مبانی نظری موارد ابطال اسناد مالکیت به حکم دادگاه، اعتراض به حکم

مبانی نظری موارد ابطال اسناد مالکیت به حکم دادگاه، اعتراض به حکم

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 65 کیلو بایت

تعداد صفحات : 37

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری موارد ابطال اسناد مالکیت به حکم دادگاه، اعتراض به حکم

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

موارد ابطال اسناد مالکیت به حکم دادگاه

2-1 ابطال سند مالکیت در دادگاه

اسناد مالکیت صادره از طرف ادارات ثبت همیشه معتبر هستند و فقط با حکم قطعی مراجع قضائی صالحه یا قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که به تائید شورای نگهبان هم رسیده باشد و یا در صورت انتقال ملک بوسیله انتقا به دیگری قابل ابطال می باشند که بعد از وصول نامه درخواست ابطال سند از مرجع صلاحیتدار به همراه مدارک قطعی قابل قبول مراحل ابطال سند انجام می شود. اسنادی که به حکم مراجع قضایی قابل ابطال می باشد چندین مورد می باشند.

که ما در توضیح هر یک و تشریح آن خواهیم پرداخت.

2-1-1 ابطال اسنادی که بر خلاف قانون به ثبت رسیده(عملیات مقدماتی)

.................

2-1-1-1 آگهی نوبتی

................

2-1-1-2 اشتباه درآگهی نوبتی

..................

2-1-1-3 اشتباهات موثر

.................

2-1-1-4 اشتباهات غیر موثر

................

2-1-1-2 آگهی تحدیدی – تحدید حدود

.................

2-1-1-2-1 نحوه اعتراض

...............

2-1-1-2-2 اقدامات اداره ثبت

..................

2-1-1-2-3 اعتراض خارج از مدت

.................

2-1-1-2-4 حق اعتراض اشخاص بر حدود

................

2-1-1-3 اعتراض به ثبت

..................

2-1-1-3-1 کسانی که حق اعتراض بر ثبت دارند

...............

2-1-1-3-2 مهلت اعتراض بر ثبت

...............

2-1-1-3-3 مرجع تقدیم اعتراض

...............

2-1-1-3-4 نحوه تقدیم اعتراض

...................

2-1-2 اسناد مالکیت معارض

2-1-2-1 تعریف سند مالکیت معارض و عناصر تعارض اسناد و مصادیق آن

سند مالکیتی که نسبت به کل یا بعض محدوده سند مالکیت دیگر (که قبلاً صادر شده) تاریخاً موخر بر ثبت اولیه در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد سند مالکیت معارض است و تا وقتی که حکم نهایی به صحت صدور آن از دادگاه صادر نشود صفت سند مالکیت معارض را دارد[1].

بر اساس ماده 3 لایحه قانونی راجع به اشتباهات ثبتی و اسناد مالکیت معارض، هرگاه در هیات نظارت تشخیص داده شود نسبت به ملکی کلاً یا بعضاً اسناد مالکیت معارض صادر شده خواه نسبت به اصل ملک، خواه نسبت به حدود و حقوق ارتفاقی، سند مالکیتی که ثبت آن موخر است، سند مالکیت معارض نامیده می شود.

بنابراین اگر تاریخ ثبت دو سند مالکیت متفاوت باشد آنکه تاریخش موخر است سند مالکیت معارض ست و اگر تاریخ ثبت دو سند یک روز باشد سند مالکیتی که شماره ثبت آن بیشتر (موخرالثبت) است سند معارض خواهد بود[2].

.....................

2-1-2-2 مرجع تشخیص سند مالکیت معارض

................

2-1-2-3 تکلیف دارنده سند مالکیت معارض

...................

2-1-2-4 شرایط پذیرش دعوی سند مالکیت معارض

...................

2-1-2-5 رای دادگاه

.................

2-2 ابطال اسناد مالکیت در راستای اجرای مواد 147 و 148 اصلاحی قانون ثبت:

....................

2-2-1 صدور سند مالکیت به استناد ماده 147 اصلاحی قانون ثبت

....................

2-2-1-1 دعوای حقوقی ماده 147 اصلاحی

....................

2-2-1-2 مراجع صلاحیتدار جهت رسیدگی و اجرای ماده 147

..................

2-2-1-2-1 رئیس یا مسئول واحد ثبتی محل

........................

2-2-1-2-2 صلاحیت هیات حل اختلاف ثبتی و نحوه اقدام آن

....................

2-2-1-3 ویژگیهای دعوای ابطال سند مالیت موضوع ماده 147 اصلاحی قانون ثبت.

.....................

2-2-2 اعتراض به ثبت ملک

...................

2-2-2-1 نحوه تسلیم اعترض بر ثبت ملک به اداره ثبت اسناد و املاک

...................

2-2-2-2 نحوه طرح دعوای اعتراض به ثبت در دادگاه صالح

....................

2-2-2-3 وظایف دادگاه در خصوص نحوه رسیدگی به این دعوی و صدور حکم

...................

2-2-4 اعتراض به رای هیات حل اختلاف در خصوص صدور سند مالکیت بنام متقاضی یا تنظیم سند رسمی انتقال ملک دولت یا شهرداری.

.....................

2-2-5 ابطال سند رسمی انتقال ملک دولت، اداره اوقاف یا شهرداری بنام متقاضی پس از انقضای مهلت 20 روزه وعدم اعتراض به رای هیات حل اختلاف در این خصوص

...................

2-2-6 ابطال سند مالکیت صادره بنام متقاضی بر اساس رای هیات حل اختلاف

...................

2-3 ابطال سند مالکیت در صورت ملغی الاثر شدن تصمیم کمیسیون تشخیص ماده 12 قانون زمین شهری

....................

2-3-2 ترکیب اعضای کمیسیون

.................

2-3-3 نحوه تشکیل جلسه رسیدگی کمیسیون

..................

2-3-4 نحوه اعتراض به نظریه کمیسیون

....................

منابع وماخذ

کتب:

  1. جعفری لنگرو دی، محمد جعفر، ترمو لو ژی حقوق
  2. جعفری لنگرو دی، محمد جعفر، "ترمینولو ژی حقوق"، ش2309،ص291
  3. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، حقوق ثبت، جلد اول، ثبت املاک،ص46
  4. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، دانشنامه حقوقی،جلد دوم
  5. درودیان،حسنعلی،جزوه درسی حقوق مدنی2(اموال و مالکیت)،دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سال74،ص61.
  6. دوره مقدماتی حقوق مدنی،جلد دوم،قواعد عمومی قراردادها-

شمس،احمد،نظام حقوقی اراضی ملی شده،نشر دادگستر،صفحه 65،ش 22 چاپ سوم زمستان1389...........

..................................

.....................................

...................................


[1] لنگرودی، جعفر، ترمینولوژی حقوق شماره 2935 صفحه 366

[2] شهری، غلامرضا، حقوق ثبت صفحه 174

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:25 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری اسناد رسمی، سند مالکیت

مبانی نظری اسناد رسمی، سند مالکیت

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 38 کیلو بایت

تعداد صفحات : 18

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری اسناد رسمی، سند مالکیت

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

1- مفهوم سند مالکیت

سند در لغت به معنای "آنچه بدان اعتماد کننده[1]"، آمده است حقوقدانان نیز از این معنا دور نشده و سند را "هر تکیه گاه و راهنمای مورد اعتماد[2]" دانسته اند که می تواند اعتقاد دیگران را به درستی جلب نماید. حقوقدانان در بیان مفهوم سند برای آن سه معناذکر کرده اند:

..................

1-2-1-1 تعریف سند

.................

1-2-1-2 سند رسمی

1-2-1-2-1 نظر قانون مدنی

........................

1-2-1-2-2 از نظر قانون ثبت

........................

1-2-1-2-3 حدود اعتبار اسناد رسمی

......................

1-2-1-3 سند مالکیت

1-2-1-3-1 تعریف سند مالکیت

..................

1-2-1-3-2 صدور سند مالکیت

..................

1-2-1-3-3 اعتبار اسناد مالکیت

..................

1-2-1-3-4 تفاوتهای اسناد رسمی با اسناد مالکیت

.................

1-2-2 ثبت اختیاری و اجباری

.....................

1-2-2-1 موارد ثبت اجباری اسناد

....................

1-2-2-2 موارد ثبت اختیاری اسناد

.....................

1-2-3 مفهوم دعوای ابطال سند رسمی

.....................

1-2-4 مفهوم ابطال

1-2-4-1 بطال سند مالکیت به حکم قانون

در زمانی که مقتضیات اجتماعی مانند تقسیم اراضی بین زارعین و یا مصالح عمومی مانند حفظ جنگلها و مراتع و یا جهات شرعی مانند حفظ موقوفات اقتضاء نماید.

با وضع قوانین لازم دستور ابطال ثبت و اسناد مالکیتی که بنام اشخاص صادر شده است داده می شود. مانند قانون ابطال اسناد مالکیت رقبات موقوفه برخی از قوانین به ادارات ذیربط این اختیار را می دهد که منابع طبیعی را تشخیص و دستور ابطال آنها را صادر نماید. در این موارد سازمان ثبت مکلف است که طبق درخواست آن مرجع ثبت و سند مالکیت صادره را ابطال نماید که در این موارد نیازی به احکام قضایی نمی باشد.

1-2-4-2 ابطال سند مالکیت به حکم دادگاه

......................

1-2-5 چگونگی ابطال سند مالکیت

..................

1-2-5-1 شرایط پذیرش دعوی ابطال سند مالکیت

.......................

1-2-5-2 نحوه ابطال

..................

1-2-5-2-1 در محکمه

................

1-2-5-2-2 در ادارات ثبت

..................

1-2-5-2-3 به حکم قانون

.................

1-2-5-3 طریقه اجرای حکم ابطال

...................

منابع وماخذ

کتب:

1. جعفری لنگرو دی، محمد جعفر، ترمو لو ژی حقوق

2. جعفری لنگرو دی، محمد جعفر، "ترمینولو ژی حقوق"، ش2309،ص291

3. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، حقوق ثبت، جلد اول، ثبت املاک،ص46

4. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، دانشنامه حقوقی،جلد دوم

......................

....................

........................


[1] -معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، جلد 2 ص 1929

[2] امامی، سید حسن، "حقوق مدنی"، جلد 6 ص 65

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:24 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری دستگاه اسانس گیری با بخار سرد، امواج فراصوت

مبانی نظری دستگاه اسانس گیری با بخار سرد، امواج فراصوت

دسته بندی : علوم پایه

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 908 کیلو بایت

تعداد صفحات : 16

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری دستگاه اسانس گیری با بخار سرد، امواج فراصوت

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

مبانی علمی دستگاه اسانس گیری با بخار سرد

تاریخچه امواج فراصوت

در سال 1876 میلادی، فرانسیس گالتون برای اولین بار پی بوجود امواج فراصوت برد. در زمان جنگ جهانی اول كشور انگلستان برای كمك به جلوگیری از غرق شدن غم ‌انگیز كشتی‌هایش توسط زیردریاییهای كشور آلمان در اقیانوس آتلانتیك شمالی دستگاه كشف كننده زیردریایی‌ها به كمك امواج صوتی به نام Sonar ابداع كرد. این دستگاه امواج فراصوت تولید می‌كرد كه در پید اكردن مسیر كشتیها استفاده می‌شد. این تكنیك در زمان جنگ جهانی دوم تكمیل گردید و بعدها بطور گسترده‌ای در صنعت این كشور برای آشكار سازی شكافها در فلزات و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گرفت. از كاربرد بخصوصی كه انعكاس صوت در جنگ و صنعت داشت Sonar به علم پزشكی وارد شد و تبدیل به یك وسیله تشخیصی بزرگ در علم پزشكی گردید 67-69 ) ).

.....................

تعریف صوت

.................

اصول عملی مبدل فراصوت

.................

تعریف کاویتاسیون

..................

انواع کاویتاسیون

................

روش‌های تولید امواج فراصوت

................

روش پیزو الكتریسیته

.................

روش مگنتو استریكسیون ( Magnetostrictive )

....................

منابع

1. زرگری ع. گیاهان دارویی، جلد سو م، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه تهران, 1375 :15- 106 .

2. صمصام شریعت، گیاهان و داروهای طبیعی ( مفردات پزشکی)، تهران، انتشارات روزبهان, 1365 : 70- 269 .

3- Javidania K., Miri R., Sadeghpour H., Composition of volatile oil of Achillea wilhelmsil C. Koch from Iran. Daru., 2004: 63-6.

.........................

.........................

........................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:24 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری طبقه بندی مواد موثر­ گیاهان، آلکالوئیدها، گلیکوزیدها، اسانس‌ها، فلاون‌ها و فلاونوئیدها، ت

مبانی نظری طبقه بندی مواد موثر­ گیاهان، آلکالوئیدها، گلیکوزیدها، اسانس‌ها، فلاون‌ها و فلاونوئیدها، تانن ها، مواد تلخ

دسته بندی : زیست شناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 184 کیلو بایت

تعداد صفحات : 27

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری طبقه بندی مواد موثر­ گیاهان، آلکالوئیدها، گلیکوزیدها، اسانس‌ها، فلاون‌ها و فلاونوئیدها، تانن ها، مواد تلخ

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

طبقه بندی مواد موثر­ گیاهان

تقسیم بندی مواد موثر گیاهان که امروزه مورد تأیید است، به­صورت چهار گروه اصلی آلکالوئیدها[1]، گلیکوزیدها[2]، روغن­های فرار[3] و سایر مواد موثر می­باشد. منظور از سایر مواد موثر، ترکیباتی چون: مواد تلخ[4]، فلاوُن­ها[5]، فلاوُنوئیدها[6]، موسیلاژها[7] (و کربوهیدرات­های خاص مشابه آن)، ویتامین­ها[8]، تانن­ها[9]، اسید سیلیسیک[10] (و اسیدهای خاص مشابه آن) و بالاخره ترکیب­های دیگر که به‌دلیل ناهماهنگی و گستردگی ساختمان­های شیمیایی، در سه گروه قبلی جای نمی­گیرند.

.................

آلکالوئیدها

................

گلیکوزیدها

................

اسانس‌ها

................

مواد تلخ

...................

فلاون‌ها و فلاونوئیدها

...............

موسیلاژها

................

ساپونین ها

................

تانن‌ها

...................

ویتامین‌ها

..................

معرفی تفصیلی آلکالوئیدها

تعریف آلکالوئیدها

کلمه آلکالوئید از ریشه یونانی alkali به معنی ترکیب هایی که ظاهر قلیایی دارند، گرفته شده است. ریشه alkali از al-qualja عربی به معنی خاکستر گیاهی و مترادف با اصطلاح انگلیسی potash می باشد(16].تعریف دقیق آلکالوئیدها تا حدی مشکل است زیرا مرز مشخصی میان آلکالوئیدها و آمین­های پیچیده طبیعی وجود ندارد. با وجود این می­توان گفت آلکالوئید­ها ترکیب­های قلیایی هستند که در ساختمان خود یک یا چند اتم نیتروژن دارند و معمولا نیتروژن­ها در ناجور حلقه­ها وجود دارند (19].

......................

پراکندگی آلکالوئیدها در گیاهان

...................

نقش آلکالوئیدها در گیاهان

....................

مکان بیوسنتز و ذخیره آلکالوئیدها در گیاهان

.................

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آلکالوئیدها

.................

طبقه بندی آلکالوئیدها

................

معرفی تفصیلی فلاونوئیدها

مقدمه

اصطلاح فلاونوئید اولین باردرسال1952 وتوسط گیسمن و هین­اینربکاربرده شد ]31). فلاونوئیدها، بزرگترین گروه فنل های طبیعی هستند فلاونوئیدها اولین بار به عنوان رنگدانه های گیاهی شناسایی شدند و در واقع مشتقات فنیل بنزوپیرون یا فنیل کرومون می باشند. بعضی از فلاونوئیدها از حیوانات بدست آمده اند.اینطور بنظر می رسد که فلاونوئیدهای موجود در حیوانات ناشی از غذای گیاهی آن ها است تا اینکه در بدن انها ساخته شده باشد مانند غدد مترشحه پوست سگ آبی و یا ترشحات زنبور و بال پروانه ها ]32[. از برخی ترکیب­های متعلق به فلاونوئیدها می­توان از کومارین­ها و آنتوسیانین­ها نام برد. آنتوسیانین­ها بانی رنگ آبی و قرمز تعدادی از گل­ها می­باشند. مهم­ترین مشتقات فلاون­ها معمولاً به رنگ زرد می­باشد. فلاون­ها در گیاهان خانواده­های کاسنی، پروانه آسا، سداب و برخی خانواده­های دیگر یافت می­شوند [15). این رنگدانه­های زرد به طور وسیعی، در میان.....................

.................

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی فلاونوئیدها

................

آثار و نقش فلاونوئید ها در گیاهان

....................

طبقه بندی فلاونوئید ها

...............

فلاونوئیدهای -Oگلیکوزیده

...............

فلاونوئیدهای - C گلیکوزیده

...............

فلاونوئیدها (بر اساس ساختار مولکولی)

.................

آنتوسیانین ها (Anthocynins)

.....................

استخراج و جداسازی فلاونوئیدها

..................

روش‌های شناسایی ­فلاونوئیدها

.................

معرفی تفصیلی تانن‌ها

مقدمه

دسته وسیعی از پلی­فنول­های طبیعی استفاده هستند. قبایل ما قبل تاریخ از تا­­نن برای نگهداری پوست حیوانات استفاده می­کردند. در طبیعت، تانن­ها بطور گسترده و ­در ­اکثر خانواده­های گیاهی از جمله شاه ­بلوط، سماق و گل سرخ دیده می­شود.

تانن­ها ­اغلب در میوه­های نارس وجود دارند ­ولی طی رشد و رسیدن میوه­ها به تدریج ناپدید می­شوند و از اینروچنین تصور می شود که گیاهان انرژی لازم را از اکسایش تانن­ها بدست می­آورند و همچنین منبع اسیدهای گیاهی نیز از تانن­ها می­باشد.

نقش تانن ها در گیاهان

......................

ماهیت شیمیایی تانن ها

..................

خواص دارویی تانن ها

.................

کاربرد تانن ها

.................

طبقه بندی تانن‌ها براساس خواص ساختاری

..................

تانن‌های متراکم ( Condensed tannins)

.................

تانن‌های کمپلکس شونده (Complex Tanins)

..................

تانن‌های دروغین ( Pseudotannins)

...................

تانن‌های هیدرولیزشونده (Hydrolysable tannins)

................

الاژی تانن‌ها (Ellagitanins)

................

گالوتانن‌ها (Gallotanins)

...............

استخراج تانن‌ها

.................

اندازه­ گیری تانن‌ها

..................

خواص بیولوژیک

خواص آنتی اکسیدان­ها

رادیکال­های آزاد مولکول­های فعال شده­ای هستند که در همه جا حضور دارند آن­ها به­طور طبیعی در سلول­های زنده تولید شده و محصولات آن­ها در حضور مولکول­ها افزایش پیدا می­کند و به­علت فعالیت بالا بر روی اکثر مولکول­های بیولوژیکی اثر می­گذارند. رادیکال­های آزاد هم به‌وسیله پروسه­های بیوشیمیایی و در طی متابولیسم طبیعی بدن و هم ممکن است به علت منشأ خارجی در بدن موجودات زنده تولید می شوند. به­طور کلی استرس­های اکسیداتیو به دو علت اگزوژن و آندروژن می­باشد. گیاهان و حیوانات حاوی سیستم های پیچیده­ای از انواع مختلف آنتی اکسیدان­ها از قبیل گلوتاتیون، ویتامین و همچنین آنزیم ها مانند کاتالاز[11]، سوپراکسید دیسموتاز[12][13] و پراکسیدازهای مختلف هستند(48).

.................

خواص ضد سرطانی

.................

خواص ضد میکروبی

...................

منابع طبیعی آنتی بیوتیک ها

.......................

ساز و کار عمل داروهای ضد میکروبی

...................

منابع

1. زرگری ع. گیاهان دارویی، جلد سو م، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه تهران, 1375 :15- 106 .

2. صمصام شریعت، گیاهان و داروهای طبیعی ( مفردات پزشکی)، تهران، انتشارات روزبهان, 1365 : 70- 269 .

3- Javidania K., Miri R., Sadeghpour H., Composition of volatile oil of Achillea wilhelmsil C. Koch from Iran. Daru., 2004: 63-6.

4- Azadbakht M., Morteza Semnani K., The essential oil composition of Achillea wilhelmsil leaves and flowers . J Medicinal Plants 2003: 55-9.

........................

..............

...........


[1] Alkaloid

[2] Glycoside

[3] Volatile oil

[4] Bitter materials

[5] Flavones

[6] Flavonoides

[7] Mucilage

[8] Vitamins

[9] Tannins

[10] Silicic acid

[11]. catalase enzyme .

[12]. Superoxide dismutases

[13]. Oxidative stress

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:24 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری تزکیه اخلاقی، تهذیب، ذکات، جهاد اکبر، تطهیر

مبانی نظری تزکیه اخلاقی، تهذیب، ذکات، جهاد اکبر، تطهیر

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 199 کیلو بایت

تعداد صفحات : 54

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری تزکیه اخلاقی، تهذیب، ذکات، جهاد اکبر، تطهیر

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

تزکیه اخلاقی، شناخت و مبانی آن

- تعریف تزکیه

- معنای لغوی تزکیه

تزکیه از ماده "زکو" است ودر لغت آن را به معنای اصلاح دانسته‌اند.[1] معنای نمو و رشد نیز برای آن ذکر شده است.[2] اما از این لحاظ که این ماده در معنای مصطلح خود بیشتر به کار رفته است، متاخرین از لغت‌دانان معنای لغوی آن را نزدیک به معنای اصطلاحی آن گرفته‌اند و برخی لغت‌دانان آن را تطهیر نفس از اخلاق ذمیمه معنا کرده‌اند.[3] در کل می‌توان گفت: تزکیه در لغت به معنای پاک گردانیدن و به صلاح آمدن و رشد یافتن نفس و مال و کشت و زرع و همچنین به معنای ستودن نفس و خودستایی و به ناز زیستن در فراوانی است.[4]

««تزكیه» واژه‌اى عربى است و در زبان فارسى، لفظ واحدى كه دقیقاً معناى آن را برساند و معادل آن باشد، سراغ نداریم. براى بیان معناى دقیق آن در فارسى باید چند واژه را كنار هم بگذاریم. مفاهیمى از قبیل: شكوفایى استعدادها، بالندگى، و رشد و كمال یافتن، در معناى «تزكیه» مندرج است. قرآن این مفهوم را در مقابل «تدسیه» به كار برده است؛ آن جا كه می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكّاها. وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّاها.»[5]»[6]

.....................

..................

- واژه‌های مرتبط با تزکیه

- تهذیب

تهذیب در لغت به معنای پاکیزه کردن، اصلاح کردن، خالص کردن و شتاب کردن است و مُهذَّب کسی است که پیراسته از عیوب اخلاقی و آراسته به اوصاف نیکو باشد.[7]تهذیب در عرفان، از مقامات سلوک و به معنای تبدیل اخلاق مذموم به محمود یا جدا شدن از نفس اماره و شیطان است؛ ازاینرو، عبودیت جز با تهذیب به دست نمی‌آید.[8]

.................

- زکات

..................

- جهاد اکبر

..................

- تطهیر

.................

- تقوا

................

- معنای اصطلاحی

...................

- تزکیه در قرآن

...................

- تزکیه در احادیث

..................

- تزکیه در عرفان

.......................

........................

- تزکیه در اخلاق

........................

- مبانی تزکیه اخلاقی

- خداشناسی

هر عملى كه انسان براى غیر خدا انجام دهد، حتماً منظورى از آن عمل در نظر دارد، یا براى این مى‏كند كه در كردن آن عزتى سراغ دارد و می‌خواهد آن را بدست آورد و یا بخاطر ترس از نیرویى آن را انجام می‌دهد، تا از شر آن نیرو محفوظ بماند، قرآن كریم هم عزت را منحصر در خداى سبحان كرده، و فرموده: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً، عزت همه‏اش از خداست»،[9] و هم نیرو را منحصر در او كرده و فرموده: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً، نیرو همه‏اش از خداست.»[10]

.......................

- معاد شناسی

..................

- انسان شناسی

...................

- شرایط تزكیه

تزکیه اخلاقی عملی است که نیازمند شرایط و مقتضیات است. در ذیل به برخی از این شرایط اشاره می‌کنیم:

- ارادى و اختیارى بودن

........................

- امكان «خودتزكیه گى»

....................

- عدم مغایرت تزکیه نفس با تکالیف فردی

..................

- ایمان

..................

- اهداف وفلسفه تزکیه

- لایق خلیفـه‌ی خدا بودن

..................

- حفظ امانت الهی

..................

- تزکیه مقدم بر تعلیم و تربیت

.................

- تابش نور معرفت

...................

- آزادی و حکومت عقل

....................

- تزکیه عامل رستگاری

................

- درک حقایق قرآن

......................

- جلب محبت خداوند

......................

- قرب به خدا

...............

- اسباب و ابزار تزکیه

....................

- دینی و شرعی

- توفیق الهی

مهم‌ترین ابزار تزكیه نفس توفیق الهی و فراهم كردن اسباب از جانب خداوند است كه اگر فضل و رحمت خداوند در این مورد وجود نداشته باشد هیچ انسانی قادر به تزكیه خود نخواهد بود[11] و لكن تزكیه بشر از سوی خداوند دو نوع..................

.....................

- توبه

.................

- تقوا

....................

- پیامبران و اولیای دین

..................

- کتب آسمانی

....................

- خوف خداوند

...................

- عبادات

..................

- نماز

................

- روزه

....................

- وضو، غسل، تیمم

...................

- رعایت احكام و قوانین شرعی

..................

- انفاق

....................

- حضور در مسجد

...................

- ازدواج

......................

- طبیعی و انسانی

- ایمان و عمل صالح

پذیرش دین الهی و انجام اعمال نیك از دیگر عوامل تزكیه در نگاه قرآن است.[12] عمل صالح اختصاص به كاری خاص نداشته بلكه انسان هر كاری را خالصانه و به قصد تقرب به خدا انجام دهد موجب دور شدن از آلودگی‌ها و تزكیه نفس خواهد شد.[13]

- مراقبت

یکی از عوامل مهم خودسازی، مراقبت و توجه به نفس است. انسانی که به سعادت خود می‌اندیشد نمی‌تواند از اخلاق رذیله و بیماری‌های نفسانی خویش، غافل بماند. بلکه همواره باید مراقب و مواظب نفس خود باشد و اخلاق و کردار و حتی افکارش را تحت کنترل و نظارت کامل بگیرد و تمام توجهش به خدا شود. در مراقبه، انسان باید دادگاهی در درون خویش ایجاد کند و همواره نفس خود را به حساب کشد، به گونه‌ای که اگر کار نیکی از او سر زد، خدا را سپاس گوید و آن را توفیقی از جانب او بداند و اگر خطایی را مرتکب شد، بلافاصله توبه کند. در حدیثی قدسی آمده است: «در........................

......................

- تخلیه، تحلیه، تجلیه

.................

- ابتلائات و گرفتاری

...................

- موانع تزکیه اخلاقی

.................

- تداوم گناه

................

- تعلقات دنیایی

..................

- پرخوری

.................

- سخنان غیر ضروری

...................

- ضعف اراده

..................

- حبّ ذات

...................

- شیطان

از آن‌جا كه شیطان دشمن انسان است[14] و سوگند خورده كه همه انسان‌ها را گمراه نماید[15] یكی از عوامل اصلی آلوده شدن انسان‌ها به گناه و مانع عمده تحصیل تزكیه به شمار می‌رود بر همین اساس قرآن مؤمنان را از تبعیت او برحذر داشته و می‌گوید اگر لطف خدا نبود ـ با توجه به دام‌ها و وسوسه‌های شیطان[16] هیچ كس قادر به تزكیه خود نمی‌بود.[17]

- كفر و نفاق

عدم پذیرش دین الهی و نفاق از دیگر موانع طهارت قلب و تزكیه است.[18]

- عصیان و گناه

..........................

فهرست منابع

* قرآن كریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن كریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكریم،1415ه.ق.

* قرآن كریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسی

1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

3-ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، مترجم: صادق حسن زاده، قم، ناشر فكر آوران، 1384 ش.

.....................

.........................

....................


[1]. خلیل بن احمد فراهیدى،العین، قم: انتشارات هجرت، 1410 ق، چاپ دوم، ج 5، ص394.

[2]. محمد بن مكرم ابن منظور، لسان العرب، بیروت، دارالسان العرب ودارالجیل، 1408 ه.ق و1988م، ج 14، ص358.

[3]. فخر الدین طریحى، مجمع البحرین، تهران، المكتبه المرتضویه، 1375 ش، ج 1، ص 204.

[4]. خلیل بن احمد فراهیدى، همان، ذیل «زکو» ص 394؛ أبی الحسین احمد بن فارس بن زكریا الرازی، معجم مقابیس اللغه، قم، مركز دراسات الحوزه والجامعه، 1387 ش، ذیل «زکی »؛ احمد بن علی بیهقی، تاج المصادر، چاپ‌هادی عالم زاده، تهران ۱۳۶۶ـ ۱۳۷۵ ش، ج۱، ص۹۹؛ محمد بن مكرم ابن منظور، همان، ج 14، ص 358؛ سعید شرتونی، اقرب الموارد فی فصح العربیة و الشوارد، ذیل «زکا».

[5]. شمس، 7 – 10.

[6]. محمد تقی مصباح یزدی، اخلاق در قران، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، 1378ش، ص22.

[7]. خلیل بن احمد فراهیدى، همان، ج5، ص 420.

[8]. عبداللّه بن محمد انصاری، منازل السایرین، ص 71؛ روزبهان بقلی، عبهر العاشقین، ص 104 و 25.

[9]. یونس، 65.

[10]. بقره، 165.

[11]. نور،۲۱.

[12]. طه، ۷۵ و ۷۶.

[13]. هود، ۱۱۴.

[14]. فاطر،۶.

[15]. حجر، ۳۹ و ۴۰

[16]. ابو علی الفضل بن الحسن الطبرسی، همان، ج ۷، ص ۲۱۰.

[17] . نور، ۲۱.

[18]. مائده، ۴۱.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:24 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 124 کیلو بایت

تعداد صفحات : 40

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

- اسباب و ابزار ابتلاء

خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسایلی را به کار می‌گیرد تا این سنّت الهی به اجراء درآید او انسان را با وسایلی گوناگون در مدرسه حیات به امتحان می‌کشاند، جمع امور و وسایلی که به نحوی با آدمی در ارتباط اند و در حیات و زندگی وی مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب می‌گردند.

در یک تقسیم بندی کلی، می‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسیم کرد: 1- دینی و شرعی 2- طبیعی و انسانی، و خود طبیعی و انسانی یا خیر و نیکی است و یا شر و بدی:

«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ...» [1]

«وَ نَبلوَکُم بِالشَّر وَ الخَیرِ فِتنَةً...»[2]

این تقسیم براساس ظاهر است یعنی آن‌چه که ظاهرا مردم آن را خوب و بد می‌دانند، مانند مال که مردم آن را نیک پنداشته و فقر را بد می‌انگارند، در حالی‌که اگر از این ابتلائات با سربلندی بیرون بیایند، در هر صورت حسنه است و اگر شکست بخورد شکستی بزرگ است.

در قرآن و سنّت از وسایل و ابزار مختلفی به منظور ابتلاء انسان نام برده شده که ما در این‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

- دینی و شرعی

به عنوان نمونه به بعضی از تکالیف شرعی که ابزار آزمایش الهی هستند اشاره می‌شود:

- تکالیف عمومی

یکسری از تکالیف شرعی برای همه و در همه زمان‌ها و مکان‌ها است و اعتقاد و عمل به آن‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها لازم است.

-نماز

مهم‌ترین وسیله‌ای که باعث نزدیکی انسان به خدا می‌شود و باعث تکامل روح و تزکیه نفس می‌شود نماز است.[3]. «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر»[4]، یقیناً نماز از کارهای زشت و ناپسند باز می‌دارد. «وَاستَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَی الخاشِعِین»[5]، از صبر و نماز یاری بخواهید و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.

...................

- روزه

..................

- جهاد

...............

- حج

...............

- فرستادن انبیاء و ولایت امامان

..................

- آیات الهی و معجزات انبیاء

...................

- ابتلاء خاص مؤمنان، غیبت امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)

...................

- تکالیف ویژه

.....................

- صید در حال احرام

....................

- تغییر قبله

...................

- طبیعی و انسانی

....................

- نعمت‌ها و خوشی‌ها

..................

- مال

.....................

- جان

..................

- فرزند

...................

- زینت‌های دنیایی

......................

- زیبایی چهره

....................

- ویژگی‌های ممتاز افراد و ملت‌های مختلف

.....................

- مقامات و برتری‌ها‌ی اجتماعی

.................

- قدرت

....................

- غلبه بر دشمن و پیروزی

....................

- نعمت‌های حلال

...................

- شهرت

.......................

- کل آفرینش

..................

- گرفتاری و سختی‌ها

..................

- فقر

..................

- ترس

.................

- امور طبیعی

................

- از حاکم ستمگر

.................

- دشمنی‌ها

................

- بیماری

.................

- ناکامی و مشقت‌ها

................

- مرگ

................

- القائات و وسوسه‌های شیاطین

..................

- آزارهای دیگران

...............

- منافقان

...............

- مومنان

....................

- خویشان

رسول الله(صلی الله علیه و آله) فرمود: «ما کان و لا یکون و لا هو کائن نبی و لا مومن الا و له قرابة یؤذیه»[6] هیچ پیامبریا مومنی نبوده و نیست و هیچ گاه نخواهد بود مگر این که خویشاوندی دارد که او را آزار می‌دهد.

- همسایه

امام رضا(علیه السلام) از پدرانش از رسول الله(صلی الله علیه و آله) نقل کردند: «ما کان و لا یکون الی یوم القیامة مومن الا له جار یؤذیه.»[7] هیچ وقت نبوده و تا قیامت هم نخواهد بود مومن مگر این که همسایه‌ای دارد که او را می‌آزارد.

- همسر

سکونی از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده: «قال امیرالمومنین (علیه السلام) ایاکم و تزویج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضیاع»[8] برحذر باشید از ازدواج با همسر سبک سر، براستی که همراهی با او بلا و فرزند او تباه است.

- غم و اندوه

قال الصادق (علیه السلام): «إن العبد إذا کثرت ذنوبه و لم یجد ما یکفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن فی الدنیالیکفرها به فإن فعل ذلک به و إلا فعذبه فی قبره لیلقاه الله عزو جل یوم یلقاه و لیس شی یشهد علی بشی من ذنوبه»[9] براستی که اگر گناهان بنده..............

...............

- هوای نفس

...................

- اختلاف درجات و مراتب

...................

- آفات ابتلا

آفات در ابتلائات خوشی و ناخوشی، مختلف است، این آفات در ذیل از نظرتان می‌گذرد:

- آفات ابتلاء به نعمت‌ها و خوشی‌ها

- عجب

این آفت بیشتر در ابتلای به نعمت ظهور می‌کند. چه بسا افرادی که در ابتلای به نقمت صبوری و حتی شکر می‌کنند ولی بعداً از صبر خود گرفتار عجب می‌شوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممکن است به عجب و خودبینی دچار شود به این صورت که در امتحانات حسنه‌ی الهی اکرام و انعام او را به شایستگی خود مربوط سازد و آزمون‌های دشوار و پر محنت و زحمت برای خود تحقیر و ناشایست پندارد.

«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِیتُهُ عَلی عِلمٍ بَل هِی فِتنَة وَ لکِنّ اَکثَرَ هُم لایعلمُون» وقتی از جانب خود نعمتی به او (انسان) عطا کنیم می‌گوید: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنین نیست، بلکه آن آزمونی است ولی بیشتر آن‌ها نمی‌دانند.[10]

..................

- دل بستن به نعمت

.......................

- غفلت

.................

- آفات ابتلاء به سختی وناخوشی‌ها

..................

- تحقیر

.................

- ناخوشنودی از خداوند

..................

- بی‌تابی و بی‌قراری

.................

- ناامیدی

....................

- حسد

..................

- غفلت

..................

فهرست منابع

* قرآن كریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن كریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكریم،1415ه.ق.

* قرآن كریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسی

1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

................

....................

...............


[1]. اعراف،168.

[2]. انبیا، 35.

[3]. محمد تقی مصباح یزدی، عروج تا بی‌نهایت، قم، مؤسسةآموزشی وپژوهشی امام خمینی،1386 ش، ص 150 و 153.

[4]. عنکبوت، 45.

[5]. بقره، 45.

[6]. علی ابن حسن طبرسی، همان، ص283.

[7]. همان، ص214.

[8]. محمد ابن یعقوب کلینی، همان، ج5، ص354.

[9]. محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، همان، ج5، ص315.

[10]. زمر، 49.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 141 کیلو بایت

تعداد صفحات : 40

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری ابتلاء، فتنه، امتحان، تمحیص، تمییز، نظر، نبین

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

ابتلاء، شناخت و مبانی آن

1-1- تعریف ابتلاء

ابتلاء درقرآن با واژه‌هایی از قبیل بلاء، فتنه و امتحان بیان شده است كه بیشترین كاربرد به واژه‌ی ابتلاء وفتنه اختصاص دارد. واژه‌های دیگری نیز وجود دارند که اختصاص به ابتلاء ندارد لکن در اهداف، مترادف واژه ابتلاء می‌باشند.

1-1-1- معنای لغوی ابتلاء

ریشه‌ی این كلمه «بلو» در اصل به معنی كهنگی و فرسودگی است.[1] «بلی الثوبُ بلی وبلاءً به معنای لباس وجامه كهنه وفرسوده شده می‌باشد»[2] به كسی كه مسافرت او را خسته وفرسوده كرده باشد می‌گویند: «أبلاهُ السفر»[3]، «بلاء» به معنی آزمودن وامتحان كردن هم به كار می‌رود. «بَلَوته؛یعنی او را آزمودم ومثل این كه از زیادی آزمایش او را خسته وفرسوده كردم.»[4] درزبان عربی گاه از غم واندوه ونعمت نیز به بلاء تعبیرشده ودرعلّت این نام گذاری گفته‌اند: «سمی الغم بلاءً من حیث انه یبلی الجسم»[5]، غم از آن جهت كه جسم را فرسایش می‌دهد بلاء نامیده می‌شود.

..................

1-1-2. واژه‌های مرتبط با ابتلاء

خداوند در قرآن موضوع ابتلاء را با تعابیر دیگری هم آورده است و فرهنگ‌های لغت نیز درباره واژه‌های مترادف ابتلاء تعاریفی را بیان کرده‌اند از جمله مهم‌ترین واژه‌های مترادف با ابتلاء عبارتند از:

1-1-2-1. فتنه

فتنه از ریشه فَتَنَ می‌باشد که در کتب لغت معانی متعددی دارد و در قرآن نیز در پانزده[6] معنا به کار رفته است اما ما معنایی را که مترادف با ابتلاء می‌باشد را ذکر می‌کنیم. طریحیدر کتاب مجمع البحرینمی‌نویسد: «الفتنه؛ الابتلاء و الامتحان»،[7] فتنه به معنای................

..........................

1-1-2-2. امتحان

....................

1-1-2-3. تمحیص

................

1-1-2-4. تمییز

...................

1-1-2-4-1. نظر

....................

1-1-2-4-2. تَبَیُّن

...................

1-1-3. معنای اصطلاحی ابتلاء

....................

1-2. ارکان ابتلاء

....

1-2-1. امتحان گیرنده

.....................

1-2-2. آزمایش شوندگان

....................

1-2-2-1. طاقت و توان

....................

1-2-2-2. اختیار

.................

1-2-2-3. داشتن ابزار شناخت

.................

1-3. مبانی ابتلاء

1-3-1. خداشناسی

ذیل این عنوان می‌توان به این عناوین توجه کرد:

1-3-1-1. مالکیت

«وجود انسان و تمامى موجوداتى كه تابع وجود آدمى هستند، چه قواى او و چه افعالش، همه قائم به ذات خداى عزیزى هستند كه انسان را آفریده و ایجاد كرده، پس قوام ذات آدمى به اوست و همواره محتاج او، در همه احوالش به اوست، و در حدوثش و بقاءش، مستقل از او نیست.»[8]و چون چنین است، رب او و مالك او هر گونه تصرفى كه بخواهد در او می‌كند و خود او هیچ................

......................

1-3-1-2. ربوبیت

...................

1-3-1-3. شرآفرینی

....................

1-3-2. معاد شناسی

..................

1-3-3. انسان شناسی

.................

1-4. شرایط و زمینه‌های فزونی ابتلاء

...................

1-5. فلسفه و اهداف ابتلاء

......................

1-5-1. اهداف اخلاقی

زیر مجموعه اهداف اخلاقی اهداف دیگری قرار می‌گیرند، که در ذیل به ذکر آن‌ها می‌پردازیم:

1-5-1-1. ظهور انسانیت انسان

مهم‌ترین فلسفه و حکمت ابتلاء تزکیه اخلاقی و بروز ماهیت واقعی انسان‌ها در کشاکش زندگی و مواجهه با حوادث و مشکلات و سختی‌های روزگار است. «برجستگی‌ها و کرامت‌های روحی انسان در شرائط دشوار ابتلاء خود را نشان می‌دهد و هم چنین ارزش‌های اخلاقی با وجود شرایط سخت و تنگناها معنای خود را می‌یابد»[9]. اگر انسان گرفتار مشکلات نشود و طعم فقر و بیماری را نچشد مفهوم نعمت و سلامتی را درک نمی‌کند. بنابراین آزمون‌های الهی است که انسان را می‌سازد و در سایه آن اوصاف و فضیلت‌های اخلاقی شناخته می‌شود

.....................

1-5-1-2. ظهور ملکات اخلاقی

......................

1-5-1-3. ظهور رفتار اخلاقی‌تر

.....................

1-5-1-4. تنبیه و تربیت

...................

1-5-2. هدف اعتقادی

..................

1-5-2-1. اتمام حجت پروردگار

...................

فهرست منابع

* قرآن كریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، 1383ش.

* قرآن كریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الكریم،1415ه.ق.

* قرآن كریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، 1384ش.

منابع فارسی

1-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحكم ودرر الكلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366 ش.

2-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، 1375 هـ. ش، چاپ اول.

......................

......................

......................


[1].علی اکبرقرشّی بنایی، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلامیه، 1384 ش.،ج 1،ص 229

[2]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، وتحقیق مفردات الفاظ قرآن، : سید غلام رضا خسروی حسینی، تهران، مرتضوی، 1381 ش، ج 1، ص 309.

[3]. محمد بن مكرم ابن منظور، لسان العرب المحیط، دارالسان العرب ودارالجیل، 1408 ه.ق و1988م، ج 1، ص 264.

[4]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، همان، ج 1، ص 309.

[5]. همان، ص 59.

[6]. ابوالفضل ابراهیم ابن جیش تفلیسی، وجوه قرآن، ص 216.

[7]. فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، تهران، المكتبه المرتضویه، 1375 ش، ج 6، ص 293.

[8].محمد حسین طباطبائی، همان، ج‏1، ص531.

[9]. جعفر موسوی نسب، همان، ص 136.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری گیاه Otostegia persica، تشنج، بیماری صرع

مبانی نظری گیاه Otostegia persica، تشنج، بیماری صرع

دسته بندی : پزشکی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 78 کیلو بایت

تعداد صفحات : 20

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری گیاه Otostegia persica، تشنج، بیماری صرع

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

معرفی:

Otostegia persica متعلق به مناطق جنوبی ایران خصوصاً استان سیستان و بلوچستان است. در طب سنتی این مناطق جهت رفع تب ، مالاریا و کاهش قندخون استفاده می شود . طی بررسی ها ی انجام شده مشخص شده است که عصاره ی الکلی بخش هوایی این گیاه برسندرم محرومیت از مورفین اثر قابل توجهی دارد .

.................

مقدمه ای از گیاه

یکی از منابع بالقوه مفید در زمینه پیدایش و دسترسی به داروهای جدید ، گیاهان می باشند ، مروری بر تحقیقات انجام نشان دهنده اهمیت نگرش به مقوله کاربرد درمانی گیاهان در طب نوین می باشد . در کشور ما ایران با توجه به قدمت طب سنتی که به عنوان یک منبع غنی و ارزشمند از اطلاعات در رابطه با تجربیات بالینی در رابطه با گیاهان مطرح است و با توجه به قدمت بیماری صرع و آشنایی اطبای شهیر ایرانی و اسلامی با این بیماری ، کاربرد گیاهان و فرآورده های آنها در درمان این بیماری رواج داشته است .لذا ما در این تحقیق بر آن شدیم تا به بررسی گیاهی بومی ایران به نام Otostegiapersica ازتیره ی نعناع بپردازیم .

.................

مورفولوژی:

...................

- انتشار جغرافیایی:

..............

-ترکیبات شیمیایی:

................

-خواص درمانی:

جنس Otostegia خواص بیولوژیك و درمانی مهمی را دارا می باشد.در طب سنتی ایران از Otostegia persica در درمان مالاریا،كاهش قند خون و درمان زخم استفاده می شود(11).همچنین از آن جهت درمان آلرژی-آرتریت و اسپاسم استفاده می گردد)13). طی بررسی ها ی انجام شده مشخص شده است که عصاره ی الکلی بخش هوایی این گیاه بر سندرم محرومیت از مورفین اثر قابل توجهی دارد.طبق بررسی های انجام شده ، فلاونوئیدهای حاصل از بخش هوایی Otostegia persica دارای اثرات آنتی اكسیدانی قوی می باشد)13). همچنین شماری از دی ترپنوئیدها از این گیاه استخراج شده كه وجود اثرات ضد آلزایمری در آن قابل پیش بینی می باشد.ضمنا طبق بررسی های جدید این گیاه اثر آنتی باکتریال هم دارد)14و44).

بررسی‌ها در مقاله‌ای با عنوان تأثیر عصاره هیدروالكلی گیاه گلدربر پلاسمودیوم برگئی در موش سفید سوری و مقایسه اثر آن با كلروكین نشان داد كه غلظت mg/kg 450عصاره گیاهی به صورت معنی ‌داری باعث كاهش میزان پارازیتمی در موش‌های آلوده شده است. ضمنا از جوشاندن آن در بعضی مناطق جنوبی كشور به عنوان تب ‌بر استفاده می‌كنند. (45و46)

.................

منابع:

1.ارضی،اردشیر-گله دار،فرزانه،"بررسی دیدگاههای تازه در دارو درمانی اپی لپسی" دانشگاه علوم پزشکی اهواز،دانشکده داروسازی،ناشر:معاونت پژوهشی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی،صفحه ی 1-10و107و105(1379)

2.سلیمانی،داریوش،"بیماریهای مغز واعصاب"،انتشارات دانش پژوه،صفحه ی 227(1363)

3- Gastaut H. Photoparoxysmal discharges among patients investigated after a single seizure. Epilepsia. 1964;(5):297

...............

..................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:23 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری بیماری صرع، اپیدمیولوژی صرع، بیماران مصروع

مبانی نظری بیماری صرع، اپیدمیولوژی صرع، بیماران مصروع

دسته بندی : پزشکی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 620 کیلو بایت

تعداد صفحات : 36

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری بیماری صرع، اپیدمیولوژی صرع، بیماران مصروع

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

- مقدمه ای از صرع:

صرع یکی از شایعترین اختلالات عصبی در انسان می باشد . بر اساس آمار مبتلایان به صرع در دنیا ، تقریباً در هر 200 نفر از افراد جامعه یک نفر و در کودکان از هر 200 نفر کودک ، سه کودک به این بیماری دچار می شوند . میزان وقوع حملات صرع در سال های اولیه زندگی بیش از زمان های دیگر است . (1)

امروزه اساس درمان بیماری صرع ، دارو درمانی است و طیف وسیعی از داروها با ساختار شیمیایی مختلف در درمان بیماران مصروع مورد استفاده قرار می گیرد .

-تعریف صرع :

.................

- اپیدمیولوژی

.................

-عوامل موثر در شیوع صرع

.....................

- پاتوفیزیولوژی :

..............

- اتیولوژی :

.................

- طبقه ‌بندی تشنجات و سندرم‌های صرعی

................

-مکانیسم‌های دخیل در صرع

...............

.................

.....................

-گیرنده‌های گلوتامات[1]

تحریک در سیستم عصبی انسان بوسیله اتصال اسید آمینه تحریکی گلوتامات به سه نوع گیرنده آیونوتروپ گلوتامات (شکل2-9): NMDA، AMPA و کاینات[2] تولید می‌شوند. اتصال گلوتامات به این نوع گیرنده‌ها عبور یون‌های پتاسیم را به خارج سلول تسهیل می‌کند.

....................

-تفاوت صرع و تشنج مجزا شده:

................

- عوامل خطر

...............

- اقدام‌های پیشگیری و کنترل

................

منابع:

1.ارضی،اردشیر-گله دار،فرزانه،"بررسی دیدگاههای تازه در دارو درمانی اپی لپسی" دانشگاه علوم پزشکی اهواز،دانشکده داروسازی،ناشر:معاونت پژوهشی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی،صفحه ی 1-10و107و105(1379)

2.سلیمانی،داریوش،"بیماریهای مغز واعصاب"،انتشارات دانش پژوه،صفحه ی 227(1363)

3- Gastaut H. Photoparoxysmal discharges among patients investigated after a single seizure. Epilepsia. 1964;(5):297

...................

.....................


[1] - Glutamate

[2] - Kainate

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:22 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری راسته ی دیپلومونادیا، جنس ژیاردیا، ژیاردیا لامبلیا

مبانی نظری راسته ی دیپلومونادیا، جنس ژیاردیا، ژیاردیا لامبلیا

دسته بندی : زیست شناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 755 کیلو بایت

تعداد صفحات : 25

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری راسته ی دیپلومونادیا، جنس ژیاردیا، ژیاردیا لامبلیا

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

- راسته ی دیپلومونادیا

این تاژک داران دارای تقارن دو طرفی، دو هسته و تا هشت تاژک می باشند. غالبا انگل مهره داران و بی مهرگان هستند. دو جنس اصلی این راسته یعنی Hexamita و Giardia با توجه به شکل خاص آن ها به راحتی می توان تشخیص داد. اولی باریک و دارای دو جفت تازک است که از ابتدای بدن انگل خارج شده است ولی کیست و صفحه ی مکنده ندارد. گونه های Hexamita در روده ی دوزیستان، ماهیان و پرندگان مستقر می شوند.

- جنس ژیاردیا

گونه های این جنس از روده ی کوچک انسان، سگ، گربه، انواع جوندگان، خرگوش و بسیاری از پستانداران، دوزیستان و خزندگان جدا شده است. تعداد شناخته شده ی با ارزش این گونه ها، و بیماری زایی اغلب آن ها به درستی روشن نیست. Giardia canis در سگ گاهی بیماری زا است و بیماری Giardia lamblia در انسان نیز دقیقا اثبات شده است. مورفولوژی کلی این گونه ها مشابه یکدیگر است و تمام آن ها به شکل کیست با مدفوع خارج و به میزبان دیگر منتقل می شوند (42).

.................

- ژیاردیا لامبلیا

در مورد نام صحیح این انگل اتفاق نظر وجود ندارد. نام های Giardia intestinalis و Giardia duodenalis برای این انگل گفته می شود. احتمالا این انگل اولین تک یاخته ی انگلی است که توسط آنتونی وان لوون هوک در سال 1681 در مدفوع خودش دیده شده است. Giardia lamblia در دئودنوم و اوایل ایلئوم انسان، میمون و خوک در تمام دنیا دیده شده است. در انسان به ویژه در کودکان یک انگل عمومی به شمار می رود و عامل ایجاد بیماری Giardiasis می باشد. سگ های آبی مخزن آلودگی انسانی در شمال آمریکا هستند (43).

......................

- بیولوژی ژیاردیا لامبلیا

........................

- ساختار تروفوزوئیت ژیاردیا لامبلیا

......................

- ساختار کیست ژیاردیا لامبلیا

.....................

- علائم بالینی

................

- اهمیت و انتشار جغرافیایی

...................

- چرخه زندگی

.................

- بیماری زایی و علائم

.................

- تشخیص

.................

- درمان

...............

- پیشگیری و کنترل

..................

- گروه ها و زیر گروه های ژیاردیا لامبلیا

................

منابع :

فارسی

1- اعلایی میترا و همکاران. 1385. بررسی اجزای موثر در کمیت و کیفیت DNA ژنومی استخراج شده از گونه های سیکلامن موجود در ایران. پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی، شماره 73 ص 11-16.

2- اکبریان امین و همکاران. 1391. بررسی تفاوت های ژنتیکی ژیاردیا لامبلیا در شهرستان خرم آباد و روستاهای اطراف آن با استفاده از PCR و تعیین توالی بازی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره هفدهم، 61-71.

......................

......................

..........................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:22 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 صفحه بعد

دیگر امکانات