دانلود مقاله کامل بررسی معماری ایران

دانلود مقاله کامل بررسی معماری ایران

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 94 کیلو بایت

تعداد صفحات : 157

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله کامل بررسی معماری ایران در 157 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


معماری ایران شناسنامه معتبر مردم این سرزمین از دوترین ازمنه قدمی است طبیعت اقلیمی ایران در این زمینه تأثیر گذار فرهنگ هایی كه با ؟؟ و مغلومین به این خطه را گشودند. در این معماری كهم بارزترین اشكال خود جلوه كردن است. آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیات، اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسلها در معاری ایران انعكاس واضحی دارد. نه تنها در بناهای عظیم، در ابنیه اثار كوچك هم می توانیم این انعكاس را دریابیم. آتشكده و دهكده های شاهی كه درگذشته كه در سراسر این خطه جابه جا روییده بود و اینك به جا مانده است باری از فرهنگ معمای ایران باستان را در خویش نهاده است آتشكده دهكده های شاهی را در ایران باستان بر روی تپه ها بنا می كرده اند. در دهكده های شاهی معابد ویژه پرستش مهر و ناهید ( فرشته آب) وجود داشت. نقاطی كه هم اكنون به پل دختر یا قلعه دختر نسبت می دهند، همان پرستشگاهها باستانی ناهید یا فرشته آب است از معابد مهر (میترا) كه قبل از زردتشت در ایران رواج داشته است. نمونه های چندی باقی است. معبد (مصیصر) در شمال غربی ایران كه در كوه تراشیده شده است و همچنین صخره (پی فخیریكار) در جنوب دریاچه رضاییه ازجمله این نمونه ها هستند. مهر پرستان باستانی قبل از ورود به معبد در جایی دست خود رابه آب می زدند و آن را (مهرآب) می نامیدند. كه شاید نعت محراب دوره اسلامی از آن سرچشمه گرفته باشد. معماری ایران حاصل قرن ها تفكر و ثمرة اندیشه و قریحه هنری نیاكان ما و الهاماتشان از سنت ها و دست اؤردهای ملل دیگر است با آنكه در هر سیمای معماری ایرانی تغییر وتبدیل هایی را پذیرفته است، روح یگانه و ذات نیرومند آن همواره زنده و بلانده باقی مانده و همپایه زمان ظرفیت های خویش را عوض كرده است. مروری در خطوط اصلی معماری ایران از آغاز تاریخ مدرن ما، در واقع گشایندهشاهرایی به قلب تمدن دیرینه سال این سرزمین است نخستین سلسله حكومت ایران سلسله ماد بود كه بخشی از هسته خود را در بنا و آثاری ه آفریده به وام نهاد. سنگ شیر همدان، كان داوود در سریل ذهاب، دخمه صحنه در كرمانشاه، دخمه مرسوم با طاق فرهاد در لرستان، دخمه ده نوه اسحاق وند در نزدیك كرمانشاه ازبرگزیدهژ ترین آثار این دوره است. ( پلی بیوس) در توصیفی كه از كاخ باستانی همدان كرده یادآور شده است كه ستون های این كاخ از چوب سدر و سرو ساخته شده و روی این ستون ها از لوحه های سیمین و زرین پوشانده شده بود ( دمرگان پرود) ( شی پیه) معتقدند كه این نشانه ها و آثار تخت جمشید كم و بیش شباهت دارند. در عرصه وسیع سرزمین خود از مهارت و استادی هنرمندان ممالك، زیر فرمان خویش به نحو احسن بهره می گرفتند و از این جهت در آثار معماری و صنعت ایران در دورة هخامنشی تأثیر سایر ملل نیز دیده می شود چنانكه داریوش گوید در بنای قصر او صنعتگران بابلی، مادی، لیه ی. و مصری خدمت می كرده اند و مصالح ساخمان ها از فواصل دور دست می آمده است . استفاده از تجربیات و سنن ملل تابع، نه به صورت تقلیدی و پیروی بلكه به گونه ای باز افرینی و الهام پذیری خلاقه مختص به دورة هخامنشی نسبت مادها پیش ازآنكه تجربه و مهارت (اورانویی) ها استفاده بسیار بردند. معماری دورة هخامنشیان ادامه یك هنر ملی بود. اصالت این هنر در قصر كیاكسار پادشاه ماد ( در همدان) جلوه كرد و كوروش در ادامه آن پس از شكست مادها قصری در پازارگاه یا ( مادر سلیمان) در 80 كیلومتری شمال تخت جمشید بنا كرد. كه گرچه مانند تخت جمشید كه به جرأت می توان گفت یكی بزرگترین و وسیع ترین بناهای است كه قبل از معمول شدن آهن ساخته شده است دارای سقف، ستون های چوبی بسیار بوده است سقف ، ستون های چوبی بسیار بوده است. سقف ساختمان از چوب سور لبنان و بلوط ساخته شده ...


فهرست

آثار معماری دوران ساسانی درسرزمین ماوراء النهر
آثار دوران باستانی
ناحیه باستانی و رخشا و قصر بخارا اخدا:
شهر سازی
درباره معماری :
اصفهان در دوره جانشیان تیمور
اصفهان قلمور امیرزادگان تیموری رستم و اسكندر
اوضاع اصفهان بعد از قتل سلطان محمد بهادر
تزیینات داخل بقعه شهشهان
ارزش جهانی هنر معماری و تزییناتی مسجد شیخ لطف الله
جاده های شاه عباسی

بخش اول

نگاهی به بناهای خشتی ایران

بناهای خشتی زنده :

بخش دوم

علل فرسایش بناهای خشتی

بخش سوم

طریقه كاربرد خشت

فرسایش در اثر دخالت انسان

بخش چهارم

پیشنهادات جهت پیشگیری از توسعه ویرانی و فرسایش

بخش پنجم

مقاوم كردن خشت

بخش ششم

توصیه

ازلحاظ تزیینات

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:50 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله معماری اسكله های دریایی و اهمیت آنها

دانلود مقاله معماری اسكله های دریایی و اهمیت آنها

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 49 کیلو بایت

تعداد صفحات : 46

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله معماری اسكله های دریایی و اهمیت آنها در 46 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

2-1- مقدمه

اسكله های شمع و عرشه كه از آنها تحت عناوین سازه با عرشه معلق یا اسكله با ساختمان باز نیز یاد می شود، ممكن است از فولاد، بتن یا چوب و یا تركیبی كه از آنها ساخته شده باشند. در این سازه ها مقاومت شمعها ناشی از مقاومت نوك و یا اصطكاك جداره و یا تركیبی از آنهاست. عرشه این سازه ها، عموماً برای توزیع بارهای افقی بین عناصر دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

2-2- تناسب كاربرد

اسكله های شمع و عرشه به پیشنهاد آئیین نامه دریائی انگلستان (1989، مرجع 14) در شرایط زیر مناسب اند:

الف) خاك بستر شامل یك لایه سست مستقر بر روی لایه ای مقاوم است.

ب) دسترسی به خاكریزی مناسب مورد استفاده در اسكله های دیوار ساحلی (اسكله‌های دارای نگهبان) ممكن نیست.

ج) به حداقل رساندن تزاحم سازه و رژیم هیدرولیكی.

د) زیاد بودن عمق آب.

لازم به ذكر است كه در صورت استقرار سازه بر روی بستر سنگی، بستر بایستی قبل از اجرای شمعها آماده شده باشد.

2-3- كاربردها

اسكله های شمع و عرشه، عموماً برای سازه های پهلوگیری موازی ساحل و نیز اسكله های انگشتی عمود بر ساحل مورد استفاده قرار می گیرند.

در اسكله های موازی ساحل، سازه روی یك شیب مشخص ساخته می شود كه این شیب از سطح لایروبی شده مجاور وجه پهلوگیری تا سطح زمین پشت اسكله امتداد یافته است. لازم به ذكر است كه عمق لایروبی از آبخور كشتی های پهلوگیرنده متاثر است.

2-4- انواع اسكله های شمع و عرشه

نوع سازه به روشهای مورد استفاده جهت تامین مقاومت در برابر بارهای افقی اعمال شده و به آن و نیز نحوه توزیع بارهای قائم در شمعها وابسته است.

جدول 2-1 تقسیم بندی پیشنهادی آئین نامه انگلستان (1989، مرجع 14) را نشان می دهد.


جدول 2-1: تقسیم بندی انواع اسكله های شمع و عرشه

نوع سازه

كاربرد

انعطاف پذیری

روش مقاومت در برابر بار افقی

شكل

تمام شمعها قائم

اسكله های عمود بر ساحل

انعطاف پذیر

خمش شمعها

(2-2)

تمام شمعها قائم

اسكله های موازی ساحل

نیمه صلب

خمش شمعها+ مقاومت خاك پشت دیوار

(2-1)

تمام شمعها قائم همراه پشت بند افقی

اسكله های موازی ساحل

نیمه صلب

خمش شمعها+ پشت بند افقی+ مقاومت پاسیو خاك

-

تمام شمعها قائم همراه عضو مهار شده به ساحل

اسكله های موازی ساحل

صلب

مهار + دیوار نگهبان

(2-3)

شمعهای قائم و مایل

تمام انواع اسكله ها

صلب

شمعهای مایل

(2-4)

تمام شمعهای مایل

اسكله های عمود بر ساحل

صلب

خمش شمعهای مایل (تحمل بار عرضی)، شمعهای مایل طولی و مهارها (تحمل بار طولی)

-

فهرست

1-1- مقدمه1-2- اسكله ها1-3- سیستم های كلی اسكلهالف) اسكله های شمع و عرشهب) اسكله سپریج) اسكله های وزنی1-4- انتخاب محل اسكله و مطالعات لازم برای محل انتخابی1-4-1- مطالعات هیدرودینامیكی و جوی1-4-2- مطالعات ژئوتكنیكی1-4-3- بررسی های هیدروگرافی و توپوگرافی2-1- مقدمه2-2- تناسب كاربرد2-3- كاربردها2-4- انواع اسكله های شمع و عرشه2-5- روشهای متداول اجرای اسكله های شمع و عرشه2-5-1- روش ساخت در دریا2-5-2- روش ساخت در خشكی3-1- مقدمه3-2- پارامترهای مهم طراحی3-2-1- ابعاد و ظرفیت كشتی ها3-2-2- نوع تخلیه و بارگیری3-2-3- ظرفیت بندر3-2-4- موج طرح3-2-5- عمق لایروبی حوضچه و كانال دسترسی3-2-6- طول اسكله3-2-7- ارتفاع اسكله3-3- بارگذاری اسكله های شمع و عرشه3-3-1- بار مرده3-3-2- بار زنده3-3-3- نیروی ناشی از تغییر شكل3-3-4- نیروهای ناشی از عوامل طبیعی

5-1- مقدمه

5-2- ارزیابی عوامل موثر بر طراحی1- بار زنده گسترده:2- بار زنده متمركز:3- بار وسایل متحركم بر اسكله:4- نیروهای وارد بر بولارد:5- نیروهای حاصل از پهلوگیری:6- عوامل محیطی:5-3- ارزیابی رفتار عمومی اسكله های شناور تحت بارگذاری مختلف1- بار گسترده زنده به صورت كامل بر یك پانتون2- بار گسترده زنده بر نیمی از سطح پانتون3- بار گسترده زنده بر ربع سطح پانتون4- بار متمركز5- وسایل نقلیه متحرك و جرثقیل6- نیروی بولارد5-4- نحوه ارزیابی عملكرد اسكله های شناور در بارگذاری تركیبی5-5- نتیجه گیری نهایی در مورد مدول مناسب5-5-1- اسكله تیپ اول (مسافری)5-5-2- اسكله تیپ دوم (باربری سبك)5-5-3- اسكله تیپ سوم (باربری نیمه سنگین)5-5-4- تعیین ارتفاع مناسب برای هر مدول5-6- نتیجه گیری كلی




پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:50 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله بررسی مسجد احمد ابن طولون

دانلود مقاله بررسی مسجد احمد ابن طولون

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 266 کیلو بایت

تعداد صفحات : 21

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله بررسی مسجد احمد ابن طولون در 21 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


مطالب مورد بررسی

مسجد احمد ابن طولون

ویژگی های معماری

تزئینات بنا

سقف

فواره

زیاده

مناره

سرگذشت مسجد در دوره های بعد

مناره مسجد ابن طولون


ویژگی های معماری

مسجد از نظر معماری طرحی بسیار ساده دارد . بنا شامل یک صحن مربع به ابعاد تقریبی 92 متر است که از 3 سو رواقی با 13 چشمه طاق در 2 ردیف ، و از سوی قبله(جنوب شرقی )رواقی با 17 چشمه طاق در 5 ردیف را در بر می گیرد . با احتساب عرض رواق ها مجموع بنا و صحن مستطیلی است که به ابعاد 26/122 و 33/140 متر . در بنای مسجد به جای ستون از جرز بهره گرفته اند .کلیه دیوار ها ، جرز ها و چشمه ها ی شبستان ها یکسره از آجر سرخ رنگ به اندازها های 5/4 در 5/8 تا 8 در 18 تا 19 سانتی متر در ملاطی ضخیم چیده شده و یک قشر گچ سخت آنها راپوشانیده است .

طاق ها از نوع نوک تیز (شکسته) است و پایه های حمال آن را جرز های مکعب مستطیل ستبر به ابعاد 46/2 در 27/1 متر تشکیل می دهد که به فاصله 60/4 متر از یکدیگر قرار دارند . نمونه پیشین این گونه جرز ها در مساجد المتوکل و ابودلف در سامره نیز دیده میشود

( شاید بتوان به روایت بلوی را در مورد نیاز به 300 ستون برای ساختن مساجد مورد نظر احمد بن طولون و پیشنهاد معمار مصرانی سازنده مسجد برلی ساختن بنایی مه به جز 2 ستون سمت قبله (محراب ) به ستون دیگری نیاز نداشته باشد توجیهی برای این روش جدیدو ناشناخته در معماری مساجد مصر دانست . نیم ستون های کاذب 4 نبش جرز ها را با آجر تراشیده ساخته اند و طاق های روی آن کمی از پایه خود پیش تر آمده و در بالای هر جرز به منظور تقویت ، روکوبی چوبی با اتصال دم چلچله ای نصب شده است .

هر چند طاق های مساجد در سرزمین های غربی اسلامی به طور کلی از نوع هلالی است ، ولی در مسجد ابن طولون از طاق های شکسته نوک تیز استفاده شده است . یکی از امتیازات فنی این طاق ها کاستن از وزن پشت بغل های بین قوس ها ست . در بالای هر جرز و فاصله میان دو طاق یک روزنه نور گیر ایجاد شده که افزون بر کاربرد روشنایی ، سبب ظرافت و سبک تر کردن بنا شده است ، بی آنکه از استحکام آن بکاهد . این روزنه ها نیز دارای طاق های نوک تیز واقع بر ستون های کوچک است .

تزئینات بنا

در معماری اسلامی تزئینات مساجد از دو دیدگاه متفاوت به کار گرفته شده است . در بیشترین آنها برای نشان دادن اهمیت و جلب توجه نماز گزاران به محل مشخصی چون محراب ، عوامل تزئینی چشم گیری در آن به کار گرفته اند و در شماری کمتر معماران کوشیده اند تا به یاری نقش های یکسان و هماهنگ بنا را از وحدت کامل برخودردار کنند که در مسجد ابن طولون چنین است گچ بری تنها عامل تزئینی این بنا به بخش های اصلی ساختمان چون سر ستوان ها ، سطح زیرین طاق ها ، روزنه های نور گیر و پنجره ها غنایی ویژه بخشیده و در سر ستون ها که به سبک کرنتی است ، نقوش برگ کنگری متداول این سبک ،به برگ مو سبک سامره تغییر یافته است.

طاق های مسجد ابن طولون بسیار عریض طراحی شده است . بنابراین سطح زیرین آن زمینه مناسبی برای ارائه گچ بری است . 10 قطعه از این گچ بری ها به خوبی حفظ شده که طرح آنها شامل یک نوار مرکزی پهن و دو حاشیه باریک با نقش هندسی و گیاهی به سبک سامره است . یک نوار گچ بری شده نیز در هر دو روی دور طاق ها ایجاد شده که ابتدا با زاویه قائمه به سوی طاق کناری معطوف می گردد و سپس در امتداد یک خط افقی به آن می رسد . کتیبه کوفی مشهور مسجد به فاصله 20 سانتی متری در بالای این نوار به عرض 30 سانتی متر بر روی چوب منبت کاری شده است . تخمین زده اند که این پیشانی بیش از دو کم طول داشته و در حدود یک شانزدهم از آیات قرآن کریم را شامل بوده است پنجره های واقع در دیوار خارجی رواق ها شاهکاری از هنر گچ بری است .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:50 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله فضاهای ورودی بناهای سنتی

دانلود مقاله فضاهای ورودی بناهای سنتی

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 105 کیلو بایت

تعداد صفحات : 30

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله فضاهای ورودی بناهای سنتی در 30 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc



هر فضای ورودی از یك یا چند بخش تشكیل می شده است كه هر كدام دارای خصوصیات كاركردی یا نهادین بوده اند.

1) پیش خان: فضای وسیع و بزرگی است كه در جلوی پیش طاق بعضی از بناهای مهم و بزرگ مانند مسجد جامع یزد طراحی می شده است. یكی از اهداف احداث پیش خان اهمیت بخشیدن به فضای ورودی بنا و تمایز آن از فضاهای اطراف می بوده است. بدنه‌های پیش خان ها را معمولاً طراحی می كردند آن جبهه از پیش خان كه فضای ورودی بنا در آن قرار داشت از بهترین طراحی برخوردار بوده است. در برخی موارد كه پیش خان در امتداد یك میدان ممكن بوده كه موجب بشود حدود پیش خان از فضای میدان تأثیر پذیرد، در این صورت با طراحی یك عنصر معماری مانند دست انداز یا سكو محدوده ی پیش خان را تعریف می نموده اند.

2) پیش طاق: پیش طاق فضایی سرپوشیده و نیمه باز مانند ایوان است كه در جلوی درگاه ورودی طراحی و ساخته می شده است در بعضی از موارد در شهرهای مختلف به پیش طاق همان جلوخان یا پیش خان گفته می شده است. در بعضی از موارد در كنار دو جرز این پیش طاق ها دو سكو طراحی و در نظر گرفته می شده است. عموماً ارتفاع پیش طاق از ارتفاع سایر سطوح مجاور ان بیشتر بوده است. در بعضی از موارد نادر مانند مسجد جامع یزد ارتفاع پیش طاق به حدود چند برابر سطح مجاورش می رسیده است.

معمولاً پیش طاق ها دارای تزئینات بسیار زیاد بوده اند- معمولاً كاشی- و معمولاً باز كتیه ی احداث بنا را در زیر یا قسمتی از این پیش طاق ها قرار می داده اند.

درگاه: فضای كوچكی كه در ورودی در آن قرار می گیرد درگاه خوانده می شود.

از لحاظ ساختمانی درگاه فضایی است كه در دو سوی آن دو جرز یا دیوار قرار گرفته است و چهارچوب در ورودی در آن نصب می شود و طاق درگاه را نعل درگاه گویند به شكل قوس یا افقی است. طاق های قوسی شكل معمولاً با آجر و طاق های افقی غالباً با كمك تیرچوبی ساخته می شده اند و عمق درگاه غالباً در اكثر بناها حدود5/0 متر است اما تا5/1متر نیز می رسیده است.


سرفصل های اصلی

بخش اول

مقدمه

پیش درآمد

بناهای مهم و ورودی های آن

بخش دوم

اجزای تشكیل دهنده ورودی های سنتی

بخش سوم

عناصر و اجزا كاربردی ورودی ها

عناصر تزیئینی ورودی ها

بخش چهارم

اصول تركیب و طراحی سلسله مراتبی بناهای سنتی ایران- یزد

بخش پنجم

نحوه دسترسی ها به ورودی بناها و فضاهای درونی

بخش پنجم- قسمت دوم:

شكل مسیر دسترسی به فضاهای درونی

بخش ششم

تعداد ورودی های هر بنا

بخش هفتم

تزئینات ورودی بناها
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:50 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله سرای دوستی (مركز كودكان خیابانی)

دانلود مقاله سرای دوستی (مركز كودكان خیابانی)

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 117 کیلو بایت

تعداد صفحات : 186

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله سرای دوستی (مركز كودكان خیابانی) در 186 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


در انتخاب موضوع طراحی برای سایت موردنظر مطالعات كاملی صورت گرفته است كه نشاندهندة تناسب موضع با سایت است.

با مطالعات اجتماعی و مصاحبه‌هائی كه از اساتید و افراد فعال در این زمینه در سازمان بهزیستی و غیره توسط اینجانب و مطالعه مفصل در مورد خود سایت و فصل 6 رساله انجام گردید. این نكتة مهم كاملاً اشاره شده است.

لذا در این فصل به مطالعات مربوط به موضوع تحقیق پرداخته خواهد شد تا با الهام از این مطالعات در مورد وضعیت كلی كودكان خیابانی) به نتیجه‌گیری اصلی در مورد علت انتخاب تحقیق دست یابیم.

2-2- تعریف كودك

بر اساس مادة 1 پیمان جهانی كودك (فصل 3 رساله) هر انسان زیر 18 سال كودك تلقی می‌شود.

هدف از این ماده: حمایت حداقل تا سن 18 سالگی و در عین حال امكان برخورداری آنان از استقلال به عنوان اشخاص تابع قانون شود خویش است. در تعیین حداقل حدود سنی هیچگونه تبعیض نباید صورت گیرد


فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول :

مطالعات اقلیمی و جغرافیائی منطقه:

1-1- خلاصه روند دویست ساله توسعه و گسترش شهر تهران

1-1-1- تاریخچه هسته تاریخی شهر تهران و مراحل توسعه فیزیكی شهر تهران

2-1-1- ساختار جمعیتی شهر تهران

2-1- موقعیت جغرافیائی

3-1- موقعیت طبیعی

4-1- پهنه بندی خطر زمین‌لرزه در تهران

5-1- ویژگیهای اقلیمی

1-5-1- دما

2-5-1- میزان بارش

3-5-1- رطوبت نسبی

4-5-1- روزهای یخبندان

5-5-1- روزهای بارانی

6-5-1- باد

7-5-1- تأثیر جهات وزش باد در ساختمان

8-5-1- تأثیر جهات تابش خورشید در استقرار ساختمان

9-5-1- ارتفاع بناها

10-6-1- بررسی و نتیجه‌گیری از آمارهای موجود جغرافیائی و اقلیمی منطقه

7-1- احكام و ضوابط طراحی معماری

منابع و ماخذ فصل اول

فصل دوم:

تعریف و تبیین موضوع تحقیق و نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع:

1-2- تعریف و تبیین موضوع

2-2- تعریف كودك

1-2-2- تعریف كودكان خیابانی

3-2- تاریخچه كودكان خیابانی

4-2- وضعیت كودكان خیابانی در جهان

1-4-2- وضعیت كودكان خیابانی در ایران

5-2- «كودك در خیابان» و «كودك خیابان»

6-2- عوامل موثر بر خیابانی شدن كودكان

7-2- بزهكاری و بزهدیدگی كودكان خیابانی

8-2- وضعیت بهداشتی كودكان خیابانی

9-2- وضعیت روانی- اجتماعی كودكان خیابانی

1-9-2- مدرسه (اجتماع)

2-9-2- وضعیت روانی

3-9-2- مشكلات رفتاری

10-2- اقدامات ملی انجام شده در مورد این كودكان

1-10-2- سازمان بهزیستی

2-10-2- شهرداری

3-10-2- سازمان بین‌المللی

11-2- آمار كودكان خیابانی

12-2- نتایج بدست آمده از تحقیق دكتر رسول روشن در رابطه با وضعیت زیستی، روانی و اجتماعی كودكان خیابانی ایران

13-2- مقالات برخی از جرائد در مورد وضعیت نابسامان كودكان خیابانی

14-2- نتیجه‌گیری برای انتخاب موضوع فوق

15-2- پیوست مقالات جرائد در مورد وضعیت نابسامان كودكان خیابانی

منابع و ماخذ فصل دوم

فصل سوم:

مباحث عمومی مرتبط با تحقیق

1-3- مصاحبه با آقای دكتر اقلیما (عضو هیئت علمی دانشكده بهزیستی و توانبخشی كشور)

2-3- مصاحبه با خانم كاووسی (كارشناس قسمت آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران)

3-3- مصاحبه با خانم قلی‌زاده و آقای نریمانی (افراد فعال در رابطه با كمك به این كودكان

4-3- مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق كودك

5-3- راهكارهائی برای جلوگیری از بوجود آمدن یا كاهش كودكان
خیابانی

6-3- روانشناسی دوران نوجوانی

1-6-3- حالات روانی و عاطفی در نوجوانان

2-6-3- شناخت خصوصیات فیزیكی كودكان و نوجوانان

7-3- كودك، معماری و فضا

1-7-3- دریافت حسی و هوشی فضای معماری

8-3- معماری برای كودكان

9-3- طراحی فضا با توجه به مشكلات رفتاری و روانی كودكان و
نوجوانان

منابع و ماخذ فصل سوم

فصل چهارم:

بررسی مراكز كودكان خیابانی متناظر با طرح مجموعه مورد نظر خارجی و نقد و بررسی بازدیدهای انجام شده از مراكز داخلی:

1-4- مراكز خارجی:

1-1-4- مراكز كودكان خیابانی تركیه

2-1-4- مراكز كودكان خیابانی كنیا

3-1-4- مراكز كودكان خیابانی برزیل (شهر مارینگا)

4-1-4- تحقیق ملی كودكان خیابانی فیلیپین (از سال 1986 تا كنون)

5-1-4- مراكز كودكان خیابانی هندوستان

6-1-4- مراكز كودكان خیابانی آفریقای جنوبی

7-1-4- مراكز كودكان خیابانی كانادا

2-4- مراكز داخلی:

1-2-4- مجتمع خدمات رفاهی- بهزیستی سبزوار

1-1-2-4- موقعیت

2-1-2-4- اجزاء طرح

3-1-2-4- معرفی كم و كیف معماری طرح

2-2-4- بازدید و تحلیل مركز كودكان خیابانی قرنطینه یاسر

3-2-4- بازدید از مراكز بعثت و شبانه‌روزی عاصف

4-2-4- بازدید از مراكز كودكان خیابانی اسماعیل محمدی

منابع و ماخذ فصل چهارم

فصل پنجم:

معرفی سایت تحقیق

1-5- موقعیت شهری منطقه 15 تهران

1-1-5- تراكم جمعیت و كمبود امكانات رفاهی

2-1-5- بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده‌های ساكن منطقه 15 تهران

2-5- كاربری پیشنهادی در طرح تفضیلی

3-5- زمین تحقیق و قابلیتهای آن

1-3-5- جنسیت خاك سایت

2-3-5- آب در منطقه طرح

3-3-5- كوههای متصرف در منطقه طرح

4-3-5- موقعیت گسل زلزله نسبت به منطقه طرح

5-3-5- بررسی معیارهای مربوط به محیط طبیعی و جغرافیا

6-3-5- دسترسیهای سایت

10-5- چكیده

منابع و ماخذ فصل پنجم

فصل ششم:

بررسی ابعاد، استانداردها و چگونگی تعیین برنامه‌ریزی فیزیكی:

1-6- تعیین برنامه‌ریزی كالبدی سایت

1-1-6- ساختمان اداری

2-1-6- ساختمان خوابگاه

1-2-1-6- قسمت خوابگاه‌ها

2-2-1-6- آشپزخانه

3-2-1-6- محل ذخیره مواد و سردخانه

4-2-1-6- محل تهیه غذا

5-2-1-6- محل طبخ

6-2-1-6- محل غذاخوری

1-6-2-1-6- سرو غذا

2-6-2-1-6- سرویسها

7-2-1-6- رختكن و سرویسها

8-2-1-6- محل پارك ماشین و بار انداز

9-2-1-6- رختشویخانه

1-9-2-1-6- منطقه یا آماده‌سازی

2-9-2-1-6- قسمت شستشو

3-9-2-1-6- قسمت خشك كن

4-9-2-1-6- محل اتوكشی

3-1-6- ساختمان اجتماعات

1-3-1-6- سالن اجتماعات چند منظوره (آمفی تئاتر سر پوشیده)

2-3-1-6- نمازخانه

3-3-1-6- كتابخانه

1-3-3-1-6- جا برای گذاشتن وسائل

2-3-3-1-6- مخزن كتاب

3-3-3-1-6- سالن مطالعه

4-1-6- ساختمان آموزشی

1-4-1-6- گالری

2-4-1-6- كلاسهای آموزشی

3-4-1-6- آتلیه‌ها (كلاسهای هنری)

4-4-1-6- سمعی و بصری

5-1-6- كارگاههای تخصصی

1-5-1-6- نكاتی در زمینه طراحی و برنامه‌ریزی كارگاهها

1-1-5-1-6- محوطه انبار و نگهداری

2-1-5-1-6- محوطه تدریس

3-1-5-1-6- ماشین‌آلات

6-1-6- غرفه‌های فروش و تریا

7-1-6- فضاهای سبز و ورزشی

8-1-6- نگهبانی

2-6- سازه

3-6- تاسیسات

1-3-6- گرمایش

2-3-6- حرارت مركزی

3-3-6- تهویه

4-3-6- خنك‌سازی مكانیكی

5-3-6- تهویه مطبوع

4-6- نتیجه‌گیری جهت ریختن برنامه فیزیكی طرح

منابع و ماخذ فصل ششم

فصل هفتم:

توضیح روند طراحی و شكل‌گیری احجام در سایت

فصل هشتم:

نقشه‌های طراحی شده در مورد سایت سازمان بهزیستی كشور برای استفاده كودكان خیابانی (برای دوستی)


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله سبك معماری در مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی

دانلود مقاله سبك معماری در مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 17 کیلو بایت

تعداد صفحات : 28

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله سبك معماری در مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی در 28 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


سرفصل ها

مصرفی واژه ها:

سرا

تیمچه

بازانداز

دالان

بازشوی چوب

تركیب بندی كلی فضاها
مصرفی كلی مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی
حیاط
نور در حیاط
تناسبات حیاط
محورهای حیاط
محورها
نماهای حیاط
نماها
حركت در حیاط
تأثیر آب و گیاهان در حیاط
دالان ها
نور در دالانها

شكست و پرسپكتیو در دالانها

تغییر ارتفاعات در دالانها

مقایسه حجره های بالا و پایین دالانها

فرم سقف در دالانها

فرم بازشوهای حجره‌های دالانها

معرفی تیمچة پوستی

سقف تیمچه

نور در تیمچه


تركیب بندی كلی فضاها:

به طور كلی می توان گفت سرا، با مطرح ترین واحد تشكیل دهنده و خود یعنی حیاط، هیت گرفته و در اطراف حیاط، واحدهای تجاری شروع به شكل گیری و فعالیت كرده اند. این واحدها از كوچكترین خود، یعنی حجره گرفته تا حیاطهای كوچكی كه مصرفی شدند همه رو به مركز مجموعه یعنی حیاط دارند.

این ارتباطیا كاملاً مستقیم است با مثل حجره های داخل حیا.

و یا غیر مستقیم؛ مثل حجره های دالانها و حیاط های كوچك كه توسط دالانها به سم حیاط كشیده شده اند.

در هر صورت تركیب بندی كل فضا به وحدت و یكپارچگی و از همه مهمتر ارتباط در مركز سرا یعنی حیاط می انجامد.

با وجود این همه در ارتباط تیمچة پوستی گلشن استقلال هر كدام از واحدها، خصوصاً تیمچه به خوبی حفظ شده است. این ارتباط شدید در بطن هنجارهای بازار و تعاریف تیمچه و سرا نهفته باشد. اما آنچه از ظاهر پیداست دو واحد تجاری مستقل است كه حتی در نگاه اول نمی توان فهمید تا چه حد از حیث معماری درهم فرو رفته اند.

در تركیب كلی تر، یعنی اتصال و ارتباط تیمچه و سرا با راستة اصلی بازار هم این دو واحد مانند شاخ و برگ درخت به تنه اصلی متصل هستند و از سژیان و جنبش راسته بازار تغذیه می كنند.

بنابراین سراها و تیمچه ها در كنار رشد ارگانیك راسته بازار، در هر فضا و مساحت مناسبی به این شاهرگ چسبیده اند، اما پس از این تولد با نظم و ترتیب خاص معماری خویش بزرگ شود شخصیت یافته اند.

آنچه كه مسلم است با واحدهای نزدیكتر به تنه اصلی در این جنبش و تغذیه سهیم تر هستند. دالانهای قسمت غربی حجره های فعالتری نسبت به دو دالان دیگر سرا دارند. در خود این دالانها هم حجره های نزدیك به در ورودی فعالتر هستند. البته تغییر كاربری اغلب حجره های سرا از عمده فروشی به خرده فروشی مانند حجره های راسته بازار در این ارتباط موثر است.

با وجود اینكه از گذشته كاركرد این فضاها تصویر دقیقی نداریم، ولی به خوبی حس می شود كه حجره های قسمت شرقی كه از راسته بازار دورتر هستند، استعداد بیشتری برای تبدیل شدن به انبار را دارا می باشند. به طور كلی قسمت شرقی از سكون و یكنواختی بیشتری برخوردار است.

در بحث دالانها به این نكته اشاره می شود كه دالانهای غربی به علت دارا بودن امتیاز ذكر شود از تزئینات بیشتری برخوردار هستند و كلاً با دو دالان شرقی متفاوت هستند. خوب بود این مطالب با تصویر همراه می شد.

مصرفی كلی مجموعه سرای گلشن و تیمچه پوستی:

مجموعه سرای گلشن از بناهای بزرگ و به گفته بازاریها، مهم بازار اصفهان است كه توسط ط حاجی آقا محمد زمانی » در زمان كریم خان زند نمایندة والی محلی اصفهان تأسیس شده است. سرای گلشن طبق وقفنامه، وقف روشنایی حرم مطهر امام علی (ع) می باشد. تاریخ تأسیس حدوداً 1782م. می باشد.

تیمچه پوستی یا همزمان با سرا ساخته شده، چون به حد برای سرا چسبیده است و یا یك بنای قاجاری است.

این مجموعه تقریباً وسط بازار اصفهان قرار دارد. دو ورودی غربی سرا و تنها ورودی تیمچة پوستی در راسته معروف به گلشن قرار دارند. فعالیت عمده این راسته، سرای گلشن و تیمچه پوستی پارچه فروشی می باشد.

جنوب سرای گلشن محوطه بازی وجود دارد كه محلیان به آن بارانداز می گویند. اجناس تجار و حجره در آن تخلیه می شود. ورودی سوم سرا به این بارانداز گشوده می‌شود. بارانداز گلشن در قدیم بنایی فعال بوده كه از قسمتهای مختلفی تشكیل می شده است. ولی متأسفانه این بنا حدود 30 سال پیش تخریب شده است.

در پلانی كه از كتاب Der Bazar von Istahan در باده سرای گلشن اخذ شده است، پلان وضعیت قبلی بارانداز مشخص است.

بنای سرای گلشن تشكیل شده از یك حیاط در میانه با حوض و باغچه و یك طبقه حجره در اطراف. در امتداد ورودیهای سرا دالانهایی قرار دارند كه به چهار گوشه حیط منتهی می شود. دالان سمت شمال شرقی به حیاط بسته كوچكی می رسد كه تعدادی حجره دارد و هم اكنون انبار می باشند. این حیاط بازسازی شده است.

در قسمت شمال شرقی سرا حیاط كوچك كشكولی وجود دارد كه از تزئینات دیوار ها و حجره هایش پیداست كه زمانی فعال و با اهمیت بوده است.

ولی اكنون حجره ها به انبار تبدیل شده است.





پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله سازه های بتنی

دانلود مقاله سازه های بتنی

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 22 کیلو بایت

تعداد صفحات : 29

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مقاله سازه های بتنی در 29 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


سرفصل های اصلی

كلیات

طبقه بندی و مشخصات استاندارد برای پوزولان ها

خواص بتن با مواد پوزولانی

پوزولان های مصنوعی

خاكستر بادی

خواص فیزیكی و شیمیایی

ساخت سیمان های سرباره ای

دوام بتن های ساخته شده با خاكستر پوسته برنج

پوزولان های طبیعی

ارزیابی خاصیت پوزولانی تراس

تأثیر تراس بر مقاومت بتن

تأثیر تراس بر تخلخل و نفوذپذیری بتن

تأثیر تراس بر دوام بتن


طبقه بندی و مشخصات استاندارد برای پوزولان ها

پوزولان ها را از لحاظ منشأ وجودی به پوزولان های طبیعی و مصنوعی تقسیم می كنند. پوزولان های طبیعی شامل خاك های دیاتمه، چرت های اپالینی و شیل ها، توف ها و خاكستر آتشفشانی است. منابع اصلی پوزولان های مصنوعی عبارتند از كوره های استخراج فلزات تولیده كننده آهن خام، فولاد، مس، نیكل، سرب، سیلیس و آلیاژهای فروسیلیس، و نیروگاه هایی كه از زغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می كنند. امروزه این مواد مصنوعی كه با قیمت كم عمدتاً قابل دسترس اند، به عنوان جایگزین بخشی از سیمان پرتلند مصرفی در بتن مورد استفاده وسیعی قرار گرفته است. به علاوه، بدیهی است كه بیشتر این مصنوعات قادرند مقاومت نهایی و دوام بتن با سیمان پرتلند را بهبود بخشند.

یكی از اولین طبقه بندی ها برای پوزولان های طبیعی توسط میلنز پیشنهاد گردید. در این سیستم طبقه بندی، پوزولان های طبیعی بر اساس شش نوع فعالیت دسته بندی شدند. جدیدترین طبقه بندی كه توسط ماسازا پیشنهاد گردید، پوزولان های طبیعی را به سه دسته تقسیم می نماید. گروه اول، شامل سنگ های پیروكلاستیك كه مواد با منشأ آتشفشانی اند. توف های پوزولانی و تراس از این دسته محسوب می شوند. گروه دوم، مواد تغییر یافته با درصد سیلیس زیاد است كه طی یك روند شامل ته نشین ساختن مواد با منشأهای متفاوت، شكل داده شده اند. گروه سوم، موادی با منشأ كلاستیك، شامل رس‌ها و خاك های دیاتمه است.

ASTM-C618 طبقه بندی زیر را برای پوزولان ها ارائه می دهد:

- پوزولان ردهN: پوزولان های طبیعی خام یا كلسینه شده شامل خاك های دیاتمه، چرت های اپالین و شیل ها، توف ها و خاكسترهای آتشفشانی یا پومیسیت ها، بعضی شیل ها و رس های كلسینه شده.

- پوزولان ردهF: خاكستر بادی با منشأ زغال سنگ قیری.

- پوزولان ردهC: خاكستر بادی، خاكستر لیگنیت با منشأ زغال سنگ قیری.

- پوزولان ردهS: هر نوع مواد دیگر شامل پومیسیت های عمل شده، بعضی دیاتمه ها، رس ها و شیل های كلسینه شده و آسیاب شده.

مشخصات استاندارد و روش های آزمایش برای انواع مختلف پوزولان ها توسط آیین نامه های مختلف بیان شده است. تمام كدهای استاندارد مشخصات فیزیكی و شیمیایی پوزولان ها را جهت تشخصی مناسب یا نامناسب بودن آنها مورد بحث قرار می دهند. براساس مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در زمینه مواد افزودنی مصنوعی این نتیجه حاصل شده است كه تركیبات كانی شناسی و مختصات ذرات مواد، تعیین كننده خاصیت پوزولانی و سیمانی بودن یك پوزولان اند. اخیراً نامبرده برخی از كدهای استاندارد در خصوص خاكستر بادی(PFA) گرد سیلیس، سرباره كوره آهنگدازی و پوزولان های طبیعی را نیز مورد بررسی قرار داده است.

برخی از كدهای استاندارد از جملهASTM-C618,BS3892 ضوابط خاصی را برای خواص شیمیایی و فیزیكی خاكستر بادی(PFA) جهت مصرف در بتن ارائه داده اند. اما برای گرد سیلیس (دود سیلیس) كه یك ماده پوزولانی نسبتاً جدید است، تنها در آیین نامه كاناداییCSA2 محدودیت هایی برای مقدارSO2، مقدارSO3 افت سرخ شدن، میزان ذرات باقی مانده روی الك45 میكرون، اندیس فعالیت پوزولانی مقدار آب لازم جهت مصرف در بتن بیان شده است.

بیشتر استانداردها از جملهASTM-C618 برای پوزولان های طبیعی یك حداقل70 درصد را برای مجموعسه اكسید اصلی شاملFe2O3,SiO2 مقرر داشته است. همچنین یك حداكثر برابر با 10 درصد برای افت سرخ شدن و3 درصد برای درصد رطوبت دو محدودیت مفید برای خواص شیمیایی هستند كه توسط استانداردها بیان شده اند. از دیدگاه خواص فیزیكی نیز برای استفاده از پوزولان های طبیعی در بتن، بیشتر كدهای استاندارد محدودیت هایی در مورد میزان ذرات مانده روی الك45 میكرون، اندیس فعالیت پوزولانی و مقدار آب را توصیه كرده اند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود رساله بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد

دانلود رساله بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 168 کیلو بایت

تعداد صفحات : 107

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

رساله بررسی نقوش و تزئینات مسجد جامعه یزد در 107 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


پیشگفتار

مطالب این مجموعه با عنوان بررسی تزئینات و نقوش مسجد جامع یزد گردآوری شده و سعی بر آن بوده تا جایی كه متون تاریخی باقیمانده و منابع و سوابق تاریخی مسجد جامع یزد اجازه داده است به ذكر توضیحاتی راجع به مصالح و كتیبه‌ها و تاریخ بنای آن و تغییرات ایجاد شده بر آن در طول سالیان، بپردازیم.

اگر چه نقوش شكل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهای اسلامی ایران به چشم می‌خورد ولی خالی از لطف نبود كه به بررسی تزئینات این مجموعه بپردازیم زیرا مجموعه بنای مسجد جامع یزد در شهری است كه دارای بافت سنتی دست نخورده‌ای نسبت به بناهای شهرهای دیگر است، با این حال بناهای باستانی و اسلامی ایران همگی دارای لطف خاص خودشان هستند كه معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماری بالا به تأسیس بناها همت گمارده‌اند.

حال چه به صورت تحقیق دانشگاهی یا هر عنوان دیگری قطعاً علاقه و توجه شخصی و میل به دانستن در مورد این مطلب مرا بر آن داشت تا مروری هر چند اندك بر این پیشینة عظیم تاریخی داشته باشم و به این مسیر رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه دیگری از این سرزمین را ورق بزنیم، وارد فضای زیبا و ملكوتی شویم از داخل مقرنسها عبور كنیم و ایوانها را پشت سر گذارده و راه پر پیچ و خم نقوش اسلیمی و ختایی را گرفته از داخل بوته‌ها گذشته و مناره ها را دور بزنیم تا شاید نفحه‌ای از روح خلاق و ذوق هنری معمار و نقشبند این بنا از روح خسته ما گذر كند و جانی تازه به ما ببخشد.

به هر حال دیدن و مشاهده كردن این گونه هنرهای تاریخی كه از سالیان باقی مانده شاید تلنگری باشد برای تمامی از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقیت و پشتكار


فهرست مطالب


- فصل اول

مسجد در معماری ایران

عملكردهای مساجد مختلف

خصوصیات فضاهای كالبدی مسجد

- فصل دوم

مسجد جمعه یزد

مسجد جامع قدیم

مسجد جامع نو

كتیبه‌ها

فضای جلوخان

سردر و پیش درگاه

دهلیز (كریاس)

منار

شبستان شرقی

شبستان غربی

شبستان شاهزاده

صحن داخلی

ایوان اصلی

زیر گنبد

دالانها و شاه نشینهای متصل به ایوان

در و درگاههای شمالی و غربی

پایاب

سنگهای قبر غیره منصوب

كتابخانه

- فصل سوم

تزیین در معماری

انواع تزئینات

كتیبه‌ها

تزئینات هندسی

تزئینات گیاهی

نكاتی راجع به تزئینات

تأثیر رنگ در تزئین معماری

بررسی رنگها

رنگ سفید

رنگ آبی

رنگ قرمز

رنگ زرد

رنگ سبز

كنارهم قرارگیری رنگها

معماری و نگارگری

نگاهی به اشكال هندسی و تطابق آنها با رنگهای اصلی

رنگها در شب

جلوه رنگ در كاشی معرق

طلوع و غروب

مفهوم نقوش

- فصل چهارم

مصالح تزئینات در مسجد جامع یزد

آجر

گچ

سنگ

چوب

كاشی

تاریخچة ظهور و انحطاط

انواع كاشی

مقرنس

پیوست 1

پیوست 2

تصاویر تحقیق عملی


مقدمه

هنر جوهره‌ای است كه در ذات هر ایرانی به فضل الهی به ودیعه نهاده شده است. به همین علت جلوه‌های هنر در تمام مظاهر و مقوله های زندگی ایرانی مانند:‌ معماری، نقاشی ، خط و كتابت ، پارچه‌بافی، قالی وگلیم‌بافی، فلزكاری، سفالگری و ...... در طول تاریخ بروز و ظهور داشته و دنیایی از زیباییها، ذوق، خلاقیت و ابتكار را پدید آورده است.

یكی از مظاهر انعكاس هنر ایرانی در معماری این سرزمین است. هنرمند معمار ایرانی، از ابتدای كار و از هنگام بكارگیری آجر كه از مصالح اولیه احداث بنا به شمار می‌رفته زیباترین نقشها و طرحها را هنگام احداث دیوارها و پوشش گنبد ها وگوشواره ها، مقرنس‌ها و طاقنماها خلق كرده است و در روند تكاملی آن با گره چینی، گل‌اندازی، گره‌سازی و آجركاری خفته و رفته، شاهكارهای بی‌نظیری را به وجود آورده است.

هنگام استفاده از گچ با خلق گچبریهایی با نقوش هندسی، گیاهی، دنیایی از خلاقیت را كه در دنیا بی نظیر می‌باشد آفریده و در استفاده از چوب برای پنجره ها و درها با بهره‌گیری از فنونی نظیر منبت، مشبك، معرق، كنده‌كاری، خاتم‌سازی و نقاشی روی چوب، اعجاز باور نكردنی را پدید آورده است.

برای تزیین بنا از كاشیهایی نظیر یك رنگ، هفت رنگ، معرق، طلایی و .... شیشه و آیینه در شكلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنیایی از زیبایی و خلاقیت و هنر را عرضه كرده و همه اینها به همراه حجاریهای زیبا، بنا هایی را در جای جای ایران بر پا و استوار كرده است.

بدون تردید تحقق این همه زیباییها و خلاقیت جز به مدد عشق به معبود امكان‌پذیر نبود، چرا كه بیشترین جلوه آنها را در مسجد، محراب و زیارتگاه می‌توان دید.

بناهای مذهبی، همواره مورد احترام و توجه ملل و اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است، و به لحاظ همین اهمیت، پیوسته كاملترین تجربه های هنری هنرمندان برجسته هر دوره تاریخی در خدمت معماری و تزیین نقوش به كار رفته در احداث چنین اماكنی بوده است. این علاقه و توجه و بذل سرمایه های مادی و معنوی، نه از باب منافع اقتصادی و اغراض مادی، بلكه بر مبنای كشش و علاقه‌ای قلبی بر اساس گرایش فطری مردم به مكاتب الهی بروز كرده است. چه بسا مردمی كه با مشكلات و تنگناهای اقتصادی قرین بوده، اما در سرمایه‌گذاری برای مظاهر معنوی، از جمله بناهای وابسته به مقدسات مذهبی، از هیچگونه ایثاری فروگذار نكرده اند.

بناهای رفیع و با شكوهی كه در طول تاریخ برای معابد، مساجد و كلیساها، ‌سربرافراشته‌اند، با یك پشتوانه قلبی و عشق حقیقی همراه بوده است.

در تاریخ اسلام، مسجد در رأس توجه مردم، به ویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است. در دوره هایی كه اثری ازپیشرفتهای علمی و صنعتی در هیچ كجای عالم دیده نمی شود، برجسته‌ترین آثار معماری جهان، از میان مساجد بزرگ در جای جای سرزمنیهای اسلامی بر جای مانده است،‌ اگر چه به علل گوناگون، بویژه هجوم ارتشهای متجاوز بیگانه به كشورهای اسلامی بسیاری از ابنیه مهم و مساجد تاریخی دچار تخریب و ویرانی شده و آثار مهم مكتوب و میراث فرهنگی مسلمین كه دستخوش غارت و آتش‌سوزی در كتابخانه‌های مهم جهان اسلام شده است، ما را از گنجینه‌های مهمی محروم كرده است،‌ با این حال آنچه بر جای مانده، خود دریچه‌ای است برای شناخت عظمت معماری به كار رفته در بنای مساجد بزرگ تاریخی، بویژه آن كه در معماری و كاشیكاری بناها، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شكل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شده‌اند،‌ و فضایی به وجود آورده است كه انسان شیفته معنویت را بسوی خود می خواند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود مقاله دیوارهای موازی

دانلود مقاله دیوارهای موازی

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 107 کیلو بایت

تعداد صفحات : 19

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تحقیق دیوارهای موازی در 19 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

تحقیق رشته کارشناسی معماری


“ردیف های موازی از دو سری ساختمان معرف اصطلاحی است كه ما به عنوان خیابان شناخته ایم. خیابان مملو از ساختمان هاست. خیابان خانه ها را از هم جدا می كند و آنچه كه ما را قادر می كند تا از یك خانه به خانة دیگر برویم. یا در طول خیابان از میان خیابان.

در بعضی از ساختمان ها فضا با استفاده از دیوارهای موازی سازماندهی می‌شود.

یكی از آسانترین ، قدیمی ترین و هنوز قابل استفاده ترین استراتژی های معماری استفاده از دیوارهای موازی و مستقیم است. این استراتژی منطبق بر معماری های قبل از تاریخ است و تا كنون ادامه یافته است. معمارها تمام امكانات آن را درست در اول قرن بیستم جستجو كردند. به نظر نمی‌آید كه پتانسیل این استراتژی خسته كننده و غیر قابل استفاده شده باشد.

جذابیت واقعی این ترتیب و استراتژی كاملاً ساده و غیر پیچیده در سادگی ساختاری آن است و این روش ساده ترین راه برای پوشاندن سقف بین دو دیوار موازی است.

اگر چه این روش ساده و بی تكلف است اما استفاده از دیوارهای موازی هم ظرافت های مربوط به خود را دارد. هنگامی كه ما به معماری های قدیمی نگاه می كنیم از وجود آنهمه خلاقیت و ظرافیت و باریك بینی متعجب می شویم. آنچه را كه باعث شگفت ما شده است می تواند هنوز مانند الگویی در دسترس و قابل استفاده ای برای طراحی و جستجوی ما باشد.

در فصل «هندسه های وجود» و در بخش ویژه «شش جهت – بعلاوة – مركز چنین گفته شده است كه معماری زمینی (خاكی) از چند جهت به زمین، آسمان، چهار جهت افقی و عقیدة مركز مربوط می شود.

استراتژی دیوارهای موازی به ویژه مربوط است به چهار جهت افقی. و علت وجود این قدرت، تسلط آن بر این جهت هاست. در روش هایی كه می تواند باعث احساس امنیت، جهت و كانون شود. محافظت داخل از باران و نور خورشید توسط سقف فراهم می شود. البته با استفاده از دیوارهای كناری، كه می‌توان جهت راهرو را به دو سمت “عقب” و “جلو” و یا با افزودن یك دیوار پشتی غیرساختاری به یك – جهت جلو محدود كرد و در نتیجه ساختمانی را بنا كرد كه تقریباً مانند یك غار است.

علم جهت و حركت به وسیلة فضای محدود بین دیوارها مشخص می شود. خط و جهت در هر سوی می تواند قرار بگیرد به صورت مستقیم بین دیوارها، و یا می‌توان آن را در ارتفاع داخل ساختمان به اوج رساند و با استفاده از دیوار پشتی خاتمه داد.

تمام مشخصه های استراتژی دیوار موازی را می توان در همة ساختمان های باستان ملاحظه كرد.

در قرن نوزدهم میلادی “هنریش اشلیمان” باستانشانس شهری را كشف كرد كه گمان می‌رفت شهر قدیمی “تروی” باشد كه برخواسته های داستانهای مشهور “هنر است. تعدادی از بناها بر طبق دیوار موازی “سمت راست بالای صفحه ” ساخته شده بودند. سر در ساختمان نیز از دیوارهای موازی بنا شده بود.


اگر چه كه خانه های شهر باستانی “تروی” براساس اجاق هایشان متمركز شده بود، آنها در خانه هایشان قدرت تمركز دیوارهای موازی را نشان نداده بودند. كه منجر به تركیب خط و مسیر جهت، همگرایی خط های منظره و چارچوب تشكیل شده به وسیلة دیوارها و سقف بالا و زمین زیر می شد.

وینسنت اسكولی (Vincent scully) در كتابش “زمین، مقبره و خداها به این نتیجه می رسد كه یونان باستان علم جهت و تمركز را برای ایجاد خانه هایشان با استفاده از دیوارهای موازی استفاده كرده اند تا ساختمان هایشان را به محل های مقدس نوك كوهها مربوط كنند. ارتفاع ساختمانهایی كه سقفشان یكپارچه سنگی است (شكل زیر) نشان دهندة كشف استراتژی دیوارهای موازی در دوران باستان است. بعضی از نمونه های اولیه بدون شكل مشخص هستند (شكل سمت چپ) قرار گرفتن متعادل یك تكه سنگ عظیم بر روی تكه سنگ های ایستاده خود شاهدی بر این ادعاست. مثال های بعد (تصویرهای پایین) حتی تجربه اسكلت های ساختمانهای راست گوشه را با دیوارهای موازی شرح داده است. به نظر می رسد كه پیشرفت و تكامل انسان در غارهای بدون شكل آغاز شد كه زاییدة فرم ساختاری (هندسة ساختن) و نتیجه بخش تأثیرهای معماری است.

نقشة هر كدام از این خانه های تروژانی بیانگر الهام یك جفت دیوار متوازی در ذهن معمار بناهاست. روشن است كه نوع قراردادن پشت و ورودی دیوارها در انتهای دیوارهای كناری قرار گرفته است. بزرگترین خانه ها به نظر نرمال ترین خانه ها است. با تنها یك خانه كه محل اجاق است. خانه های كوچك دیگر دارای دو اتاق هستند با دیوارهای متقاطع – اتاق های پشتی احتمالاً اتاق های خواب بوده اند. توجه كنید كه معمارهای این خانه ها به امكان استفاده از یك دیار برای ایجاد دو خانه توجه نكرده است. به جز در یك مورد، در مكانی كه شكاف به اندازه كافی بزرگ است تا از آن فضا به عنوان راهرو با یك ورودی استفاده شود یك مكان بدون استفاده یا فضای “مرده” بین خانه ها وجود دارد.


پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]

دانلود پروژه پیرامون یك شاخصه شرایط صحت و ایمنی پلها

دانلود پروژه پیرامون یك شاخصه شرایط صحت و ایمنی پلها

دسته بندی : معماری

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 106 کیلو بایت

تعداد صفحات : 120

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

تحقیق پیرامون یك شاخصه شرایط صحت و ایمنی پلها در 120 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc


این گزارش، توسط گروه كاری كه از كمیته پیارك در رابطه با پلهای راه تشكیل یافته، تهیه و تنظیم شده است.

ریاست كمیته: ان. ناریتا

هیأت دبیران: جی. چاتلاین(فرانسه) جی. پترسون (انگلیس) دی. استورار (انگلیس)

اعضای هیأت:

اچ.تی اودرور (هلند) ای. پانیكو (رومانی)

اچ اوهاشی (ژاپن) آر.پیج (امریكا)

دی. پوینیو (فرانسه) ای. رانزو (ایتالیا)

دی. سامودوفسكی (اسلواكی) سی. سیلوست (دانمارك)

اف. ایبل (اتریش) باتیستا داس سانتوس (پرتغال)

تی. ماتسوموتو (ژاپن) جی سیسلا (لهستان) ام دانزل (سوئیس)

پ. آلرمانی (هلند) جی لاماسا (اسپانیا) ال لیندبلاد (سوئد)

كمیته پیارك در رابطه با پلهای راه.


فهرست مطالب

1- مقدمه

2- هدف و گستره نظر سنجی

3- سیستم های بازرسی و مجموعه قوانین

1-3- موارد عمومی

2-3- استانداردهای بازرسی یا دستنامه ها

3-3- منظور و گستره بازرسی

4-3- تناوب و دفعات بازرسی

5-3- شیوه بازرسی

6-3- بازرس

7-3- مدیریت اطلاعات بازرسی

8-3- امكانات بازرسی

4- تكنیك های بازرسی

1-4- شرایط حاضر و گرایش ها

1-1-4- تكنیك های بازرسی برای اعضای فولادی سازه

2-1-4- تكنیك های بازرسی برای اعضای بتنی سازه

3-1-4-تكنیك های بازرسی برای پایه های میانی پل، پایه های كناری پل

فونداسیون ها

4-1-4- تكنیك های بازرسی برای تجهیزات فرعی

2-4- مثالهایی از تكنولوژی بازرسی در حال توسعه

1-2-4- كاربردهای GPR برای ارزیابیهای كف پل (فنلاند

2-2-4-آزمایش غیرمخرب پلهای بتنی از طریق سیستمScorpion (فرانسه

3-2-4- سیستم بازرسی خودكار تاوه RC (ژاپن

4-2-4- اندازه گیریهای كف پل با استفاده از رادار محرك (سوئد

5-2-4- اندازه گیری پتانسیل (سوئیس

3-4- موضوعاتی در آینده

5- مثالی از تكنیك های تشخیص در مدیریت پل

1-5- تصویر كیفی ساختارها (فرانسه

2-5- معیاری برای مدیریت پلهای راه (ایتالیا

3-5- تخمین فراوانی پلهای راه (ژاپن

4-5- تحریم موقتی پل های PC پس كشیده (انگلستان

5-5- دستورالعمل هایی به منظور ایجاد حالت فنی پل (رومانی

6- خلاصه و توصیه ها

7- فهرست نگاری

8- ضمیمه


1- مقدمه

در بیستمین جلسه كمیته پیرامون پلهای راه كه در فوریه 1992 برگزار شد، یك نظرسنجی در رابطه با، مدیریت پل- پیرامون شاخصی از شرایط صحت و ایمنی پلهای در حال استفاده پیشنهاد شد.

سرانجام تصمیم گرفته شد كه این نظرسنجی، در جلسه كمیته اجرایی كه در 27 ماه مه همان سال در بروكسل برگزار شد، انجام بگیرد.

این نظرنسجی، به منظور روشن نمودن وضعیت و گرایش های فعلی مدیریت پلهای در حال استفاده از طریق جمع آوری دانش و اطلاعات در رابطه با مدیریت پل در كشورهای مختلف، انجام گرفت. نتایج این نظرسنجی، بعدها می تواند در ارتقای تكنیكهای بازرسی و تشخیص، مورد استفاده قرار بگیرند.

پرسشنامه های نظرسنجی در میان كشورهای مختلفی توزیع شد و بطور كلی هفده، كشور به این پرسشنامه‌ها، پاسخ دادند (به جدول1-1 نگاه كنید) این نظرسنجی براساس اطلاعات جمع آوری شده تكمیل شد. این گزارش، نتایج نظرسنجی و اطلاعات كسب شده را ارائه می نماید و پیشنهادی در راستا و موضوعات مدیریت پل در آینده، مطرح می نماید

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ چهارشنبه 20 دی 1396 ] [ 4:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 صفحه بعد

دیگر امکانات