اثرات ورزش بر بیماریها

اثرات ورزش بر بیماریها

دسته بندی : پزشکی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 71 کیلو بایت

تعداد صفحات : 95

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

محتویات مقاله:

مقدمه

كمردرد چیست؟

علل كمردرد

صدمات ناشی از عملكرد ستون مهره ها

وارد شدن ضربه و فشارهای مكانیكی

وضعیت های نامناسب در انجام كارهای روزانه

وارد شدن صدمه بر دیسك های بین مهره ای

رگ به رگ شدن كمر

اختلالات و بیماری های زنان

به طور كلی می توان علل كمردرد در زنان را به شرح زیر بیان كرد:

حركات درمانی به منظور پیشگیری از بروز كمردرد در دوران بارداری

1- ورزشهای مجاز در دوران بارداری

2- تمریناتی كه زایمان را آسان می كنند.

3- حركات درمانی پس از زایمان

كمردردهای ناشی از مهارت های ورزشی

دو مشكل اساسی كمردرد كه معمولاً همراه ورزشكاران است عبارتند از:

درمان های رایج به هنگام بروز كمردرد

1- حركت درمانی

2- درمان های مكانیكی

3- درمان های دارویی

4- درمان جراحی

حركات درمانی ویژه كمردرد

تمرینات تقویت و تثبیت كننده

تمرینات تعادلی

حركت تمرینی مضر برای بیماران مبتلا به كمردرد

ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به كمردرد

تأثیر طب ورزشی بر كمردرد

به كار گیری روش های طب ورزشی

وضعیت های مناسب استراحت هنگام حملات حاد كمردرد

پیشگیری از كمردرد

عادت صحیح و غلط زندگی روزمره در ارتباط با كمردرد

ورزش های تناسب اندام هوازی برای درمان التهاب مفصل

شنا و ورزش های آبی

دوچرخه سواری

ورزش موزون

سایر شیوه های حركات موزون

ورزش تحت هر نامی

ورزش های ایزومتریك و ایزوتونیك

پاسخ قلبی عروقی به ورزش های ایزوتونیك

پاسخ قلبی عروقی به ورزش های ایزومتریك

ورزشكاران مسابقه ای و تفریحی

شدت فعالیت بدنی

تعیین شدت تمرین با كمك روش ضربان قلب

تعیین شدت تمرین با كمك آستانه بی هوازی

مرگ ناگهانی در ورزش

مرگ ناگهانی در اثر ورزش

علل مرگ ناگهانی در ورزشكاران

ورزشكاران جوان (30 سال و كمتر)

ورزشكاران با سن بالاتر (30 سال به بالا)

صرع و ورزش

تعریف – انواع

اثر متقابل ورزش بر صرع

ورزش های ممنوع

ورزش های مجاز

ورزش ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد

تاثیر ورزش‎ کردن‎ در بهبود عملکرد ریه‎

تحرک رمز سلامتی

پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:43 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل جلسات آموزشی درمان فراشناختی (MCT)

پروتکل جلسات آموزشی درمان فراشناختی (MCT)

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 42 کیلو بایت

تعداد صفحات : 11

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل جلسات آموزشی درمان فراشناختی (MCT)دارای 6جلسه و11صفحه وبا فرمت ورد می باشد

تعداد جلسات آموزشی: 6 جلسه (طرح درمان افزایش عزت نفس)، 6 جلسه (طرح درمان کاهش پرخاشگری)، 14 جلسه درمانی
تعداد صفحه (B lotus 14): 11 صفحه
نوع فایل: word
عناوین هر جلسه:
توضیحات: هر چند رویکرد اصلی درمان فراشناختی (MCT) ، بر درمان اختلال افسردگی، اضطراب و وسواس بنا شده است؛ پژوهش بسیاری نیز، نشان دهنده اثر بخشی آن بر درمان اختلالات مذکور می باشد. اندیشه محوری درمان فراشناختی این است که؛ عوامل فراشناختی در ایجاد سبک های فکری ناسود مندی که در اختلال های روانشناختی منجر به تداوم رفتار و هیجان های منفی نظیر؛ پرخاشگری و خشم می شودند، نقش تعیین کننده ای دارند. نظریه فراشناختی در شکل سخت خود، با تاکید بر باورهای غیر منطقی که در واقع تدوام و تاثیرشان محصولات فراشناخت واره ها هستند (ولز، 2009). فراشناخت درمانی با اهمیت و معنای منفی وقایع شناختی درونی ( افکار و باورهای متدوال)، می تواند موجب افزایش عزت نفس شود. برای طراحی پروتکل درمانی متناسب با افراد نمونه پژوهش، از منابع معتبر علمی، درمان های دارای حمایت تجربی استفاده شد. در مداخله فراشناختی از فرمت فردی، در طی 14 جلسه به کار برده شد، به این صورت که طی هر جلسه اقدامات اساسی مرتبط به درمان فرا شناختی که شامل؛ (1) بررسی حالات روانی؛ (2) بازبینی جلسه قبلی درمان؛ (3) وضع یا تعیین دستور جلسه ( برنامه کار) درمان، (4) کار روی موضوعات جلسه درمان، (5) تعیین تکالیف پس از پایان هر جلسه درمانی، (6) بازبینی یا خلاصه سازی محتوای جلسه صورت گرفت. اعتبار و پایایی روش جمع آوری اطلاعات در تحقیقات آزمایشی از اهمیت به سزایی برخوردار است ( گال، بورگ و گال، 2004؛ : نصر وهمکاران، 1384).

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:43 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل تکنیک های درمان شناختی رفتاری (CBT) به شیوه داتلیو

پروتکل تکنیک های درمان شناختی رفتاری (CBT) به شیوه داتلیو

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 9 کیلو بایت

تعداد صفحات : 4

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل تکنیک های درمان شناختی رفتاری (CBT) به شیوه داتلیو دارای 8جلسه و4 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

تعداد جلسات آموزشی: 8 جلسه
تعداد صفحه (B lotus 14): 4 صفحه
نوع فایل: word

توضیحات: جلسه اول: -آشنایی اعضای گروه با یگدیگر و قوانین گروه؛ - برقراری ارتباط و ایجاد آمادگی؛ - تعلیم و آشنا کردن افراد با مدل شناختی-رفتاری -ماهیت ساختاری و همکاری ایجاب می کند که افراد اصول و روش های مربوط را بفهمند. درک مدل درمانی موجب می شود که فرد خود را با فرایند درمان هماهنگ نماید و هم مسئولیت پذیری در برابر افکار و اعمال را تقویت می کند -درمانگر در ابتدا کلیت تعلیمی مختصری از مدل ارائه می دهد و به صورت دوره ای، در طی درمان به مفاهیم خاص اشاره می کند. و درمانگرمطابق با ماهیت و شخصیت افراد مدل شناختی-رفتاری را تغییر می دهد. -به درمان جویان توضیح داده می شود که تکلیف خانگی بخش ضروری درمان محسوب می شود.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:43 ] [ احمد احمد ]
[ ]

کشتار طیور (بازرسی بهداشتی گوشت پرندگان)

کشتار طیور (بازرسی بهداشتی گوشت پرندگان)

دسته بندی : کشاورزی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 89 کیلو بایت

تعداد صفحات : 33

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

بازرسی بهداشتی گوشت پرندگان

بازرسی كشتارگاهی گوشت پرندگان ومشخصات پرندگان سالم وبیمار

مشخصات گوشت تازه پرنده

كشتار گاه مرغ

كشتارگاه طیور

تبدیل ضایعات

روشهای عملی بازرسی كلاسیك لاشه های طیوردركشتارگاه
نگهداری مرغ درسردخانه
بازرسی بهداشتی گوشت مرغ در كشتارگاه
پاتولوژی

لكوزمركب طیور(Avian leukosis)

بیماری مارك(Mareks disease)

اتیولوژی وپاتولوژی

افزایش گویچه های قرمز نارس (Erythroblastosis)

اتیولوژی وپاتوژنز
جراحات

تومورها

كمپلكس بیماری تنفسی(Respiratory disease complex)

بیماری نیوكاسل(Newcastle disease )

عفونت مایكوپلاسمائی تورم كیسه های هوائی(Airsacculis )

لارنگوتراكئیت عفونی (Infectious laryngotracheitis)

برونشیت عفونی ( Infectious bronchitis )

كوریزای عفونی (Infectious Coryza)

اتیولوژی و پاتوژنز بیماری

جراحات بیماری

قضاوت روی لاشه

بوتولیسم (Botulism)

وبای مرغانowlcholera )

اورنیتو زو پستیا كوزornithosis & Psittacosis )

سالمونلوز

بیماری پولوروم (Pullorum disease)

تیفوئید ماكیانFowl typhoid)

سل مرغیAvian tuberculosis)

اریزیپل طیور(Avian Erysipelas )

آبله طیور(Fowl pox )

كوكسیدیوز(Avian coccidiosis )

انگلها(Parasites )

آسپرژیلوز(Aspergillosis )

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:42 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل تکنیک روانبخشی درمانی دوسا

پروتکل تکنیک روانبخشی درمانی دوسا

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 11 کیلو بایت

تعداد صفحات : 6

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل تکنیک روانبخشی درمانی دوسا دارای 6 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

تعداد صفحه (B lotus 14): 6 صفحه
نوع فایل: word
توضیحات: تکنیکها بطور کلی شامل سه تکنیک به عنوان گرم کردن (warming up ) و هشت تکنیک تخصصی ( سه تکنیک آرام سازی و پنج تکنیک اصلی ) به شرح زیر میباشد : قبل از هرچیز لازم به ذکر است که در تمرینات کلیه وسایل اضافی مانند ساعت، انگشتر، دستبند و غیره و هم درمانگر و هم درمانجو، باز می شد؛ ضمن اینکه هر چند تمرینات توسط درمانگر داده می شود ولی این خود کودک است که در انجام تمرینات از خود تلاش نشان می دهد.
تکنیک های گرم کردن : این دسته از تکنیک ها جهت برقراری ارتباط و آماده سازی شرکت کنندگان جهت اجرای تکنیک های تخصصی انتنخاب شدند که شامل موارد زیر می باشند : 1- راه رفتن به اتفاق درمانگر در محیط اتاق: مراجع و درمانگر دست در دست یکدیگر در طول اتاق و به روش هماهنگ راه می روند. 2- تمرین آلاکلنگ در حالت نشسته : در این روش شرکت کننده به راحتی بر روی زمین نشسته و با گرفتن دست ها بصورت آلاکلنگ بالاتنه را بطرف جلو کشیده و از کمر به پشت بر روی زمین دراز می کشد. 3- بازی هماهنگی دستها : مراجع و درمانگر روبه روی هم در حالت چهره به چهره می نشیند وکف دستها را بر روی هم قرار می دهند. تکنیک های تخصصی : آرام سازی : از آن جایی که اجرای فنون دوسا از 2 بخش آرام سازی و اجرای تکنیک اصلی تشکیل شده است جهت انجام پژوهش تکنیک آرام سازی به شرح زیر انتخاب گردید
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:42 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل آموزش هوش هیجانی

پروتکل آموزش هوش هیجانی

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 108 کیلو بایت

تعداد صفحات : 3

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل آموزش هوش هیجانی دارای 12 جلسه و81 صفحه با فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
مشخصات « پروتکل آموزش هوش هیجانی »
تعداد جلسات آموزشی: 12 جلسه
تعداد صفحه (B lotus 14): 81 صفحه
نوع فایل: word

عناوین هر جلسه: محتوای جلسات کارگاه ها: جلسه اول : موضوع:معارفه و توجیه آزمودنی/
جلسه دوم : موضوع: آشنایی با هوش هیجانی و تفاوت آن با بهره هوشی/
جلسه سوم : موضوع :خود آگاهی و کشف هیجانات خودمان و دیگران، آشنایی با انواع هیجانات ساده و پیچیده و تفاوت آنها،درک هیجانات در خود و دیگران/
جلسه چهارم : موضوع :درک هیجان ها و همدلی،آموزش مهارت های اجتماعی ،ایجاد ارتباط موثر/
جلسه پنجم : موضوع :تنظیم و مدیریت هیجان ها/
جلسه ششم : موضوع : معرفی استرس و منابع آن /
جلسه هفتم: موضوع :معرفی استرس والدگری/
جلسه هشتم: موضوع :عوامل موثر بر میزان استرس والدگری/
جلسه نهم: موضوع : مدیریت استرس والدگری خود/
جلسه یازدهم : موضوع: استفاده از هیجان ها /
جلسه دوازدهم : موضوع:اختتامیه
بخشی از پروتکل:
توضیحات: جلسه دوم : موضوع: آشنایی با هوش هیجانی و تفاوت آن با بهره هوشی فعالیت ها : ابتدا تنفس شکمی با هدایت رهبر گروه صورت گرفت .سپس به معرفی هوش هیجانی و تفاوت آن با بهره هوشی در قالب داستان حادثه فینیس گیج پرداخته شد :
روش کار : رهبر گروه :قصه هوش هیجانی از یکی از روز های تابستان 1848 در یک شرکت راه آهن سازی در یکی از ایالت های آمریکا شروع شد. شاید ذهن قرن بیست و یکمی شما فکر کند که چند روانشناس در یک گروه تحقیقاتی مثلا روی کارگرهای آن کارخانه کار کرده اند و فهمیده اند که هوشی به نام هوش هیجانی هم وجود دارد.اما وسط قرن نوزدهم حتی هنوز علمی به نام علم روانشناسی وجود نداشت.اما اتفاقی که در آن شرکت راه آهن سازی افتاد آن قدر مهم بود که بعد ها نظریه پرداز های هوش هیجانی به آن استناد کردند. فینیس گیج ،سرکارگر کار درست شرکت راه آهن سازی برلینگتون ،ساعت 4.30 بعد از ظهر 13 سپتامبر دچار یک حاثه وحشتناک شد .میله ای که فینیس با آن کار می کرد بر اثر انفجار پرتاب شد ،از زیر چشم چپش رد شد ،صورتش را سرخ کرد ،از بالای سرش بیرون آمد و چند متر آن طرف روی علف ها افتاد .با اینکه فینس نه بیهوش می شود،نه قدرت حرف زدن و فکر کردنش تغییر می کند و نه حتی یادش می رود که ساعت خروجش را بزند(!)اما از آن بعد از ظهر لعنتی به بعد همه کسانی که او را می شناسند حس می کنند که فینیس عوض شده است :آقای گیج به شدت تندخو و زود رنج شده بود ،فحش های چارواداری می داد و بر اساس حس و حالش دستور می داد .او دیگر نمی توانست هیجان هایش را کنترل کند .انگار میله ای که از سرش گذشته بود بخشی از مغز را که مسئول راست و ریست کردن احساسات است را با خودش برده بود .نوعی توانایی که روانشناس ها نزدیک به 150سال بعد نام آن را "هوش هیجانی "گداشتند. همان طور که گفته شد وقتی فینیس گیج دچار آن حادثه عجیب و غریب شد هنوز نه روانشناسی به وجود آمده بود و نه عصب شناسی آن قدر پیشرفت کرده بود که نام "هوش هیجانی " را روی توانایی از دست رفته سرکارگر بگذارند .حتی چند دهه بعد وقتی که تازه مفهوم "هوش "داشت مطرح می شد روانشناس ها بیشتر دنبال توانایی های عقلانی آدم ها بودند و نه توانایی هیجانی شان. تا همین 20سال پیش اگر کسی نام هوش را می آورد همه ناخود آگاه یاد نام "آی کیو" می افتادند .آی کیو عددی است که به شما می گوید توانایی های شناختی و عقلانی شما (مثل حافظه ،اطلاعات عمومی درک مطلب ،توانایی های ریاضی و.........)چه قدر است .آی کیو یعنی بهره هوشی .اگر شما به یک روانشناس مراجعه کنید و بخواهید هوش شما را بسنجد در بهترین حالتیک تست هوش وکسلر روی شما اجرا می کند که تنها توانایی های عقلانی را می سنجد .اما آیا هوش فقط محدود به همین توانایی های عقلی می شود ؟پیاژه روانشناس مشهور قرن بیست هوش را توانایی انطباق با محیط های جدید تعریف می کند .اما آیا آی کیو می توانست پیش بینی کند که ما چقدر می توانیم با محیط اطرافمان منطبق شویم ؟تحقیق ها می گویند آی کیو در بهترین حالت فقط می تواند موفقیت تحصیلی ما را پیش بینی کند .اما دور و بر ما چه قدر معدل الفی وجود دارد که آدم های موفقی در محیط کار یا در زندگی خانوادگی نیستند .اولین بار یک روانشناس مشهور به نام ثراندایک از یک هوش متفاوت به نام هوش اجتماعی یاد کرد که می خواست این نقص را جبران کند .او می گفت هوش اجتماعی یعنی کنار آمدن با مردم .بعد از او گاردنر از هوش های چند گانه یاد می کند .به نظر گاردنر هوش فقط محدود به تونایی های عقلانی نیست .هوش زبان شناختی ،هوش موسیقایی،هوش بدنی ،هوش بصری ،هوش ریاضی ،هوش درون فردی ،هوش بین فردی و هوش طبیعت شناختی هشت نوع هوشی بود که گاردنر از آن ها نام برد.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:42 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل آموزش مهارتهای تحمل پریشانی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک

پروتکل آموزش مهارتهای تحمل پریشانی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 7 کیلو بایت

تعداد صفحات : 3

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل آموزش مهارتهای تحمل پریشانی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک دارای 8جلسه و3صفحه می باشد
تعداد جلسات آموزشی: 8 جلسه
تعداد صفحه (B lotus 14): 3 صفحه

توضیحات: آموزش مهارتهای تحمل پریشانی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک به صورت 8 جلسه گروهی 45 دقیقه ای برگزار شد. در طی هر جلسه تکنیک های خاصی به صورت قلم و کاغذی به افراد آموزش داده می شد. تکنیک های آموزش داده شده در هر جلسه به عنوان تکنیک خانگی تا جلسه بعد ارائه و در ابتدای جلسه بعدی پس از مرور تکالیف خانگی و بر طرف کردن اشکالات، تکنیک جدید آموزش داده می شد. توضیحات بیشتر درباره این درمان در پیوست شماره آمده است.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:42 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل آموزش مهارت رفتار جرات مندانه

پروتکل آموزش مهارت رفتار جرات مندانه

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 8 کیلو بایت

تعداد صفحات : 3

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل آموزش مهارت رفتار جرات مندانه دارای 10جلسه و3صفحه با فرمت ورد وقابل ویرایش
تعداد جلسات آموزشی: 10 جلسه
تعداد صفحه (B lotus 14): 3 صفحه

توضیحات: برای آموزش مهارت رفتار جرات مندانه 10 جلسه یک ساعته در نظر گرفته شده است.آموزش مهارت ها در هر جلسه با استفاده از الگودهی، ایفای نقش، بازخورد دادن، تمرین و تکرار و دیگر تکلیف های شناختی و رفتاری انجام می شود. در پایان هرجلسه متناسب با مباحث مطرح شده تکالیفی برای خارج از جلسات داده خواهد شد.در ابتدای هر جلسه تکالیف بررسی شده و بازخورد داده خواهد شد (فتی و همکاران 1385،سازمان بهداشت جهانی.1385).
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:41 ] [ احمد احمد ]
[ ]

زندگی نامه حضرت مهدی

زندگی نامه حضرت مهدی

دسته بندی : آزمون ارشد

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 138 کیلو بایت

تعداد صفحات : 96

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

زندگینامه:

نام:همنام پیامبر(محمد)

پدرومادر:امام حسن عسکری ونرجس

شهرت:مهدی موعود،امام عصر،صاحب الزمان،بقیه الله،قائم،...

کفالت پدر:به طورمخفی بسربرد.

فهرست مطالب

دوران زندگی:درچهاربخش

انتظارچیست؟

وعده های ظهور امام زمان (عج ) در شعر و كلام اندیشمندان

امام منتظر و اعلام قیامت

امام زمان (عج) در دعای امام رضا علیه السلام

آثار غیبت

انتظارفرج

امام مهدی (عج) در رویات

مهدى در روایات شیعه

زمینه سازان ظهور

امام مهدی از سخن معصومین(ع)

انتظار

شناخت

آثارانتظار

انتظارواقعی

نقش انتظارفرج درسازندگی انسان

نقش انتظارفرج درسازندگی جامعه

جهان پس ازظهورحضرت مهدی(عج)

ظهوردجال

دوران زندگی:درچهاربخش

1-دروران کودکی درپنج سال تحت سرپرستی پدردرپشت پرده خفاء،تا ازگذنددشمنان کحفوظ بماندوهناگامی که درسال 260پدرش شهیدشد،مقام امامت به اومحول گردید.

2-غیبت صغری:از سال260هـ.ق شروع شدودرسال 329که حدود7سال میشودپایان یافت(اقوال دیگزی نیز گفته شده است).

3-غیبت کبری:ازسال 329شروع شد،وتاوقتی که خدابخواهدظهورکند،ادامه یافت.

4-دوران درخشان ظهورآن حضرت وحکومت خهانی او.

انتظارچیست؟

یكی از وظایف منتظران راستین ظهور مصلح بزرگ جهانی، این است كه هرگونه ابهام و تردید را از دل ناامیدان و منكران بزدایند و شور و نشاط و امید را جایگزین آن گردانند.

وعده های ظهور امام زمان (عج ) در شعر و كلام اندیشمندان :

وعده های تحقق دولت عدل الهی، انتظار و ثواب منتظران و بعضی از وظایف آنها در دوران پرآشوب و آكنده از ظلم و ستم روزگار غیبت امام زمان علیه السلام در شعر و كلام بعضی اندیشمندان به وضوح دیده می شود كه به نوعی امید را در قلوب ایجاد می نمایند. در این مطلب به بعضی از آن موارد اشاره ای گذرا می شود:

1. خواجه نصیرطوسی، در كتاب كشف المراد آورده

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:41 ] [ احمد احمد ]
[ ]

نیازسنجی فرهنگی دانش¬آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه 16 شهر تهران

نیازسنجی فرهنگی دانش¬آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه 16 شهر تهران

دسته بندی : آزمون ارشد

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 499 کیلو بایت

تعداد صفحات : 150

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه 16 شهر تهران

چکیده

موضوع تحقیق پیش رو با درک وضعیت در حال دگرگون فرهنگی جامعه و نیاز به بازنگری نیازهای فرهنگی در حوزه دانش آموزان شکل گرفت. مسأله‌ی اساسی تحقیق حاضر این بود که دانش­آموزان با پیشینه طبقاتی مختلف وارد مدرسه می­شوند و این پایگاه طبقاتی فرصت­های و تهدیدهای مختلفی را در عرصه فرهنگی به همراه دارد . در چنین شرایطی مدرسه چگونه می­تواند نیازهای مختلف فرهنگی دانش­آموزان را برطرف کند و همچنین رابطه بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانش­آموز با نیازهای فرهنگی‌شان چیست. برای درک نیازهای فرهنگی دانش­آموزان و جایگاه مدرسه در خصوص آن نظریه­های مختلفی مرور شد که از بین آن­ها نظریه بوردیو به عنوان چارچوب تئوریک این تحقیق قرار گرفت. بر اساس نظریه بوردیو دانش­آموزان با پایگاه­های مختلف اقتصادی و اجتماعی وارد مدرسه می­شوند و همین پایگاه طبقاتی است که جایگاه فرهنگی دانش­آموز را در مدرسه تعیین می­کند زیرا فرهنگ حاکم بر مدرسه فرهنگ طبقه متوسط و مسلط جامعه است در چنین شرایطی دانش­آموزانی که از سطح طبقاتی پایینی برخوردارند نسبت به فرهنگ مدرسه(اعم از الگوهای زبانی معلمان، نوع برخورد با معلم، مدیر ) و مسلط نیستند و همین عدم توجه به جایگاه­های مختلف فرهنگی دانش­آموز موجب عقب ماندگی آن­ها می­شود. برای بررسی موضوع حاضر از روش پیمایش در دو سطح توصیفی و تبیینی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه دانش­آموزان پسر دبیرستانی منطقه 16 تهران بود و روش نمونه­گیری در این تحقیق به صورت خوشه­ای انتخاب گردید، همچنین تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 388 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده­های در این تحقیق پرسشنامه بسته بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که نیازهای عینی فرهنگی دانش‌آموزان شامل: 1. امکانات ورزشی2. تورهای گردشگری3. کلاس‌های زبان، کامپیوتر4. کتاب‌های مختلف و نیز نمایشگاه در زمینه آثار هنرمندان می باشد. همچنین نیازهای ذهنی فرهنگی دانش‌آموزان شامل موارد زیر است؛ 1-نیاز به مهارت‌های ارتباطی به فرهنگ مدرسه و سیستم آموزشی،2- نیاز به تقویت اعتماد به نفس و خود اثربخشی تحصیلی، 3-نیاز به رفع استرس تحصیلی 4-نیاز به درک آینده و دورنمای تحصیلی بهتری را دارند. نتایج فرضیات نیز نشان می‌دهد که بین نیازهای فرهنگی دانش‌آموزان و هر یک از متغیرهای(نوع مدرسه، پایه تحصیلی، شغل والدین، تحصیلات والدین و به طور کلی پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانش‌آموزان) رابطه معنی‌داری وجود دارد.

فهرست عناوین

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-مقدمه................................................................................................................................. 1

1-2-طرح مسأله............................................................................................................................ 2

1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق........................................................................................................... 5

1-4-اهداف تحقیق:........................................................................................................................ 7

1-5-سؤال تحقیق:.......................................................................................................................... 7

1-6-فرضیه­های تحقیق:.................................................................................................................... 8

1-7-روش انجام تحقیق:................................................................................................................... 8

1-8- قلمرو زمانی و مكانی تحقیق:....................................................................................................... 8

1-9- محدودیت­های تحقیق:.............................................................................................................. 9

1-10- ابزار گردآوری اطلاعات:...................................................................................................... 10

1-11-تعریف مفاهیم.................................................................................................................... 10

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1-مروری بر تحقیقات انجام شده.................................................................................................... 12

2-2- مفاهیم مرتبط با موضوع تحقیق.................................................................................................. 21

2-2-1-فرهنگ.......................................................................................................................... 21

2-2-2-برنامه­ ریزی فرهنگی............................................................................................................ 24

2-2-3-الگوهای سیاست­گذاری فرهنگی در ایران................................................................................. 26

2-2-3-1-یكسان سازی فرهنگی........................................................................................................ 28

2-2-3-2-تكثرگرایی فرهنگی........................................................................................................... 29

2-2-3-3-وحدت در تكثرفرهنگی...................................................................................................... 29

2-2-4-نیاز سنجی....................................................................................................................... 31

2-2-4-1-نیاز و نیازسنجی فرهنگی..................................................................................................... 31

2-2-4-2-سطوح نیاز سنجی............................................................................................................ 32

2-2-4-3-فرایند نیاز سنجی.............................................................................................................. 32

2-2-4-4-اهداف نیاز سنجی............................................................................................................ 33

2-2-4-5-انواع نیاز سنجی............................................................................................................... 33

2-2-4-6-ضرورت و اهمیت نیاز سنجی................................................................................................ 34

2-2-4-7-جایگاه نیاز سنجی............................................................................................................ 35

2-2-4-8-الگوها و مدل­های نیازسنجی................................................................................................. 36

مقدمه....................................................................................................................................... 37

2-3-1-مبانی مفهومی و نظری نظام آموزش و پرورش................................................................................. 38

2-3-1-1-دیدگاه کارکردگرائی:....................................................................................................... 38

2-3-1-2-دیدگاه انتقادی............................................................................................................... 39

نظریه پردازان پارادایم انتقادی آموزش و پرورش...................................................................................... 41

2-3-1-2-1-برنشتین: قالب­های زبانی.................................................................................................. 41

2-3-1-2-2-ایلیچ: برنامه پنهان.......................................................................................................... 42

2-3-1-2-3-بوردیو: بازتولید فرهنگی.................................................................................................. 43

2-3-2-مروری بر مفاهیم مرتبط با نظام آموزش و پرورش.......................................................................... 44

2-3-2-1-معنای فرهنگ مدرسه......................................................................................................... 44

2-3-2-2-طبقه اجتماعی و آموزش:.................................................................................................... 46

الف - هزینه تحصیل:....................................................................................................................... 47

ب - انتظارات والدین:..................................................................................................................... 48

پ - زمینه فرهنگی:......................................................................................................................... 48

ت- مشکلات زبانی:....................................................................................................................... 49

ث- نگرش معلمان:......................................................................................................................... 49

ج - آزمون هوش و روش­های تربیتی:..................................................................................................... 50

برابری فرصت­های آموزشی:............................................................................................................... 51

2-3-3-مبانی مفهومی و نظری "نیاز"................................................................................................. 54

مقدمه........................................................................................................................................ 54

2-3-3-1-سلسله مراتب نیازهای مازلو............................................................................................... 56

نظریات لین(Lin)........................................................................................................................... 61

2-3-3-2-نظریه هنری ماری............................................................................................................. 62

2-3-3-3-نظریه کرونباخ................................................................................................................ 64

2-3-4-کاربرد نظریه سرمایه فرهنگی برای شناخت نیازهای فرهنگی............................................................... 65

مقدمه........................................................................................................................................ 65

2-3-4-1-سرمایه‌ی فرهنگی............................................................................................................. 66

2-3-4-2-سرمایه‌ی‌ِ فرهنگی از نظر پی‌یر بوردیو....................................................................................... 69

2-3-4-3-سرمایه فرهنگی از نظر دی ماجیو............................................................................................ 77

2-3-4-4-سرمایه‌فرهنگی از نظر اریکسون.............................................................................................. 79

2-3-5-چارچوب نظری................................................................................................................. 83

2-3-6-مدل مفهومی................................................................................................................... 86

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

|مقدمه...................................................................................................................................... 87

3-1-روش تحقیق........................................................................................................................ 87

3-2- سطح مشاهده (واحد تحلیل)..................................................................................................... 88

3-3 جامعه آماری........................................................................................................................ 88

3-4 نمونه آماری......................................................................................................................... 89

3-5 روش نمونه‏گیری.................................................................................................................... 90

3-6 ابزار اندازه‏گیری.................................................................................................................... 92

3-7 آزمون مقدماتی پرسشنامه.......................................................................................................... 92

3-8-مقیاس‌سازی........................................................................................................................ 93

3-9-شاخص سازی...................................................................................................................... 93

3-10- داده‌آمایی........................................................................................................................ 94

3-11- هم‌جهت سازی گویه‌ها......................................................................................................... 95

3-12- پردازش داده‌های گمشده...................................................................................................... 95

3-13 تعریف نظری و عملیاتی كردن مفاهیم.......................................................................................... 95

3-14 چگونگی سنجش................................................................................................................ 102

3-15 روایی و اعتبار................................................................................................................... 103

3-16-روش‌های تجزیه و تحلیل داده‏ها............................................................................................. 105

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها

مقدمه..................................................................................................................................... 106

بخش اول: ویژگی­های اقتصادی اجتماعی پاسخگویان.............................................................................. 106

1-1-4 سن پاسخگویان................................................................................................................ 107

2-1-4 سطح تحصیلات پاسخگویان................................................................................................. 107

3-1-4 رشته تحصیلی پاسخگویان.................................................................................................... 108

4-1-4 نوع مدرسه پاسخگویان....................................................................................................... 108

5-1-4 شغل پدر پاسخگویان.......................................................................................................... 109

6-1-4 شغل مادر پاسخگویان......................................................................................................... 109

7-1-4 تحصیلات پدر پاسخگویان................................................................................................... 110

8-1-4 تحصیلات مادر پاسخگویان.................................................................................................. 111

9-1-4 درآمد تقریبی خانواده دانش­آموز........................................................................................... 111

10-1-4 مالکیت منزل مسکونی دانش­آموز......................................................................................... 112

11-1-4 داشتن اتومبیل................................................................................................................ 112

12-1-4 پایگاه اجتماعی- اقتصادی................................................................................................. 113

بخش دوم:یافته­های توصیفی........................................................................................................... 114

1-2-4. میزان اهمیت و عملکرد فعالیت­های فرهنگی در بین دانش­آموزان..................................................... 114

2-2-4. میزان اهمیت و عملکرد فعالیت­های هنری در بین دانش­آموزان........................................................ 115

3-2-4. میزان اهمیت و عملکرد فعالیت­های تفریحی در بین دانش­آموزان...................................................... 116

4-2-4. میزان اهمیت و عملکرد فعالیت­های آموزشی در بین دانش­آموزان.................................................... 117

5-2-4 – ارزش بیرونی برای نقش تحصیلی......................................................................................... 118

6–2 – 4 – ارزش درونی برای نقش تحصیلی...................................................................................... 119

7– 2 – 4 – تسلط به فرهنگ مدرسه................................................................................................ 120

8– 2 – 4 – اضطراب در مدرسه..................................................................................................... 121

9–2 – 4 – مقتضیات نقش تحصیلی................................................................................................. 122

بخش سوم:آمار استنباطی............................................................................................................... 124

3-4-آزمون فرضیات تحقیق.......................................................................................................... 125

فرضیه 1) بین نوع مدرسه دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد.................................................. 125

فرضیه 2) بین سطح تحصیلات دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی، رابطه وجود دارد................................................... 125

فرضیه 3) بین رشته تحصیلی افراد نمونه و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد................................................... 126

فرضیه 4) بین سن دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد........................................................... 127

فرضیه 5) بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد................................. 127

فرضیه 6) بین شغل والدین دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد................................................. 128

فرضیه 7) بین تحصیلات والدین دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد........................................... 128

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات تحقیق

5-1-مقدمه............................................................................................................................. 130

5-2-نتایج توصیفی..................................................................................................................... 131

5-3- نتایج استنباطی.................................................................................................................... 132

5-4-پیشنهادات تحقیق................................................................................................................. 133

5-5-پیشنهادات تحقیق برای محققان آتی........................................................................................... 134

5-6- پیشنهادهاو راهكارها از نگاه پژوهشگر.............................................................................. 135

منابع....................................................................................................................................... 137

فهرست جداول

جدول شماره 1-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب سن........................................................ 107

جدول شماره 2-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب سال‏تحصیلی.............................................. 107

جدول شماره 3-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب رشته ‏‏تحصیلی............................................ 108

جدول شماره 4-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب نوع مدرسه............................................... 108

جدول شماره 5-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب شغل پدر.................................................. 109

جدول شماره 6-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب شغل مادر................................................. 110

جدول شماره 7-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب تحصیلات پدر........................................... 110

جدول شماره 8-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب تحصیلات مادر.......................................... 111

جدول شماره 9-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب درآمد خانوار............................................ 112

جدول شماره 10-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب نوع مالکیت خانواده................................... 112

جدول شماره 11-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب مالکیت اتومبیل........................................ 113

جدول شماره 12-4: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب پایگاه اجتماعی- اقتصادی............................ 113

جدول شماره 13-4. میانگین­های به­دست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامه­های فرهنگی......... 115

جدول شماره 14-4. میانگین­های به­دست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامه­های هنری............ 116

جدول شماره 15-4. میانگین­های به­دست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامه­های تفریحی......... 117

جدول شماره 16-4. میانگین­های به­دست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدرسه در برنامه­های آموزشی........ 118

شکل ( 1-4): نمودار توزیع فراوانی میزان پیوند اجتماعی.......................................................................... 119

جدول(17-4): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان ارزش بیرونی نقش تحصیلی برای دانش­آموزان........................... 119

شکل(2-4 ): نمودار توزیع فراوانی میزان ارزش درونی برای نقش تحصیلی..................................................... 120

جدول( 18-4): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان ارزش درونی نقش تحصیلی................................................ 120

شکل(3-4): نمودار توزیع فراوانی میزان تسلط به فرهنگ مدرسه................................................................. 121

جدول( 19-4 ): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان تسلط به فرهنگ مدرسه.................................................... 121

شکل (4-4 ): نمودار توزیع فراوانی میزان اضطراب در مدرسه.................................................................... 122

جدول (20-4 ): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان اضطراب در مدرسه......................................................... 122

شکل (5-4 ): نمودار توزیع فراوانی مقتضیات نقش تحصیلی...................................................................... 123

جدول(21-4 ): توزیع مطلق و نسبی میزان مقتضیات نقش تحصیلی.............................................................. 123

جدول6-23 آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی جوانان برحسب وضعیت شغلی افراد............................... 125

جدول 23-4 آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی برحسب سطوح تحصیلی افراد نمونه............................... 126

جدول 24-4 آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی دانش­آموزان برحسب رشته تحصیلی............................. 127

جدول 25-4 ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل و ابعاد نیازهای فرهنگی........................................... 129

جدول شماره 1-5 نیازهای فرهنگی دانش­آموزان در بخش برنامه­های فرهنگی.................................................. 131

جدول شماره 2-5 نیازهای فرهنگی دانش­آموزان در بخش برنامه­های هنری..................................................... 131

جدول شماره 3-5 نیازهای فرهنگی دانش­آموزان در بخش برنامه­های تفریحی.................................................. 131

جدول شماره 4-5 نیازهای فرهنگی دانش­آموزان در بخش برنامه­های آموزشی................................................. 132

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 24 دی 1396 ] [ 19:41 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 صفحه بعد

دیگر امکانات