مبانی نظری تزکیه اخلاقی، تهذیب، ذکات، جهاد اکبر، تطهیر

مبانی نظری تزکیه اخلاقی، تهذیب، ذکات، جهاد اکبر، تطهیر

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 199 کیلو بایت

تعداد صفحات : 54

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری تزکیه اخلاقی، تهذیب، ذکات، جهاد اکبر، تطهیر

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

تزکیه اخلاقی، شناخت و مبانی آن

- تعریف تزکیه

- معنای لغوی تزکیه

تزکیه از ماده "زکو" است ودر لغت آن را به معنای اصلاح دانسته‌اند.[1] معنای نمو و رشد نیز برای آن ذکر شده است.[2] اما از این لحاظ که این ماده در معنای مصطلح خود بیشتر به کار رفته است، متاخرین از لغت‌دانان معنای لغوی آن را نزدیک به معنای اصطلاحی آن گرفته‌اند و برخی لغت‌دانان آن را تطهیر نفس از اخلاق ذمیمه معنا کرده‌اند.[3] در کل می‌توان گفت: تزکیه در لغت به معنای پاک گردانیدن و به صلاح آمدن و رشد یافتن نفس و مال و کشت و زرع و همچنین به معنای ستودن نفس و خودستایی و به ناز زیستن در فراوانی است.[4]

««تزكیه» واژه‌اى عربى است و در زبان فارسى، لفظ واحدى كه دقیقاً معناى آن را برساند و معادل آن باشد، سراغ نداریم. براى بیان معناى دقیق آن در فارسى باید چند واژه را كنار هم بگذاریم. مفاهیمى از قبیل: شكوفایى استعدادها، بالندگى، و رشد و كمال یافتن، در معناى «تزكیه» مندرج است. قرآن این مفهوم را در مقابل «تدسیه» به كار برده است؛ آن جا كه می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكّاها. وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّاها.»[5]»[6]

.....................

..................

- واژه‌های مرتبط با تزکیه

- تهذیب

تهذیب در لغت به معنای پاکیزه کردن، اصلاح کردن، خالص کردن و شتاب کردن است و مُهذَّب کسی است که پیراسته از عیوب اخلاقی و آراسته به اوصاف نیکو باشد.[7]تهذیب در عرفان، از مقامات سلوک و به معنای تبدیل اخلاق مذموم به محمود یا جدا شدن از نفس اماره و شیطان است؛ ازاینرو، عبودیت جز با تهذیب به دست نمی‌آید.[8]

.................

- زکات

..................

- جهاد اکبر

..................

- تطهیر

.................

- تقوا

................

- معنای اصطلاحی

...................

- تزکیه در قرآن

...................

- تزکیه در احادیث

..................

- تزکیه در عرفان

.......................

........................

- تزکیه در اخلاق

........................

- مبانی تزکیه اخلاقی

- خداشناسی

هر عملى كه انسان براى غیر خدا انجام دهد، حتماً منظورى از آن عمل در نظر دارد، یا براى این مى‏كند كه در كردن آن عزتى سراغ دارد و می‌خواهد آن را بدست آورد و یا بخاطر ترس از نیرویى آن را انجام می‌دهد، تا از شر آن نیرو محفوظ بماند، قرآن كریم هم عزت را منحصر در خداى سبحان كرده، و فرموده: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً، عزت همه‏اش از خداست»،[9] و هم نیرو را منحصر در او كرده و فرموده: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً، نیرو همه‏اش از خداست.»[10]

.......................

- معاد شناسی

..................

- انسان شناسی

...................

- شرایط تزكیه

تزکیه اخلاقی عملی است که نیازمند شرایط و مقتضیات است. در ذیل به برخی از این شرایط اشاره می‌کنیم:

- ارادى و اختیارى بودن

........................

- امكان «خودتزكیه گى»

....................

- عدم مغایرت تزکیه نفس با تکالیف فردی

..................

- ایمان

..................

- اهداف وفلسفه تزکیه

- لایق خلیفـه‌ی خدا بودن

..................

- حفظ امانت الهی

..................

- تزکیه مقدم بر تعلیم و تربیت

.................

- تابش نور معرفت

...................

- آزادی و حکومت عقل

....................

- تزکیه عامل رستگاری

................

- درک حقایق قرآن

......................

- جلب محبت خداوند

......................

- قرب به خدا

...............

- اسباب و ابزار تزکیه

....................

- دینی و شرعی

- توفیق الهی

مهم‌ترین ابزار تزكیه نفس توفیق الهی و فراهم كردن اسباب از جانب خداوند است كه اگر فضل و رحمت خداوند در این مورد وجود نداشته باشد هیچ انسانی قادر به تزكیه خود نخواهد بود[11] و لكن تزكیه بشر از سوی خداوند دو نوع..................

.....................

- توبه

.................

- تقوا

....................

- پیامبران و اولیای دین

..................

- کتب آسمانی

....................

- خوف خداوند

...................

- عبادات

..................

- نماز

................

- روزه

....................

- وضو، غسل، تیمم

...................

- رعایت احكام و قوانین شرعی

..................

- انفاق

....................

- حضور در مسجد

...................

- ازدواج

......................

- طبیعی و انسانی

- ایمان و عمل صالح

پذیرش دین الهی و انجام اعمال نیك از دیگر عوامل تزكیه در نگاه قرآن است.[12] عمل صالح اختصاص به كاری خاص نداشته بلكه انسان هر كاری را خالصانه و به قصد تقرب به خدا انجام دهد موجب دور شدن از آلودگی‌ها و تزكیه نفس خواهد شد.[13]

- مراقبت

یکی از عوامل مهم خودسازی، مراقبت و توجه به نفس است. انسانی که به سعادت خود می‌اندیشد نمی‌تواند از اخلاق رذیله و بیماری‌های نفسانی خویش، غافل بماند. بلکه همواره باید مراقب و مواظب نفس خود باشد و اخلاق و کردار و حتی افکارش را تحت کنترل و نظارت کامل بگیرد و تمام توجهش به خدا شود. در مراقبه، انسان باید دادگاهی در درون خویش ایجاد کند و همواره نفس خود را به حساب کشد، به گونه‌ای که اگر کار نیکی از او سر زد، خدا را سپاس گوید و آن را توفیقی از جانب او بداند و اگر خطایی را مرتکب شد، بلافاصله توبه کند. در حدیثی قدسی آمده است: «در........................

......................

- تخلیه، تحلیه، تجلیه

.................

- ابتلائات و گرفتاری

...................

- موانع تزکیه اخلاقی

.................

- تداوم گناه

................

- تعلقات دنیایی

..................

- پرخوری

.................

- سخنان غیر ضروری

...................

- ضعف اراده

..................

- حبّ ذات

...................

- شیطان

از آن‌جا كه شیطان دشمن انسان است[14] و سوگند خورده كه همه انسان‌ها را گمراه نماید[15] یكی از عوامل اصلی آلوده شدن انسان‌ها به گناه و مانع عمده تحصیل تزكیه به شمار می‌رود بر همین اساس قرآن مؤمنان را از تبعیت او برحذر داشته و می‌گوید اگر لطف خدا نبود ـ با توجه به دام‌ها و وسوسه‌های شیطان[16] هیچ كس قادر به تزكیه خود نمی‌بود.[17]

- كفر و نفاق

عدم پذیرش دین الهی و نفاق از دیگر موانع طهارت قلب و تزكیه است.[18]

- عصیان و گناه

..........................

فهرست منابع

* قرآن كریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن كریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكریم،1415ه.ق.

* قرآن كریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسی

1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

3-ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، مترجم: صادق حسن زاده، قم، ناشر فكر آوران، 1384 ش.

.....................

.........................

....................


[1]. خلیل بن احمد فراهیدى،العین، قم: انتشارات هجرت، 1410 ق، چاپ دوم، ج 5، ص394.

[2]. محمد بن مكرم ابن منظور، لسان العرب، بیروت، دارالسان العرب ودارالجیل، 1408 ه.ق و1988م، ج 14، ص358.

[3]. فخر الدین طریحى، مجمع البحرین، تهران، المكتبه المرتضویه، 1375 ش، ج 1، ص 204.

[4]. خلیل بن احمد فراهیدى، همان، ذیل «زکو» ص 394؛ أبی الحسین احمد بن فارس بن زكریا الرازی، معجم مقابیس اللغه، قم، مركز دراسات الحوزه والجامعه، 1387 ش، ذیل «زکی »؛ احمد بن علی بیهقی، تاج المصادر، چاپ‌هادی عالم زاده، تهران ۱۳۶۶ـ ۱۳۷۵ ش، ج۱، ص۹۹؛ محمد بن مكرم ابن منظور، همان، ج 14، ص 358؛ سعید شرتونی، اقرب الموارد فی فصح العربیة و الشوارد، ذیل «زکا».

[5]. شمس، 7 – 10.

[6]. محمد تقی مصباح یزدی، اخلاق در قران، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، 1378ش، ص22.

[7]. خلیل بن احمد فراهیدى، همان، ج5، ص 420.

[8]. عبداللّه بن محمد انصاری، منازل السایرین، ص 71؛ روزبهان بقلی، عبهر العاشقین، ص 104 و 25.

[9]. یونس، 65.

[10]. بقره، 165.

[11]. نور،۲۱.

[12]. طه، ۷۵ و ۷۶.

[13]. هود، ۱۱۴.

[14]. فاطر،۶.

[15]. حجر، ۳۹ و ۴۰

[16]. ابو علی الفضل بن الحسن الطبرسی، همان، ج ۷، ص ۲۱۰.

[17] . نور، ۲۱.

[18]. مائده، ۴۱.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:24 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 124 کیلو بایت

تعداد صفحات : 40

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

- اسباب و ابزار ابتلاء

خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسایلی را به کار می‌گیرد تا این سنّت الهی به اجراء درآید او انسان را با وسایلی گوناگون در مدرسه حیات به امتحان می‌کشاند، جمع امور و وسایلی که به نحوی با آدمی در ارتباط اند و در حیات و زندگی وی مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب می‌گردند.

در یک تقسیم بندی کلی، می‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسیم کرد: 1- دینی و شرعی 2- طبیعی و انسانی، و خود طبیعی و انسانی یا خیر و نیکی است و یا شر و بدی:

«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ...» [1]

«وَ نَبلوَکُم بِالشَّر وَ الخَیرِ فِتنَةً...»[2]

این تقسیم براساس ظاهر است یعنی آن‌چه که ظاهرا مردم آن را خوب و بد می‌دانند، مانند مال که مردم آن را نیک پنداشته و فقر را بد می‌انگارند، در حالی‌که اگر از این ابتلائات با سربلندی بیرون بیایند، در هر صورت حسنه است و اگر شکست بخورد شکستی بزرگ است.

در قرآن و سنّت از وسایل و ابزار مختلفی به منظور ابتلاء انسان نام برده شده که ما در این‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

- دینی و شرعی

به عنوان نمونه به بعضی از تکالیف شرعی که ابزار آزمایش الهی هستند اشاره می‌شود:

- تکالیف عمومی

یکسری از تکالیف شرعی برای همه و در همه زمان‌ها و مکان‌ها است و اعتقاد و عمل به آن‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها لازم است.

-نماز

مهم‌ترین وسیله‌ای که باعث نزدیکی انسان به خدا می‌شود و باعث تکامل روح و تزکیه نفس می‌شود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر»[4]، یقیناً نماز از کارهای زشت و ناپسند باز می‌دارد. «وَاستَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَی الخاشِعِین»[5]، از صبر و نماز یاری بخواهید و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.

...................

- روزه

..................

- جهاد

...............

- حج

...............

- فرستادن انبیاء و ولایت امامان

..................

- آیات الهی و معجزات انبیاء

...................

- ابتلاء خاص مؤمنان، غیبت امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)

...................

- تکالیف ویژه

.....................

- صید در حال احرام

....................

- تغییر قبله

...................

- طبیعی و انسانی

....................

- نعمت‌ها و خوشی‌ها

..................

- مال

.....................

- جان

..................

- فرزند

...................

- زینت‌های دنیایی

......................

- زیبایی چهره

....................

- ویژگی‌های ممتاز افراد و ملت‌های مختلف

.....................

- مقامات و برتری‌ها‌ی اجتماعی

.................

- قدرت

....................

- غلبه بر دشمن و پیروزی

....................

- نعمت‌های حلال

...................

- شهرت

.......................

- کل آفرینش

..................

- گرفتاری و سختی‌ها

..................

- فقر

..................

- ترس

.................

- امور طبیعی

................

- از حاکم ستمگر

.................

- دشمنی‌ها

................

- بیماری

.................

- ناکامی و مشقت‌ها

................

- مرگ

................

- القائات و وسوسه‌های شیاطین

..................

- آزارهای دیگران

...............

- منافقان

...............

- مومنان

....................

- خویشان

رسول الله(صلی الله علیه و آله) فرمود: «ما کان و لا یکون و لا هو کائن نبی و لا مومن الا و له قرابة یؤذیه»[6] هیچ پیامبریا مومنی نبوده و نیست و هیچ گاه نخواهد بود مگر این که خویشاوندی دارد که او را آزار می‌دهد.

- همسایه

امام رضا(علیه السلام) از پدرانش از رسول الله(صلی الله علیه و آله) نقل کردند: «ما کان و لا یکون الی یوم القیامة مومن الا له جار یؤذیه.»[7] هیچ وقت نبوده و تا قیامت هم نخواهد بود مومن مگر این که همسایه‌ای دارد که او را می‌آزارد.

- همسر

سکونی از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده: «قال امیرالمومنین (علیه السلام) ایاکم و تزویج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضیاع»[8] برحذر باشید از ازدواج با همسر سبک سر، براستی که همراهی با او بلا و فرزند او تباه است.

- غم و اندوه

قال الصادق (علیه السلام): «إن العبد إذا کثرت ذنوبه و لم یجد ما یکفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن فی الدنیالیکفرها به فإن فعل ذلک به و إلا فعذبه فی قبره لیلقاه الله عزو جل یوم یلقاه و لیس شی یشهد علی بشی من ذنوبه»[9] براستی که اگر گناهان بنده..............

...............

- هوای نفس

...................

- اختلاف درجات و مراتب

...................

- آفات ابتلا

آفات در ابتلائات خوشی و ناخوشی، مختلف است، این آفات در ذیل از نظرتان می‌گذرد:

- آفات ابتلاء به نعمت‌ها و خوشی‌ها

- عجب

این آفت بیشتر در ابتلای به نعمت ظهور می‌کند. چه بسا افرادی که در ابتلای به نقمت صبوری و حتی شکر می‌کنند ولی بعداً از صبر خود گرفتار عجب می‌شوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممکن است به عجب و خودبینی دچار شود به این صورت که در امتحانات حسنه‌ی الهی اکرام و انعام او را به شایستگی خود مربوط سازد و آزمون‌های دشوار و پر محنت و زحمت برای خود تحقیر و ناشایست پندارد.

«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِیتُهُ عَلی عِلمٍ بَل هِی فِتنَة وَ لکِنّ اَکثَرَ هُم لایعلمُون» وقتی از جانب خود نعمتی به او (انسان) عطا کنیم می‌گوید: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنین نیست، بلکه آن آزمونی است ولی بیشتر آن‌ها نمی‌دانند.[10]

..................

- دل بستن به نعمت

.......................

- غفلت

.................

- آفات ابتلاء به سختی وناخوشی‌ها

..................

- تحقیر

.................

- ناخوشنودی از خداوند

..................

- بی‌تابی و بی‌قراری

.................

- ناامیدی

....................

- حسد

..................

- غفلت

..................

فهرست منابع

* قرآن كریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن كریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكریم،1415ه.ق.

* قرآن كریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسی

1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

................

....................

...............


[1]. اعراف،168.

[2]. انبیا، 35.

[3]. محمد تقی مصباح یزدی، عروج تا بی‌نهایت، قم، مؤسسةآموزشی وپژوهشی امام خمینی،1386 ش، ص 150 و 153.

[4]. عنکبوت، 45.

[5]. بقره، 45.

[6]. علی ابن حسن طبرسی، همان، ص283.

[7]. همان، ص214.

[8]. محمد ابن یعقوب کلینی، همان، ج5، ص354.

[9]. محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، همان، ج5، ص315.

[10]. زمر، 49.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 141 کیلو بایت

تعداد صفحات : 40

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

ابتلاء، شناخت و مبانی آن

1-1- تعریف ابتلاء

ابتلاء درقرآن با واژه‌هایی از قبیل بلاء، فتنه و امتحان بیان شده است كه بیشترین كاربرد به واژه‌ی ابتلاء وفتنه اختصاص دارد. واژه‌های دیگری نیز وجود دارند که اختصاص به ابتلاء ندارد لکن در اهداف، مترادف واژه ابتلاء می‌باشند.

1-1-1- معنای لغوی ابتلاء

ریشه‌ی این كلمه «بلو» در اصل به معنی كهنگی و فرسودگی است.[1] «بلی الثوبُ بلی وبلاءً به معنای لباس وجامه كهنه وفرسوده شده می‌باشد»[2] به كسی كه مسافرت او را خسته وفرسوده كرده باشد می‌گویند: «أبلاهُ السفر»[3]، «بلاء» به معنی آزمودن وامتحان كردن هم به كار می‌رود. «بَلَوته؛یعنی او را آزمودم ومثل این كه از زیادی آزمایش او را خسته وفرسوده كردم.»[4] درزبان عربی گاه از غم واندوه ونعمت نیز به بلاء تعبیرشده ودرعلّت این نام گذاری گفته‌اند: «سمی الغم بلاءً من حیث انه یبلی الجسم»[5]، غم از آن جهت كه جسم را فرسایش می‌دهد بلاء نامیده می‌شود.

..................

1-1-2. واژه‌های مرتبط با ابتلاء

خداوند در قرآن موضوع ابتلاء را با تعابیر دیگری هم آورده است و فرهنگ‌های لغت نیز درباره واژه‌های مترادف ابتلاء تعاریفی را بیان کرده‌اند از جمله مهم‌ترین واژه‌های مترادف با ابتلاء عبارتند از:

1-1-2-1. فتنه

فتنه از ریشه فَتَنَ می‌باشد که در کتب لغت معانی متعددی دارد و در قرآن نیز در پانزده[6] معنا به کار رفته است اما ما معنایی را که مترادف با ابتلاء می‌باشد را ذکر می‌کنیم. طریحیدر کتاب مجمع البحرینمی‌نویسد: «الفتنه؛ الابتلاء و الامتحان»،[7] فتنه به معنای................

..........................

1-1-2-2. امتحان

....................

1-1-2-3. تمحیص

................

1-1-2-4. تمییز

...................

1-1-2-4-1. نظر

....................

1-1-2-4-2. تَبَیُّن

...................

1-1-3. معنای اصطلاحی ابتلاء

....................

1-2. ارکان ابتلاء

....

1-2-1. امتحان گیرنده

.....................

1-2-2. آزمایش شوندگان

....................

1-2-2-1. طاقت و توان

....................

1-2-2-2. اختیار

.................

1-2-2-3. داشتن ابزار شناخت

.................

1-3. مبانی ابتلاء

1-3-1. خداشناسی

ذیل این عنوان می‌توان به این عناوین توجه کرد:

1-3-1-1. مالکیت

«وجود انسان و تمامى موجوداتى كه تابع وجود آدمى هستند، چه قواى او و چه افعالش، همه قائم به ذات خداى عزیزى هستند كه انسان را آفریده و ایجاد كرده، پس قوام ذات آدمى به اوست و همواره محتاج او، در همه احوالش به اوست، و در حدوثش و بقاءش، مستقل از او نیست.»[8]و چون چنین است، رب او و مالك او هر گونه تصرفى كه بخواهد در او می‌كند و خود او هیچ................

......................

1-3-1-2. ربوبیت

...................

1-3-1-3. شرآفرینی

....................

1-3-2. معاد شناسی

..................

1-3-3. انسان شناسی

.................

1-4. شرایط و زمینه‌های فزونی ابتلاء

...................

1-5. فلسفه و اهداف ابتلاء

......................

1-5-1. اهداف اخلاقی

زیر مجموعه اهداف اخلاقی اهداف دیگری قرار می‌گیرند، که در ذیل به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

1-5-1-1. ظهور انسانیت انسان

مهم‌ترین فلسفه و حکمت ابتلاء تزکیه اخلاقی و بروز ماهیت واقعی انسان‌ها در کشاکش زندگی و مواجهه با حوادث و مشکلات و سختی‌های روزگار است. «برجستگی‌ها و کرامت‌های روحی انسان در شرائط دشوار ابتلاء خود را نشان می‌دهد و هم چنین ارزش‌های اخلاقی با وجود شرایط سخت و تنگناها معنای خود را می‌یابد»[9]. اگر انسان گرفتار مشکلات نشود و طعم فقر و بیماری را نچشد مفهوم نعمت و سلامتی را درک نمی‌کند. بنابراین آزمون‌های الهی است که انسان را می‌سازد و در سایه آن اوصاف و فضیلت‌های اخلاقی شناخته می‌شود

.....................

1-5-1-2. ظهور ملکات اخلاقی

......................

1-5-1-3. ظهور رفتار اخلاقی‌تر

.....................

1-5-1-4. تنبیه و تربیت

...................

1-5-2. هدف اعتقادی

..................

1-5-2-1. اتمام حجت پروردگار

...................

فهرست منابع

* قرآن كریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن كریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكریم،1415ه.ق.

* قرآن كریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسی

1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

......................

......................

......................


[1].علی اکبرقرشّی بنایی، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلامیه، 1384 ش.،ج 1،ص 229

[2]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، وتحقیق مفردات الفاظ قرآن، : سید غلام رضا خسروی حسینی، تهران، مرتضوی، 1381 ش، ج 1، ص 309.

[3]. محمد بن مكرم ابن منظور، لسان العرب المحیط، دارالسان العرب ودارالجیل، 1408 ه.ق و1988م، ج 1، ص 264.

[4]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، همان، ج 1، ص 309.

[5]. همان، ص 59.

[6]. ابوالفضل ابراهیم ابن جیش تفلیسی، وجوه قرآن، ص 216.

[7]. فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، تهران، المكتبه المرتضویه، 1375 ش، ج 6، ص 293.

[8].محمد حسین طباطبائی، همان، ج‏1، ص531.

[9]. جعفر موسوی نسب، همان، ص 136.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری گیاه Otostegia persica، تشنج، بیماری صرع

مبانی نظری گیاه Otostegia persica، تشنج، بیماری صرع

دسته بندی : پزشکی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 78 کیلو بایت

تعداد صفحات : 20

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری گیاه Otostegia persica، تشنج، بیماری صرع

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

معرفی:

Otostegia persica متعلق به مناطق جنوبی ایران خصوصاً استان سیستان و بلوچستان است. در طب سنتی این مناطق جهت رفع تب ، مالاریا و کاهش قندخون استفاده می شود . طی بررسی ها ی انجام شده مشخص شده است که عصاره ی الکلی بخش هوایی این گیاه برسندرم محرومیت از مورفین اثر قابل توجهی دارد .

.................

مقدمه ای از گیاه

یکی از منابع بالقوه مفید در زمینه پیدایش و دسترسی به داروهای جدید ، گیاهان می باشند ، مروری بر تحقیقات انجام نشان دهنده اهمیت نگرش به مقوله کاربرد درمانی گیاهان در طب نوین می باشد . در کشور ما ایران با توجه به قدمت طب سنتی که به عنوان یک منبع غنی و ارزشمند از اطلاعات در رابطه با تجربیات بالینی در رابطه با گیاهان مطرح است و با توجه به قدمت بیماری صرع و آشنایی اطبای شهیر ایرانی و اسلامی با این بیماری ، کاربرد گیاهان و فرآورده های آنها در درمان این بیماری رواج داشته است .لذا ما در این تحقیق بر آن شدیم تا به بررسی گیاهی بومی ایران به نام Otostegiapersica ازتیره ی نعناع بپردازیم .

.................

مورفولوژی:

...................

- انتشار جغرافیایی:

..............

-ترکیبات شیمیایی:

................

-خواص درمانی:

جنس Otostegia خواص بیولوژیك و درمانی مهمی را دارا می باشد.در طب سنتی ایران از Otostegia persica در درمان مالاریا،كاهش قند خون و درمان زخم استفاده می شود(11).همچنین از آن جهت درمان آلرژی-آرتریت و اسپاسم استفاده می گردد)13). طی بررسی ها ی انجام شده مشخص شده است که عصاره ی الکلی بخش هوایی این گیاه بر سندرم محرومیت از مورفین اثر قابل توجهی دارد.طبق بررسی های انجام شده ، فلاونوئیدهای حاصل از بخش هوایی Otostegia persica دارای اثرات آنتی اكسیدانی قوی می باشد)13). همچنین شماری از دی ترپنوئیدها از این گیاه استخراج شده كه وجود اثرات ضد آلزایمری در آن قابل پیش بینی می باشد.ضمنا طبق بررسی های جدید این گیاه اثر آنتی باکتریال هم دارد)14و44).

بررسی‌ها در مقاله‌ای با عنوان تأثیر عصاره هیدروالكلی گیاه گلدربر پلاسمودیوم برگئی در موش سفید سوری و مقایسه اثر آن با كلروكین نشان داد كه غلظت mg/kg 450عصاره گیاهی به صورت معنی ‌داری باعث كاهش میزان پارازیتمی در موش‌های آلوده شده است. ضمنا از جوشاندن آن در بعضی مناطق جنوبی كشور به عنوان تب ‌بر استفاده می‌كنند. (45و46)

.................

منابع:

1.ارضی،اردشیر-گله دار،فرزانه،"بررسی دیدگاههای تازه در دارو درمانی اپی لپسی" دانشگاه علوم پزشکی اهواز،دانشکده داروسازی،ناشر:معاونت پژوهشی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی،صفحه ی 1-10و107و105(1379)

2.سلیمانی،داریوش،"بیماریهای مغز واعصاب"،انتشارات دانش پژوه،صفحه ی 227(1363)

3- Gastaut H. Photoparoxysmal discharges among patients investigated after a single seizure. Epilepsia. 1964;(5):297

...............

..................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری بیماری صرع، اپیدمیولوژی صرع، بیماران مصروع

مبانی نظری بیماری صرع، اپیدمیولوژی صرع، بیماران مصروع

دسته بندی : پزشکی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 620 کیلو بایت

تعداد صفحات : 36

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری بیماری صرع، اپیدمیولوژی صرع، بیماران مصروع

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

- مقدمه ای از صرع:

صرع یکی از شایعترین اختلالات عصبی در انسان می باشد . بر اساس آمار مبتلایان به صرع در دنیا ، تقریباً در هر 200 نفر از افراد جامعه یک نفر و در کودکان از هر 200 نفر کودک ، سه کودک به این بیماری دچار می شوند . میزان وقوع حملات صرع در سال های اولیه زندگی بیش از زمان های دیگر است . (1)

امروزه اساس درمان بیماری صرع ، دارو درمانی است و طیف وسیعی از داروها با ساختار شیمیایی مختلف در درمان بیماران مصروع مورد استفاده قرار می گیرد .

-تعریف صرع :

.................

- اپیدمیولوژی

.................

-عوامل موثر در شیوع صرع

.....................

- پاتوفیزیولوژی :

..............

- اتیولوژی :

.................

- طبقه ‌بندی تشنجات و سندرم‌های صرعی

................

-مکانیسم‌های دخیل در صرع

...............

.................

.....................

-گیرنده‌های گلوتامات[1]

تحریک در سیستم عصبی انسان بوسیله اتصال اسید آمینه تحریکی گلوتامات به سه نوع گیرنده آیونوتروپ گلوتامات (شکل2-9): NMDA، AMPA و کاینات[2] تولید می‌شوند. اتصال گلوتامات به این نوع گیرنده‌ها عبور یون‌های پتاسیم را به خارج سلول تسهیل می‌کند.

....................

-تفاوت صرع و تشنج مجزا شده:

................

- عوامل خطر

...............

- اقدام‌های پیشگیری و کنترل

................

منابع:

1.ارضی،اردشیر-گله دار،فرزانه،"بررسی دیدگاههای تازه در دارو درمانی اپی لپسی" دانشگاه علوم پزشکی اهواز،دانشکده داروسازی،ناشر:معاونت پژوهشی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی،صفحه ی 1-10و107و105(1379)

2.سلیمانی،داریوش،"بیماریهای مغز واعصاب"،انتشارات دانش پژوه،صفحه ی 227(1363)

3- Gastaut H. Photoparoxysmal discharges among patients investigated after a single seizure. Epilepsia. 1964;(5):297

...................

.....................


[1] - Glutamate

[2] - Kainate

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:22 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری راسته ی دیپلومونادیا، جنس ژیاردیا، ژیاردیا لامبلیا

مبانی نظری راسته ی دیپلومونادیا، جنس ژیاردیا، ژیاردیا لامبلیا

دسته بندی : زیست شناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 755 کیلو بایت

تعداد صفحات : 25

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری راسته ی دیپلومونادیا، جنس ژیاردیا، ژیاردیا لامبلیا

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

- راسته ی دیپلومونادیا

این تاژک داران دارای تقارن دو طرفی، دو هسته و تا هشت تاژک می باشند. غالبا انگل مهره داران و بی مهرگان هستند. دو جنس اصلی این راسته یعنی Hexamita و Giardia با توجه به شکل خاص آن ها به راحتی می توان تشخیص داد. اولی باریک و دارای دو جفت تازک است که از ابتدای بدن انگل خارج شده است ولی کیست و صفحه ی مکنده ندارد. گونه های Hexamita در روده ی دوزیستان، ماهیان و پرندگان مستقر می شوند.

- جنس ژیاردیا

گونه های این جنس از روده ی کوچک انسان، سگ، گربه، انواع جوندگان، خرگوش و بسیاری از پستانداران، دوزیستان و خزندگان جدا شده است. تعداد شناخته شده ی با ارزش این گونه ها، و بیماری زایی اغلب آن ها به درستی روشن نیست. Giardia canis در سگ گاهی بیماری زا است و بیماری Giardia lamblia در انسان نیز دقیقا اثبات شده است. مورفولوژی کلی این گونه ها مشابه یکدیگر است و تمام آن ها به شکل کیست با مدفوع خارج و به میزبان دیگر منتقل می شوند (42).

.................

- ژیاردیا لامبلیا

در مورد نام صحیح این انگل اتفاق نظر وجود ندارد. نام های Giardia intestinalis و Giardia duodenalis برای این انگل گفته می شود. احتمالا این انگل اولین تک یاخته ی انگلی است که توسط آنتونی وان لوون هوک در سال 1681 در مدفوع خودش دیده شده است. Giardia lamblia در دئودنوم و اوایل ایلئوم انسان، میمون و خوک در تمام دنیا دیده شده است. در انسان به ویژه در کودکان یک انگل عمومی به شمار می رود و عامل ایجاد بیماری Giardiasis می باشد. سگ های آبی مخزن آلودگی انسانی در شمال آمریکا هستند (43).

......................

- بیولوژی ژیاردیا لامبلیا

........................

- ساختار تروفوزوئیت ژیاردیا لامبلیا

......................

- ساختار کیست ژیاردیا لامبلیا

.....................

- علائم بالینی

................

- اهمیت و انتشار جغرافیایی

...................

- چرخه زندگی

.................

- بیماری زایی و علائم

.................

- تشخیص

.................

- درمان

...............

- پیشگیری و کنترل

..................

- گروه ها و زیر گروه های ژیاردیا لامبلیا

................

منابع :

فارسی

1- اعلایی میترا و همکاران. 1385. بررسی اجزای موثر در کمیت و کیفیت DNA ژنومی استخراج شده از گونه های سیکلامن موجود در ایران. پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی، شماره 73 ص 11-16.

2- اکبریان امین و همکاران. 1391. بررسی تفاوت های ژنتیکی ژیاردیا لامبلیا در شهرستان خرم آباد و روستاهای اطراف آن با استفاده از PCR و تعیین توالی بازی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره هفدهم، 61-71.

......................

......................

..........................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:22 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری پارازیت یا انگل، تک یاخته ها، تولید مثل، میتوکندری

مبانی نظری پارازیت یا انگل، تک یاخته ها، تولید مثل، میتوکندری

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 419 کیلو بایت

تعداد صفحات : 29

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری پارازیت یا انگل، تک یاخته ها، تولید مثل، میتوکندری


توضیحات: 29 صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها

برگرفته از مقاله های فارسی و تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس تحقیق با آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف

مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم تحقیق زیست شناسی

توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

-تعریف پارازیت یا انگل

پارازیت یا انگل واژه هایی هستند که امروزه در زندگی جوامع بشری کاربرد های گوناگونی دارند. ابتدا باید روشن شود که انگل چیست. در فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد (چاپ چهارم، 1949) آمده است: انگل حیوانی است که درون یا خارج موجود دیگری زندگی و به طور مستقیم از آن تغذیه می کند. پارازیت از لغت یونانی پارا به معنی کنار، ماوراء، غلط، اشتباه و نامنظم و لغت سیتوس به معنی غذا مشتق شده است. فرهنگ لغت وبستر (چاپ دوم، 1949) پارازیتیسم را یک زندگی مشترک رقابت آمیز معرفی می کند.

................

- طبقه بندی و تکامل تک یاخته ها

- طبقه بندی

تک یاخته ها از سلسله جانداران یا شاید در سلسله آغازیان طبقه بندی می شوند. اگر روش دوم را در نظر بگیریم، گروه های اصلی تک یاخته ها خود یک شاخه هستند. تک یاخته ها موجودات یوکاریوتی هستند که DNA آنها دارای غشای مستقلی است و هسته را تشکیل می دهد. از این جهت با پروکاریوت ها متفاوتند. تک یاخته ها شامل کوچکترین یوکاریوت ها هستند و اغلب گفته می شود که از قدیمی ترین جاندارانند. این واقعیت تا حدی است که احتمال داده می شود بعد از گیاهان، قدیمی ترین جانداران بوده اند. البته حیات داشتن بعضی از آن ها به زمان های بسیار دور می رسد. در صورت صحت این مطلب که تک یاخته ها نماینده جدید گروه اجدادی جانوران و گیاهان هستند، مارا در حل اختلافات و مشکلات تاکسونومیک آن ها یاری می کند (21).

....................

- تکامل تک یاخته ها

بحث تکامل تک یاخته ها در حد فرضیه است. در مورد کلیه تک یاخته های انگلی این موضوع مطرح است که فاقد اسکلت یا سختی خاص هستند. بنابراین به ندرت از آن ها فسیلی باقی مانده است که وضعیت تکاملی آن ها را بیان کند و فرضیه تکاملی که در مورد آن ها مطرح است بیشتر بر پایه شواهد و نشانه های مربوط به حیات گروه های مشابه قرار دارد و در حقیقت شبیه احتمال است (30).

...................

- آناتومی تک یاخته ها

تک یاخته ها از نظر ساختمانی شبیه سلول های جانوران پر سلولی هستند. اساسا یک توده سیتوپلاسمی به انواعی از غشا محدود می شود و دارای یک یا چند هسته است. سیتوپلاسم آن ها غالبا دارای اندامک هایی.........

هسته

................

میتوکندری

.............

اندامک های ترشحی

..............

رشته ها و لوله های مویین

.............

تاژک و مژه

...............

غشای خارجی

...............

ساختمان اسکلتی

...............

واکوئل های انقباضی

..............

- فیزیولوژی

حرکت

اصولا سه روش برای حرکت تک یاخته ها شناخته شده است: الف) حرکت آمیبی، ب) حرکت با کمک تاژک و مژه، ج) حرکت از نوع غلتیدن.

..............

...............

ج) حرکت گرگارین: این نوع حرکت که به اپی کمپلکسا و آن هم فقط در برخی از مراحل زندگی آن ها اختصاص دارد، احتمالا آخرین نوع حرکت شناخته شده در تک یاخته ها است. حرکت خاص آن ها به شکل لغزیدن بدون وجود هیچگونه اندام حرکتی است. این نوع حرکت ممکن است ناشی از ایجاد انقباض های موضعی از غشای موجود یا موج دار شدن آن باشد که تا حدودی شبیه حرکت حلزون ها است (20).

...................

تغذیه

روش های تغذیه در تک یاخته ها به شکل های مختلف طبقه بندی می شوند. در نوع اتوتروف، موجود کربن مورد نیاز خود را از دی اکسید کربن یا سایر ترکیبات کربن دار به دست می آورد و انرژی مورد نیاز برای سنتز ترکیبات کربن را از نور خورشید می گیرد. موجوداتی که از این روش استفاده می کنند، فتواتوتروف هستند. هتروتروف ها موجوداتی هستند که کربن را فقط از ترکیبات آلی، قبل از سنتز کامل آن ها به دست می آورند. معدودی از تک یاخته ها می توانند با مصرف انرژی نوری این کار را انجام دهند (فتوهتروتروف)، ولی غالبا تمام انواع انگلی انرژی را از اکسیداسیون به دست می آورند. به این ها شیمیوهتروتروف می گویند (13).

.................

دفع

................

تولید مثل غیر جنسی

تولید مثل غیر جنسی در تک یاخته ها به پنج شکل صورت می گیرد.

.................

...............

تکثیر جنسی

در بین تک یاخته های انگلی، تقسیم جنسی در Apicomplexa وopalinata و مژه داران شناخته شده است. در مژه داران این نوع تکثیر جنسی کاملا اختصاصی است و به آن کونژوگاسیون می گویند. تقسیم هسته با کاهش کروموزوم ( میوز) در مراحل گوناگون در چرخه زندگی تک یاخته ی دارای تقسیم جنسی وجود دارد (61).

.....................

منابع :

فارسی

1- اعلایی میترا و همکاران. 1385. بررسی اجزای موثر در کمیت و کیفیت DNA ژنومی استخراج شده از گونه های سیکلامن موجود در ایران. پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی، شماره 73 ص 11-16.

2- اکبریان امین و همکاران. 1391. بررسی تفاوت های ژنتیکی ژیاردیا لامبلیا در شهرستان خرم آباد و روستاهای اطراف آن با استفاده از PCR و تعیین توالی بازی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره هفدهم، 61-71.

3 - حداد زاده حمید، خضرایی نیا پروانه. 1381. بررسی تغییرات خونی متعاقب عفونت تجربی با بابزیا اویس در بره ها. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه تهران. دوره 57 شماره 2.

.......................

................

..................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:22 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری جریان نقد آزاد در حسابداری

مبانی نظری جریان نقد آزاد در حسابداری

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 91 کیلو بایت

تعداد صفحات : 21

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری جریان نقد آزاد در حسابداری

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

- جریان نقد آزاد در حسابداری

جریان نقد آزاد نشان دهنده پول نقدی است كه مدیران به وسیله تقویت آن می توانند بر ارزش شركت خود بیفزایند برای ارزیابی عملكرد شركت از طریق معیار جریان نقد آزاد ابتدا بایستی عوامل موثر بر این معیار مثل سود خالص ،هزینه استهلاك دارایی های مشهود و نامشهود ،مخارج سرمایه ای ،سود تقسیمی ،هزینه تامین مالی ،مالیات بردرآمد و سایر مواردمشابه دیگر را شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد (پارسائیان،علی،1382).

...............

مدل های اندازه گیری جریان نقد آزاد

-مدل مورگادو(2000)

مطابق با نظر مورگادوكه جریان های نقد آزاد (FCF)مازاد بر سرمایه گذاری مورد انتظار است و به پیروی از وردی (2006)[1] جریان های نقد آزاداز مدل زیر محاسبه می گردد.

................

-مدل لن و پلسن(1989)

.....................

-مدل میلر و مودیلیانی(1960-1950)

..................

-مدل جونز(2001)

................

-مدل پنمن و سوجیانیس(1998)

.................

-مدل بیدل و هیلاری(2008)

..................

-ایرادهای وارد بر مدل بیدل و هیلاری(2008)

.................

-مدل كاپلان و زینگالاس(1997)

.................

-ایرادات مدل كاپلان و زینگالاس با فرض بومی كردن

..................

-جریان های نقدی عملیاتی

..................

-جریان های نقدی غیر عملیاتی

.................

-بازده جریان نقد آزاد[2]

..................

-جریان نقد آزاد و رشد واحد تجاری

................

-جریان نقد آزاد و اندازه شركت

................

فهرست منابع و مأخذ

الف ) منابع فارسی :

1-پورحیدری،امید و همتی،داوود(1383)"بررسی اثر قراردادهای بدهی ،هزینه های سیاسی ،طرح های پاداش و مالكیت بر مدیریت سود " فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی دانشكده مدیریت دانشگاه تهران،شماره 36

2-جهانخانی ،علی و ظریف فرد،احمد(1374.)".آیا مدیران و سهامداران از معیار مناسبی برای اندازه گیری ارزش شركت استفاده می كنند" تحقیقات مالی ،دانشگاه تهران با همكاری دانشگاه شهید بهشتی شماره 7 و 8

3-دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران ،مصوب 1 دی ماه 1386،هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

....................

...............

..................


Verdi,R.(2006)."Financial Reporting Quality and Invest ment Efficiency"-2

1-Free Cash Flow Yield

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:21 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری اجرای اسناد در حکم لازم الاجرا، انتقال اجرایی قضایی، اجرائیه مالیاتی

مبانی نظری اجرای اسناد در حکم لازم الاجرا، انتقال اجرایی قضایی، اجرائیه مالیاتی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 53 کیلو بایت

تعداد صفحات : 28

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری اجرای اسناد در حکم لازم الاجرا، انتقال اجرایی قضایی، اجرائیه مالیاتی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

- اجرای اسناد در حکم لازم الاجرا

بین اسناد لازم الاجرا و اسناد در حکم لازم الاجرا تفاوتها و اشتراکاتی وجود دارد که با بیان تعریف و موارد ذیل این تفاوت ها و اشتراکات بهتر قابل تشخیص و استفاده خواهند بود.

بند اول: تعریف و اقسام اسناد در حکم لازم الاجرا

همانطور که بیان شد مقنن به منظور اعطای اعتبار هرچه بیشتر به برخی از اسناد عادی، آنها را در حکم اسناد لازم‌الاجرا شناخته و مزایای مترتب بر اسناد رسمی را بر آنها جاری ساخته است. در حکم لازم‌الاجرا بودن سند به این معنی است که مقنن قدرت اجرای اسناد لازم‌الاجرا را بر آن سند شمول داده و به این ترتیب مقررات آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا و... مصوب 1387 در مورد آن حاکم می‌باشد اما با این همه آن سند، رسمی محسوب نمی‌شود.[1]

.............

بند دوم: صدور اجراییه در اسناد در حکم لازم الاجرا و مزایده آن

درخواست صدور اجراییه برای سایر اسناد لازم الاجراء از قبیل چک و اظهار نامه ی موضوع ماده ی10 مکرر اصلاحی قانون تملک آپارتمانها و غیره از اداره ی ثبت محل باید بشود و مرجع صلاحیت دار برای صدور اجراییه در مورد آنها،اداره ی ثبت است نه دفتر خانه ی اسناد رسمی، زیرا سند در دفتر خانه ثبت نشده است تا بگوییم که دفتر خانه ی تنظیم کننده ی سند باید نسبت به آن اجراییه صادر کند وتنها اداره ی ثبت محل صلاحیت صدور اجراییه و وظیفه ی اجراء مفاد آن اسناد را دارد.

مثلاً دارنده ی چک باید به اداره ی ثبت اسناد و املاک محلی که بانک محال علیه(یعنی بانکی که چک بر عهده ی حساب جاری آن بانک صادر شده است)در آن محل واقع است مراجعه واز آن اداره درخواست اجراء مفاد چک و وصول وجه از صادر کننده وایصال آن به دارنده را بنماید. و در مورد آپارتمانها مدیر یا مدیران آپارتمان ها باید به اداره ی ثبتی که آپارتمان در حوزه آن واقع است مراجعه و از آن اداره درخواست اجراییه نمایند.

.....................

مبحث دوم: انتقال اجرایی قضایی

از یک دیدگاه آراء مدنی دادگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: آراء و احکام اعلامی، آراء و احکام تأسیسی. احکام اعلامی، احکامی هستند که وضعیت جدیدی را به وجود نمی‌آورند بلکه آنچه را که قبلاً موجود بوده است، تأیید و اعلام می‌نمایند مثل گواهی حصر وراثت. در مقابل آنها احکام تأسیسی قرار گرفته‌اند که وضعیت جدیدی را ایجاد نموده و حقی را برای کسی ایجاد یا فردی را به انجام یا ترک فعلی ملزم می‌نمایند[2]............

...........................

گفتار اول: حکم الزام به تنظیم سند

تعهد به انتقال رسمی مال در دفاتر اسناد رسمی ضمن اسناد عادی به صورت‌های مختلف و با صراحت یا تلویحی ممکن است برعهده متعهد قرار گیرد:

1 ـ تعهد به تشکیل عقد ـ ممکن است سند عادی متضمن هیچ یک از عقود ناقله نباشد بلکه یکی از طرفین؛ ملزم به انتقال مال معین با ثمن‌المثل به طرف دیگر باشد که البته چنین موردی شایع نیست اگر چه در امکان قانونی آن شکی نیست[3].

................

گفتار دوم: حکم الزام به پرداخت وجه (محکوم به مالی)

...................


گفتار سوم: حکم تجویز انتقال منافع

..................

گفتار چهارم: مقدمات و شرایط اجراء آراء محاکم دادگستری

..................

گفتار پنجم: امتناع خریدار از امضاء سند انتقال

...............

مبحث سوم: انتقال اجرایی ناشی از اجرای آراء برخی مراجع اداری و اجرایی

.....................

گفتار اول: اجرائیه مالیاتی

...................

گفتار دوم: اختیار وصول مالیات از طریق عملیات اجرایی

..................

بند اول: مرحله صدور و ابلاغ برگ اجرایی

..................

بند دوم: مرحله توقیف اموال

.....................

بند سوم: مرحله فروش اموال

.................

منابع و مآخذ

الف) کتب

1- اصفهانی، محمد حسین، حاشیه کتاب المکاسب، چاپ جدید، قم، انوار الهدی، جلد 1،2، 1418 ه.ق.

2- امامی، سید حسن، حقوق مدنی، جلد اول، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ هشتم، 1368.

3- امامی، محمد، کلیات حقوق مالی، چاپ اول، تهران، نشر میزان،1384.

4- انصاری، مسعود و طاهری، محمد علی، دانشنامه حقوق خصوصی، تهران، محراب فکر، 1386، چاپ دوم، جلد دوم.

..................

.......................


[1] - دکتر محمود عرفانی، حقوق تجارت، ج اول، تهران، چ پنجم، بهار 72، نشر ماجد، صفحه 358.

[2] - همان، ص43.

[3] - دکتر مهدی شهیدی، «قرارداد تشکیل بیع»، مجموعه مقالات حقوقی، تهران، نشر حقوقدان، چاپ اول، 1375، ص 42 الی 17.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:21 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری انتقال اجرایی، اسناد منجز و معلق، اجرای اسناد معاملات با وثیقه، مزایده معاملات با وثیقه،

مبانی نظری انتقال اجرایی، اسناد منجز و معلق، اجرای اسناد معاملات با وثیقه، مزایده معاملات با وثیقه، اجرای اسناد ذمه

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 72 کیلو بایت

تعداد صفحات : 39

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری انتقال اجرایی، اسناد منجز و معلق، اجرای اسناد معاملات با وثیقه، مزایده معاملات با وثیقه، اجرای اسناد ذمه

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

بند اول: انتقال

انتقال در لغت به معنای جابه جا شدن، از جایی به جای دیگر بردن، نقل کردن، منتقل کردن، واگذار کردن و در گذشته به معنای مردن و غیره ... می باشد و در اصطلاح به معنای سلب مالکیت مالک نسبت به اموال (یا مال معین) و افزوده شدن به مایملک شخص دیگر می باشد. که به دو قسم تقسیم می شود:

1- انتقال ارادی یا اختیاری

2-انتقال قهری یا اجباری

................

- انتقال ارادی

...................

- انتقال قهری

................

بند دوم: انتقال اجرایی

................

بند سوم: معامل و متعامل

...................

بند چهارم: سند وثیقه

.................

بند پنجم: سند ذمه

................

بند ششم: سند رسمی لازم الاجراء و در حکم لازم الاجراء

سند رسمی لازم الاجراء سندی است كه بدون صدور حكم از دادگاه قابل صدور اجرائیه برای اجراء مدلول سند باشد مانند سند رسمی طلب[1]. اما در حکم لازم‌الاجرا بودن سند به این معنی است که مقنن قدرت اجرای اسناد لازم‌الاجرا را بر سند عادی شمول داده و به این ترتیب مقررات آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا در مورد آن حاکم می‌باشد اما با این همه آن سند، رسمی محسوب نمی‌شود[2].

....................

گفتار دوم: مفاهیم مرتبط

مفاهیم مرتبط به واژه هایی اشاره می کند که با موضوع مورد بحث ارتباط داشته ولیکن نه ارتباط نزدیک و تنگاتنگ.

بند اول: حراج، مزایده

فروش مال از طریق عرضه آن به نحوی که پیشنهادکنندة بالاترین قیمت خریدار و برندة حراج باشد حراج نامیده می‌شود[3].................

....................

بند دوم: حق الاجراء

.............

بند سوم: حکم قطعی

..............

بند چهارم: صورتجلسه

...............

بند پنجم: توقیف

بند پنجم: توقیف

................

بند ششم: دستور اجرا

..............

بند هفتم: اعتراض شخص ثالث

...............

مبحث دوم: پیشینه و هدف انتقال اجرایی

...................

گفتار اول: پیشینه انتقال اجرایی

.................

گفتار دوم: هدف انتقال اجرایی

.................

اقسام انتقال اجرایی

.................

مبحث اول: انتقال اجرایی ثبتی

.................

گفتار اول: اسناد قابل درخواست اجراء

..................

بند اول: اسناد منجز و معلق

.................

بند دوم: نظم عمومی در مقررات ثبتی

.................

گفتار دوم: اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا

....................

بند اول: مرجع صدور اجراییه در مورد اسناد رسمی لازم الاجرا

...................

بند دوم: اجرای اسناد معاملات با وثیقه

...................

- نحوه صدور اجراییه و عملیات اجرایی در معاملات با وثیقه

.....................

- منقول یا غیر منقول بودن مورد وثیقه

..................

- مزایده معاملات با وثیقه

بر خلاف تبصره ی یک ماده 34 قانون ثبت اصلاحی 1351 که اظهار می داشت: «حراج اموال منقول و غیر منقول، بدون تشریفات انتشار آگهی خاص در روزنامه، در مرکز یا مراکز حراج به عمل می آید...» در حال حاضر به تصریح ماده 121آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و... مصوب1387، پس از ارزیابی مال و قطعیت آن با رعایت نکات بیان شده در بندهای (الف) و (ب) ذیل همین ماده آگهی مزایده در یک نوبت در روزنامه ی کثیر الانتشار محل و اگر در محل نباشد در روزنامه ی کثیر الانتشار نزدیکترین به محل، منتشر و فاصله انتشار تا روز مزایده نباید از 15 روز کمتر باشد[4]. آگهی مزایده به قدری برای قانون گذار اهمیت داشته..................

.....................

بند سوم: اجرای اسناد ذمه

...................

- نحوه صدور اجراییه و عملیات اجرایی در اسناد ذمه

..............

- مزایده اموال اسناد ذمه

.................

منابع و مآخذ

الف) کتب

1- اصفهانی، محمد حسین، حاشیه کتاب المکاسب، چاپ جدید، قم، انوار الهدی، جلد 1،2، 1418 ه.ق.

2- امامی، سید حسن، حقوق مدنی، جلد اول، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ هشتم، 1368.

3- امامی، محمد، کلیات حقوق مالی، چاپ اول، تهران، نشر میزان،1384.

4- انصاری، مسعود و طاهری، محمد علی، دانشنامه حقوق خصوصی، تهران، محراب فکر، 1386، چاپ دوم، جلد دوم.

...................

..................

...................


[1] - ماده یک آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شكایت از عملیات اجرائی، مصوب 1386.

[2] - محمود عرفانی، حقوق تجارت، ج اول، تهران، چ پنجم، بهار 72، نشر ماجد صفحه 358.

[3] - محمدجعفر جعفری لنگرودی، ص 212 .

[4]- ماده ی 122 آیین نامه ی اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و...مصوب 1387:« آگهی مزایده در یك نوبت در روزنامه كثیرالانتشار محل و اگر در محل نباشد در روزنامه كثیرالانتشار نزدیك ترین به محل، منتشر و فاصله انتشار تا روز مزایده نباید از 15 روز كمتر باشد و علاوه بر این آگهی، آگهی الصاقی تهیه و به محل وقوع ملك، محل مزایده، ابنیه عمومی از قبیل شهرداری، بخشداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت اسناد محل الصاق می شود.

در مورد اموالی كه به كمتر از ده میلیون ریال به مزایده گذاشته می شود، فقط آگهی الصاقی كافی است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:21 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 صفحه بعد

دیگر امکانات