مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : pdf

حجم فایل : 30 کیلو بایت

تعداد صفحات : 16

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

«شرفنامه»

ستایش اتابیک اعظم، نصره الدین ابوبکر بن محمد:

بیا ساقی آن آب یاقوت‌وار در افکن بدان جام یاقوت بار

.................

.....................

................

معنی ابیات ستایش اتابیک اعظم نصره الدین ابوبکر بن محمد

v ای ساقی، باده‌ی یاقوت‌وار در جام کالبد یاقوت بار من بریز هرچند این جام خاکی و سفالین است، ولی به مدد جان می گل و ریاحین وی به حدی زیبا و دلکش است که تمام سفالینه‌ی زمین پیش او چون خاک پست است و قیمت ندارد.

........................

.......................

.......................

تفسیر ابیات: ستایش اتابیک اعظم، نصره‌الدین ابوبکر بن محمد

با توجه به معنی ابیات این شعر، نظامی برای پادشاهان شش خصلت را می‌شمارد که می‌توان پادشاه ایده‌آل نامید. 1. بخشش بی پرسش2. مردمی کردن بی‌چشم‌داشت عوض 3. مهربانی و به تبع آن داد دل ستمدیده را دادن 4. شجاعت در جنگ و یک‌تنه به دشمن زدن 5. عفو مجرم عذرخواه 6. وفاداری به پیمان.

......................

..................

..................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:34 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 129 کیلو بایت

تعداد صفحات : 173

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

چو طالع موکب دولت روان کرد سعادت روی در روی جهان کرد

...................

.....................

................

معنی ابیات:

v چون خورشید طلوع‌کننده یا طالع نیک، موکب دولت و بخت راند و به راه افتاد، نیک‌بختی در روی جهان روی نهاد و روان شد.

.......................

..................

.................

تفسیر ابیات: در مسابقه‌ی نظم کتاب: خسرو و شیرین

نظامی کتاب خسرو و شیرین را به درخواست طغرل‌شاه سرود و در زمان او هم تمام کرد و به دربار او فرستاد ولی هرچه منتظر ماند پاداش نرسید. چند بیت سرود و فرستاد و گفت: آیا وقت آن نشده که پادشاه طغرل به اتابک خود دستور دهد که جبران زحمت نظامی را کند؟

...........................

......................

منابع و مآخذ:

1. دانشمندان آذربایجان ، محمد علی تربیت ، به کوشش غلامرضا طباطبائی مجد ، ص546

2. مقالة «نظامی گنجه ای شاعری پاکدامن و بلند طبع » به قلم یحیی شیدا ، ویژه نامة روزنامه فروغ آزادی بمناسبت بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال تولد حکیم نظامی گنجوی ، ص115

...............

.......................

......................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:33 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 98 کیلو بایت

تعداد صفحات : 122

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

«لیلی و مجنون»

«در نصیحت فرزند خویش»

..............

معنی ابیات: در نصیحت فرزند خویش

v ای فرزند چهارده ساله‌ی حسن. ای آن کسی که قادر به یادگیری علوم نقلی و علمی هستی.

v وقتی هفت‌ساله بودی همچنان‌گه گل در چمن می‌روید و جایگاه گل چمن است تو نیز مشغول بازی در چمن بودی.

................................

تفسیر ابیات: در نصیحت فرزند خویش

با توجه به معنی ابیات نظامی می‌گوید: در گزینش دوست باید محتاط بود و به فرزندش محمد سفارش می‌کند تا هم‌صحبت نیکنام برگزیند تا به وسیله‌ی وی سرانجام نیک پیدا کند. به علاوه هم‌نشین خوش‌سخن بهتر از..............

...................

.....................

«رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر»

چون خسرو صبح شادخیزان بر تخت نشست بامدادان

.............................

..............................

معنی ابیات رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر

v وقتی آفتاب طلوع کرد و بامداد فرا رسید،

v روز از روی محبت دمید و افق‌ها مطیع و فرمانبر خورشید گردیدند.

..........................

تفسیر ابیات «رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر»

با توجه به مفهوم شعر لیلی بعد از فوت همسرش با توجه به آداب و رسوم به خانه‌ی پدری می‌رود. لیلی بعد از تمام شدن مراسم سوگواری همسرش تصمیم به ازدواج با مجنون را می‌گیرد.

نظامی بیان می‌کند که زنان و مردان در اجتماع بعد از فوت همسرانشان ازدواج مجدد می‌کنند.

..................

منابع و مآخذ:

1. دانشمندان آذربایجان ، محمد علی تربیت ، به کوشش غلامرضا طباطبائی مجد ، ص546

2. مقالة «نظامی گنجه ای شاعری پاکدامن و بلند طبع » به قلم یحیی شیدا ، ویژه نامة روزنامه فروغ آزادی بمناسبت بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال تولد حکیم نظامی گنجوی ، ص115

3. ر. ک: خمسة نظامی ، مصحح: سامیه بصیر مژدهی ، ص7

......................

......................

............................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:33 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 63 کیلو بایت

تعداد صفحات : 25

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

1-5. عدالت قضایی از منظر امام علی علیه‌السلام

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بی‌عدالتی در آن، بیشترین ظلم‌ها و حق کشی‌ها صورت می‌گیرد قضاوت است.

عدالت قضایی عبارت است از برابر داشتن و رعایت تساوی در بین طرفین دعوی توسط قاضی در جریان رسیدگی و صدور حكم به نفع صاحب حق با رعایت منافع عمومی در چهارچوب موازین اسلامی. به عبارت دیگر عدالت قضایی عبارت است از رسیدگی و صدور حكم به قصد ایجاد توازن بین حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره كردن ها و نگاه ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (كلینى، 1407ق:ج7، 413)

.......................

2-5. آثار اجتماعی عدالت قضایی

1-2-5. پرداخت حقوق هركس مطابق با عمل وی

یكی از اثرات اجرای عدالت قضایی این است كه به هر كارگزاری مطابق با میزان عملی كه انجام داده است، پاداش داده می‌شود و فرقی ندارد كه این افراد از چه موقعیتی در جامعه برخوردارند، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام در نامه‌ 53 نهج‌البلاغه به مالك‌اشتر امر می‌نماید: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایة بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعة امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهج‌البلاغه، نامه53، ص434)

......................

2-2-5. برابری طرفین دعوا در قضاوت

عدالت قضایی اقتضا می‌كند كه قاضی در تمام موارد میان طرفین دعوا برابری را رعایت كند و به طور یكسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونه‌ای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنان‌كه امام صادق از امیرالمؤمنان علی علیه‌السلام روایت كرده است: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره كردن‌ها و نگاه‌ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (كلینى، 1407ق: ج7، 413)

......................

3-2-5. برپایی حق و تساوی در رعایت حقوق مردم

امام علی علیه‌السلام حكومت را در این جهت می‌خواست كه به وسیله‌ی آن بتوان حقوق و قوانین را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروایی و تجاوز را باز‌داشت: «والله لَهِیَ أَحَبُّ إِلیَّ من إِمرتكم، إِلاّ أَن أُقیم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا این كفش نزد من از امارت و حكومت بر شما محبوب‌تر است، لكن (من قبول چنین امارت و حكومتى نموده‏ام براى اینكه) حقّى را ثابت گردانم یا باطلى را بر اندازم.» (نهج‌البلاغه، خطبه33، ص76)

..................

4-2-5. عدم طمع نزدیكان قاضی و امیدواری سایرین به عدالت وی

......................

5-2-5. ایجاد امنیت اجتماعى

..................

6-2-5. عدم زورگویی و درازدستی یكی از طرفین دعوا بر دیگری

.................

7-2-5. سعادت و آرامش

......................

8-2-5. حمایت از حقوق مردم و صاحبان حق

...................

9-2-5. مهلت دادن به كسی كه شاهد غایبی دارد در مجلس قضاوت

...................

10-2-5. پرهیز از قضاوت با ظنّ و گمان غیر معتبر

....................

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش

.........................

........................

..........................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:33 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 93 کیلو بایت

تعداد صفحات : 44

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

آثار اجتماعی عدالت اقتصادی

1-4. عدالت اقتصادی از منظر امام علی علیه‌السلام

عدالت اقتصادی؛ یعنی تأمین نیاز‌ها وحقوق مادی انسان‌ها و بهره‌مندی یكسان هر یك از افراد جامعه از منابع و امكانات طبیعی و ثروت‌های موجود در جامعه، چنان‌چه امام علی علیه السلام در نامه 53 نهج‌البلاغه به مالك‌اشتر سفارش می‌كند كه بیت المال را به طور مساوی در سایر نقاط كشور تقسیم نماید تا به این واسطه عدالت اقتصادی در تمام كشور برقرار گردد: «وَ اجْعَلْ لَهُمْ قِسْماً مِنْ بَیْتِ مَالِكِ وَ قِسْماً مِنْ غَلَّاتِ‏ صَوَافِی‏ الْإِسْلَامِ فِی كُلِّ بَلَدٍ فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِی لِلْأَدْنَى‏: و بخشى از بیت‌المال و بخشى از درآمد زمین‌هاى خالصه را در هر شهربه آنان اختصاص ده، كه برای دورترین نقاط كشور باید همان قدر تقسیم شود كه برای نزدیك ترین نقاط تقسیم می‌شود.» (نهج‌البلاغه، نامه53، ص438)

.................

2-4. آثار اجتماعی عدالت اقتصادی

1-2-4. كاهش فقر و فاصله طبقاتی بین مردم یك جامعه

ازبین بردن فقر و محرومیت، از بهترین دستاوردهای عدالت اقتصادی از دیدگاه حضرت علی علیه‌السلام است. آن حضرت در دومین روز به دست گرفتن حاكمیت خود، در نخستین خطبه حكومتی‌اش، عمده‌‌ترین محور برنامه‌های حكومت خود را رفع فقر و محرومیت و اجرای عدالت بیان‌کرد. بر اساس آموزه‌ها و منابع دینی، فقر، ویژگی ذاتی انسان نیست كه بتوان آن‌را طبیعی شمرد، بلكه پدیده‌ای است عارضی مانند دیگر پدیده‌های اجتماعی كه باید ریشه‌یابی و درمان شود. در اندیشه دینی، فقر درمان شدنی است وباید برطرف شود. (قرضاوی، 1412ق: 34)

....................

1-1-2-4. آثار فقر در نگاه امام علی علیه‌السلام

................

2-2-4. گشایش و توسعه

...................

3-2-4. اصلاح و آبادانى شهرها

..................

4-2-4. كمك به ستمدیده

از محورى‏ترین عوامل پذیرش خلافت مولاى متقیان علیه‏السلام، به یارى شتافتن ستمدیده است. حضرت در این‏باره قسم یاد مى‏كند: «أَمَا وَ اَلَّذِی فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِیَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَلاَّ یُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا: به خدایى كه دانه را كفید (شكافت) و جان را آفرید، اگر این بیعت‏كنندگان نبودند و یاران، حجت بر من تمام نمى‏نمودند و خدا علما را نفرموده بود تا ستمكار شكمباره را برنتابند و به یارى گرسنگان ستمدیده بشتابند، رشته این كار از دست مى‏گذاشتم و پایانش را چون آغازش مى‏انگاشتم و چون گذشته خود را به كنارى مى‏داشتم.»(نهج‌البلاغه، خطبه3، ص50)

«كظّه‏ء ظالم» كنایه از قدرت ظالم، «و سغب مظلوم» كنایه از شدّت مظلومیّت می‌باشد. (بحرانی، 1362ش:ج1، 268)

.................

5-2-4. امنیت اقتصادی

..................

6-2-4. تساوی در توزیع امكانات برای نقاط مختلف كشور

................

7-2-4. تعادل اجتماعی

...................

8-2-4. اصلاح مردم

امام علی علیه‌السلام عدالت را عامل اصلاح مردم می‌داند، و در این رابطه می‌فرماید: «العدلیصلح البریّه؛ اجرای عدالت مردم را اصلاح می كند.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 35)

...............

9-2-4. حفاظت از بیت المال و تقسیم عادلانه آن بین مردم جامعه

.................

10-2-4. رسیدگی به امور طبقه فرودست جامعه

...............

11-2-4. افزایش بركات

.................

12-2-4. تأمین رفاه همه اقشار جامعه

...............

13-2-4. قِوام اجتماعی جامعه

................

14-2-4. حفظ كرامت و انسانیت

.................

15-2-4. آرامش و سعادت مردم

...................

16-2-4. بازگرداندن حقوق غصب شده

..................

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش

..................................

................................

...............................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:32 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت سیاسى، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت سیاسى، امام علی، نهج البلاغه

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 106 کیلو بایت

تعداد صفحات : 53

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت سیاسى، امام علی، نهج البلاغه


توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

آثار اجتماعی عدالت سیاسى

1-3. عدالت سیاسی از منظر امام علی علیه‌السلام

از نظر امام علی علیه‌السلام آن‌چه سیاست را در مسیر درست هدایت می‌كند عدل است و فراتر از عدل ملاكی برای تدبیر اجتماع و سیاست وجود ندارد. (شریعت، 1387ش:239)

حضرت علیه‌السلام در این زمینه می فرماید: «خیر السیاسات العدل: برترین سیاست ها، عدالت است.» (تمیمی آمدی، 1410ق:354)

..................

2-3. آثار اجتماعی عدالت سیاسی

1-2-3. ایجاد امنیت سیاسی

..................

2-2-3. شكست دشمن

..............

3-2-3. اجراى احكام و حدود شرعى

در خطبه131 نهج‌البلاغه امام علی علیه‌السلام اجرای احكام و حدود شرعی را یكی از نتایج اقامه عدل در جامعه اسلامی می‌داند و می‌فرماید: «اَللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَكُنِ اَلَّذِی كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِی سُلْطَانٍ وَ لاَ اِلْتِمَاسَ شَیْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ اَلْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ اَلْمَعَالِمَ مِنْ دِینِكَ وَ نُظْهِرَ اَلْإِصْلاَحَ فِی بِلاَدِكَ فَیَأْمَنَ اَلْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ اَلْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ: پروردگارا تو می‌دانى آن‌چه ما انجام دادیم نه براى این بود كه ملك ‏و سلطنتى به دست آوریم، و نه براى این‌كه از متاع پست دنیا چیزى تهیه كنیم، بلكه به خاطر این بودكه نشانه‏هاى از بین رفته دینت را باز گردانیم، و صلح و مسالمت را درشهرهایت آشكار سازیم، تا بندگان ستمدیده‏ات در ایمنى قرار گیرند، و حدود ضایع مانده‏ات اجرا گردد... .»

................

4-2-3. خشنودى مردم

وجود «عدل» بین مردم یكی از ارزش‌های متعالی انسانی ـ اسلامی است كه هر حاكم اسلامی به حكم قرآن كه می‌فرماید: «اُمِرتُ لِأعدِلَ بَینَكُم (شوری/15): و مأمورم درمیان شما عدالت كنم.»، موّظف به اجرای دقیق عدل و رعایت انصاف بین اقشار جامعه است. مستضعفان و محرومان به حكم فطرت اصیل و اسلامی‌شان از اجرای عدالت خوشحال‌تر و پذیراترند. در مقابل، مترفین و مشت پركن‌های جامعه از اجرای عدالت ناراضی‌تر و دلگیر‌ترند، چون می‌دانند كه با اجرای عدالت و پیاده شدن مساوات و برابری در میان افراد جامعه، جایی برای اسراف‌كاری و تحصیل مال از هر طریق ممكن باقی نخواهد‌ماند.(لنكرانی، 1373ش:113)

...................

5-2-3. ایجاد الفت و پیوند میان انسان‏ها

..................

6-2-3. پایداری در دوستی و برادری

....................

7-2-3. ناامیدى دشمن در دست‌یابى به آرزوهایش

..................

8-2-3.دوام و پایداری حكومت

..................

9-2-3. ایجاد حیات

امام علی علیه‌السلام عدالت را مایه حیات و حتی حیات طیبه جامعه می‌داند و می‌فرماید: «العدل حیاة: عدالت عامل حیات است.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 26)

منظور از حیات در این حدیث، زندگی معنوی می باشد، در صورتی كه حكومت جامعه به دست حاكم عادل باشد در این حالت مردم معناى زندگى را می‌فهمند، ولی اگر حاكم ظالم و ستمگری بر جامعه سلطه داشته باشد در حقیقت مردم زندگى ندارند و هیچ بهره معنوی از زندگی خود نمی‌برند. جامعه به واسطه بی عدالتی و رعایت نشدن حقوق افراد در جامعه، گرچه به ظاهر تحركی دارد، ولی از روح زندگی «حیات طیبه» محروم است ولی در پناه اجرای عدالت افزون بر آثار مادی و رشد اقتصادی زندگی معنا می‌یابد و مردم به صلاح و رستگاری می‌رسند. (میرخلیلی و حاجی ده آبادی،1380ش: ج7، 75)

........................

10-2-3. رعایت حقوق مردم

.................

11-2-3.پرهیز از تبعیض

......................

12-2-3. شایسته سالاری

...................

13-2-3. اصلاح جامعه و روزگار

..................

14-2-3. امیدوارى مردم

....................

15-2-3. ارزش‌مندی حكومت

...................

16-2-3. جلوگیرى از شورش هاى مردمى

..................

17-2-3. قِوام جامعه

انسان‌ها برای تأمین نیازهای خود و زندگی سالم و انسانی در اجتماع، نیازمند روابط عادلانه‌اند. عدالت از جمله اصولی است كه به كار بستن آن سبب قِوام و پایداری اجتماع است و با اجرای آن حق هر كس اداشده و راه تعدی و تجاوز به حقوق دیگران بسته می‌‌شود. چنان‌چه امیرالمؤمنین علیه‌السلامدراین زمینه می‌فرماید: «جَعَلَ اللهُ الْعَدْلَ قِواماً لِلْاَنامِ وَ تَنْزیهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَالْآثامِ وَ تَسْنِیهً لِلْاِسْلامِ:خداوند عدالت را برای پایداری مردم و پاكیزگی از ستم و گناهان و وسیله علو و سربلندی اسلام قرار داده است». (تمیمی آمدی، 1410ق: 341)

....................

18-2-3. انتظام امور

..................

19-2-3. اداشدن حقوق متقابل رهبر و مردم

.................

20-2-3. مدیریت صحیح

..................

21-2-3. استوارى در بردبارى

..................

22-2-3. حفظ دین و مرزهای مسلمانان

از دیگر ثمرات اجرای عدالت، حفظ دین و مرزهای مسلمانان می‌باشد كه مولای متقیان، امام علیعلیه‌السلام در این رابطه می‌فرماید: «... و حُطْ ثغور المسلمین واحرُزْ دینک ... بانصافك من نفسك و العمل بالعدل فی رعیتک: حفظ کن دین و مرزهای مسلمین را به واسطه انصاف آوردن از نفست و عمل به عدالت در مردم.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 371)

مراد از «انصاف آوردن از نفس خود» این است كه خود را با هر كس برابر داند كه گویا خود را نصفى دانسته‏ و او را نصفى، و خود را بر دیگرى ترجیح ندهد، و هر‌گاه بیند در مقدّمه كه‏ حق با دیگری است به آن اقرار كند و رعایت خود نكند. (خوانساری، 1366ش: ج‏4، 37)

.....................

23-2-3. شرکت مردم در همه امور مربوط به حاکمیت و اعتماد آنان به حاكمیت

.....................

24-2-3. عزّت مندی

.......................

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش

.....................................

...................................

.................................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:32 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی

مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 63 کیلو بایت

تعداد صفحات : 29

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری عدالت اجتماعی، امام علی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

قلمرو عدالت اجتماعی

1-2. حوزه عدالت اجتماعی

عدالت اجتماعی به حوزه خاصی از زندگی اختصاص ندارد و طبق فرمایش نبی اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله «بالعدل‏ قامت‏ السّماوات‏ و الأرض: آسمان‌ها و زمین بر ‌پایه عدالت نهاده شده است.‏» (فیض كاشانی، 1415ق: ج‏5،107)

..................

2-2. مصادیق اجرای عدالت اجتماعی

1-2-2. برپایی حق

حق و باطل دو مفهوم متضاد و متناقض هستند. بودن یكی برابر با نبودن دیگری است. بر پایی حق یكی از مصداق‌های عدالت است. امام علی علیه‌السلام بر پایی حق را عامل عزت‌مندی و پایداری دین و اصلاح روزگار و دوام حكومت می‌داند، چنان‌چه می‌فرماید: «فَإِذَا أَدَّتْ اَلرَّعِیَّةُ إِلَى اَلْوَالِی حَقَّهُ وَ أَدَّى اَلْوَالِی إِلَیْهَا حَقَّهَا عَزَّ اَلْحَقُّ بَیْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ اَلدِّینِ وَ اِعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ اَلْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلاَلِهَا اَلسُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِكَ اَلزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِی بَقَاءِ اَلدَّوْلَةِ وَ یَئِسَتْ مَطَامِعُ اَلْأَعْدَاءِ . وَ إِذَا غَلَبَتِ اَلرَّعِیَّةُ وَالِیَهَا أَوْ أَجْحَفَ اَلْوَالِی بِرَعِیَّتِهِ اِخْتَلَفَتْ هُنَالِكَ اَلْكَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ اَلْجَوْرِ وَ كَثُرَ اَلْإِدْغَالُ فِی اَلدِّینِ وَ تُرِكَتْ مَحَاجُّ اَلسُّنَنِ فَعُمِلَ بِالْهَوَى وَ عُطِّلَتِ اَلْأَحْكَامُ... : و آن گاه كه مردم حق رهبرى را ادا كنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه بین آن‌ها عزت یابد و راه هاى دین پایدار و نشانه‌هاى عدالت برقرار و سنت (پیامبر) پایدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت امیدوار، و دشمن در آرزوهایش مأیوس مى‌گردد. امّا اگر مردم بر حكومت چیره شوند یا زمامدار بر مردم ستم كند، وحدت كلمه از بینرود، نشانه‌هاى ستم آشكار و نیرنگ بازى در دین فراوان و راه‌های روشن سنّتها ترك گردد و از روی هوای نفس عمل شود و اجرای احكام تعطیل شود . . . » (نهج‌البلاغه، خطبه216، ص333)

..................

2-2-2. برقراری مساوات

برقراری مساوات در بهره مندی از واقعیت های گوناگون اقتصادی، سیاسی، علمی و ... یكی دیگر از مصداق های عدالت است، امام علی علیه‌السلام در نامه‌ای به اسود بن قطیبه سرلشكر سپاه حلوان می‌فرماید: «فَلْیَكُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدَكَ فِی الْحَقِّ سَوَاءً: پس باید كار مردم در حقّ نزد تو یكسان باشد.» (نهج البلاغه، نامه59، ص449)

............................

3-2-2. توجه یكسان به مردم

................

4-2-2. مبارزه با تبعیض

................

5-2-2. مبارزه با فساد اقتصادی

..................

6-2-2. بازگرداندن حقوق غصب شده

وقتی که عدالت رعایت نشود، عده‌ای به تصاحب اموال عمومی جامعه می‌پردازند. امام علی علیه‌السلام یکی از علل پذیرش حکومت را «بازگرداندن حقوق غصب شده» بیان می‌دارد و می‌فرماید: «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَق: به خدا قسم! (بیت‌المال غارت شده را) اگر بیابم که به وسیله‌ی آن زنان به ازدواج در آمده (مهریه‌ی زنان شده) و کنیزکان خریداری شده، آن‌را به صاحبانش باز می گردانم. برای این‌که در عدالت، گشایش و رفاه برای عموم است.» (نهج‌البلاغه، خطبه15، ص57)

.....................

7-2-2. نظارت بر فعالیت های اقتصادی

..................

8-2-2. توجه به یتیمان و عدم تصرف اموال آنان

....................

9-2-2. ظلم نكردن به مردم

عدل وداد با ظلم تناقض و تضاد دارد و اگر عدالت اجرا گردد ظلمی در حق كسی صورت نمی‌گیرد پس می توان گفت ظلم نكردن به مردم مصداقی از عدالت است چنان‌كه امیرالمؤمنین علیه‌السلامكه رفتار و گفتارش آمیخته با عدالت بود، همواره فرمانده‌های خویش را به عدم ظلم راهنمایی می‌نمود و در بیانی به استاندارفارس می‌فرماید: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَیفَ فَإِنَّالْعَسْفَ یعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَیفَ یدْعُو إِلَى السَّیف: عدالت را به كار گیر و از ظلم وبى‌عدالتى بر حذر باش كه بى‌انصافى كردن با مردم آنان را آواره مى‌كند و بى‌عدالتى به قیام مسلحانه وا‌‌مى‌دارد.» (نهج البلاغه، حكمت476، ص559)

..................

10-2-2. توجه به نیازمندان

..................

11-2-2. یاری مظلومان

....................

12-2-2. مراعات حقوق ضعیفان

...................

13-2-2. اصلاح نظام سیاسی

...............

14-2-2. تخفیف در مالیات

.................

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش

3. ابن ابى‏الحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج‏البلاغه، قم: آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق

.................................

..................................

.................................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:31 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری اقامه، عدل، قسط، امام علی، اعتدال، انصاف، عدالت قضایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی

مبانی نظری اقامه، عدل، قسط، امام علی، اعتدال، انصاف، عدالت قضایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 67 کیلو بایت

تعداد صفحات : 31

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری اقامه، عدل، قسط، امام علی، اعتدال، انصاف، عدالت قضایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی


توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

1-1. معنای اقامه

اقامة را بر پا كردن و نیز ادامه شى‏ء گفته‏اند در قاموس گفته شده: «اقام الشّى‏ء اقامة: ادامه و اقام فلانا: ضدّ اجلسه» (قرشی، 1412ق: ج6، 48)

منظور از اقامه قسط و عدل، برپایی، برقراری و یا اجرای قسط و عدل می‌باشد.

2-1. معنای لغوی عدل

عدل در لغت به معنای راستی، درستی، دادگری، میانه‌روی، مساوات، استقامت، حكم به حق، برابری و قرار دادن هر چیز در جای خود آمده است. (فراهیدی، 1410ق: ج2، 39)

.............

-1. معنای اصطلاحی عدل

1-3-1. اعتدال

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در رابطه با معنای عدالت این‌چنین می‌نویسد: «إن العدل هو لزوم الوسط و الاجتناب عن جانبی الإفراط و التفریط فی الأمور و هو من قبیل التفسیر بلازم المعنى فإن حقیقة العدل هی إقامة المساواة و الموازنة بین الأمور بأن یعطى كل من السهم ما ینبغی أن یعطاه فیتساوى فی أن كلا منها واقع موضعه الذی یستحقه»، عدالت میانه‌روى و اجتناب از دو سوى افراط و تفریط در هر امرى است، و این در حقیقت معنا كردن كلمه است به لازمه معناى اصلى، زیرا معناى اصلى عدالت اقامه مساوات میان امور است به این‌كه به هر امرى آنچه سزاوار است بدهى تا همه امور مساوى شود، و هر یك‏ در جاى واقعى خود كه مستحق آن است قرار‌گیرد.(طباطبایی، 1417ق: ج‏12، 331)

.................

2-3-1. رعایت استحقاق ها (اعطاء کل ذی حق حقه)

.................

3-3-1. تساوی و رفع تبعیض

.................

4-1. مفهوم عدالت از منظر امام علی علیه‌السلام

................

1-4-1. قرار دادن و استقرار یافتن هرچیز در جای خودش

.................

2-4-1. انصاف و داد

.....................

3-4-1. مساوات

..............

4-4-1. رعایت حقوق و رساندن هر ذی حقی به حقش

.................

5-4-1. اعتدال و میانه روی

.................

6-4-1. فهم عمیق، نیكو داورى كردن و...

..................

7-4-1. عدم اتهام به خداوند

....................

5-1. معنای لغوی قسط

...................

6-1. معنای اصطلاحی قسط

.................

7-1. تفاوت عدل و قسط

...................

8-1. انواع عدالت

..................

1-8-1. تعریف عدالت فردی

....................

2-8-1. تعریف عدالت اجتماعی

........................

9-1. انواع عدالت اجتماعی

................

1-9-1. تعریف عدالت سیاسی

................

2-9-1. تعریف عدالت اقتصادی

عدالت مراعات حقوق ذی حقان و عدالت اقتصادی رعایت حقوق اقتصادی آنان است. یکی از حقوقی که مردم در حکومت اسلامی دارند تامین رفاه نسبی اقتصادی آنان است که بر ذمّه‌ی حاکم و یا حکوت اسلامی است. مفاهیمی هم‌چون توزیع عادلانه درآمد، استحقاق برابر در برخورداری از منابع ملّی و به طور خاص برخورداری از بیت‌المال، تأمین رفاه نسبی و رفع فقر در جامعه‌ی اسلامی از مصادیق عدالت اقتصادی هستند. مراعات حقوق اقتصادی مستلزم توزیع درآمد، رفع فقر، کمتر شدن فاصله طبقاتی میان اقشار جامعه و تحت پوشش قرار دادن اقشار آسیب پذیر جامعه توسط حکومت اسلامی تحت عنوان تامین اجتماعی می باشد که رعایت موارد مذکور متضمن برقراری عدالت اقتصادی خواهد بود.با توجه به آن چه ذکر شد می توان گفت عدالت اقتصادی یعنی رسیدن به زندگی بدون فقر. چنان چه امام علی علیه السلام در این زمینه می فرماید:«وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوِ اقْتَبَسْتُمُ الْعِلْمَ مِنْ مَعْدِنِهِ ... وَ أَخَذْتُمُ الطَّرِیقَ مِنْ وَاضِحِهِ وَ سَلَكْتُمْ مِنَ الْحَقِّ نَهْجَهُ لَنَهَجَتْ‏ بِكُمُ السُّبُلُ وَ بَدَتْ لَكُمُ الْأَعْلَامُ وَ أَضَاءَ لَكُمُ الْإِسْلَامُ فَأَكَلْتُمْ رَغَداً وَ مَا عَالَ فِیكُمْ عَائِلٌ وَ لَا ظُلِمَ مِنْكُمْ مُسْلِمٌ وَ لَا مُعَاهَدٌ وَ لَكِنْ سَلَكْتُمْ سَبِیلَ الظَّلَامِ فَأَظْلَمَتْ عَلَیْكُمْ دُنْیَاكُمْ بِرُحْبِهَا: سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان‌دار راآفرید، اگر علم را از معدنش اقتباس کرده بودید... و از میانه راه به رفتن پرداختهبودید و راه حق را از طریق روش آن پیموده بودید، راه‌ها بر شما روشن می‌شد و نشانه‌های هدایت آشکار می‌گردید و فروغ اسلام شما را فرا می‌گرفت. در آن صورت، به رفاهیفراوان دست می‌یافتید، دیگر هیچ خانواده‌ای بی‌هزینه نمی‌ماند و هیچ مسلمان یاکافری که در پیمان مسلمانان است، گرفتار ستم نمی‌گشت.» (کلینی، 1407ق:ج8، 32)

................

3-9-1. تعریف عدالت قضایی

عدالت قضایی به این معناست كه بعضی از انسان‌ها حقوق دیگر افراد جامعه را زیر پای می‌گذارند، در نتیجه نیاز به داوری عادلانه و ممانعت از تضییع حقوق انسان‌ها در جامعه پدید می‌آید. این نیاز تنها با نیروی عدالت حقوقی و قضایی مرتفع می‌شود.) محمدی ری شهری، 1421ق: ج4، 251 و 265)

................

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش

............................

..........................

...........................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:31 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار تکلیفی ابطال تصمیمات اداری، مسئولیت مدنی دولت، مسئولیت اداری ناشی از ابطال تصمیمات ا

مبانی نظری آثار تکلیفی ابطال تصمیمات اداری، مسئولیت مدنی دولت، مسئولیت اداری ناشی از ابطال تصمیمات اداری

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 70 کیلو بایت

تعداد صفحات : 43

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار تکلیفی ابطال تصمیمات اداری، مسئولیت مدنی دولت، مسئولیت اداری ناشی از ابطال تصمیمات اداری


توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

آثار تکلیفی ابطال تصمیمات اداری

مبحث اول: مسئولیت مدنی دولت

نسبت میان نظریه‌ی حاکمیت قانون و تبدیل مسئولیت به اصلی حقوقی، نسبتی است کاملا وابسته به هم، بدین صورت که نقض قانون اگر بدون ضمانت اجرا باشد، سخن گفتن از حاکمیت قانون بیهوده است. با این توضیح که بین حاکمیت قانون و مسئولیت رابطه ای مستقیم وجود دارد، مسئولیت و از جمله مسئولیت مدنی، تنها با

.................

گفتار اول: مبانی مسئولیت مدنی دولت با نگاه به دیوان :

بند اول: نظریه تقصیر

....................

1- رویکرد منفی

..................

2-رویکرد مثبت

..............

بند دوم : نظریه مسئولیت بدون تقصیر

تا اواخر قرن نوزدهم، علمای حقوق فقط عنصر تقصیر را لازمه ایجاد مسئولیت مدنی می‌دانستند. اما توسعه قابل توجه ماشینیسم جان بشر را بطور بی سابقه ای تهدید نمود. بالنتیجه حقوقدانان و محاكم متوجه آن شدند كه با یك سیستم حقوقی كه منحصر بر مسئولیت مبتنی بر تقصیر باشد بی‌عدالتی‌های زیادی بوجود خواهد آمد. لذا این فكر بوجود آمد كه در برخی موارد بدون تقصیر هم مسئولیت ایجاد شود. به نظر این گروه، در دنیای صنعتی مواردی پیش می‌آید كه نمی‌توان گفت كه تقصیر خوانده سبب وقوع زیان بوده است، زیرا نمی‌توان به طور قطع ادعا نمود كه هر گاه تقصیر وی نبود، ضرر هم واقع نمی‌شد. در این فرضیه گفته می‌شود که، هر کسی که به فعالیتی بپردازد، محیط خطرناکی را برای دیگران بوجود می‌آورد و چنین کسی که از این محیط منتفع می‌شود، باید زیانهای ناشی از آن را نیز جبران كند. به عبارت دیگر برای مسئول دانستن شخص نیازی نیست که او در انجام عمل خسارت بار حتماً مرتکب تقصیری شده باشد، بلکه همین که از عمل خطر آفرین او، خسارتی ببار آید، خواه در انجام آن عمل مرتکب تقصیری شده یا نشده باشد، مسئول بوده و باید خسارت وارده را جبران نماید. نظریه خطر بطور قابل توجهی دایره ی مسئولیت مدنی دولت را توسعه داد. (موتمنی،1385: 393)......

....................

بند سوم : مبنای جبران خسارت در دیوان :

(در حقوق ایران تمایل بیشتر بر آن است که اعمال غیر قانونی، بیشتر به عنوان تقصیر شخصی و به حساب مستخدم قرار داده شوند تا تقصیر دولت. به عنوان مثال ماده 11 قانون مسئولیت مدنی سه تعبیر مترادف با تقصیر وجود دارد؛ این تعابیر عبارتند از : «عمد»، «بی احتیاطی» و «نقص وسایل». از میان این سه هر گاه عمل غیر قانونی متصف به دو عنوان «عمد» یا «بی احتیاطی» شود؛ مستخدم مسئول است و تنها اگر عمل غیر قانونی به عنوان « نقص وسایل » تلقی گردد و می‌توان از تقصیر و از مسئولیت دولت، سخن به میان آورد.) (زرگوش،1/1389: 386)...............

...................

1- دعاوی استخدامی

...................

2- تصمیمات مشمول صلاحیت‌های هیات عمومی

................

3- سایر تصمیمات غیر قانونی

................

گفتار دوم : حقوق مورد حمایت دیوان

بند اول: حقوق مکتسب

....................

بند دوم : انتظارات مشروع

1- مفهوم انتظارات مشروع

تعریفی که اغلب حقوقدانان اداری بر آن از انتظارات مشروع موافقت دارند عبارت است از :

....................

2-نگاه دیوان به انتظارات مشروع

....................

3-انتظارات مشروع ناشی از تصمیمات غیر قانونی

..........................

گفتار سوم :الزام به جبران خسارت توسط دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع ثالث ناظر بر تصمیمات اداری در صورتی که تصمیمات را مغایر با شرع یا قانون بداند آن را ابطال می‌کند. اما مسئله این است که شاکی با ابطال یک تصمیم غیرقانونی هدفش آن است که یا وضعیت وی به زمان پیش از انعقاد تصمیم برگردد یا آنکه اگر قابل برگشت نیست خساراتی که در این راه به وی وارد گردیده است جبران گردد. به همین منظور در ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری بعد از تعیین صلاحیت‌ها و حدود اختیارات دیوان طی یک تبصره به مسئله جبران خسارت پرداخته است. برطبق این تبصره تعیین میزان خسارات وارده از ناحیه موسسات و اشخاص مذکور در بندهای (1) و (2) این ماده پس از تصدیق دیوان بعهده دادگاه عمومی است و همچنین اینکه در ماده 14 ذکر شده در صورتی که تصمیمات و اقدامات موضوع شکایت، موجب تضییع حقوق اشخاص شده باشد، شعبه رسیدگی کننده، حکم مقتضی مبنی بر نقض رای یا لغو اثر از تصمیم و اقدام مورد شکایت یا الزام طرف شکایت به اعاده حقوق تضییع شده صادر نماید.

...................

مبحث دوم : مسئولیت اداری ناشی از ابطال تصمیمات اداری

..................

گفتار اول : مفهوم تخلف اداری

کنترل اداری نوعی خود کنترلی است، یعنی اداره روی خود کنترل می نماید. هدف از آن اطمینان از عملکرد و روند صحیح اداری از حیث مطابقت اعمال اداری با قواعد و مقررات از جهت کارایی آن است. نهایتا این کنترل از نظر موضوع آن سه بعد دارد: کنترل قانونی بودن . کنترل مصلحت اندیشی و کنترل کارآمدی یا بهره وری این کنترل یا بوسیله ی مقامات عالی اداری برخوردار از اقتدار اداری هستند یا بوسیله ی ارگان های تخصصی مانند ادارات بازرسی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی یا هیات های رسیدگی به تخلفات اداری اعمال می‌شود.

.................

گفتار دوم : مسئولیت اداری کارمند ناشی از گرفتن تصمیم غیر قانونی

....................

گفتار سوم: مسئولیت اداری کارمند ناشی از عدم اجرای حکم ابطال یک تصمیم اداری

......................

فهرست منابع

کتب

  1. ابن احمد،خلیل؛ (1372). العین. چاپ اول . جلد 7 . قم : موسسه دارالهجرت
  2. امامی، محمد، استوار سنگری، کورش؛ (1389)حقوق اداری جلد اول ؛ چاپ13. تهران: نشر میزان؛ ویرایش اول
  3. امامی،محمد؛ استوارسنگری، کورش؛ (1390) حقوق اداری . چاپ اول. جلد دوم . تهران: نشر میزان .
  4. انصاری، ولی الله، (1389)کلیات حقوق اداری . ویرایش اول . چاپ هشتم . تهران : نشر میزان
  5. بیکس، برایان ؛ (1388) فرهنگ نظریه های حقوقی . و تحقیق ایمانی، عباس؛ ؛ چاپ اول؛ تهران: نشر هستی

.................................

..................................

..................................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:31 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار وضعی ابطال، جایگاه قواعد شرعی در نظام حقوقی ایران

مبانی نظری آثار وضعی ابطال، جایگاه قواعد شرعی در نظام حقوقی ایران

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 59 کیلو بایت

تعداد صفحات : 35

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار وضعی ابطال، جایگاه قواعد شرعی در نظام حقوقی ایران

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

آثار وضعی ابطال

مبحث اول: اثر زمانی ابطال به دلیل مغایرت با شرع

بر طبق اصول (1) و (2) قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران نظامی بر پایه‌ی اصول اعتقادی دین مبین اسلام است لذا جریان شریعت و مذهب را باید در تمامی عرصه ها از جمله حقوق اداری و ادارات مشاهده نمود. این مسئله باعث می‌شود تا نتوان از مغایرت تصمیمات اداری با شریعت اسلام چشم پوشی کرد به همین دلیل در این مبحث ابتدائا به جایگاه شرع در نظام حقوقی اسلامی و سپس آثار مغایرت با شرع تصمیم اداری از بعد زمان خواهیم پرداخت.

گفتار اول: جایگاه قواعد شرعی در نظام حقوقی ایران

.................

بند اول :نظریه برتری نسبی شرع بر قانون [1]

..................

- سلسله مراتب هنجارهای حقوقی و نظم اسلامی

..............

الف )حاکمیت نظم شرعی بر نظم حقوقی

.................

ب) تکمیل نظم حقوقی بوسیله نظم شرعی

................

-چالش سلسه مراتب هنجارهای حقوقی

..............

بند دوم: نظریه دوم: عدم تقابل قانون و شرع در عمل [2]

..................

گفتار دوم : انواع کنترل شرعی تصمیمات اداری

اعمال حقوقی یک جانبه اداری دو قسمند: یک دسته به صورت عام و غیر شخصی است؛ (مانند آیین‌نامه و بخشنامه اداری که بوسیله مقامات اداری وضع می‌شود.) عام به این معنی است که حکم آنها شامل همه افراد و یا گروهی از افراد است و همه آنها از نظر قانون برابرند و غیر شخصی به این معنی است که آن حکم ناظر بر وضع حقوقی معینی است نه شخص معینی . به عبارت دیگر وضع حقوقی یعنی یک رابطه حقوقی بین گروهی از افراد است، به گونه ای که هر کس در آن قالب قرار گیرد مشمول آن شناخته می‌شود. دسته‌ای دیگر به صورت اعمال اداری انفرادی و شخصی است که ناظر به شخص و یا اشخاص معینی است (مانند مصوبه های اداری، گواهینامه‌ها، پروانه‌ها، اخطارهای اداری و احکام استخدامی( موتمنی، 1384: 277)

.....................

بند اول: کنترل شرعی تصمیمات عام‌الشمول

................

بند دوم : کنترل شرعی تصمیمات فردی

................

گفتار سوم: اثر زمانی کنترل شرعی تصمیمات اداری در رویه دیوان

حکم ابطال یک تصمیم اداری حکمی است که از دیوان عدالت اداری صادر شده و لازم‌الاجراست. در زمان اجرا مسئله ای که ایجاد مناقشه و بحث می‌کند این است که این حکم از چه زمان واجد اثر خواهد بود. آیا باید آن را ناظر به آینده دانست یا عطف به ما سبق نمود؟ «برخی استدلال می‌کنند که با امعان نظر به ماده 4 قانون مدنی که مقرر می‌دارد: «اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ما قبل خود اثر ندارد مگر اینکه در خود قانون، مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ شده باشد.» و همچنین آنچه که در منطق و قواعد حقوقی حکم می‌نماید آثار ناشی از احکام ابطال مقررات می بایست نسبت به آتی تسری پیدا کند و موید این مطلب قسمت اول ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 می باشد که چنین مقرر می دارد : «اثر ابطال مصوبات از زمان صدور رای هیات عمومی است........» در حالی‌که چنین نبوده و به موجب قسمت دوم همین ماده که مقرر می‌دارد: “..........مگر در مورد مصوبات خلاف شرع یا در مواردی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص، هیات مذکور اثر آن را از زمان تصویب مصوبه اعلام می‌نماید.» (درویشی، 1388 : 260)

.................

بند اول: رویه شورای نگهبان در زمان قانون سابق دیوان عدالت اداری :

....................

بند دوم: اثر قهقرایی ابطال به دلیل مغایرت با شرع در قانون جدید دیوان

................

مبحث دوم : ابطال تصمیم اداری به دلیل مغایرت با قانون

گفتار اول: مفهوم قانونمندی

«به عقیده ودل (vedel) استاد مشهور حقوق اداری فرانسه ؛ در یک کشور آزاد اداره نه تنها تابع قانون و قاضی بلکه تابع منافع و مصالح عمومی است . اعمال اداره نمی‌تواند و نباید منافی منافع و مصلحت عمومی اجتماع باشد.» (موتمنی؛ 1387؛ 29) قانونمندی ماهوی خود را در سه سطح مبنا، خود محتوا و همچنین هدف نشان می‌دهد که این سه را در صورت نقض شدن روی هم رفته نقض حکم مقنن می دانند. ( واعظی،1390 : 28)

..................

بند اول: مفهوم قانونمندی ماهوی

................

بند دوم: سوء استفاده از اختیارات

...............

گفتار دوم: اثر زمانی ابطال به دلیل مغایرت با قانون

.................

بند اول: ابطال در هیات عمومی

.................

بند دوم: ابطال در شعب

.................

فهرست منابع

کتب

  1. ابن احمد،خلیل؛ (1372). العین. چاپ اول . جلد 7 . قم : موسسه دارالهجرت
  2. امامی، محمد، استوار سنگری، کورش؛ (1389)حقوق اداری جلد اول ؛ چاپ13. تهران: نشر میزان؛ ویرایش اول
  3. امامی،محمد؛ استوارسنگری، کورش؛ (1390) حقوق اداری . چاپ اول. جلد دوم . تهران: نشر میزان .
  4. انصاری، ولی الله، (1389)کلیات حقوق اداری . ویرایش اول . چاپ هشتم . تهران : نشر میزان
  5. بیکس، برایان ؛ (1388) فرهنگ نظریه های حقوقی . و تحقیق ایمانی، عباس؛ ؛ چاپ اول؛ تهران: نشر هستی

............................

.............................

............................


[1] - این نظریه بر اساس مقاله دکتر محمد رضا ویژه مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه ی بیشتر در این زمینه رجوع کنید به:

(ویژه، محمد رضا؛ تاملی بر سلسله مراتب هنجارها در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران؛فصلنامه راهبرد،سال هجدهم، شماره پنجاه، بهار 1388،صص5-38

[2] -این نظریه بر گرفته از کتاب دادگستری اساسی / و تحقیق از سید مجتبی واعظی، انتشارات جاودانه جنگل، 1390می باشد.47-56

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:30 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 صفحه بعد

دیگر امکانات