دانلود مقاله سرای دوستی (مركز كودكان خیابانی)

دانلود مقاله سرای دوستی (مركز كودكان خیابانی)

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 117 کیلو بایت

تعداد صفحات : 186

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله سرای دوستی (مركز كودكان خیابانی) در 186 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


در انتخاب موضوع طراحی برای سایت موردنظر مطالعات كاملی صورت گرفته است كه نشاندهندة تناسب موضع با سایت است.

با مطالعات اجتماعی و مصاحبه‌هائی كه از اساتید و افراد فعال در این زمینه در سازمان بهزیستی و غیره توسط اینجانب و مطالعه مفصل در مورد خود سایت و فصل 6 رساله انجام گردید. این نكتة مهم كاملاً اشاره شده است.

لذا در این فصل به مطالعات مربوط به موضوع تحقیق پرداخته خواهد شد تا با الهام از این مطالعات در مورد وضعیت كلی كودكان خیابانی) به نتیجه‌گیری اصلی در مورد علت انتخاب تحقیق دست یابیم.

2-2- تعریف كودك

بر اساس مادة 1 پیمان جهانی كودك (فصل 3 رساله) هر انسان زیر 18 سال كودك تلقی می‌شود.

هدف از این ماده: حمایت حداقل تا سن 18 سالگی و در عین حال امكان برخورداری آنان از استقلال به عنوان اشخاص تابع قانون شود خویش است. در تعیین حداقل حدود سنی هیچگونه تبعیض نباید صورت گیرد


فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول :

مطالعات اقلیمی و جغرافیائی منطقه:

1-1- خلاصه روند دویست ساله توسعه و گسترش شهر تهران

1-1-1- تاریخچه هسته تاریخی شهر تهران و مراحل توسعه فیزیكی شهر تهران

2-1-1- ساختار جمعیتی شهر تهران

2-1- موقعیت جغرافیائی

3-1- موقعیت طبیعی

4-1- پهنه بندی خطر زمین‌لرزه در تهران

5-1- ویژگیهای اقلیمی

1-5-1- دما

2-5-1- میزان بارش

3-5-1- رطوبت نسبی

4-5-1- روزهای یخبندان

5-5-1- روزهای بارانی

6-5-1- باد

7-5-1- تأثیر جهات وزش باد در ساختمان

8-5-1- تأثیر جهات تابش خورشید در استقرار ساختمان

9-5-1- ارتفاع بناها

10-6-1- بررسی و نتیجه‌گیری از آمارهای موجود جغرافیائی و اقلیمی منطقه

7-1- احكام و ضوابط طراحی معماری

منابع و ماخذ فصل اول

فصل دوم:

تعریف و تبیین موضوع تحقیق و نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع:

1-2- تعریف و تبیین موضوع

2-2- تعریف كودك

1-2-2- تعریف كودكان خیابانی

3-2- تاریخچه كودكان خیابانی

4-2- وضعیت كودكان خیابانی در جهان

1-4-2- وضعیت كودكان خیابانی در ایران

5-2- «كودك در خیابان» و «كودك خیابان»

6-2- عوامل موثر بر خیابانی شدن كودكان

7-2- بزهكاری و بزهدیدگی كودكان خیابانی

8-2- وضعیت بهداشتی كودكان خیابانی

9-2- وضعیت روانی- اجتماعی كودكان خیابانی

1-9-2- مدرسه (اجتماع)

2-9-2- وضعیت روانی

3-9-2- مشكلات رفتاری

10-2- اقدامات ملی انجام شده در مورد این كودكان

1-10-2- سازمان بهزیستی

2-10-2- شهرداری

3-10-2- سازمان بین‌المللی

11-2- آمار كودكان خیابانی

12-2- نتایج بدست آمده از تحقیق دكتر رسول روشن در رابطه با وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی كودكان خیابانی ایران

13-2- مقالات برخی از جرائد در مورد وضعیت نابسامان كودكان خیابانی

14-2- نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع فوق

15-2- پیوست مقالات جرائد در مورد وضعیت نابسامان كودكان خیابانی

منابع و ماخذ فصل دوم

فصل سوم:

مباحث عمومی مرتبط با تحقیق

1-3- مصاحبه با آقای دكتر اقلیما (عضو هیئت علمی دانشكده بهزیستی و توانبخشی كشور)

2-3- مصاحبه با خانم كاووسی (كارشناس قسمت آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران)

3-3- مصاحبه با خانم قلی‌زاده و آقای نریمانی (افراد فعال در رابطه با كمك به این كودكان

4-3- مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق كودك

5-3- راهكارهائی برای جلوگیری از بوجود آمدن یا كاهش كودكان
خیابانی

6-3- روانشناسی دوران نوجوانی

1-6-3- حالات روانی و عاطفی در نوجوانان

2-6-3- شناخت خصوصیات فیزیكی كودكان و نوجوانان

7-3- كودك، معماری و فضا

1-7-3- دریافت حسی و هوشی فضای معماری

8-3- معماری برای كودكان

9-3- طراحی فضا با توجه به مشكلات رفتاری و روانی كودكان و
نوجوانان

منابع و ماخذ فصل سوم

فصل چهارم:

بررسی مراكز كودكان خیابانی متناظر با طرح مجموعه مورد نظر خارجی و نقد و بررسی بازدیدهای انجام شده از مراكز داخلی:

1-4- مراكز خارجی:

1-1-4- مراكز كودكان خیابانی تركیه

2-1-4- مراكز كودكان خیابانی كنیا

3-1-4- مراكز كودكان خیابانی برزیل (شهر مارینگا)

4-1-4- تحقیق ملی كودكان خیابانی فیلیپین (از سال 1986 تا كنون)

5-1-4- مراكز كودكان خیابانی هندوستان

6-1-4- مراكز كودكان خیابانی آفریقای جنوبی

7-1-4- مراكز كودكان خیابانی كانادا

2-4- مراكز داخلی:

1-2-4- مجتمع خدمات رفاهی- بهزیستی سبزوار

1-1-2-4- موقعیت

2-1-2-4- اجزاء طرح

3-1-2-4- معرفی كم و كیف معماری طرح

2-2-4- بازدید و تحلیل مركز كودكان خیابانی قرنطینه یاسر

3-2-4- بازدید از مراكز بعثت و شبانه‌روزی عاصف

4-2-4- بازدید از مراكز كودكان خیابانی اسماعیل محمدی

منابع و ماخذ فصل چهارم

فصل پنجم:

معرفی سایت تحقیق

1-5- موقعیت شهری منطقه 15 تهران

1-1-5- تراكم جمعیت و كمبود امكانات رفاهی

2-1-5- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌های ساكن منطقه 15 تهران

2-5- كاربری پیشنهادی در طرح تفضیلی

3-5- زمین تحقیق و قابلیتهای آن

1-3-5- جنسیت خاك سایت

2-3-5- آب در منطقه طرح

3-3-5- كوههای متصرف در منطقه طرح

4-3-5- موقعیت گسل زلزله نسبت به منطقه طرح

5-3-5- بررسی معیارهای مربوط به محیط طبیعی و جغرافیا

6-3-5- دسترسیهای سایت

10-5- چكیده

منابع و ماخذ فصل پنجم

فصل ششم:

بررسی ابعاد، استانداردها و چگونگی تعیین برنامه‌ریزی فیزیكی:

1-6- تعیین برنامه‌ریزی كالبدی سایت

1-1-6- ساختمان اداری

2-1-6- ساختمان خوابگاه

1-2-1-6- قسمت خوابگاه‌ها

2-2-1-6- آشپزخانه

3-2-1-6- محل ذخیره مواد و سردخانه

4-2-1-6- محل تهیه غذا

5-2-1-6- محل طبخ

6-2-1-6- محل غذاخوری

1-6-2-1-6- سرو غذا

2-6-2-1-6- سرویسها

7-2-1-6- رختكن و سرویسها

8-2-1-6- محل پارك ماشین و بار انداز

9-2-1-6- رختشویخانه

1-9-2-1-6- منطقه یا آماده‌سازی

2-9-2-1-6- قسمت شستشو

3-9-2-1-6- قسمت خشك كن

4-9-2-1-6- محل اتوكشی

3-1-6- ساختمان اجتماعات

1-3-1-6- سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر سر پوشیده)

2-3-1-6- نمازخانه

3-3-1-6- كتابخانه

1-3-3-1-6- جا برای گذاشتن وسائل

2-3-3-1-6- مخزن كتاب

3-3-3-1-6- سالن مطالعه

4-1-6- ساختمان آموزشی

1-4-1-6- گالری

2-4-1-6- كلاسهای آموزشی

3-4-1-6- آتلیه‌ها (كلاسهای هنری)

4-4-1-6- سمعی و بصری

5-1-6- كارگاههای تخصصی

1-5-1-6- نكاتی در زمینه طراحی و برنامه‌ریزی كارگاهها

1-1-5-1-6- محوطه انبار و نگهداری

2-1-5-1-6- محوطه تدریس

3-1-5-1-6- ماشین‌آلات

6-1-6- غرفه‌های فروش و تریا

7-1-6- فضاهای سبز و ورزشی

8-1-6- نگهبانی

2-6- سازه

3-6- تاسیسات

1-3-6- گرمایش

2-3-6- حرارت مركزی

3-3-6- تهویه

4-3-6- خنك‌سازی مكانیكی

5-3-6- تهویه مطبوع

4-6- نتیجه‌گیری جهت ریختن برنامه فیزیكی طرح

منابع و ماخذ فصل ششم

فصل هفتم:

توضیح روند طراحی و شكل‌گیری احجام در سایت

فصل هشتم:

نقشه‌های طراحی شده در مورد سایت سازمان بهزیستی كشور برای استفاده كودكان خیابانی (برای دوستی)


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله سبك معماری در مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی

دانلود مقاله سبك معماری در مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 17 کیلو بایت

تعداد صفحات : 28

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله سبك معماری در مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی در 28 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


سرفصل ها

مصرفی واژه ها:

سرا

تیمچه

بازانداز

دالان

بازشوی چوب

تركیب بندی كلی فضاها
مصرفی كلی مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی
حیاط
نور در حیاط
تناسبات حیاط
محورهای حیاط
محورها
نماهای حیاط
نماها
حركت در حیاط
تأثیر آب و گیاهان در حیاط
دالان ها
نور در دالانها

شكست و پرسپكتیو در دالانها

تغییر ارتفاعات در دالانها

مقایسه حجره های بالا و پایین دالانها

فرم سقف در دالانها

فرم بازشوهای حجره‌های دالانها

معرفی تیمچة پوستی

سقف تیمچه

نور در تیمچه


تركیب بندی كلی فضاها:

به طور كلی می توان گفت سرا، با مطرح ترین واحد تشكیل دهنده و خود یعنی حیاط، هیت گرفته و در اطراف حیاط، واحدهای تجاری شروع به شكل گیری و فعالیت كرده اند. این واحدها از كوچكترین خود، یعنی حجره گرفته تا حیاطهای كوچكی كه مصرفی شدند همه رو به مركز مجموعه یعنی حیاط دارند.

این ارتباطیا كاملاً مستقیم است با مثل حجره های داخل حیا.

و یا غیر مستقیم؛ مثل حجره های دالانها و حیاط های كوچك كه توسط دالانها به سم حیاط كشیده شده اند.

در هر صورت تركیب بندی كل فضا به وحدت و یكپارچگی و از همه مهمتر ارتباط در مركز سرا یعنی حیاط می انجامد.

با وجود این همه در ارتباط تیمچة پوستی گلشن استقلال هر كدام از واحدها، خصوصاً تیمچه به خوبی حفظ شده است. این ارتباط شدید در بطن هنجارهای بازار و تعاریف تیمچه و سرا نهفته باشد. اما آنچه از ظاهر پیداست دو واحد تجاری مستقل است كه حتی در نگاه اول نمی توان فهمید تا چه حد از حیث معماری درهم فرو رفته اند.

در تركیب كلی تر، یعنی اتصال و ارتباط تیمچه و سرا با راستة اصلی بازار هم این دو واحد مانند شاخ و برگ درخت به تنه اصلی متصل هستند و از سژیان و جنبش راسته بازار تغذیه می كنند.

بنابراین سراها و تیمچه ها در كنار رشد ارگانیك راسته بازار، در هر فضا و مساحت مناسبی به این شاهرگ چسبیده اند، اما پس از این تولد با نظم و ترتیب خاص معماری خویش بزرگ شود شخصیت یافته اند.

آنچه كه مسلم است با واحدهای نزدیكتر به تنه اصلی در این جنبش و تغذیه سهیم تر هستند. دالانهای قسمت غربی حجره های فعالتری نسبت به دو دالان دیگر سرا دارند. در خود این دالانها هم حجره های نزدیك به در ورودی فعالتر هستند. البته تغییر كاربری اغلب حجره های سرا از عمده فروشی به خرده فروشی مانند حجره های راسته بازار در این ارتباط موثر است.

با وجود اینكه از گذشته كاركرد این فضاها تصویر دقیقی نداریم، ولی به خوبی حس می شود كه حجره های قسمت شرقی كه از راسته بازار دورتر هستند، استعداد بیشتری برای تبدیل شدن به انبار را دارا می باشند. به طور كلی قسمت شرقی از سكون و یكنواختی بیشتری برخوردار است.

در بحث دالانها به این نكته اشاره می شود كه دالانهای غربی به علت دارا بودن امتیاز ذكر شود از تزئینات بیشتری برخوردار هستند و كلاً با دو دالان شرقی متفاوت هستند. خوب بود این مطالب با تصویر همراه می شد.

مصرفی كلی مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی:

مجموعه سرای گلشن از بناهای بزرگ و به گفته بازاریها، مهم بازار اصفهان است كه توسط ط حاجی آقا محمد زمانی » در زمان كریم خان زند نمایندة والی محلی اصفهان تأسیس شده است. سرای گلشن طبق وقفنامه، وقف روشنایی حرم مطهر امام علی (ع) می باشد. تاریخ تأسیس حدوداً 1782م. می باشد.

تیمچه پوستی یا همزمان با سرا ساخته شده، چون به حد برای سرا چسبیده است و یا یك بنای قاجاری است.

این مجموعه تقریباً وسط بازار اصفهان قرار دارد. دو ورودی غربی سرا و تنها ورودی تیمچة پوستی در راسته معروف به گلشن قرار دارند. فعالیت عمده این راسته، سرای گلشن و تیمچه پوستی پارچه فروشی می باشد.

جنوب سرای گلشن محوطه بازی وجود دارد كه محلیان به آن بارانداز می گویند. اجناس تجار و حجره در آن تخلیه می شود. ورودی سوم سرا به این بارانداز گشوده می‌شود. بارانداز گلشن در قدیم بنایی فعال بوده كه از قسمتهای مختلفی تشكیل می شده است. ولی متأسفانه این بنا حدود 30 سال پیش تخریب شده است.

در پلانی كه از كتاب Der Bazar von Istahan در باده سرای گلشن اخذ شده است، پلان وضعیت قبلی بارانداز مشخص است.

بنای سرای گلشن تشكیل شده از یك حیاط در میانه با حوض و باغچه و یك طبقه حجره در اطراف. در امتداد ورودیهای سرا دالانهایی قرار دارند كه به چهار گوشه حیط منتهی می شود. دالان سمت شمال شرقی به حیاط بسته كوچكی می رسد كه تعدادی حجره دارد و هم اكنون انبار می باشند. این حیاط بازسازی شده است.

در قسمت شمال شرقی سرا حیاط كوچك كشكولی وجود دارد كه از تزئینات دیوار ها و حجره هایش پیداست كه زمانی فعال و با اهمیت بوده است.

ولی اكنون حجره ها به انبار تبدیل شده است.





پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله سازه های بتنی

دانلود مقاله سازه های بتنی

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 22 کیلو بایت

تعداد صفحات : 29

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله سازه های بتنی در 29 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


سرفصل های اصلی

كلیات

طبقه بندی و مشخصات استاندارد برای پوزولان ها

خواص بتن با مواد پوزولانی

پوزولان های مصنوعی

خاكستر بادی

خواص فیزیكی و شیمیایی

ساخت سیمان های سرباره ای

دوام بتن های ساخته شده با خاكستر پوسته برنج

پوزولان های طبیعی

ارزیابی خاصیت پوزولانی تراس

تأثیر تراس بر مقاومت بتن

تأثیر تراس بر تخلخل و نفوذپذیری بتن

تأثیر تراس بر دوام بتن


طبقه بندی و مشخصات استاندارد برای پوزولان ها

پوزولان ها را از لحاظ منشأ وجودی به پوزولان های طبیعی و مصنوعی تقسیم می كنند. پوزولان های طبیعی شامل خاك های دیاتمه، چرت های اپالینی و شیل ها، توف ها و خاكستر آتشفشانی است. منابع اصلی پوزولان های مصنوعی عبارتند از كوره های استخراج فلزات تولیده كننده آهن خام، فولاد، مس، نیكل، سرب، سیلیس و آلیاژهای فروسیلیس، و نیروگاه هایی كه از زغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می كنند. امروزه این مواد مصنوعی كه با قیمت كم عمدتاً قابل دسترس اند، به عنوان جایگزین بخشی از سیمان پرتلند مصرفی در بتن مورد استفاده وسیعی قرار گرفته است. به علاوه، بدیهی است كه بیشتر این مصنوعات قادرند مقاومت نهایی و دوام بتن با سیمان پرتلند را بهبود بخشند.

یكی از اولین طبقه بندی ها برای پوزولان های طبیعی توسط میلنز پیشنهاد گردید. در این سیستم طبقه بندی، پوزولان های طبیعی بر اساس شش نوع فعالیت دسته بندی شدند. جدیدترین طبقه بندی كه توسط ماسازا پیشنهاد گردید، پوزولان های طبیعی را به سه دسته تقسیم می نماید. گروه اول، شامل سنگ های پیروكلاستیك كه مواد با منشأ آتشفشانی اند. توف های پوزولانی و تراس از این دسته محسوب می شوند. گروه دوم، مواد تغییر یافته با درصد سیلیس زیاد است كه طی یك روند شامل ته نشین ساختن مواد با منشأهای متفاوت، شكل داده شده اند. گروه سوم، موادی با منشأ كلاستیك، شامل رس‌ها و خاك های دیاتمه است.

ASTM-C618 طبقه بندی زیر را برای پوزولان ها ارائه می دهد:

- پوزولان ردهN: پوزولان های طبیعی خام یا كلسینه شده شامل خاك های دیاتمه، چرت های اپالین و شیل ها، توف ها و خاكسترهای آتشفشانی یا پومیسیت ها، بعضی شیل ها و رس های كلسینه شده.

- پوزولان ردهF: خاكستر بادی با منشأ زغال سنگ قیری.

- پوزولان ردهC: خاكستر بادی، خاكستر لیگنیت با منشأ زغال سنگ قیری.

- پوزولان ردهS: هر نوع مواد دیگر شامل پومیسیت های عمل شده، بعضی دیاتمه ها، رس ها و شیل های كلسینه شده و آسیاب شده.

مشخصات استاندارد و روش های آزمایش برای انواع مختلف پوزولان ها توسط آیین نامه های مختلف بیان شده است. تمام كدهای استاندارد مشخصات فیزیكی و شیمیایی پوزولان ها را جهت تشخصی مناسب یا نامناسب بودن آنها مورد بحث قرار می دهند. براساس مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در زمینه مواد افزودنی مصنوعی این نتیجه حاصل شده است كه تركیبات كانی شناسی و مختصات ذرات مواد، تعیین كننده خاصیت پوزولانی و سیمانی بودن یك پوزولان اند. اخیراً نامبرده برخی از كدهای استاندارد در خصوص خاكستر بادی(PFA) گرد سیلیس، سرباره كوره آهنگدازی و پوزولان های طبیعی را نیز مورد بررسی قرار داده است.

برخی از كدهای استاندارد از جملهASTM-C618,BS3892 ضوابط خاصی را برای خواص شیمیایی و فیزیكی خاكستر بادی(PFA) جهت مصرف در بتن ارائه داده اند. اما برای گرد سیلیس (دود سیلیس) كه یك ماده پوزولانی نسبتاً جدید است، تنها در آیین نامه كاناداییCSA2 محدودیت هایی برای مقدارSO2، مقدارSO3 افت سرخ شدن، میزان ذرات باقی مانده روی الك45 میكرون، اندیس فعالیت پوزولانی مقدار آب لازم جهت مصرف در بتن بیان شده است.

بیشتر استانداردها از جملهASTM-C618 برای پوزولان های طبیعی یك حداقل70 درصد را برای مجموعسه اكسید اصلی شاملFe2O3,SiO2 مقرر داشته است. همچنین یك حداكثر برابر با 10 درصد برای افت سرخ شدن و3 درصد برای درصد رطوبت دو محدودیت مفید برای خواص شیمیایی هستند كه توسط استانداردها بیان شده اند. از دیدگاه خواص فیزیكی نیز برای استفاده از پوزولان های طبیعی در بتن، بیشتر كدهای استاندارد محدودیت هایی در مورد میزان ذرات مانده روی الك45 میكرون، اندیس فعالیت پوزولانی و مقدار آب را توصیه كرده اند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود رساله بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد

دانلود رساله بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 168 کیلو بایت

تعداد صفحات : 107

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

رساله بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد در 107 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


پیشگفتار

مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات و نقوش مسجد جامع یزد گردآوری شده و سعی بر آن بوده تا جایی كه متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذكر توضیحاتی راجع به مصالح و كتیبه‌ها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.

اگر چه نقوش شكل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم می‌خورد ولی خالی از لطف نبود كه به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است كه دارای بافت سنتی دست نخورده‌ای نسبت به بناهای شهرهای دیگر است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند كه معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالا به تأسیس بناها همت گمارده‌اند.

حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد این مطلب مرا بر آن داشت تا مروری هر چند اندك بر این پیشینة عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملكوتی شویم از داخل مقرنسها عبور كنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوته‌ها گذشته و مناره ها را دور بزنیم تا شاید نفحه‌ای از روح خلاق و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر كند و جانی تازه به ما ببخشد.

به هر حال دیدن و مشاهده كردن این گونه هنرهای تاریخی كه از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتكار


فهرست مطالب


- فصل اول

مسجد در معماری ایران

عملكردهای مساجد مختلف

خصوصیات فضاهای كالبدی مسجد

- فصل دوم

مسجد جمعه یزد

مسجد جامع قدیم

مسجد جامع نو

كتیبه‌ها

فضای جلوخان

سردر و پیش درگاه

دهلیز (كریاس)

منار

شبستان شرقی

شبستان غربی

شبستان شاهزاده

صحن داخلی

ایوان اصلی

زیر گنبد

دالانها و شاه نشینهای متصل به ایوان

در و درگاههای شمالی و غربی

پایاب

سنگهای قبر غیره منصوب

كتابخانه

- فصل سوم

تزیین در معماری

انواع تزئینات

كتیبه‌ها

تزئینات هندسی

تزئینات گیاهی

نكاتی راجع به تزئینات

تأثیر رنگ در تزئین معماری

بررسی رنگها

رنگ سفید

رنگ آبی

رنگ قرمز

رنگ زرد

رنگ سبز

كنارهم قرارگیری رنگها

معماری و نگارگری

نگاهی به اشكال هندسی و تطابق آنها با رنگهای اصلی

رنگها در شب

جلوه رنگ در كاشی معرق

طلوع و غروب

مفهوم نقوش

- فصل چهارم

مصالح تزئینات در مسجد جامع یزد

آجر

گچ

سنگ

چوب

كاشی

تاریخچة ظهور و انحطاط

انواع كاشی

مقرنس

پیوست 1

پیوست 2

تصاویر تحقیق عملی


مقدمه

هنر جوهره‌ای است كه در ذات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نهاده شده است. به همین علت جلوه‌های هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند:‌ معماری، نقاشی ، خط و كتابت ، پارچه‌بافی، قالی وگلیم‌بافی، فلزكاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتكار را پدید آورده است.

یكی از مظاهر انعكاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است. هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای كار و از هنگام بكارگیری آجر كه از مصالح اولیه احداث بنا به شمار می‌رفته زیباترین نقشها و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوشش گنبد ها وگوشواره ها، مقرنس‌ها و طاقنماها خلق كرده است و در روند تكاملی آن با گره چینی، گل‌اندازی، گره‌سازی و آجركاری خفته و رفته، شاهكارهای بی‌نظیری را به وجود آورده است.

هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را كه در دنیا بی نظیر می‌باشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهره‌گیری از فنونی نظیر منبت، مشبك، معرق، كنده‌كاری، خاتم‌سازی و نقاشی روی چوب، اعجاز باور نكردنی را پدید آورده است.

برای تزیین بنا از كاشیهایی نظیر یك رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شكلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه كرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا، بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار كرده است.

بدون تردید تحقق این همه زیباییها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امكان‌پذیر نبود، چرا كه بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه می‌توان دید.

بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته كاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به كار رفته در احداث چنین اماكنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادی و اغراض مادی، بلكه بر مبنای كشش و علاقه‌ای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مكاتب الهی بروز كرده است. چه بسا مردمی كه با مشكلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایه‌گذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نكرده اند.

بناهای رفیع و با شكوهی كه در طول تاریخ برای معابد، مساجد و كلیساها، ‌سربرافراشته‌اند، با یك پشتوانه قلبی و عشق حقیقی همراه بوده است.

در تاریخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است. در دوره هایی كه اثری ازپیشرفتهای علمی و صنعتی در هیچ كجای عالم دیده نمی شود، برجسته‌ترین آثار معماری جهان، از میان مساجد بزرگ در جای جای سرزمنیهای اسلامی بر جای مانده است،‌ اگر چه به علل گوناگون، بویژه هجوم ارتشهای متجاوز بیگانه به كشورهای اسلامی بسیاری از ابنیه مهم و مساجد تاریخی دچار تخریب و ویرانی شده و آثار مهم مكتوب و میراث فرهنگی مسلمین كه دستخوش غارت و آتش‌سوزی در كتابخانه‌های مهم جهان اسلام شده است، ما را از گنجینه‌های مهمی محروم كرده است،‌ با این حال آنچه بر جای مانده، خود دریچه‌ای است برای شناخت عظمت معماری به كار رفته در بنای مساجد بزرگ تاریخی، بویژه آن كه در معماری و كاشیكاری بناها، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شكل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شده‌اند،‌ و فضایی به وجود آورده است كه انسان شیفته معنویت را بسوی خود می خواند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله دیوارهای موازی

دانلود مقاله دیوارهای موازی

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 107 کیلو بایت

تعداد صفحات : 19

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تحقیق دیوارهای موازی در 19 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

تحقیق رشته کارشناسی معماری


“ردیف های موازی از دو سری ساختمان معرف اصطلاحی است كه ما به عنوان خیابان شناخته ایم. خیابان مملو از ساختمان هاست. خیابان خانه ها را از هم جدا می كند و آنچه كه ما را قادر می كند تا از یك خانه به خانة دیگر برویم. یا در طول خیابان از میان خیابان.

در بعضی از ساختمان ها فضا با استفاده از دیوارهای موازی سازماندهی می‌شود.

یكی از آسانترین ، قدیمی ترین و هنوز قابل استفاده ترین استراتژی های معماری استفاده از دیوارهای موازی و مستقیم است. این استراتژی منطبق بر معماری های قبل از تاریخ است و تا كنون ادامه یافته است. معمارها تمام امكانات آن را درست در اول قرن بیستم جستجو كردند. به نظر نمی‌آید كه پتانسیل این استراتژی خسته كننده و غیر قابل استفاده شده باشد.

جذابیت واقعی این ترتیب و استراتژی كاملاً ساده و غیر پیچیده در سادگی ساختاری آن است و این روش ساده ترین راه برای پوشاندن سقف بین دو دیوار موازی است.

اگر چه این روش ساده و بی تكلف است اما استفاده از دیوارهای موازی هم ظرافت های مربوط به خود را دارد. هنگامی كه ما به معماری های قدیمی نگاه می كنیم از وجود آنهمه خلاقیت و ظرافیت و باریك بینی متعجب می شویم. آنچه را كه باعث شگفت ما شده است می تواند هنوز مانند الگویی در دسترس و قابل استفاده ای برای طراحی و جستجوی ما باشد.

در فصل «هندسه های وجود» و در بخش ویژه «شش جهت – بعلاوة – مركز چنین گفته شده است كه معماری زمینی (خاكی) از چند جهت به زمین، آسمان، چهار جهت افقی و عقیدة مركز مربوط می شود.

استراتژی دیوارهای موازی به ویژه مربوط است به چهار جهت افقی. و علت وجود این قدرت، تسلط آن بر این جهت هاست. در روش هایی كه می تواند باعث احساس امنیت، جهت و كانون شود. محافظت داخل از باران و نور خورشید توسط سقف فراهم می شود. البته با استفاده از دیوارهای كناری، كه می‌توان جهت راهرو را به دو سمت “عقب” و “جلو” و یا با افزودن یك دیوار پشتی غیرساختاری به یك – جهت جلو محدود كرد و در نتیجه ساختمانی را بنا كرد كه تقریباً مانند یك غار است.

علم جهت و حركت به وسیلة فضای محدود بین دیوارها مشخص می شود. خط و جهت در هر سوی می تواند قرار بگیرد به صورت مستقیم بین دیوارها، و یا می‌توان آن را در ارتفاع داخل ساختمان به اوج رساند و با استفاده از دیوار پشتی خاتمه داد.

تمام مشخصه های استراتژی دیوار موازی را می توان در همة ساختمان های باستان ملاحظه كرد.

در قرن نوزدهم میلادی “هنریش اشلیمان” باستانشانس شهری را كشف كرد كه گمان می‌رفت شهر قدیمی “تروی” باشد كه برخواسته های داستانهای مشهور “هنر است. تعدادی از بناها بر طبق دیوار موازی “سمت راست بالای صفحه ” ساخته شده بودند. سر در ساختمان نیز از دیوارهای موازی بنا شده بود.


اگر چه كه خانه های شهر باستانی “تروی” براساس اجاق هایشان متمركز شده بود، آنها در خانه هایشان قدرت تمركز دیوارهای موازی را نشان نداده بودند. كه منجر به تركیب خط و مسیر جهت، همگرایی خط های منظره و چارچوب تشكیل شده به وسیلة دیوارها و سقف بالا و زمین زیر می شد.

وینسنت اسكولی (Vincent scully) در كتابش “زمین، مقبره و خداها به این نتیجه می رسد كه یونان باستان علم جهت و تمركز را برای ایجاد خانه هایشان با استفاده از دیوارهای موازی استفاده كرده اند تا ساختمان هایشان را به محل های مقدس نوك كوهها مربوط كنند. ارتفاع ساختمانهایی كه سقفشان یكپارچه سنگی است (شكل زیر) نشان دهندة كشف استراتژی دیوارهای موازی در دوران باستان است. بعضی از نمونه های اولیه بدون شكل مشخص هستند (شكل سمت چپ) قرار گرفتن متعادل یك تكه سنگ عظیم بر روی تكه سنگ های ایستاده خود شاهدی بر این ادعاست. مثال های بعد (تصویرهای پایین) حتی تجربه اسكلت های ساختمانهای راست گوشه را با دیوارهای موازی شرح داده است. به نظر می رسد كه پیشرفت و تكامل انسان در غارهای بدون شكل آغاز شد كه زاییدة فرم ساختاری (هندسة ساختن) و نتیجه بخش تأثیرهای معماری است.

نقشة هر كدام از این خانه های تروژانی بیانگر الهام یك جفت دیوار متوازی در ذهن معمار بناهاست. روشن است كه نوع قراردادن پشت و ورودی دیوارها در انتهای دیوارهای كناری قرار گرفته است. بزرگترین خانه ها به نظر نرمال ترین خانه ها است. با تنها یك خانه كه محل اجاق است. خانه های كوچك دیگر دارای دو اتاق هستند با دیوارهای متقاطع – اتاق های پشتی احتمالاً اتاق های خواب بوده اند. توجه كنید كه معمارهای این خانه ها به امكان استفاده از یك دیار برای ایجاد دو خانه توجه نكرده است. به جز در یك مورد، در مكانی كه شكاف به اندازه كافی بزرگ است تا از آن فضا به عنوان راهرو با یك ورودی استفاده شود یك مكان بدون استفاده یا فضای “مرده” بین خانه ها وجود دارد.


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود پروژه پیرامون یك شاخصه شرایط صحت و ایمنی پلها

دانلود پروژه پیرامون یك شاخصه شرایط صحت و ایمنی پلها

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 106 کیلو بایت

تعداد صفحات : 120

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تحقیق پیرامون یك شاخصه شرایط صحت و ایمنی پلها در 120 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


این گزارش، توسط گروه كاری كه از كمیته پیارك در رابطه با پلهای راه تشكیل یافته، تهیه و تنظیم شده است.

ریاست كمیته: ان. ناریتا

هیأت دبیران: جی. چاتلاین(فرانسه) جی. پترسون (انگلیس) دی. استورار (انگلیس)

اعضای هیأت:

اچ.تی اودرور (هلند) ای. پانیكو (رومانی)

اچ اوهاشی (ژاپن) آر.پیج (امریكا)

دی. پوینیو (فرانسه) ای. رانزو (ایتالیا)

دی. سامودوفسكی (اسلواكی) سی. سیلوست (دانمارك)

اف. ایبل (اتریش) باتیستا داس سانتوس (پرتغال)

تی. ماتسوموتو (ژاپن) جی سیسلا (لهستان) ام دانزل (سوئیس)

پ. آلرمانی (هلند) جی لاماسا (اسپانیا) ال لیندبلاد (سوئد)

كمیته پیارك در رابطه با پلهای راه.


فهرست مطالب

1- مقدمه

2- هدف و گستره نظر سنجی

3- سیستم های بازرسی و مجموعه قوانین

1-3- موارد عمومی

2-3- استانداردهای بازرسی یا دستنامه ها

3-3- منظور و گستره بازرسی

4-3- تناوب و دفعات بازرسی

5-3- شیوه بازرسی

6-3- بازرس

7-3- مدیریت اطلاعات بازرسی

8-3- امكانات بازرسی

4- تكنیك های بازرسی

1-4- شرایط حاضر و گرایش ها

1-1-4- تكنیك های بازرسی برای اعضای فولادی سازه

2-1-4- تكنیك های بازرسی برای اعضای بتنی سازه

3-1-4-تكنیك های بازرسی برای پایه های میانی پل، پایه های كناری پل

فونداسیون ها

4-1-4- تكنیك های بازرسی برای تجهیزات فرعی

2-4- مثالهایی از تكنولوژی بازرسی در حال توسعه

1-2-4- كاربردهای GPR برای ارزیابیهای كف پل (فنلاند

2-2-4-آزمایش غیرمخرب پلهای بتنی از طریق سیستمScorpion (فرانسه

3-2-4- سیستم بازرسی خودكار تاوه RC (ژاپن

4-2-4- اندازه گیریهای كف پل با استفاده از رادار محرك (سوئد

5-2-4- اندازه گیری پتانسیل (سوئیس

3-4- موضوعاتی در آینده

5- مثالی از تكنیك های تشخیص در مدیریت پل

1-5- تصویر كیفی ساختارها (فرانسه

2-5- معیاری برای مدیریت پلهای راه (ایتالیا

3-5- تخمین فراوانی پلهای راه (ژاپن

4-5- تحریم موقتی پل های PC پس كشیده (انگلستان

5-5- دستورالعمل هایی به منظور ایجاد حالت فنی پل (رومانی

6- خلاصه و توصیه ها

7- فهرست نگاری

8- ضمیمه


1- مقدمه

در بیستمین جلسه كمیته پیرامون پلهای راه كه در فوریه 1992 برگزار شد، یك نظرسنجی در رابطه با، مدیریت پل- پیرامون شاخصی از شرایط صحت و ایمنی پلهای در حال استفاده پیشنهاد شد.

سرانجام تصمیم گرفته شد كه این نظرسنجی، در جلسه كمیته اجرایی كه در 27 ماه مه همان سال در بروكسل برگزار شد، انجام بگیرد.

این نظرنسجی، به منظور روشن نمودن وضعیت و گرایش های فعلی مدیریت پلهای در حال استفاده از طریق جمع آوری دانش و اطلاعات در رابطه با مدیریت پل در كشورهای مختلف، انجام گرفت. نتایج این نظرسنجی، بعدها می تواند در ارتقای تكنیكهای بازرسی و تشخیص، مورد استفاده قرار بگیرند.

پرسشنامه های نظرسنجی در میان كشورهای مختلفی توزیع شد و بطور كلی هفده، كشور به این پرسشنامه‌ها، پاسخ دادند (به جدول1-1 نگاه كنید) این نظرسنجی براساس اطلاعات جمع آوری شده تكمیل شد. این گزارش، نتایج نظرسنجی و اطلاعات كسب شده را ارائه می نماید و پیشنهادی در راستا و موضوعات مدیریت پل در آینده، مطرح می نماید

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله اصول مقاوم سازی ساختمانها

دانلود مقاله اصول مقاوم سازی ساختمانها

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 50 کیلو بایت

تعداد صفحات : 44

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله اصول مقاوم سازی ساختمانها در 44 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


سرفصل های اصلی

مقدمه

ساختمانهای بنایی غیر مسلح

ساختمانهای بنایی نیمه مسلح

ساختمانهای بنایی مسلح

ساختمانهای بنایی مركب

روشهای مقاوم سازی ساختمانهای آجری در برابر بارهای غیرمترقبه

بیشترین حد استحکام و پیوستگی

کمترین حد استحکام و پیوستگی

طراحی اجزای سازه‌ای مقاوم


- مقدمه

بارهای غیر مترقبه یا غیرمعمول شامل بارهایی می‌باشند كه در روش‌های متداول، سازه معمولاً برای آنها طراحی نمی‌گردد. دو گروه عمدة این بارها عبارتند از:

1- بارگذاری ناشی از انفجار

2- بارگذاری ناشی از ضربه و تصادم

انفجار ممكن است در داخل یا خارج ساختمان روی دهد. این انفجارها می‌تواند ناشی از عواملی نظیر موارد ذیل باشد:

1- انفجار بمب

2- انفجار و مشتعل شدن گاز

3- حمل و نقل مواد شیمیایی منفجر شونده یا گاز

4- ملموس ترین نمونه از بار ضربه‌ای، تصادم وسائط نقلیه با سازه می باشد.

در این مقاله ‏‏، عملكرد اجزای ساختمان در برابر بارگذاری ناشی از این قبیل انفجارها و تصادم بررسی می‌شود.

نتایج حاصل از تحقیقات انجام گرفته بر روی نحوة بارگذاری انفجار و بررسی میدانی انجام شده بر روی حجم و میزان خرابی‌های بوجود آمده در حوادث روی داده نشان می‌دهد كه بار ناشی از انفجار و تصادم از یك طبیعت دینامیك برخوردار می‌باشد، اما در هنگام طراحی اغلب آن را بصورت استاتیكی فرض كرده و كنترل ها بر آن مبنا انجام می‌گیرد.

طرحی سقف‌ها، دیواره ها و اتصالات مربوط به نحوی كه مانع فروپاشی و انهدام ساختمان گردد از اهمیت به سزائی برخوردار است. در این مقاله هدف ارائه روشهایی برای ایمن سازی ساختمانهای مسكونی آجری در مقابل انفجار و تصادم است. برای تحقق این هدف مطالعات در چند مرحله انجام می‌گیرد.

نخست سعی می گردد، ساختمانهای بنایی رایج در كشور دسته‌بندی گردد و مشخصات فنی آنها بویژه از دیدگاه انفجار و تصادم، مورد بررسی واقع شود. سپس كوشش خواهد شد تا بر اساس روشهای متداول و استاندارد برای آنالیز و طراحی ساختمانهای آجری، عملكرد آنها در برابر انفجار و تصادم و نقاط ضعف احتمالی در طراحی‌های معمول Kآنها در آنهامورد مطالعه قرار گیرد.

در نهایت ، بر اساس مباحث بعمل آمده، توصیه‌هایی برای بهبود رفتار و مقاوم‌سازی ساختمانهای بنایی عرضه خواهد شد.

2- دسته‌بندی ساختمانهای آجری

ساختمانهای بنایی شامل كلیة ساختمانهایی است كه با مصالح فشاری نظیر آجر، بلوك بتنی، سنگ خشت و امثالهم و ملات بنا گردیده و دیوارهای ضخیم باربر در آنها مسئولیت انتقال وزن سازه و سربارهای موجود را به شالوده دارند. در میان انواع ساختمانهای بنایی،‌ ساختمانهای آجری بویژه در شهرها از فراوانی بیشتری نسبت به سایر انواع برخوردار می‌باشند و لذا تكیة ‌اصلی بحث بر روی این قبیل ساختمانها می‌باشد.

بطور كلی ساختمانهای بنایی به چهار گروه تقسیم می‌گردند.

1- ساختمانهای بنایی غیرمسلح

2- ساختمانهای بنایی نیمه مسلح

3- ساختمانهای بنایی مسلح

4- ساختمانهای بنایی مركب

خصوصیات كلی این چهار نوع ساختمان، به شرح زیر می‌باشد:

....

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود تحقیق استخر شنای المپیك 2008 چین

دانلود تحقیق استخر شنای المپیك 2008 چین

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 3.571 مگا بایت

تعداد صفحات : 34

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله استخر شنای المپیك 2008 چین در 34 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


سازه ای از جنس حباب


ایده تحقیق چگونه شكل گرفت؟
مراحل طراحی
جزئیات اجرایی
طریقه برپایی و اجرای سازه
پوشش ساختمان
انرژی و مسائل زیست محیطی
آتش سوزی و نحوه برخورد با آن
تعامل مكعب آبی با ساختمان های مجاور
منابع:


دهه های پایانی قرن بیستم و چند سالی كه را كه از قرن بیست و یك می گذرد به جرئت می توان دوره تحول اساسی در اندیشه های بشر و تغییر دیدگاه او نسبت به جهان پیرامون خود تلقی كرد. اگر «اخلاق» و اصول اخلاقی را، كه زاییده وجدان بشر و تغییر ناپذیر هستند، از این امر مستثنی كنیم، در نحوه نگرش سایر علوم و نیز دنیای هنر به مسائل و موضوعات، تغییرات عمده ای به وقوع پیوسته است. از دیدگاه بشر امروزی، جهان حاضر یك جهان ارگانیك است كه در آن فضا، زمان و اجسام به صورت متحول، سیال، درگیر با یكدیگرند و اتباط غیرخطی دارند. دانشمندان و صاحبان اندیشه برای تبیین جهان امروز دیگر صرفاً به علوم كلاسیك و قطعیت جهان بینی ریاضی گونه تكیه



آرایش كریستالها در طبیعت


نمی كنند، بلكه مباحثی همچون عدم قطعیت، آشفتگی، هندسه های نااقلیدس و فراكتالی، نظریه پیچیده و فیزیك غیرخطی، جهانی متفاوت از گذشته را در برابر انسان پست مدرن قرار داده است. با وسیع تر شدن قلمرو علوم، بر تعداد مجهولات و سؤالات نیز افزوده می شود و انسان برای رازگشایی مجهولات تازه، می بایست تلاش بیشتری كند.

بشر می تواند پاسخ بسیاری از پرسش های خود را از راه آزمایش، تحقیق و خلق فرضیات تازه بیابد. اما شاید بتوان خود «طبیعت» را بهترین پاسخگوی سؤالات بشر دانست. طبیعت، همه جواب ها را دارد و این انسان ها هستند كه به تدریج می آموزند چگونه بپرسند.

این امر، در طراحی و ساخت فضاها و بناهای شهری و در علم مهندسی سازه نیز صادق است. طبیعت، درس های طراحی بسیار مهم و ارزشمندی به ما می دهد. از جمله اصول اساسی این طراحی آن است كه اگر مقصود طراحی به درستی و شایستگی برآورده شود، نظم و ترتیب حاصل، زیبایی تلقی می شود؛ اما اگر صرفاً در پی زیبایی به دلیل زیبایی باشیم به آن دست نخواهیم یافت.

دید هوایی سایت برگزاری بازیها


طبیعت، هم طراحی زبردست است و هم مهندسی چیره دست، هم در انتخاب فرم و شكل یك جسم (متناسب با نیاز آن) بهترین ها را انتخاب می كند و هم در انتخاب اسكلت و مكانیسمی كه به آن جسم ایستایی و دوام ببخشد. ساده ترین، مناسب ترین و مؤثرترین ها را به كار می گیرد. جالب آن است كه در طبیعت فرم یك جسم و اجزای برپادارنده و شكل دهنده آن به صورت متقابل با یكدیگر را تعریف و به نوعی هر یك، خود را دیگری دیكته می كند. از تار عنكبوت گرفته تا كندوی زنبور عسل و از یك صدف دریایی گرفته تا استخوان بال كركس. هر چقدر صورت مسئله در طبیعت سخت‌تر باشد، راه حل های طبیعی آن نیز به همان میزان زیبا، دقیق و پیچیده است. هر چند بناهای ساخت بشر در مقایسه با ساده ترین ساختارهای طبیعی، بسیار ناقص، ابتدایی و كم ارزش می نمایند. ولیبا پیشرفت تكنولوژی و بالارفتن سطح آگاهی انسان به نسبت محیط اطراف، امروزه شاهد اجرای ساختمان هایی هستیم كه از نظر فرم و عملكرد بسیار پیچیده اند و در برخی از موارد، نبوغ طراحان و سازندگان خود را اثبات می كنند. بناهایی همچون اسكله دریایی یوكوهاما در ژاپن یا اغلب تحقیق های سانتیاگو كالاتراوا از آن جمله اند كه از تركیب هنر، ریاضیات، تكنولوژی ساخت و علم مهندسی سازه حاصل شده اند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله استانداردهای ساختمان كتابخانه

دانلود مقاله استانداردهای ساختمان كتابخانه

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 47 کیلو بایت

تعداد صفحات : 104

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تحقیق استانداردهای ساختمان كتابخانه در 104 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


عوامل مؤثر در برنامه ریزی

گرچه معمولاً لازم است در هر كتابخانه عمومی بخش امانت و مراجعه جداگانه ای برای بزرگسالان و كودكان در نظر گرفت، اهمیت نسبی آن تحت مقتضیات گوناگون بسیار متفاوت خواهد بود. پیش از آنكه فضای لازم برای هر یك از این خدمات پیش بینی شود، باید براساس هدفهای كتابخانه و ارجحیت های محلی، در مورد دامنه و گسترش این خدمات و تسهیلات وابسته به آن تصمیم گرفت.

دگرگون پذیری

ساختمان كتابخانه های عمومی باید به گونه ای طرح شود كه نیازهای قابل پیش بینی در ظرف 10 الی 20 سال بعد را در خود بگنجاند و تغییرات تعداد و مشخصات جمعیت حوزه عملكرد را در نظر داشته باشد. در صورت امكان، باید محل كتابخانه را باتوجه به گسترش آتی ساختمان كتابخانه برگزید و در طرح ساختمان نیز به این امر توجه نمود. لازم است طرح داخلی ساختمان، چگونگی استفاده از فضا، طرز قرارگرفتن چراغها، منابع تأمین حرارت، و دیگر وسایل فنی دارای انعطاف و دگرگون پذیری هر چه بیشتر باشد. رعایت این امر به ویژه در بخشهایی از كتابخانه كه مورد استفاده همگان است اهمیت دارد. حتی در كتابخانه های بزرگ هم غالباً بهتر است تقسیم فضا نازك و قابل برداشتن انجام داد و تا جای ممكن از تقسیماتی به اطاق و بخش جداگانه پرهیز كرد.


...


همكاری با سایر مؤسسات فرهنگی، آموزشی، تفریحی

در صورتی كه شرایط بالا امكان پذیر باشد، معمولاًَ مرتبط ساختن كتابخانه عمومی با سایر مؤسسات خدمات همگانی مانند سالن نمایشگاه، تئاتر، و جز آن، كه در شعاع عمل كتابخانه واقع است، مزایایی در بردارد. در تحت پاره ای شرایط، ممكن است كتابخانه عمومی حتی همزمان به صورت كتابخانه مدرسه و یا نهاد آموزشی مشابهی عمل كند؛ این امر به ویژه زمانی عملـی تر خواهد بود كه هدف نهاد مزبور برآوردن نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه به گونه ای همه جانبه باشد. به این ترتیب هر حوزه می تواند حداكثر استفاده را از تمام تسهیلات مربوط بكند.

نمای كتابخانه

ساختمان كتابخانه باید خود به خود گویا باشد. موقعیت و طرح ساختمان كتابخانه عمومی می تواند خدمات آن را به بهترین وجه تبلیغ نماید. اغلب امكان این هست كه طرح به گونه- ای تهیه گردد كه قسمتی از منظره داخل كتابخانه از بیرون مشاهده شود و رهگذران بتوانند جنب و جوش درونی آن را ببینند. ویترین های نمایشی در خارج ساختمان و نیز سالن ورودی خوش طرح می تواند به این منظور كمك كند.

استانداردها

در بندهای زیر فضای مورد نیاز برای فعالیتهای مختلفی كه كتابخانه عمومی عرضه می كند، همراه با فضای لازم برای انجام كارهای اداری و مانند آن یك به یك بررسی می شود. این پیشنهادات مختص كتابخانه عمومی است به این معنی كه هرگاه یك كتابخانه در آن واحد هم برای عموم مردم و هم برای آموزشگاه و یا دانشكده ای كار كند باید در مطالب زیر تغییرات قابل ملاحظه ای داده شود.

فضایی كه برای خدمات مربوط به مرجع و یا امانت در بندهای 86 تا 96 پیش بینی شده، كلی است. غالباً هر دو این امور از محل واحدی مانند سالن مشترك كتابخانه و یا بخش مربوطه انجام می شود. ولی گاهی اوقات قسمتی از یك یا هر دوی این خدمات در بخشهای موضوعی جداگانه و یا در محلهای مجزا صورت می گیرد. مثلاً قسمتی از كتابخانه كه به موسیقی، تكنولوژی، تاریخ محلی، و یا كتابخانه مجزا برای كودكان اختصاص دارد. چنانچه محلهای جداگانه ای در كتابخانه برای مقاصد خاص در نظر گرفته شود، ممكن است لازم باشد به مساحت كل هر یك افزود تا فضای اضافی برای امانت و نیز كاربرد اضافی مورد نیاز تأمین شود. كودكان زیر چهارده سال معمولاً 25 تا 30 درصد كل جمعیت را تشكیل می دهند، پیشنهادات زیر بر شالوده این نسبت تنظیم شده است، با این فرض كه بسیاری از كودكان زیر چهارده، از كتابخانه بزرگسالان استفاده قابل ملاحظه ای خواهند كرد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:47 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله کامل آزمایشگاه معماری

دانلود مقاله کامل آزمایشگاه معماری

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 810 کیلو بایت

تعداد صفحات : 41

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله کامل آزمایشگاه معماری در 41 صفحه word قابل ویرایش با فرمت docx


جزئیات وسایل نیمه رسانا:اهداف:

بعد از پایان یافتن این آزمایش شما باید قادر به :

1- دانستن صورگوناگون وسایل نیمه رسانا

2- پیداکردن اندازه hoiseدرگیتها

3- پیدا کردن گنجایش ورودی وخروجی گیتهای دانستن منطقی به طورنمونه گیتهای ttl

4- دانستن مفهوم تاخیر انتشار


مقدمه:

ازبعد تاریخی ابداع نیمه رسانا درشهرnew jersey درآزمایشگاه تلفن بل شروع شد.اگرچه امکان ساختsanta clara درسانفرانسیسکوبوداماحالاعموماً به عنوان Silicon valley شناخته می شود. توجه کردن به اینکه تعداد زیادی ابداعات در Silicon valley به عنوان زاد وولد جادویی شمرده می شود. جالب است که پیش ازسال1995سیستمهای دیجیتالی بااستفاده ازلامپ های خلآ ودیودهای نیمه رسانا ساخته می شد. یک دیود نیمه رسانا که ازنظراندازه خیلی کوچک ا ست در مقایسه با لامپ خلأ انرژی بیشتری مصرف می کند. درنتیجه درسیستم دیجیتالی داشتن سایزفیزکی بزرگ ومصرف انرژی نسبتاً بالابه چشم میخورد.

درسال1995این وضعیت با ظهورترانزلیستوربهبود یافت. William schockly جایزه ای رابرای سهم داشتن درابداع وتوسعه ترانزلیستوربرنده شد.

درواقع schockly آزمایشگاه تلفن بل را ترک کرد ومؤسسه خود را با نام Schockly semiconductor lab دایرکرد. دوسال بعدیک گروه کوچک از دانشمندان این مؤسسه راترک کردندومؤسسه خودششان راfair child semicon ductor نامیده می شد درsilicon valley شروع کردند.

درسال1986دودانشمند دیگربا نامهایrobert noyce وgordon moor مؤسسه Fair child را ترک کردند وشرکت جدیدی را بنامintegrated electronsic تأسیس کردند که عموماً به عنوان intel شناخته می شود.

قابل توجه است که دو دانشمندکه خودرا گرفتارطراحی8080کردند. شرکتintel را ترک کردند ومؤسسه جدیدی را بنامzilog کهZ-80 رااختراع کرد را پرکردند. ترانزلیستورکه درمقابل دیود خصوصیات مفیدی مانند کوچکی سایزومصرف انرژی کم داشت جایگزین لامپ خلأ شد. تا سال 1965 مدارات وگیتهای منطقی با این وسیله ها ساخته می شد. تکنولوژی ساختمان آنهابه سمت استفاده ازنیمه رساناها که IC نامیده می شد توسعه یافت. روز به روز طراحی اجزاء سازنده بهتر میشود. طراحی اجزاء IC با ترانزیستورها جدا ازهم شروع شد. سپسssi (مجتمع سازی در مقیاس کوچک) وmsi(مجتمع سازی در مقیاس متوسط) وlst(مجتمع سازی درمقیاس بزگ) ودرپایان تکنولوژی Vlsi(مجتمع سازی درمقیاس بسیار بزرگ) که هم اکنون استفاده میشود بوجود آمد.

1 تا 10 ترانزیستور در یك تراشه

SSI

10 تا 100 ترانزیستور در یك تراشه

MSI

100 تا 500 ترانزیستور تا 10000 تا 20000 در یك تراشه

LSI

20000 تا 300000 در یك تراشه

VLSI

درریزپردازنده های8بیتی و16بیتی سایزتراشه هامعمولاً به ترتیب150و350میلی است. بطورنمونه یک پرداز16بیتی داری000/100ترانزیستوردرساختمان خود است. وقتی که کمیتها رابرسی می کنیم اندازه گیری، نمایش، ضبط واداره کردن آنها ونشان دادن آنها به صورت شماره ای ورقعی ازاهمیت بالایی برخوردار است. درحقیقت،دو راه اساسی برای نمایش مقاومت کمیت وجود دارد که آن آنالوگ ودیجیتال است.


معرفی آنالوگ :

در این سیستم کمیت ها بصورت نسبی به نمایش درمیایند. برای مثال،انحراف سوزن درآمپرسنج در سرتاسرآن نسبی ا ست. دماسنج مثال دیگری است؛سطح جیوه به دما بستگی دارد وهرتغیری در دما برروی ارتفاع جیوه تأثیر می گذارد.

معرفی دیجیتال:

در این سیستم کمیتهابه صورت رقمی نمایش داده میشوند نه به صورت نسبی.یک مثال دراین زمینه ساعتهای دیجیتالی هستند. ممکن است مایک ساعت که وقت را درهردقیقه یاثانیه نمایش میدهد داشته باشیم.اگرچه زمان دریک روزمستمراً تغیرمی کند ولی زمان درساعتهای دیجیتال مستمراً وپیوسته تغیرپیدا نمی کند بلکه به صورت دقیقه ای یا ثانیه ای تغیرمی کند.نمایش دیجیتالی،زمان دریک روزبصورت گسسته تغیر می کند.

براساس نوشته های فوق،ممکن است آنالوگ به صورت پیوسته ودیجیتال به صورت گسسته مورد توجه قرارگیرد.ازآنجایی که خواندن درسیستم آنالوگ موردبحث اصلی ماست هیچ ابهامی درخواندن کمیتهای دیجیتال وجودندارد بنابرین اشتباه هست.

سیستم های آنالوگ ودیجیتال:

دریک سیستم دیجیتال،چندین وسیله که کمیتهای فیزیکی راکه بصورت دیجیتال نمایش داده می شوند راکنترل می کند. بنابرین دریک سیستم آنالوگ نیزچندین وسیله که کمیتهای فیزیکی راکه بصورت آنالوگی نمایش داده می شوند وجود دارد. به سبب به سبب چندین مزیت تکنولوژی دیجیتال،یک مبدل به تکنولوژی دیجیتال وجود خواهد داشت.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:47 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 صفحه بعد

دیگر امکانات