مقاله کشاورزی با عنوان آموزش پرورش قارچ خوراکی صدفی

مقاله کشاورزی با عنوان آموزش پرورش قارچ خوراکی صدفی

دسته بندی : کشاورزی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 40 کیلو بایت

تعداد صفحات : 27

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

این مقاله شامل مطالب زیر می باشد:

مقدمهطبقه‌بندی قارچ‌هاتقسیم‌بندی قارچ‌ها از نظر نوع دریافت مواد غذاییتقسیم‌بندی قارچ‌ها از لحاظ نوع زندگیچرخه زندگی قارچتاریخچه استفاده از قارچ خوراکیقارچ‌های سمی و خوراکیمزایای کشت قارچ خوراکی نسبت به دیگر محصولات کشاورزیاطمینان از سالم بودن قارچ

جلوگیری از آلودگی محیط زیست:

کنترل عوامل محیطی:

ایجاد اشتغال‌زایی بالا:

کوتاه بودن دوره رشد و نمو قارچ‌ها:

خواص غذایی و درمانی قارچ

شناخت قارچ صدفیoyster mushroom

ارزش غذایی و خواص دارویی قارچ صدفی

سوابق کشت قارچ صدفی در ایران

گزینه‌های مشهور قارچ صدفی

معروف‌ترینگونه‌های پلوروتورس عبارتند از

مراحل کاشت و پرورش قارچ صدفی

آماده‌سازی سالن قارچ صدفی

ویژگی‌های سالن پرورش قارچ: (رطوبت، دما، نور، تهویه)

دما

تهویه

نور

آماده‌سازی بستر

برای آماده‌سازی بستر انجام مراحل ذیل الزامی است

کاشت بذر

نکته

داشت و نگهداری

نحوه تیغ زدن

اعمالی که در اتاق رشد انجام می‌شود

تعداد چین‌ها

زمان تزریق

برداشت

نحوه چیدن

فهرست منابع
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:10 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مقاله با عنوان آموزش پرورش و تولید میگو

مقاله با عنوان آموزش پرورش و تولید میگو

دسته بندی : کارآفرینی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 169 کیلو بایت

تعداد صفحات : 17

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

این مقاله شامل مطالب زیر می باشد:

مقدمه

بیولوژی میگوی آب شیرین

پراكنش

چرخه زندگی

عملیات پرورشی كه شامل موارد زیر است

مدیریت استخر

میگودار كردن

تغذیه

نوع تغذیه

مقدار تغذیه

برداشت

عملیات پس از برداشت

انواع استخرها و روشهای پرورش

استخرهای پرستاری

پرورش در قفس و ماهیدان

كشت توأم

كشت در تانك

میگودار كردن آبهای باز

وسایل پرورش كه شامل موارد زیر است

استخر

آب

نیازمندیهای محل پرورش كه مشتمل بر موارد ذیل است

نزدیكی به مراكز فروش آب

توپوگرافی و خاك

عملیات تفریخگاه

تأمین تخم و تفریخ

محیط زیسست لاروها كه شامل موارد زیر است

شوری

درجه حرارت

اكسیژن محلول

نور

بهداشت

تغذیه لاروها

برداشت و نگهداری پست لاروها

انتقال لاروها

نیازمندیهای محل تفریخگاه

آب

سایر نیازمندیها

وسایل تفریخگاه كه شامل موارد زیر است

تانك لارو

پمپ هوا

پمپ آب

وسایل اندازه گیری كیفیت آب

مدیریت

بیماریها

صیادان

كیفیت آب

گیاهان آبزی

پیشگیری

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:10 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپوینت کشاورزی و گیاهشناسی با عنوان علفهای هرز

پاورپوینت کشاورزی و گیاهشناسی با عنوان علفهای هرز

دسته بندی : کشاورزی

فرمت فایل : ppt

حجم فایل : 26.844 مگا بایت

تعداد صفحات : 30

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

این پاورپوینت شامل مطالب زیر می باشد:

مقدمه

تعریف علف هـرز

کنترل علفهای هرز

برآورد

آزمایش

مزارع نمایشی

طرح ریزی برنامه کنترل

انواع علف های هرز گندم

علف‌های هرز پهن برگ

علف‌های هرز باریك برگ

كنترل علف‌های هرز

نقش علفهای هرز و نباتات زراعی در پایداری قارچعامل بوته میری كدوئیان در استا

کاربردهای استثنایی تاج خروس

منبع جدید غذا و دارو

سرشار از زندگی

داروی ضد سرطان

علوفه ای از نوع تاج خروس

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:10 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپوینت کشاورزی و گیاهشناسی با عنوان علف هرز تلخه Acroptilon repens

پاورپوینت کشاورزی و گیاهشناسی با عنوان علف هرز تلخه Acroptilon repens

دسته بندی : کشاورزی

فرمت فایل : ppt

حجم فایل : 9.553 مگا بایت

تعداد صفحات : 68

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

این پاورپوینت شامل مطالب زیر می باشد:

تیره كاسنی (مركبان)Asteraceae=Compositae

گلاذین كلاپرك

گیاهشناسی

سیستم ریشه

اندامهای هوایی

گیاهچه

ساقه

برگ

رپین

گل ها

میوه

ریشه

اکولوژی و انتشار جغرافیایی

زیستگاه

بیولوژی و نحوه تكثیر

انتشار (پراکنش)

رقابت

خاصیت آلیلوپاتی

روش های كلیدی كنترل تلخه

تلخه بر اساس استراتژیهای تکاملی

ریخت شناسی

تاریخچه زندگی

فیزیولوژی

موارد دیگر

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:10 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مقاله کشاورزی و گیاهشناسی با عنوان علفهای هرز

مقاله کشاورزی و گیاهشناسی با عنوان علفهای هرز

دسته بندی : کشاورزی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 437 کیلو بایت

تعداد صفحات : 99

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

این مقاله شامل مطالب زیر می باشد:

مقدمه

تعریف علفهای هرز

صفات مشخص علفهای هرز

فهرست اسامی تیره علفهای هرز

طبقه بندی علفهای هرز

ویژگی علفهای هرز

خسارت علفهای هرز

راههای خسارت علفهای هرز

سودمندی علفهای هرز

علفهای هرز با اهمیت ایران

علفهای هرز انگلی

علفهای هرز مركبات

گیاهان هرز آبزی

طبقه بندی گیاهان آبزی

گیاهان باتلاقی

گیاهان مردابی

نمونه هایی از مزاحمت های گیاهان هرز آبزی

مدیریت گیاهان هرز

كنترل گیاهان هرز به روش مكانیكی

كنترل گیاهان هرز به روش بیولوژیكی

كنترل بیولوژیكی گیاهان به وسیله حشرات

كنترل بیولوژیكی گیاهان به وسیله عوامل بیماریزا

امكانات آینده برای كنترل بیولوژیكی گیاهان هرز

كنترل گیاهان هرز به روش شیمیایی

سم شناسی در كشاورزی

تعیین مقدار علفكش

روشهای استفاده از علفكش

زمان كاربرد علفكش ها

اصول ایمنی افراد در مقابل تاثیر سموم

علفهای هرز مقاوم به سموم

متن انگلیسی و

منابع

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:09 ] [ احمد احمد ]
[ ]

تحقیق آماده سرمایه انسانی و توانمندسازی انسانی (همراه با فهرست منابع)

تحقیق آماده سرمایه انسانی و توانمندسازی انسانی (همراه با فهرست منابع)

دسته بندی : مدیریت

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 77 کیلو بایت

تعداد صفحات : 19

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

عنوان: تحقیق آماده سرمایه انسانی و توانمندسازی انسانی (همراه با فهرست منابع)

فرمت: word (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 19 صفحه

دسته: مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی ( ویژه ارائه کلاسی درسهای مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی پیشرفته)

این فایل شامل تحقیقی آماده با عنوان " سرمایه انسانی و توانمندسازی انسانی " بوده و در 19 صفحه همراه با تصاویر و توضیحات کامل و فهرست منابع طراحی شده است که می تواند به عنوان تحقیق کلاسی درسهای مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی پیشرفته رشته های مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:

مقدمه

سرمایه چیست؟

انسان، سرمایه ای بی پایان

متدولوژی های افزایش سرمایه

سرمایه در گذشته و حال

رویكرد‌های مدیریت منابع انسانی

دلایل توجه به منابع انسانی با رویکرد استراتژیک

مفهوم سرمایه انسانی در یک نگاه

مفهوم توانمند سازی

تعاریف توانمند سازی

اهمیت توانمند سازی کارکنان در سازمان

شاخه زمینه جو فرهنگ سازمانی

الگوی تحقق توانمند سازی مدیران

عوامل مؤثر بر توانمندی کارکنان

فرایند توانمندسازی منابع انسانی

فرایند تجزیه و تحلیل وضعیت منابع انسانی

تجزیه و تحلیل سازمانی

فرایند توانمندسازی منابع انسانی

اصول توانمند سازی

مولفه های کلیدی مدل ارزیابی شایستگی برای توانمندسازی منابع انسانی

نتایج توانمندسازی

نتیجه گیری

منابع

تحقیق تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:09 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپوینت سرمایه انسانی و توانمند سازی انسانی

پاورپوینت سرمایه انسانی و توانمند سازی انسانی

دسته بندی : مدیریت

فرمت فایل : ppt

حجم فایل : 1.313 مگا بایت

تعداد صفحات : 53

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

عنوان: پاورپوینت سرمایه انسانی و توانمند سازی انسانی

فرمت: پاورپوینت(قابل ویرایش)

تعداد اسلاید: 53 اسلاید

دسته: مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی ( ویژه ارائه کلاسی درسهای مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی پیشرفته)

این فایل شامل پاورپوینتی با عنوان " سرمایه انسانی و توانمند سازی انسانی " بوده و در 53 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل طراحی شده است که می تواند به عنوان سمینار در کلاس (ارائه کلاسی) درسهای مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی پیشرفته رشته های مجموعه مدیریت و مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار گیرید. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر است:

تعریف سرمایه

انواع سرمایه

انسان، سرمایه ای بی پایان

سرمایه انسانی

متدولوژی افزایش سرمایه انسانی

سیستم فرهنگ نتیجه گرایی

سیستم مدیریت استعدادها

سیستم مسئولیت پذیری

سیستم مدیریت دانش و رهبری

منابع انسانی: دارایی ارزشمند و ارزش آفرین

سرمایه در گذشته و حال

مفهوم سرمایه انسانی در یک نگاه

توانمندسازی منابع انسانی

توانمند سازی

توانمندسازی کارکنان

چرا توانمند سازی مهم است ؟

چگونه توانمندسازی انجام می شود ؟

هدف از توانمندسازی

مسیر توانمندسازی کارکنان

مراحل فرایند توانمندسازی کارکنان

ساز و کارهای عملیاتی توانمندسازی سرمایه های انسانی

توانمندسازی منابع انسانی

عالیترین درجه توانمندسازی

موانع تفویض اختیار

مزایای تفویض اختیار

مدل سه مرحله ای توانمندسازی کارکنان

نتایج توانمندسـازی

نتیجه گیری

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:09 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپوینت بررسی آبله مرغان

پاورپوینت بررسی آبله مرغان

دسته بندی : علوم پزشکی

فرمت فایل : ppt

حجم فایل : 565 کیلو بایت

تعداد صفحات : 17

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پاورپوینت بررسی آبله مرغان در 17 اسلاید قابل ویرایش



اسلاید ? :

شرح بیماری

آبله‌مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر که از خانواده هرپس ویروس است ، ایجاد می‌شود. این ویروس بعد از ایجاد آبله‌مرغان، ، در همه افراد به صورت نهفته ، درمسیر رشته های عصبی كه از نخاع خارج می شوند ، جایگزین می شود و فعالیت مجدد آن منجر به بیماری زونا یا هریس زوستر می گردد. این ویروس از راه قطره های ریز در هوا یا تماس با ضایعات پوستی ، از فرد بیمار انتقال می یابد .
اسلاید ? :

علایم عمومی

ضایعات پوستی كه علامت اصلی بیماری هستند ، ابتدا روی پوست صورت و سینه ظاهر می گردند ، و بعد سایر قسمتهای بدن نیز مبتلا می شوند . ضایعات اولیه شامل ماكولوپاپولهای قرمز( مانند جوش ) شدیدا خارش دار است كه درنهایت تبدیل به ویزكولهای حاوی مایع روشن تبدیل می شود.سپس این ضایعات دلمه بسته و بهبود می یابند. و در یك زمان همه ی انواع ضایعات روی پوست پدیدار می گردد. ضایعات را می توان روی مخاط دهان و دستگاه تناسلی نیز مشاهده كرد .


اسلاید ? :

انتقال یا سرایت بیماری

محتمل ترین راه سرایت بیماری از طریق سیستم تنفسی و ترشحات تنفسی است . راه دیگر انتقال ، تماس مستقیم با ضایعات پوستی بیمار مبتلا به آبله مرغان یا زونا است .میزان انتقال در تماسهای خانوادگی ??-??% است .
اسلاید ? :

عوارض آبله مرغان



عفونت پوست : شایع ترین عارضه ی عفونی آبله مرغان، اضافه شدن عفونت ثانویه باكتریال برروی ضایعات پوستی است . علت این عفونت ، خراشیدگی آنها بدنبال خاراندن می باشد. همچنین بعضی اوقات جای تاول ، اگر كه تاول عفونی باشد ، روی پوست باقی می ماند.

سایر عوارض عبارتند از عفونت مغز یا پرده های مغز بوسیله ی ویروس واریسلا زوستر، التهاب قلب ، قرینه ، مفاصل ، كبد و پانكراس .
اسلاید ? :

پیشگیری

درحال حاضر نمی توان از آن پیشگیری به عمل آورد .سرم حاوی پادتن برعلیه این ویروس ، برای افرادی كه خطر بیماری خطرناك در آنها وجود دارد ( مثلا افرادی كه داروهای ضد سرطان و یا داروهای سركوب كننده ی ایمنی مصرف میكنند )، استفاده می شود . اخیرا یك واكسن جدید برای این بیماری مورد تایید قرار گرفته است .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:09 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپوینت بررسی پارکت و سقف های کاذب

پاورپوینت بررسی پارکت و سقف های کاذب

دسته بندی : فنی و مهندسی

فرمت فایل : ppt

حجم فایل : 4.826 مگا بایت

تعداد صفحات : 89

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پاورپوینت بررسی پارکت و سقف های کاذب در مرکز آموزش عالی فنی پسران شهید بهشتی اردکان در 89 اسلاید قابل ویرایش



فهرست :

مقدمه ...............................................................6
پارکت گیریلیوم ....................................................7
پارکت تابل..........................................................8
سقفهای کاذب اسپیس فریم.........................................11
سقف های تر کیبی ................................................13
کفپوش پلی اورتان.................................................14
کفپوش اوکسالون ..................................................15
تصاویر پارکت و کفپوش ........................................16
نتیجه گیری........................................................86
پیشنهادات و انتقادات.............................................87
منابع...............................................................88




مقدمه :

پارکِت کفپوشی از جنس چوب است برای داخل ساختمان که قطعات چوب را به صورت موازی در کنار هم گذاشته تا زمین ساختمان فرش شود. امروزه کفپوشهای جدیدی با مواد پی وی سی و اچ دی اف نیز وارد بازار شده است که با نام پارکت در بازار عرضه می‌شود



پارکت گیریلیوم

از نحوه تولید هم بگوئیم ، سقف کاذب گریلیوم از ورق به قطر 4/0 الی 1 میلیمتر ( امکان قطر بیشتر نیز وجود دارد در صورتی که مدولها بزرگتر شود) ابتدا ورق را به عرض وطول مشخص در می آورند . که این اندازه طول و عرض بستگی به مدول مربع و مستطیل سقف گریلیوم دارد که از کمترین مدول سه در سه سانتی شروع می شود . برای مدولهای بزرگتر طول وعرض نام برده شده و هم ضخامت ورق بزرگتر می شود، بعد از اینکه ورق را بصورت مستطیل برش دادند نوبت به پرس کاری برروی آن بصورت فاق و زبانه می رسد و سپس از وسط مستطیل آنرا بصورت یو انگلیسی در می آورند که خود این کار در یک دوره ماشین کاری انجام می گیرد




پارکت تابل

یک تعریف کلی بود از تابل ، ولی کمی جزء ای تر
این نوع سقف کاذب مانند دیگر سقفها عمل زیر سازی و آویز گرفتن از سقف اصلی را دارد. در سطح تراز و یا شیب دار کار می شود و زیر سازی آن از جنس گالوانیزه است ( در مورد نگهدارنده غیر نمایان ) در مورد نگهدارنده های نمایان از جنس آلومینیومی و گالوانیزه رول فرم شده است و عمل زیرسازی در نگهدارنده نمایان ، آویز از سقف اصلی است



سقف کاذب اسپیس فریم

سقف کاذب اس پیس فریم از نوع سقفها پوششی و دکوراسیون است ، زیبای خاصی این نوع سقف دارا است و جلوه خاصی به محیط می دهد .
معمولا این نوع سقف را در مکانهای نصب میکنند که با دیگر مصالح بکار رفته در ساختمان یک جور هارمونی خاصی را داشته باشد .چون پوشش این نوع سقف به طور کامل نیست به طوری که همه عوامل پشت سقف دیده می شود

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:09 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پاورپوینت بررسی مدیریت زنجیره تامین

پاورپوینت بررسی مدیریت زنجیره تامین

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : ppt

حجم فایل : 137 کیلو بایت

تعداد صفحات : 41

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پاورپوینت بررسی مدیریت زنجیره تامین در 41 اسلاید قابل ویرایش



عناوین:

1:مقدمه
2:تاریخچه مدیریت زنجیره تامین
3:تعریف مدیریت زنجیره تامین
4:اجزای اصلی مدیریت زنجیره تامین
5:عملكرد مدیریت زنجیره تامین درچالشها
6:طرح كلی مدیریت زنجیره تامین
7:فرایند اصلی
8:نرم افزار مدیریت زنجیره تامین
9:فازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین
10:فن اوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین
11:بررسی جایگاه مدیریت زنجیره تامین دربیاده سازی تجارت الكترونیك
12:موانع بیاده سازی SCM
13:بررسی تكنولوژی وبراورد نحوه تامین دانش موردنیاز
14:موانع سر راه نصب نرم افزار زنجیره تامین
15:زنجیره تامین ناب
16:زنجیره تامین تولید انبوه (سنتی)
17:عوامل موثر در افزایش كارایی زنجیره تامین
18:مقایسه نتایج زنجیره تامین ناب وسنتی
19:مدیریت زنجیره تامین درایران
20:نتیجه گیری



مدیریت زنجیره تامین

امروزه مدیریت زنجیره تامین به عنوان یکى از مبانى زیر ساختى پیاده‌سازى کسب و کار الکترونیک در دنیا مطرح است. این مقاله سعى دارد تا با روشن کردن مفاهیم اصلى مدیریت زنجیره تامین جایگاه آن را در توسعه فناورى اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیک تبیین کند.



1-مقدمه

در رقابت‌هاى جهانى موجود در عصر حاضر، باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر کیفیت بالا و خدمت رسانى سریع، موجب افزایش فشارهایى شده است که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکت‌ها بیش از این نمى‌توانند به تنهایى از عهده تمامى کارها برآیند. در بازار رقابتى موجود، بنگاه‌هاى اقتصادى و تولیدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته‌اند. علت این امر در واقع دستیابى به مزیت یا مزایاى رقابتى با هدف کسب سهم بیشترى از بازار است. بر این اساس، فعالیت‌هاى نظیر برنامه ریزى عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزى محصول، خدمت نگهدارى کالا، کنترل موجودى، توزیع ، تحویل و خدمت به مشترى که قبلا همگى در سطح شرکت انجام مى شده اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مسئله کلیدى در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامى این فعالیت‌ها است. مدیریت زنجیره تامین ( SCM ) پدیده‌اى است که این کار را به طریقى انجام مى‌دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.
در حالت کلى زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل مى‌شود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان‌هاى مواد، اطلاعات و جریان‌هاى مالى به یکدیگر مربوط مى‌شوند. این سازمان‌ها مى‌توانند بنگاه‌هایى باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایى و یا خدماتى چون توزیع، انبارش، عمده فروشى و خرده فروشى تولید مى‌کنند. حتى خود مصرف کننده نهایى را نیز مى‌توان یکى از این سازمان‌ها در نظر گرفت.





2- تاریخچه مدیریت زنجیره تامین

در دو دهه 60 و 70 میلادى، سازمان‌ها براى افزایش توان رقابتى خود تلاش مى‌کردند تا با استاندارد سازى و بهبود فرایندهاى داخلى خود محصولى با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسى و طراحى قوى و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ، پیش‌نیاز دستیابى به خواسته‌هاى بازار و درنتیجه کسب سهم بازار بیشترى است. به همین دلیل سازمان‌ها تمام تلاش خود را بر افزایش کارایى معطوف مى‌کردند.
در دهه 80 میلادى با افزایش تنوع در الگوهاى مورد انتظار مشتریان، سازمان‌ها به طور فزاینده اى به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید براى ارضاى نیازهاى مشتریان علاقه مند شدند. در دهه 90 میلادى، به همراه بهبود در فرایندهاى تولید و به کارگیرى الگوهاى مهندسى مجدد، مدیران بسیارى از صنایع دریافتند که براى ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهاى داخلى و انعطاف پذیرى در توانایى‌هاى شـــــرکت کافى نیست، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادى با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکى با سیاست‌هاى توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نگرشى، رویکردهاى زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناورى اطلاعات در سال‌هاى اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین، بسیارى از فعالیت‌هاى اساسى مدیریت زنجیره با روش‌هاى جدید درحال انجام است.



3- تعریف مدیریت زنجیره تامین

تعاریف مختصر و جامعى که مى توان از زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین ارایه داد، عبارت‌اند از:
زنجیره تامین: زنجیره تامین بر تمام فعالیت‌هاى مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج ) تا تحویل به مصرف کننده نهایى و
نیز جریان‌هاى اطلاعاتى مرتبط با آنها مشتمل مى‌شود. به طور کلى، زنجیره تامین زنجیره‌اى است که همه فعالیت‌هاى مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاى نهایى به مصرف کننده را شامل مى شود. درباره‌ى جریان کالا دو جریان دیگر كه یكی جریان اطلاعات و دیگرى جریان منابع مالى و اعتبارات است نیز حضور دارد.
ج ) مدیریت زنجیره تامین : مدیریت زنجیره تامین بر یکپارچه سازى فعالیت‌هاى زنجیره تامین و نیز جریان‌هاى اطلاعاتى مرتبط با آنها از طریق بهبود در روابط زنجیره ، براى دستیابى به مزیت رقابتى قابل اتکا و مستدام مشتمل مى‌شود. بنابراین، مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند یکپارچه سازى فعالیت‌هاى زنجیره تامین و نیز جریان‌هاى اطلاعاتى مرتبط با آن، از طریق بهبود و هماهنگ سازى فعالیت‌ها در زنجیره تامین تــــولید و عرضه محصول .
بنابراین براى بررسى یک سازمان منحصر به فرد در چارچوب این تعاریف، باید هر دو شبکه تامین کنندگان و کانال‌هاى توزیع در نظر گرفته شوند. تعریف ارایه شده براى زنجیره تامین، موضوعات مدیریت سیستم‌هاى اطلاعات، منبع‌یابى و تدارکات، زمان‌بندى تولید، پردازش سفارشات، مدیریت موجودى، انباردارى و خدمت به مشترى را در بر مى‌گیرد.
براى مدیریت موثر زنجیره تامین ضرورى است که تامین کنندگان و مشتریان با یکدیگر و در یک روش هماهنگ و با شراکت و ارتباطات اطلاعاتى و گفت و گو با یکدیگر کار کنند. این امر یعنى جریان سریع اطلاعات در میان مشتریان و عرضه کنندگان، مراکز توزیع و سیستم‌هاى حمل و نقل که بعضى از شرکت‌‌ها را قادر مى سازد که زنجیره‌هاى عرضه بسیارکارایى را ایجاد کنند. عرضه‌کنندگان و مشتریان باید اهداف یکسان داشته باشند. عرضه‌کنندگان و مشتریان باید اعتماد متقابل داشته باشند. مشتریان در زمینه کیفیت محصولات و خدمات به تامین‌کنندگان خود اعتماد مى‌کنند.
علاوه بر آن عرضه‌کنندگان و مشتریان باید در طراحى زنجیره تامین براى دستیابى به اهداف مشترک‌ و تسهیل ارتباطات و جریان اطلاعات با یکدیگر شریک شوند. بعضى شرکت‌ها کوشش مى‌کنند تا کنترل زنجیره تامین خود را با کنترل عمومى عمودى – با استفاده از مالکیت و یکپارچگى تمام اجزاى مختلف در امتداد زنجیره تامین از تهیه مواد و خدمات تا تحویل محصول نهایى و خدمت به مشترى به دست آورند. اما حتى با این نوع ساختار سازمانى، فعالیت‌هاى مختلف و واحدهاى عملیاتى ممکن است ناهماهنگ باشد. ساختار سازمانى شرکت باید بر هماهنگى فعالیت‌هاى مختلف براى دستیابى به اهداف کلى شرکت تمرکز کند.






4-پنج جزء اصلی مدیریت زنجیره تامین عبارتند از:

1- برنامه :برنامه بخش استراتژیك مدیریت زنجیره تامین است . شما برای مدیریت همه منابعی كه برای برآورده ساختن تقاضای مشتری به كارمیروند به استراتژی نیازدارید. توسعه مجموعه متریك ها برای نظارت بر كارآیی،كاهش هزینه و تحویل با كیفیت بالا ی زنجیره تامین ، بخش اعظمی از برنامه ریزی را تشكیل می دهد.
2- منبع : انتخاب تامین كنندگانی كه كالاها و خدمات موردنیازشمارابرای ساخت محصول یا خدمت تحویل خواهند داد. فرایندهای قیمت گذاری،تحویل وپرداخت راتوسعه دهید و متریك هایی را برای نظارت و بهبود روابط با تامین كنندگان بسازید.و این فرایندها را در مدیریت موجودی كالاها و خدمات دریافتی از تامین كنندگان نظیر دریافت محموله هاوشناسایی آنان به كارگیرید.
3- ساخت : دراین گام فعالیت های موردنیازبرای تولید،آزمایش،بسته بندی و آماده سازی برای تحویل صورت می گیرند.
4- تحویل : بخشی كه به لجستیك نیزمعروف است. هماهنگی دریافت سفارشات مشتریان ، توسعه شبكه ای از انبارها وراه اندازی سیستم صورتحساب برای پرداخت ها ، این بخش را تشكیل می دهند.
5- بازگشت : بخش مشكل آفرین زنجیره تامین . ساخت شبكه ای برای دریافت نواقص و محصولات برگشتی از مشتریان و پشتیبانی از مشتریانی كه با محصول تحویلی مشكل داشتند.




5- پنج عملکرد براى مدیریت در برابر چالش هاى زنجیره تامین:

بسیارى از تکنولوژى‌ها و ابزارها در بهبود راهکارهاى زنجیره تامین مورد استفاده قرار مى‌گیرد. دامنه پیاده‌سازى تکنولوژى، راه‌هاى جدیدى را براى تغییر ساختار سازمانى از تکنولوژى سخت‌افزار به تکنولوژى نرم‌افزار و اطلاعات براى سازماندهى مى‌گذارد. براى رسیدن به کارایى و اثربخشى در مدیریت زنجیره تامین پنج عملکرد را براى مدیریت تفکیک کرده‌ایم که این پنج وظیفه تا اندازه‌اى عاملى براى سازماندهى است.
مهارت و اثربخشى مدیریت زنجیره تامین به صلاحیت و درستى این پنج عملکرد وابسته خواهد بود. شکل 1 پنج عملکرد را نشان مى دهد.




مدیریت زنجیره تامین داراى سه فرآیند عمده است که عبارت‌اند از:

1) مدیریت اطلاعات

2)مدیریت لجستیک

3) مدیریت روابط



1- مدیریت اطلاعات :

امروزه نقش ، اهمیت و جایگاه اطلاعات براى همگان بدیهى است . گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث مى‌شود تا فرآیندها موثرتر و کاراترگشته و مدیریت آنها آسان‌تر گردد. در بحث زنجیره تامین - همان طور که گفته شد -اهمیت موضوع هماهنگى در فعالیتها، بسیار حائز اهمیت است . این نکته در بحث مدیریت اطلاعات در زنجیره ، مدیریت سیستم هاى اطلاعاتى و انتقال اطلاعات نیز صحت دارد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا باعث خواهد شد تا تاثیرات فزاینده‌اى در سرعت، دقت، کیفیت و جنبه‌هاى دیگر وجود داشته باشد. مدیریت صحیح اطلاعات موجب هماهنگى بیشتر در زنجیره خواهد شد. به طور کلى در زنجیره تامین ، مدیریت اطلاعات در بخش‌هاى مختلفى تاثیرگذار خواهد بود که برخى از آنهاعبارت‌اند از:



2 - مدیریت لجستیک

(انتقال، جابجایى، پردازش و دسترسى به اطلاعات لجستیکى براى یکپارچه سازى فرآیندهاى حمل و نقل، سفارش دهى و ساخت، تغییرات سفارش، زمان‌بندى تولید، برنامه هاى لجستیک و عملیات انباردارى) ; تبادل و پردازش داده‌ها میان شرکا (مانند تبادل و پردازش اطلاعات فنى، سفارشات و...) : جمع آورى و پردازش اطلاعات براى تحلیل فرآیند منبع یابى و ارزیابى ، انتخاب و توسعه تامین کنندگان ; جمع آورى و پردازش اطلاعات عرضه و تقاضا و ... براى پیش بینى روند بازار و شرایط آینده عرضه و تقاضا; ایجاد و بهبود روابط بین شرکا.
چنانچه پیداست ، مدیریت اطلاعات و مجموعه سیستم هاى اطلاعاتى زنجیره تامین مى تواند برروى بسیارى از تصمیم‌گیرى‌هاى داخلى بخش‌هاى مختلف زنجیره تامین موثر باشد که این موضوع حاکى از اهمیت بالاى این مولفه در مدیریت زنجیره تامین است . مدیریت لجستیک : در تحلیل سیستم هاى تولیدى(مانند صنعت خودرو)، موضوع لجستیک بخش فیزیکى زنجیره تامین را در بر مى گیرد. این بخش که کلیه فعالیت‌هاى فیزیکى از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایى شامل فعالیت‌هاى حمل و نقل، انباردارى، زمان‌بندى تولید و... را شامل مى شود، بخش نسبتا بزرگى از فعالیت‌هاى زنجیره تامین را به خود اختصاص مى دهد. در واقع ، محدوده لجستیک تنها جریان مواد و کالا نبوده بلکه محور فعالیت‌هاى زنجیره تامین است که روابط و اطلاعات ، ابزارهاى پشتیبان آن براى بهبود در فعالیت‌ها هستند.



3- مدیریت روابط:

فاکتورى که ما را به سمت فرجام بحث راهنمایى مى کند و شاید مهم‌ترین بخش مدیریت زنجیره تامین به خاطر ساخت و فرم آن باشد، مدیریت روابط در زنجیره تامین است. مدیریت روابط، تاثیر شگرفى بر همه زمینه‌هاى زنجیره تامین و همچنین سطح عملکرد آن دارد. در بسیارى از موارد، سیستم هاى اطلاعاتى و تکنولوژى مورد نیاز براى فعالیت‌هاى مدیریت زنجیره تامین به سهولت در دسترس بوده و مى توانند دریک دوره زمانى نسبتا کوتاه تکمیل و به کار گمارده شوند. اما بسیارى از شکست‌هاى آغازین در زنجیره تامین ، معلول انتقال ضعیف انتظارات و توقعات و نتیجه رفتارهایى است که بین طرفین درگیر در زنجیره به وقوع مى پیوندد. علاوه بر این ، مهم‌ترین فاکتور براى مدیریت موفق زنجیره تامین ، ارتباط مطمئن میان شرکا در زنجیره است، به گونه اى که شرکا اعتماد متقابل به قابلیت‌ها و عملیات یکدیگر داشته باشند. کوتاه سخن این که درتوسعه هر زنجیره تامین یکپارچه، توسعه اطمینان و اعتماد در میان شرکا و طرح قابلیت اطمینان براى آنها از عناصر بحرانى و مهم براى نیل به موفقیت است.




زنجیره تأمین ناب :

تفكر زنجیره تأمین ناب كه همزمان با تفكر تولید ناب به وجود آمد، ابتدا در ژاپن شكل گرفت و اجرا شد. در این روش، تأمین‌كنندگان براساس قیمت پیشنهادی انتخاب نمی‌شوند بلكه اساس انتخاب آنها سابقه همكاری و تجربه عملكرد آنهاست از جلمه نكات بارز این روش می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
1. تأمین‌كنندگان، به لایه‌های مختلف تقسیم‌بندی شده و در لایه اول، تأمین‌كنندگان اصلی قرار می‌گیرند و در لایه‌های بعد، تأمین‌كنندگان لایه‌های بالاتر. در نتیجه، در هر سطح تعداد كمی تأمین‌كننده وجود دارد.
2. برای تعیین قیمت در این روش، مونتاژگر براساس تحلیل بازار، قیمت هدف را در نظر گرفته و سپس با توجه به این قیمت، با تأمین‌كننده بر سر قیمت مناسبی كه سود هر دو طرف را در برداشته باشد، به توافق می‌رسد (تئوری برنده- برنده). برای تأمین سود مناسب هر دو طرف، از تكنیك مهندسی ارزش جهت كاهش هزینه‌ها استفاده می‌شود.
3. تأمین‌كنندگان رده اول (لایه اول) پس از شروع طراحی و تا 2سال قبل از تولید هیئتی به نام مهندسان طراح دائم به شركت مونتاژگر معرفی می‌كنند كه بین این گروه و طراحان شركت مونتاژگر تعامل و همكاری در مراحل طراحی وجود دارد. به این ترتیب، با تحلیل محصول در مرحله طراحی، تغییرات حین فرایند كاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌كنند و به افزایش كیفیت و كاهش اتلاف خواهند انجامید
4. مونتاژگر، تنها ساخت قطعات دارای اهمیت بالا را برعهده دارد و تأمین سایر قطعات به تأمین‌كنندگان سپرده شده است.
5. تأمین‌كنندگان، عرضه یك سازه كامل را برعهده دارند. مثلاً مونتاژگر، تأمین صندلی را به جای چند تأمین‌كننده، به یك تأمین‌كننده واگذار می‌كند.
6. اگر تأمین‌كننده در حین تولید و به مرور زمان با استفاده از روش‌های مختلفی همچون آنالیز ارزش، موفق به كاهش قیمت تمام شده شود، مونتاژگر همان قیمت اولیه را به تأمین‌كننده می‌پردازد و این موضوع باعث ایجاد انگیزه در تأمین‌كننده برای كاهش هزینه‌ها و قیمت تمام شده قطعه می‌شود.
7. یكنواختی تولید. از آنجا كه مونتاژگر در خط تولید خود موجودی بسیار پایینی دارد و نیز به دلیل محدودیت مونتاژگر برای كاهش منابع انسانی، مجبور است تغییرات تولید خود را تا حد ممكن كاهش دهد. با توجه به اینكه تولیدكننده ناب همواره در جهت كاهش هزینه فعالیت می‌كند، می‌تواند با كاهش در قیمت محصول میزان تولید را ثابت نگه داشته و به این ترتیب هم یكنواختی تولید در خطوط را حفظ كرده و هم حجم كار عرضه كننده را تأمین كند. در نتیجه، تأمین‌كننده مجبور به نگهداری موجودی اضافی نخواهد بود.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ سه شنبه 26 دی 1396 ] [ 14:09 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 صفحه بعد

دیگر امکانات