان................................................................................ 54

گفتار دوم : اَشکال حضور بیگانگان در کشور.......................................................................... 56

مبحث دوم - ازدواج با اتباع خارجی......................................................................... 58

گفتار اول : ازدواج با زن خارجی................................................................................................ 59

گفتار دوم : ازدواج با مرد خارجی.............................................................................................. 63

گفتار سوم : ماتریس سه بعدی از حالات مختلف ازدواج اتباع کشور ها.......................... 69

مبحث سوم - ازدواج با اتباع بیگانه از نگاه آمار ....................................................... 71

فصل سوم- آثار و تبعات ازدواج غیر قانونی زنان ایرانی با مردان خارجی

مبحث اول – سابقه مسئله....................................................................................... 76

مبحث دوم – آثار و تبعات ازدواج غیر قانونی زنان ایرانی با مردان خارجی بر حقوق کودک 79

گفتار اول : حقوق کودک از نگاه قوانین جاری....................................................................... 80

الف) کودک بی هویت................................................................................................... 81

ب) کودک در حقوق موضوعه..................................................................................... 83

گفتار دوم : حقوق کودک از نگاه مقررات بین المللی........................................................... 88

مبحث سوم – آثار و تبعات ازدواج غیر قانونی زنان ایرانی با مردان خارجی بر حقوق زن 93

گفتار اول : حقوق زن از منظر حقوق داخلی......................................................................... 93

گفتار دوم : حقوق زن از منظر مقررات بین المللی................................................................ 101

مبحث چهارم – اقدامات صورت گرفته برای حل مسئله............................................ 103

گفتار اول: وضعیت تابعیت کودکان موصوف قبل از تصویب ماده واحده......................... 107

گفتار دوم: اثر ماده واحده تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در رویه های ثبت احوال.............................................................................................................................. 108

الف) دوره اول – بهره گیری از مفاد بند 4 ماده 976 قانون مدنی.................... 110

ب) دوره دوم- ممنوعیت اعطای تابعیت به استناد بند 4 ماده 976 قانون مدنی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی ......................................................................... 113

گفتار سوم : اقدامات صورت گرفته در حوزه حقوق کودک................................................. 115

نتیجه گیری و پیشنهادات

مبحث اول – نتیجه گیری از مطالعات انجام شده.......................................... 118

مبحث دوم – پیشنهاد ها .................................................................................. 123

گفتار اول : پیشنهاد های اجرایی .............................................................................................. 124

گفتار دوم : پیشنهاد های پژوهشی........................................................................................... 125

فهرست منابع.................................................................................................................................................................. 127

چکیده انگلیسی.............................................................................................................................................................. 133

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:44 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود کارتحقیقی بررسی حقوقی نفقه زوجه

دانلود کارتحقیقی بررسی حقوقی نفقه زوجه

دسته بندی : فقه و حقوق اسلامی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 224 کیلو بایت

تعداد صفحات : 54

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

چکیده

نفقه عبارتست از همه ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن .البسه .غذا .اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و هر آنچه را به صورت عادت یا احتیاج لازمه ی زندگی وی باشد . البته قانون میزان دقیقی برای نفقه مسخص نکرده و بیان نکرده که مثلا نفقه ی روزانه ی زن بیست هزار تومان باشد بلکه نفقه را بر مبنای نیاز های متعارف و متناسب با وضعیت زن و منطبق با عرف زمان و مکان زندگی زوجین دانسته است . اگر چه در قانون مدنی و کیفری ایران نسبت به پرداخت نفقه تاکید بسیاری شده است تا به این وسایل مردان ملزم به پرداخت حق و حقوق شرعی و قانونی همسر خود باشند اما در مواردی نیز به آنها اجازه داده شده است که از پرداخت آن خودداری کنند و مهمترین چراغ سبز قانون مدنی برای ندادن نفقه به زن ماده ی 1108 ق. م است که میگ.ید هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناعکند مستحق نفقه نخواهد بود .

مقدمه

طبق این ماده عدم تمکین مجوزی برای ندادن نفقه است البته تمکین تابع عرف اقوام و نزدیکان است . در اصطلاح قانونی یا حقوقی تمکین عبارتست از براوردن نیازهای شوهر واجابت کردن خواسته های مشروع او .یکی از موارد داشتن رابطه ی زناشویی است که در این مورد تنها به جز موارد خاص شرعی و بیماری یا درخواست های خلاف شوون اخلاقی یا مغایر با سلامت جسم و روح زن باید با همسر خود تمکین کند . از موارد دیگر تمکین اقامت در اقامتگاه دایمی شوهر است یعنی زن برای دریافت نفقه باید در خانهی شوهر زندگی کند مگر یک استثنا و آن اینکه در خود عقد ازدواج شرطی غیر از آن شده باشد که زن در منزل دیگری یا خانهی دیگری زندگی کند . اگر زن بدون دلیل موجه و بدون موافقت شوهر خانه را ترک کند و حتی در خانهی پدر یا مادر خویش اقامت کند مرد میتواند از دادن نفقه ی وی امتناع کند و ان را پرداخت نکند . مورد دیگر الزام زن به حسن معاشرت با شوهر خویش است زنی که بدون دلیل موجه از تمکین خودداری و رن ناشزه یعنی نافرمان و خاطی نامیده میشود و در این صورت علاوه بر اینکه مرد از دادن نفقه معاف خواهد بود بلکه میتواند تقاضای طلاق وی را نیز از دادگاه بخواهد و میتواند تجدید فراش ( زن دیگر اختیار کند ) کند . سوء رفتار زن یا انتخاب شغلی مغایر با شوون اخلاقی و وظایف زناشویی و داشتن معاشران فاقد صلاحیت اخلاقی از دیگر موارد نشوز محسوب خواهد شد .البته تمکین به معنای تسلیم بی چون چرای زن در مقابل مرد و پاسخ دادن به خواسته های نا مشروع وی نیست .چنانچه زن به دلیل عذر شرعی یا مسایل پزشکی قادر به ایفای وظایف زوجیت نباشد یا برای انجام واجب شرعی ناچار باشد به مسافرت برود و از شوهر اجازه نگیرد ناشزه محسوب نمیشود و نفقهی وی بر عهده ی شوهر است .

فهرست مطالب

عنوان

چکیده. ‌ز

مقدمه. 1

گفتار اول- تعریف نفقه: 2

بند اول- معنای لغوی نفقه: 2

بند دوم- معنای اصطلاحی نفقه: 3

الف- نفقه از نظر فقهای اسلام: 3

ب- نقه از نظر قانون مدنی: 3

گفتار دوم- ادله ی وجوب نفقه : 7

بند اول – ادله ی وجوب نفقه در قرآن کریم: 7

2-ب2- ادله ی وجوب نفقه در سنت: 13

گفتار سوم- ویژگی ها و میزان نفقه زوجه: 16

بند اول- ویژگی های نفقه زوجه: 16

الف- تقدم نفقه زوجه بر نفقه اقارب... 16

ب- تمکن مالی زوجین در ارتباط با نفقه: 17

ج- حق مطالبه ی نفقه زمان گذشته توسط زوجه: 18

د- تقدم نفقه زوجه بر سایر دیون شوهر: 18

هـ - تبدیل شدن نفقه ی گذشته به دِین: 22

بند دوم- میزان نفقه زوجه. 24

الف- از دیدگاه فقهای امامیه. 24

زمان تسلیم نفقه. 29

ج- دیدگاه قانونی.. 30

بند دوم- بررسی فقهی و قانونی نفقه. 33

الف- در صورت بقاءِ رابطه زوجیت... 33

بند دوم: در صورت انحلال نکاح.. 34

نظر فقهای اهل تسنن: 37

دیدگاه فقهای اهل تسنّن: 39

نتیجه گیری .........................................................................................................................40

منابع. 41

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:44 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپونت حقوق سازمان های بین المللی ( بخش سازمان های جهانی ) داوود اقائی

پاورپونت حقوق سازمان های بین المللی ( بخش سازمان های جهانی ) داوود اقائی

دسته بندی : فقه و حقوق اسلامی

فرمت فایل : pptx

حجم فایل : 5.417 مگا بایت

تعداد صفحات : 32

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

سازمان ملل دارای سازمان‌های تخصصی وابسته است؛ گر چه از جهاتی خارج از محدوده آن سازمان قرار دارند، طوری‌كه اعضاء این سازمان‌ها می‌توانند از بین كشورها عضو یا غیر عضو باشند و هم‌چنین مقرّ این سازمان‌ها خارج از ساختمان سازمان ملل قرار دارد. ولی از نظر امور مالی و بودجه‌ای تحت نظر شورای اقتصادی و اجتماعی و مجمع عمومی سازمان ملل قرار دارند.

ارکان فرعی شورای امنیت

عملیات حفظ صلح ملل متحد

سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد

ساختار و تشکیلات سازمان های تخصصی

آشنایی با سازمان های تخصصیسازمان ملل متحد

1) سازمان بین‌المللی كار [I.l.o]

2) سازمان خواربار و كشاورزی [F.A.O]:

3) سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسكو) [U.N.E.S.C.O]:

4) سازمان بین‌المللی هواپیمائی كشوری [I.C.A.O]:

5) سازمان بهداشت جهانی [W.H.O]:

6) بانك جهانی

7) صندوق بین‌المللی پول [I.M.F]:

8) اتحادیه جهانی پست [U.P.U]:

9) اتحادیه بین‌المللی مخابرات دور [I.T.U]:

10) سازمان هواشناسی جهانی [W.M.O]:

11) سازمان بین‌المللی دریانوردی [I.M.O]: هدف سازمان دریائی:

12) صندوق بین‌المللی برای توسعه كشاورزی [I.F.A.D]:

13) سازمان جهانی مالكیت معنوی [W.I.P.O]:

14) سازمان توسعۀ صنعتی ملل متحد [U.N.I.D.I]:

پاورپونت حقوق سازمان های بین المللی ( بخش سازمان های جهانی ) داوود اقائی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ دوشنبه 18 دی 1396 ] [ 1:44 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 صفحه بعد

دیگر امکانات