رابطه میان سیاست¬های رفاه اجتماعی و محرومیت اجتماعی زنان در ایران طی سال¬های 1357-1385

رابطه میان سیاست¬های رفاه اجتماعی و محرومیت اجتماعی زنان در ایران طی سال¬های 1357-1385

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 563 کیلو بایت

تعداد صفحات : 123

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

امروزه "رفاه و تأمین اجتماعی به عنوان یكی از ابزارهای اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی مطرح می­شود، بنابراین دامنه آن از اقدامات و نیات خیرخواهانه فردی فراتر رفته است و به عنوان حق فردی در كشورها مطرح شده و در نتیجه تكلیفی الزامی ‌برای دولت‏ها ایجاد می‏كند[1]که از طریق سیاست­های خود درصدد محرومیت­زدایی از اقشار مختلف و ایجاد رفاه برآیند.

در همین رابطه "رفاه اجتماعی زنان (به عنوان قشری آسیب­پذیر) مقوله­ای است که در چهارچوب "رفاه خانواده" امر مهمی تلقی می­گردد و حقیقتاَ زن و خانواده دو مقوله غیر قابل تفکیک از یکدیگرند.[2]

اهمیّت رفاه زنان را می­توان در این نکته یافت که: توسعه پایدار یک اجتماع حاصل مشارکت همه اقشار، خصوصاً زنان می باشد و این مشارکت نیز در گروی توجه به نیازها، اقتضائات و مسائل آنان و یافتن راه­هایی برای حل آن­هاست. " به عبارتی باید گفت که ارزش­های اصلی توسعه پایدار را باید در ارتقای کیفیت زندگی یعنی توانمندسازی زنان و مردان در تأمین نیازهای اساسی در جهت رفع اختلافات طبقاتی در جامعه، رشد آگاهی عمومی، اعتماد به نفس و اعتقاد عامه مردم به اهداف توسعه و حفظ امنیت و آزادگی جست و جو کرد. از این رو رویکرد جنسیتی و افزایش فرصت­های عمومی برای نقش­آفرینی و مشارکت اجتماعی زنان در توسعه پایدار و نیز در حوزه برنامه­ریزی برای توسعه پایدار مطرح می شود.[3]

" برنامه­ریزی برای زنان" و توجه به مسائل زنان در مفاهیم توسعه، به معنای پذیرش زنان به عنوان عامل مؤثر در توسعه و لزوم برخوردار شدن آنان از مواهب توسعه و از آنجا گسترش ابعاد کمی و کیفی توسعه می­باشد.[4]"پیش شرط برنامه­ریزی برای زنان نیز درک کامل نیازهای آنان، سبک­های زندگی آن­ها و محدودیت­های آن­ها است. بر اساس چنین درکی، مکانیسم­های حمایتی لازم است تا بهره­برداری زنان را از منابع و خدمات موجود تسهیل کند و هر آن­چه را که در به چالش کشاندن توسعه­یافتگی زنان مؤثر است، شناسایی کند. اموری چون" محرومیت زنان جامعه از دسترسی به فرصت­های برابر ، ناامنی اقتصادی و به ویژه فقر می­تواند توسعه­یافتگی زنان را تحت تأثیر قرار دهد.[5] واقعیت این است که فقرا نمی­توانند از فرصت­ها بهره­برداری کنند و این موضوع مخصوصاً در مورد زنان صادق است. " با چنین نگاهی به توسعه پایدار است که برای ارزیابی توفیقات برنامه­های ملی توسعه کشورها، بررسی شاخص­های توسعه، ارزیابی سیاست­های رفاهی و اجتماعی و نیز معیارهای توانایی وابسته به جنسیت که به صورت منفک برای زنان و مردان طرح می­شود، ضروری است.[6]در همین راستا " مطالعاتی بسیار ارتباط بین جنسیت و توسعه­ی اقتصادی را از اوایل دهه هفتاد بررسی کرده­اند. با مروری بر وضعیت زنان در جهان و مقایسه آن با شرایط مردان، روشن می­شود که زنان از دیدگاه برخورداری از امکانات و مشارکت فعال در توسعه از آسیب­پذیرترین بخش­های جمعیت هستند. بر اساس یافته­های جدید، نابرابری­های جنسیتی عاملی مهم در ایجاد شرایطی هستند که با توجه به الزامات و محدودیت­های اجتماعی و قوانین و نرم­های اجتماعی و اخلاقی و آداب و رسوم، تبعیض­هایی را علیه زنان نشان می­دهند. چون موقعیت زنان در جامعه عمیقاً تحت تأثیر شرایط و سطوح توسعه در کشورها است هر چه کشورها توسعه یافته­تر باشند شکاف بین توسعه­یافتگی زنان و مردان کاهش می­یابد. از این رو بهبود وضعیت زنان جزو الزامات اصلی در بهبود شاخص­های توسعه در هر جامعه است. به عبارتی، بدون توجه به شرایط زنان، دست­یابی به توسعه برای هیچ کشوری میسر نخواهد بود. با وجود این، آمارها نشان می­دهد که هیچ جامعه­ای با زنان رفتاری برابر مردان ندارد.[7]هم چنین"واقعیات موجود در بسیاری از جوامع نشان از آن دارد که علیرغم اعلامیه­ها و بیانیه­ها و تأسیس نهادها و سازمان­های مختلف در تحقق حقوق زنان و علیرغم هزینه­های قابل توجه، زنان از مسائل و مشکلات ناشی از فقر اقتصادی و فقر فرهنگی در رنج هستند.[8] بی سوادی، جهل، انزوا و تعصبات، گرایش­های اجتماعی – اقتصادی بر ضد زنان، نقض حقوق شهروندی و... موانع قوی مشارکت زنان در برنامه­های توسعه هستند. تردیدی نیست که " فقر اقتصادی و فرهنگی " مسئله تبعیض مبتنی بر جنس و... ، در زنجیره رفتارهای تبعیضی دیگر قرار می­گیرد و در عین حال، کاملاً تحت تأثیر مسائل تاریخی، روابط و هنجارهای مسلط اجتماعی، باورهای جمعی و تفکرات تاریخی است.[9]"اغلب اوقات برنامه­های توسعه و نیز برنامه­های رفاه اجتماعی که هدف آن­ها تشویق رفاه زنان فقیر است منجربه اعمال بار بیش­تری بر زنان می­شود[10] و به محرومیت آنان در ابعاد مختلف دامن می­زند."محرومیت که در ابتدایی­ترین و وسیع­ترین کاربردش ، به معنای فقر می­باشد ، می­تواند ناشی از عواملی چون مذهب، تاریخ، فرهنگ، قوانین و .... باشد. اما به نظر می­رسد که امروزه جامعه­شناسان برای بیان محرومیت افراد به خصوص زنان بیش­تر تمایل به کاربرد آن در اصطلاح جدیدش یعنی محرومیت اجتماعی دارند. "محرومیت اجتماعی یکی از تأکیدهای اصلی جنبش آزادی زنان است. (هر چند من می­توانم هر آن چه که دلم می­خواهد بخرم ولی مرا دقیقاً به عنوان یک زن شوهردار در نظر می­گیرند. من ممکن است حقوق خیلی مناسبی برای زندگیم دریافت کنم ولی این حقوق من کمتر از حقوق یک مردی است که کار وی قابل مقایسه با کار من است و قس علیهذا.[11] نكته اساسی در تحلیل محرومیت به عنوان یك عنصر تاثیرگذار بر رفتار جمعی، این است كه آیا محرومیت یا عدم برخورداری از برخی امتیازات امری طبیعی است (وجود آن طبیعی جلوه می كند) یا مصنوعی و غیرمصنوعی؟ محرومیت آن­جا كه غیر­طبیعی و نابحق جلوه می­کند، به عاملی تأثیرگذار در رفتار جمعی تبدیل می­شود.[12] اما آن چه که در محرومیت اجتماعی خواه طبیعی و خواه غیرطبیعی و ناحق جلوه می­کند این است که فردی که محروم اجتماعی خوانده می­شود از بعضی حقوق و فرصت­ها مانند حقوق شهروندی، فرصت آموزشی، اشتغال، و... محروم می­شود.


1- نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی (خلاصه گزارش) شورای پژوهش مؤسسه. مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی. چاپ اول. 1378. ص: 9-7

-[2]مینا روحانی." تحقیق مطالعه وضعیت رفاهی زنان سرپرست خانوار". دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی . 1384

[3]-ستاره فروزان و اکبر بیگلریان. "زنان سرپرست خانوار: فرصت­ها و چالش­ها. " فصلنامه پژوهش زنان. دوره 1. شماره 5. بهار 1382. ص: 36

[4]- فریبرز رئیس دانا و ژاله شادی طلب و پرویز پیران. فقر در ایران. (تهران: دانشگاه علوم بهزیستی. 1379)( مقاله زنان: بسته­ترین حلقه زنجیر فقر- ژاله شادی طلب و افسانه کمالی 1379، ص: 337-338)

[5]- فروزان. پیشین: ص: 36

[6]- همان، ص: 36

[7]- فضیله خانی. چارچوب تحلیلی در مطالعات نابرابری­های جنسیتی در جهان. زن در توسعه و سیاست ( پژوهش زنان ). دوره­ی 8 . شماره ی 3. پاییز 1389. ص: 7-8

[8]-روحانی، پیشین

[9] - محمد تقی جغتایی و فریده همتی. سیاست اجتماعی. تهران. انتشارات سازمان بهزیستی کشور. 1380. ص: 190

[10]- سازمان ملل متحد. فعالیت­های اجتماعی برای زنان کم درآمد. مترجم نوروزعلی مهدی پور. 1377، اسکاپ. ص: 10

[11]- حسین نبوی. محرومیت و دینداری. تحقیق کارشناسی ارشد جامعه­شناسی. تهران. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. 1382. ص: 31

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:59 ] [ احمد احمد ]
[ ]

اثرات زندان بر زندانی و خانواده

اثرات زندان بر زندانی و خانواده

دسته بندی : فقه و حقوق اسلامی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 29 کیلو بایت

تعداد صفحات : 41

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

1-مقدمه - خلاصه مطالب ارائه شده

2-فصل اول

الف:زندان از دیدگاه قضائی

ب:تعاریف عملیاتی

زندان

زندانی

خانواده

ج:کارکرد های خانواده

د:زندان مجازات فرد یا خانواده

2-فصل دوم:

-بررسی اثرات منفی زندان بر فرد

3-فصل سوم :

-بررسی تأثیرات منفی زندان بر خانواده

الف:چگونگی تأمین معاش خانواده

ب: تأمین مسکن و اشتغال دغدغه اصلی خانواده ها

ج:نگاه های متفاوت

-نقش موثر زندان

-آیا زندان همیشه مفید واقع می شود ؟

-اثرات زندان در تأمین امنیت جامعه

4- فصل چهارم :

-تأثیرآثار جسمانی زندان بر زندانی

-تأثیر اجتماعی زندان بر زندانی

-تأثیر روانی زندان بر زندانی

5- فصل پنجم :

-راهکار های مبارزه با کاهش محرک های طبیعی

-پیشگیری از تکرار جرم

-زندان و مجازات

-حبس زدائی و کاهش جمعیت کیفری زندان ها

فصل ششم : -پیشنهاد ها و راهکارها

منابع و ما خذ

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:59 ] [ احمد احمد ]
[ ]

بررسی عوامل موثر بر گرایش زندانیان به وندالیسم

بررسی عوامل موثر بر گرایش زندانیان به وندالیسم

دسته بندی : مدیریت

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 31 کیلو بایت

تعداد صفحات : 20

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مسائل اجـتماعی به زعم جامعـه­شناسان و آسیب­شناسان معاصــر، مسائلی تعریفـی هستند که از سوی مردم یک جامعه و یا حافظان نظام به عنوان مسائلی مغایر با هنجارها و ارزشهای فرهنگی و به عنوان شرایط نامطلوب و زیر استاندارد فرهنگی و حتی به عنوان موانعی در راه توسعه اجتماعی، اقتصـادی، فـرهنگی تعریف شده­اند(perrucci,&pilisuk, ، به نقل از محسنی تبریزی،1383: 36). به عبارت دیگر، جامعه­شناسان، معمولاً مسألة اجتماعی را وضعیت اظهار شده‌ای می‌دانند كه با ارزش‌های شمار مهمی از مردم مغایرت دارد و معتقدند كه برای تغییر آن وضعیت باید اقدام شود(رابینگتن و واینبرگ،‌1383: 12).

تغییرات سنی و ارگانیگی در دوره نوجوانی فرد و به دنبال آن نوخواهی و نوگرایی، که هیجان خاصی بر رفتار او غالب می‌شود، ممکن است ظرفیت ناهمنوایی فرد را بالا ببرد. بر همین اساس، رفتارهای انحرافی و بزهكارانه (ضداجتماعی) فرد، بیشتر در دوران بلوغ، نوجوانی و جوانی، سر می‌زند و ممکن است تشدید شود؛ چرا كه این دوره چند ساله، از دوره‌های بسیار حساس و نوعاً مشكل‌ساز در طول زندگی افراد است و برهه‌ای كه افراد بویژه زندانیان در آن زندگی می­كنند، بحرانی­ترین مرحلة زندگی آنهاست كه سعادت و شقاوت زندگی آنان را در آینده دامن می‌زند. در جامعه ما نیز همچون سایر جوامع، در میان این قشر، افرادی پیدا می­شوند که به دلایل مختلفی، پا را فراتر از قوانین و هنجارهای جامعه گذاشته و به نحوی از انحاء، امنیت جامعه را برهم زده و ضررهای اقتصادی و اجتماعی را به سوی جامعه معطوف می‌دارند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:59 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس DASS- 21

پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس DASS- 21

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 19 کیلو بایت

تعداد صفحات : 4

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس DASS- 21

تعدادی از عبارت هایی که مردم برای تعریف خود از آنها استفاده می کنند در زیر آمده است . هریک از عبارتها را بخوانید و سپس با توجه به مقیاس زیر عددی را بنویسید که نشان می دهد شما همین الان، یعنی در این لحظه چه احساسی دارید. هیچ پاسخی درست یا غلط نیست. وقت زیادی را صرف هیچ عبارتی نکنید. بلکه پاسخی دهید که به نظرمی رسد به بهترین وجه احساسات شما را در حال حاضر توصیف می کند.

پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس شامل 21 گویه است که این عبارات مرتبط با علایم عواطف منفی(افسردگی، اضطراب و استرس ) تشکیل شده است. خرده مقیاس افسردگی شامل عباراتی است که خلق ناشاد، فقدان اعتماد به نفس ، ناامیدی، بی ارزش بودن زندگی، فقدان علاقه برای درگیری در امور، عدم لذت بردن از زندگی و فقدان انرژی و قدرت را می سنجد. خرده مقیاس اضطراب دارای عباراتی است که می کوشد تا بیش انگیختگی فیزیولوژیک، ترس ها و اضطراب موقعیتی را مورد ارزیابی قرار دهند و خرده مقیاس استرس عباراتی چون دشواری در دستیابی به آرامش، تنش عصبی، تحریک پذیری و بیقراری را در بر می گیرد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:58 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH 47 ماده ای

پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH 47 ماده ای

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 15 کیلو بایت

تعداد صفحات : 4

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH 47 ماده ای

هدف: اندازه گیری میزان رضایت زناشویی (از ابعاد مختلف)

این پرسشنامه شامل جملاتی درباره جنبه های مختلف زندگی شماست که ممکن است با آن موافق یا مخالف باشید. هر جمله را به دقت بخوانید و سپس میزان موافقت یا مخالفت خود را با علامت (*) مشخص کنید.

این پرسشنامه توسط انریچ در سال به عنوان یک ابزار تحقیقی مهم و معتبر در بررسی های متعددی جهت اندازه گیری رضایت زناشویی، مورد استفاده قرار گرفته است. پاسخ به سوالات به صورت 5 گزینه ای (کاملا موافق، موافق، نه موافق و نه مخالف، مخالف و کاملا مخالف) می باشد. در این پرسشنامه به هر گزینه از 1 تا 5 امتیاز داده می شود و در نهایت پس از پاسخگویی، نمرات با هم جمع نی شوند. تفسیر نمرات حاصل به شرح زیر می باشد:

- نمره های کمتر از 30 نشانگر نارضایتی شدید همسران از روابط زناشویی است

- نمره های 30 تا 40 نشانگر عدم رضایت از روابط زناشویی همسران است.

- نمره های بین 40 تا 60 نشانگر رضایت نسبی و متوسط از روابط زناشویی همسران است.

- نمره های بین 60 تا 70 نشانگر رضایت زیاد همسران از روابط زناشویی است.

- نمره های بالاتر از 70 نشانگر رضایت فوق العاده از روابط زناشویی همسران است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:58 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)

پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 13 کیلو بایت

تعداد صفحات : 4

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)

مشخصات « پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)»
روایی و پایایی: دارد
خرده مقیاس ها: دارد
نحوه نمره گذاری: دارد
تعداد سوال: 48 سوال
نوع فایل: word

در پرسشنامه عملکرد تحصیلی، 5 عامل که عبارتند از: خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد، انگیزش مورد مقایسه قرار گرفته اند. به هر یک از این عامل ها نمره ای اختصاص یافته است که به ترتیب 5 و 4 و 3 و 2 و 1 می باشد و بر این اساس نمره کمتر از 53 نشان دهنده خودکارآمدی ضعیف و نمره بالاتراز 85 نشان دهنده هودکارآمدی قوی می باشد. نمره کمتر از 28 بیانگر تاثیرات هیجانی ضعیفو نمره 53 به بالا بیانگر تاثیرات هیجانی قوی می باشد. نمره کمتر از 11 بیانگر برنامه ریزی ضعیفو نمره بالاتراز 23 بیانگر برنامه ریزی قوی می باشد. نمره کمتر از 6 بیانگر کنترل پیامد ضعیف ونمره بالاتر از 13 بیانگر فقدان کنترل پیامد قوی می باشد. نمره کمتر از 14 بیانگر انگیزش ضعیفو نمره بالاتر از 24 بیانگر انگیزش قوی می باشد. نمره کمتر از 120 بیانگر عملکرد تحصیلی ضعیف و نمره بالاتر از 175 بیانگر عملکرد تحصیلی قوی و نمره بین 174-121 بیانگر عملکرد تحصیلی متوسط می باشد

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:58 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پرسشنامه مقیاس سلامت خانواده اصلی(FOS)

پرسشنامه مقیاس سلامت خانواده اصلی(FOS)

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 24 کیلو بایت

تعداد صفحات : 11

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه مقیاس سلامت خانواده اصلی(FOS)

آلن جی . هاوستات، ویلیام تی . اندرسون ، فرد پی . پیرسی، ساموئل دبلیو. کوچران و مارشال فاین

هر خانواده ای منحصر به فرد است و شیوه خاص خود را برای انجام امور دارد. لذا در این مقیاس جواب یا انتخاب صحیح یا غلط وجود ندارد.مهم آن است که شما هر چه صادقانه تر پاسخ دهید.

برای پاسخ دادن به عبارات زیر ، خانواده اصلی خود را آن گونه که به خاطر دارید در نظر بگیرید. جواب خود را با استفاده از نمرات و با کشیدن دایره دور عدد مناسب مشخص کنید.لطفا به تمام عبارات پاسخ دهید.

5 = قویا موافقم که این عبارت توصیف خانواده اصلی من است.

4 = موافقم که این عبارت توصیف خانواده اصلی من است.

3 = خنثی(نه موافق و نه مخالف)

2 = مخالفم، این عبارت توصیف خانواده اصلی من نیست.

1 = قویا مخالفم، این عبارت توصیف خانواده اصلی من نیست.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:58 ] [ احمد احمد ]
[ ]

معرفی پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی (MSPSS)

معرفی پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی (MSPSS)

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 83 کیلو بایت

تعداد صفحات : 3

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

معرفی پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی (MSPSS)

مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی یک ابزار 12 گویه ای است که به منظور ارزیابی حمایت اجتماعی ادراک شده از سه منبع خانواده، دوستان و افراد مهم در زندگی توسط زیمت و همکاران (1988) تهیه شده است. این مقیاس میزان حمایت اجتماعی ادراک شده فرد را در هر یک از سه حیطه مذکور در طیف 5 گزینه ای لیکرت کاملا مخالفم تا کاملاً موافقم می سنجد.

نحوه نمره گذاری

برای به دست آوردن نمره کل این مقیاس، نمره همه گویه ها با هم جمع شده و بر تعداد آنها (12) تقسیم می شود. نمره هر زیر مقیاس نیز از حاصل جمع نمرات گویه های مربوط به آن تقسیم بر تعداد گویه های آن زیر مقیاس (4) به دست می آید.

روایی و پایایی ابزار

روایی و پایایی این مقیاس توسط زیمت و همکاران در حد مطلوب گزارش شده است. رستمی و همکاران (1389) ضریب آلفای کرونباخ خرده مقیاسهای حمایت اجتماعی را بین 76/0 تا 89/0 به دست آورده اند. سلیمی، جوکار و نیک پور (1388) پایایی مقیاس را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سه بعد حمایت اجتماعی دریافت شده از سوی خانواده، دوستان و افراد مهم زندگی به ترتیب 89/0، 86/0 و 82/0 گزارش کرده اند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:58 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پرسشنامه مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (TSIS)

پرسشنامه مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (TSIS)

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 9 کیلو بایت

تعداد صفحات : 2

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (TSIS)

مقیاس هوش اجتماعی ترومسو(TSIS):

این پرسشنامه توسط سیلورا ، مارتین یوسن و داهل (۲۰۰۱)تهیه شده است، که سه حوزه هوش اجتماعی یعنی پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت­های اجتماعی و آگاهی اجتماعی را می­سنجد. این پرسشنامه از ۲۱گویه تشکیل شده است. مارتین یوسن و داهل (۲۰۰۱)ضرایب پایایی آن­ها را برای خرده مقیاس­های پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت­های اجتماعی و آگاهی اجتماعی ، ۸۱/۰، ۸۶/۰، ۷۹/۰ و برای کل ۸۳/۰ برآورد کرده اند. رضایی (۱۳۸۹) با اجرای مقیاس مذکور بر ۴۱۳ از دانشجویان دانشگاه تبریز ضریب پایایی را برای کل مقیاس ۷۵/۰ و برای خرده مقیاس های پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت­های اجتماعی و آگاهی اجتماعی به ترتیب۷۳/۰ ، ۶۶/۰ و ۶۴/۰ بدست آورد. در سوالات ۱-۳-۶-۷-۹-۱۰-۱۴-۱۷-۱۸-۱۹-۲۰ برای گزینه کاملاً مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم، کاملاً‌موافقم به ترتیب نمره های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ منظور شده است و بقیه گویه ها به صورت برعکس نمره گذاری می شود. به این ترتیب حداقل نمره کل گویه های این ابزار برابر ۲۱ و حداکثر ۱۰۵ می باشد. گویه های ۱-۳-۶-۹-۱۴-۱۷-18-۱۹مربوط به مولفه پردازش اطلاعات اجتماعی بوده و گویه های ۴-۷-۱۰-۱۲-۱۵-۲۰ مربوط به مولفه مهارت اجتماعی بوده و گویه های ۲-۵-۸-۱۱-۱۳-۱۶-۲۱مربوط به مولفه آگاهی اجتماعی می باشد.

در بررسی هنجاریابی پرسشنامه فوق توسط رضائی (1389) سوالات 3، 18 به دلیل بار عاملی کمتر از 3/0 حذف گردیده است و همچنین سوال 18 به دلیل تأثیر در بالا و پایین آمدن ضریب پایایی حذف گردیده است. استفاده کنندگان این پرسشنامه هم می­توانند به نسخه اصلی که همان 21 سوال هست اطمینان نمایند و هم به هنجاریابی دکتر رضائی که به 18 سوال کاهش یافته.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:57 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پرسشنامه اعتماد سازمانی و توانمندسازی و رهبری خدمتگزار

پرسشنامه اعتماد سازمانی و توانمندسازی و رهبری خدمتگزار

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 135 کیلو بایت

تعداد صفحات : 11

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرسشنامه اعتماد سازمانی و توانمندسازی و رهبری خدمتگزار

در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل، از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه شامل دو بخش سئوالات به شرح زیر می باشد:

سئوالات عمومی یا جمعیت شناختی

شامل سن، جنسیت، تحصیلات، میزان سابقه خدمت و نام واحد سازمانی می باشد.

سئوالات تخصصی: توجه به متغیرهای اصلی تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته جهت جمع آوری داده های میدانی استفاده شده است، که سئوالات متناظر هر یک از متغیرهای اصلی تحقیق به شرح جداول زیر ارائه می شود.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ پنجشنبه 21 دی 1396 ] [ 4:57 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 صفحه بعد

دیگر امکانات