مبانی نظری بیع و مبیع، ثمن، عین کلی فی الذمه

مبانی نظری بیع و مبیع، ثمن، عین کلی فی الذمه

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 81 کیلو بایت

تعداد صفحات : 29

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری بیع و مبیع، ثمن، عین کلی فی الذمه

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

مبحث اول : مبیع

با توجه به تعریفی که از بیع در قانون مدنی آمده است اوصافی مانند تملیکی بودن،معاوضی بودن و عین بودن مبیع، بدست می آید .[1] معوض بودن نشان می دهد که بیع دارای دو موضوع می باشد:

1- مبیع یا مثمن

2- ثمن

در نظام های گوناگون حقوقی در اینکه مبیع باید عین باشد اتفاق نظر دارند . و اگر در عقدی مالی انتقال پیدا کند که از انواع عین نباشد،جزء عقد بیع محسوب نمی شود. مانند تملیک منفعت که از عقود اجاره است نه بیع .در حالی که ثمن می تواند هر مالی باشد . در این مبحث به مبیع و ویژگی های آن می پردازیم.

گفتار اول : مفهوم مبیع

مبیع را می توان اینگونه تعریف کرد : «عین مال موجود در خارج و یا عین کلی در ذمه که معوض در عقد بیع است و در برابر عوض ، به طرف تملیک می شود و آن را مثمن هم گفته اند . » [2] قانون مدنی به پیروی از فقه ، عقد بیع را در صورتی صحیح می داند که مبیع آن «عین» باشد .

..................

گفتار دوم : اقسام مبیع

با توجه به قانون مدنی [3] فروش اموال به چند قسم صورت می گیرد.

بند اول: عین معین و یا در حکم آن

الف) عین معین

مالی است که وجود مشخص و متمایز خارجی و قابل اشاره دارد و در حین عقد در عالم خارج موجود است و همان مورد معامله جزئی را گویند که عین شخصی و خارجی هم نامیده می شود.مانند آن درخت ،این خانه .

در حقوق کامن لا[4] به آن «Identified goods» یا «Personal chattels »گفته شده است و به کالایی گفته می شود که اختصاصاً برای ایفای تعهد در عقد بیع تعیین گردیده و در زمان انعقاد عقد موجود است.در حقوق انگلیس علاوه بر قابل لمس و اشاره بودن عین منقول به قابل رویت بودن نیز تحت عنوان عین شخصی اشاره شده است .[5]

...................

ب) کلی در معین

....................

بند دوم:عین کلی فی الذمه

..................

بند سوم: روش رفع ابهام از هریک از اقسام مبیع

.....................

گفتار سوم : اوصاف مبیع

................

بند اول : مالیت داشته و متضمن منفعت عقلایی باشد.

.....................

بند دوم :خرید و فروش مبیع قانوناً ممنوع نباشد.

..................

بند سوم : مبیع معلوم و معین باشد.

....................

بند چهارم : بایع قدرت بر تسلیم مبیع داشته باشد.

...................

الف) اثر ناتوانی دایمی در موعد تسلیم

................

1- عین معین

................

الف) حق فسخ

............

ب ) باطل

............

ج) انفساخ

...............

2- تعدد مطلوب

.............

بند پنجم :هنگام عقد موجود باشد

................

بند ششم:ملک بایع باشد

..................

گفتار چهارم : توابع مبیع

...............

بند اول: عوامل تعیین کننده توابع مبیع از نظر قانون مدنی

..................

الف) توافق طرفین

.................

ب) عرف

...................

ج) قانون

................

بند دوم:حل اختلاف در موارد تردید در تعیین توابع مبیع

................

فهرست منابع و مآخذ

الف )کتب

- کتب فارسی

1- امامی ،سید حسن،حقوق مدنی،جلد اول،انتشارات اسلامیه،1373.

2- امیری قائم مقامی،عبد المجید،حقوق تعهدات،جلد دوم،انتشارات دانشگاه تهران ،1356.

3- بازیگر،یدالله،بیع و احکام راجع به آن، انتشارات فردوسی،چاپ اول، 1379.

4- باقری،احمد،فقه مدنی ،عقود تملیکی«بیع-اجاره»،انتشارت سمت، چاپ اول، 1384 .

............................

...........................

........................


[1] ماده 338 قانون مدنی:«بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم»

[2]جعفری لنگرودی،محمد جعفر،مبسوط در ترمینولوژی حقوق،جلد دوم،کتابخانه گنج دانش،چاپ دوم،1381،ص 543

[3] ماده 350 و338 قانون مدنی

[4] حقوق کامن لا:(common law) یعنی حقوق عرفی و ننوشته.کشاورز،بهمن،فرهنگ حقوقی(انگلیسی به فارسی)،تهران،انتشارت امیر کبیر،چاپ سپهر،1356 ،ذیل واژه

[5] معزی،امیر،حقوق مدنی 3،عقود و ایقاعات،انتشارات مجد،چاپ اول،1380،ص35

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:35 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا و پس از آن

مبانی نظری آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا و پس از آن

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 83 کیلو بایت

تعداد صفحات : 67

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا و پس از آن

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا و پس از آن

قرار تأمین خواسته به عنوان ابزاری در جهت تأمین منافع خواهان بی شک اثراتی پس از اجرا بر جای می­گذارد، معمولا وقتی قانونگذار نهادی را در جهت دادرسی تدوین می نماید معمولاً جنبه های ملموس و عینی آن نهاد را طی مواد قانونی جهت پیشبرد صحیح آن نهاد می آورد. معمولا بیان جنبه های نظری و غیر ملموس در تدوین قوانین شکلی نمی آید، مثلا در نهاد دستور موقت صدور این دستور و اجرای آن ممکن است خساراتی با خوانده دعوا وارد آورد که طی مواد قانونی و بیان آن به صورت جزئی در متون قانونی غیر ممکن است یا اطمینان خاطر.............

................

فصل اول : آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا

..............

مبحث اول : آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا نسبت به خواهان

گفتار اول : امکان استرداد در خواست بدون پرداخت خسارت احتمالی

...................

گفتار دوم : امکان صدور قرار تأمین خواسته بدون رسیدگی به ادعای اعسار

..................

مبحث دوم : آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرای قرار نسبت به خوانده

...................

مبحث سوم : آثار صدور قرار تأمین خواسته پیش از اجرا نسبت به شخص ثالث

..................

مبحث چهارم : امکان اعتراض در رفع اثر از قرار

..................

مبحث پنجم : امکان اقامه تأمین دلیل و تأثیر آن در تصمیم گیری دادگاه در صدور رأی

....................

فصل دوم : آثار قرار تأمین خواسته پس از اجرا

گفته شد آثار مهم صدور قرار تأمین خواسته پس از اجرایی شدن بارز می شود و بهتر قابل شناسایی است، اجرای قرار به مفهوم اخص یعنی اینکه مال موقتاً از تصرف و ید خوانده خارج شود مانند وقتی که مال منقول بوده و امکان تضییع و تفریط آن و یا در مالکیت خوانده ماندن آن بسیار محتمل است در این صورت مال از شخص خوانده گرفته می شود و به خواهان داده می شود اما در خصوص اموال غیرمنقول خواهیم گفت که اجرایی آن به ثبت در اداره ثبت محل امکان پذیر است و در واقع از این تاریخ مال توقیف شده محسوب می شود این موارد در مبحث آثار اجرای قرار نسبت به خوانده بررسی خواهد شد.

....................

مبحث اول : آثار اجرای قرار نسبت خواهان

..................

گفتار اول : اطمینان خاطر خواهان نسبت به اجرای حکم در آینده

.................

گفتار دوم : حق تقدم تحصیل کننده قرار نسبت به سایر طلبکاران

..................

بند اول : بررسی حق تقدم خواهان در صورت ورشکستگی خوانده

ماده 528 قانون تجارت مقرر می دارد: « اگر قبل از ورشکستگی تاجر، کسی اوراق تجاری به او داده که وجه آن را وصول وبه حساب صاحب سند نگاه دارد و یا به مصرف معین برساند و وجه اوراق مزبور وصول یا تأدیه نگشته و اسناد عیناً در حین ورشکستگی در نزد ورشکسته موجود باشد صاحبان آن می­توانند عین اسناد را استرداد کنند» اما اسناد تجاری از باب تغلیب است و سایر اسناد نیز قابلیت استرداد را دارد1.

...................

بند دوم : تکلیف اشخاص ثالث در مقابل ورشکستگی خوانده

..................

گفتار سوم: جبران خسارت توسط خواهان محکوم به بی حقی

..................

گفتار چهارم : منوط بودن رسیدگی دعوای خواهان به پرداخت تأمین

.................

گفتار پنجم : مصونیت مال از تضییع و تفریط

...................

مبحث دوم : آثار اجرای قرار تأمین خواسته نسبت به خوانده

...................

گفتار اول : توقیف اموال

بند اول:توقیف اموال در اجرای احکام

الف : توقیف اموال اشخاص حقیقی وحقوقی حقوق خصوصی

نخست- توقیف اموال غیر منقول

ماده 12 قانون مدنی مال غیر منقول را چنین تعریف کرده است:

« مال غیرمنقول آن است که از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود اعم از اینکه استقرار آن ذاتی باشد یا به واسطه عمل انسان، به نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود» .

عملکرد قسمت اجرا در توقیف اموال غیر منقول به این صورت است که محکوم له با ذکر مشخصات مال، آن را به قسمت اجرا معرفی و قسمت اجرا مشخصات آن را به اداره ثبت حوزه ای که مال در آن واقع است اعلام تا چنانچه به نام محکوم علیه باشد، آن را در قبال مبلع محکوم به و هزینه های اجرایی ثبت و نتیجه را به واحد اجرا اعلام دارند، اداره ثبت و نیز پس از وصول نامه، آن را در سابقه پرونده ثبت ملک ضبط و ضمنا در دفتر مخصوص آن را ثبت می کند، از این تاریخ ملک توقیف شده محسوب است.[1]

..................

دوم:توقیف اموال منقول

..............

ب : توقیف اموال دولت و شهرداری­ها 1

..................

بند دوم :توقیف اموال در اجرای اسناد

.................

الف:توقیف اموال منقول

.................

ب:توقیف اموال غیر منقول

......................

گفتار دوم : ممنوعیت قرارداد نسبت به مال بازداشت شده

.................

گفتار سوم: استحقاق مطالبه خسارت

....................

بند اول : قطعیت حکم

.....................

بند دوم : رابطه سببیت

اجرای قرار تأمین خواسته، محکومیت خواهان به بی حقی به موجب رأی قطعی، ورود ضرر به خوانده نیز الزاما پرداخت خسارت به خوانده را موجب نمی گردد، علاوه بر اینها بین ضرر وارده به خوانده، و اجرای قرر تأمین خواسته باید رابطه سببیت وجود داشته باشد در حقیقت رابطه خوانده متقاضی قرار تأمین خواسته و ورود خسارت به خوانده باید به سبب اجرای قرار تأمین خواسته ای باشد که خواهان بی حق تحصیل نموده است.

...................

گفتار چهارم: انواع خسارت در مقام اجرای قرار تأمین خواسته

بند اول: خسارت مادی و تقسیم بندی آن

الف- اجرت المثل ایام عدم تسلط بر مال

..................

ب- خسارت عدم النفع

منظور از عدم النفع ، ممانعت از تحقق نفعی است که مقتضی وجود آن حاصل شده است و یا محروم شدن از حقی است که شخص ان را انتظار دارد[2].

....................

بند دوم : خسارت معنوی

...................

گفتار پنجم:مستثنیات دین

...................

.گفتار ششم :قابلیت درخواست تبدیل تامین

....................

مبحث سوم: آثار تأمین خواسته نسبت به اشخاص ثالث

گفتار اول :شخص ثالث که مال نزد وی توقیف می شود

..................

بند اول: توقیف اموال موضوع تأمین

.................

بند دوم : غیر نافذ بودن تعهدات و نقل و انتقالات

نخست : عدم قابلیت استناد به تهاتر

...................

دوم : عدم قابلیت ابراء مال توقیفی

.....................

سوم : عدم قابلیت تبدیل تعهد

..................

بند سوم: بررسی امکان طرح دعوای متقابل توسط شخص ثالث که مال نزد او توقیف شده پس از صدور حکم قطعی

...................

بند چهارم : آثار تجدید نظر خواهی طرفین نسبت به شخص ثالث

....................

گفتار دوم :ثالث مدعی حق

....................

منابع:

- مجموعه نشست های قضایی، همان منبع، ص 834 ، نشست قضایی دادگستری قم، آبان 85

-عباس زراعت، آیین دادرس دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، اِن، خط سوم، 1382 ، ص 187

......................

......................

....................


[1] - سید جلال الدین مدنی، همان منبع، ص 117

3- محمد جعفر جعفری لنگرودی، ترمینولوژی حقوقی، تهران، میزان، 1377 ، ج 9 ، شماره 3384

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:35 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری تأمین خواسته، مقایسه تأمین خواسته و دستور موقت

مبانی نظری تأمین خواسته، مقایسه تأمین خواسته و دستور موقت

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 74 کیلو بایت

تعداد صفحات : 49

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری تأمین خواسته، مقایسه تأمین خواسته و دستور موقت

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

موضوع شناسی تأمین خواسته

تامین خواسته به عنوان ابزاری در جهت احقاق حقوق خواهان در حقیقت تنها خواسته رادر امنیت قرار می دهد تا از معرض تضییع و تفریط طبیعی و غیر طبیعی در امان باشد نه آنکه مال موضوع تامین با صدور این قرار در اختیار وی قرار گیرد و یا حکم مالکیت به نفع وی صادر شود ،چنانکه گاهی مال موضوع تامین در اختیار وی قرار نمی گیرد و تنها با صدور این قرار، خوانده دعوا از نقل و انتقال آن ممنوع می باشد که نمونه بارز آن اموال غیر منقول می باشد البته چنانکه خواهیم گفت ارزش مالی داشتن نیز مد نظر نمی باشد بلکه صرفا قابلیت بازداشت بودن مطرح می باشد و مثال خوبی که دکتر شمس مطرح کرده مانند یک قطعه عکس خانوادگی و هر چیزی که در نظر طرفین دارای ارزش نوعی باشد و البته باید معقول هم باشد ، اموال مثلی، مانند یک عدد خودکار که ارزش بازداشت نخواهد داشت.

................

فصل اول : مفهوم شناسی، مبانی و وجوه افتراق از نهادهای مشابه

تأمین در لغت به معنی امنیت بخشیدن، اطمینان دادن، امن کردن و آرام کردن استعمال شده است و خواسته به معنی تقاضا، دستور ، مقصود آمده است.

..............

مبحث اول : مفهوم و مبانی تأمین خواسته

گفتار اول : مبانی فقهی

مقررات تأمین خواسته همان طور که گفتیم در فقه سابقه ای ندارد و تأمین کاملا بیگانه است و البته رگه هایی از آن را می توان در فقه و در رفتار پیشوایان دینی یافت مانند آنکه پیامبر اکرم مظنونان به قتل عمد را شش روز حبس می کردند این مطلب هر چند در امور کیفری جای دارد و قیاس در فقه شیعه پذیرفته نمی شود اما بنا به روایت پیامبر اکرم سلطنت مال مسلمان به مثابه همان سلطنت جان ایشان است« حرمه مال المسلم کحرمه دمه » در قوانین دادرسی کیفری ایران، حقوق متهم در مرحله دادرسی و محاکمه مورد حمایت قانون قرار گرفته است اما حقوق مظنون در مرحله تحقیق که هنوز موقعیت ایشان روشن نیست که آیا به مرحله دادرسی خواهد رسید یا خیر، مورد بحث قرار نگرفته است علت نپرداختن به این موضوع شاید این باشد که اساساً شخص در مرحله تحقیق نباید هیچگونه مورد تعرض قرار گیرد تا اینکه ضابطین و قضات ملزم به رعایت آن گردند.

.................

گفتار دوم : مبانی قانونی و عقلی تأمین خواسته

..................

مبحث دوم : افتراق تأمین خواسته با نهادهای مشابه

گفتار اول : افتراق تأمین خواسته از نهاد اجرای موقت در قانون اجرای احکام مدنی

.................

گفتار دوم: مقایسه تأمین خواسته و دستور موقت

بند اول : وجوه تشابه تأمین خواسته و دستور موقت

.........................

بند دوم : وجوه افتراق تأمین خواسته و دستور موقت

.............................

فصل دوم : شرایط صدور قرار تأمین خواسته

مبحث اول : شرایط متقاضی

گفتار اول : اهلیت قانونی

در خواست تأمین خواسته از مصادیق اجرای حق شمرده می شود و چون لازمه اجرای حق، دارا بودن اهلیت قانونی است ( ماده 958 ق.م) پس متقاضی تأمین خواسته باید اهلیت قانونی داشته باشد. یعنی بالغ، عاقل و رشید باشد.

......................

گفتار دوم : ذی نفع بودن یا ذی سمت بودن در خواست کننده

.....................

گفتار سوم: اقامه دعوا در مهلت قانونی

...................

مبحث دوم: شرایط خواسته

گفتار اول : منجز بودن خواسته

ماده 113 ق.آ.د.م مقرر می دارد « درخواست تأمین در صورتی پذیرفته می شود که خواسته معلوم یا عین معین باشد» این ماده با فلسفه وجودی تأمین خواسته هماهنگی کامل دارد و همانگونه که گفتیم تأمین به معنای در امنیت قرار دادن می باشد، به گونه ای که از نقل و انتقال، جابجایی، مخفی کردن یا بازداشت دوباره آن، یا هر وضعیتی که تحویل آن را به محکوم له دشوار نماید جلوگیری شود.

.....................

اکثریت قضات قائل به مهلت 10 روز از تاریخ سر رسید طلب شده اند که صحیح و با اصل وجودی مطالبه حق موافق است زیرا بیش از آن حقی به وجود نیامده تا قابل مطالبه باشد که این امر مورد تأیید حقوقدانان نیز می باشد.1

.....................

گفتار دوم : معلوم و معین بودن خواسته

...................

فصل سوم: موارد صدور قرار تأمین خواسته

مبحث اول : صدور قرار بدون سپردن تأمین

....................

گفتار اول: موارد مصرح در قانون آیین دادرسی مدنی

بند اول : دعوا مستند به سند رسمی باشد

...................

باید دانست ممکن است سندی رسمی باشد اما لازم الاجرا نباشد چون دیوان عالی کشور اعلام نموده نسبت به سند صدور اجراییه وقتی صحیح است که«اول سند ثبت شده در دفتر اسناد رسمی صریح و بدون احتیاج به رسیدگی دیگر قابل اجرا باشد»[1].

اما پیداست این رای وحدت رویه در مورد مرحله اجرا بحث می کند و ربطی به صدور قرار تأمین خواسته ندارد، چون ممکن است سندی رسمی باشد اما میزان حقوق خواهان در آن مشخص نباشد در اینجا چون منع قانونی وجود ندارد دادگاه مکلف به پذیرش قرار تأمین است،چون قانون آ. د.م در بند 1 ماده 108تنها به سند رسمی بودن اشاره کرده.

نکته دیگری که برای بعضی قضات محترم شبهه ایجاد نموده و مسئله بسیار عجیب و پیش پا افتاده بود آنکه سند لازم الاجرا مانع از اقامه دعوا در دادگاه می باشد در پاسخ باید گفت قدرت اجرایی داشتن سند مانع از اقامه دعوا در دادگاه های حقوقی و به تبع آن پذیرش صدور قرار تأمین خواسته نخواهد بود زیرا اگر دارنده سند رسمی ثبتی حق اقامه دعوا در دادگاه نداشت و مجبور بود تنها از طریق اجرای ثبت در مقام استیفای حقوق خود باشد قانون آیین دادرسی مدنی چنین حقی برای او قائل نبود2.

...................

بند دوم : در معرض تضییع و تفریط بودن خواسته

.................

بند سوم: اسناد تجاری واخواست شده

....................

الف- برات

..................

ب- سفته

..................

ج- چک

..................

گفتار دوم : موارد مصرح در سایر نصوص

بند اول: قانون آیین دادرسی کیفری

....................

بند دوم : قانون امور حسبی

......................

بند سوم :قانون مدنی

....................

مبحث دوم : صدورقرار تأمین خواسته با سپردن تأمین

.....................

گفتار اول : نوع خسارت احتمالی

.....................

گفتار دوم : میزان خسارت احتمالی

.........................

گفتار سوم : بررسی قابلیت اعتراض تعیین تأمین و میزان آن

......................

منابع

-نظر مشورتی اداره حقوقی،مجوعه نظر های مشورتی1342تا1358،عبدالله شمس،ص472

-ناصر کاتوزیان ،قانون مدنی در نظم حقوق کنونی،تهران،میزان،1381،ص324

......................

.........................

..........................


[1] - رای وحدت رویه شماره 59/9 ، آراء وحدت رویه قضای از 28/8/58 تا 12/4/63 ص 31و 32

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:34 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی در مخزن الاسرار نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در مخزن الاسرار نظامی گنجوی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 37 کیلو بایت

تعداد صفحات : 28

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی در مخزن الاسرار نظامی گنجوی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

مخزن الاسرار

«مقالت سوم در حوادث عالم»

یک نفس ای خواجه دامن کشان آستنی بر همه عالم فشان

.......................

........................

............................

معنی ابیات: مقالت سوم در حوادث عالم و حکایت سلیمان با دهقان

v یک لحظه‌ای خواجه‌ی دامن‌کش

v رنجیده مشو وراحت باش.

.......................

..............................

تفسیر ابیات: مقالت سوم در حوادث عالم و حکایت سلیمان با دهقان

با توجه به معنی ابیات، نظامی به داستان سلیمان می‌پردازد و می‌گوید که در دنیا با توجه به اندیشه‌ی آدمی به او حکم می‌دهند. و با توجه به این مفهوم که: آن‌کس که در خشکی است دوست دارد با شتاب به دریا برسد و او که دریاست دوست دارد به خشکی برسد، نشان‌دهنده‌ی این است که افراد در جامعه کار و مقام یکدیگر را می‌پسندند.

......................

......................

.....................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:34 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : pdf

حجم فایل : 30 کیلو بایت

تعداد صفحات : 16

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی در شرفنامه نظامی گنجوی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

«شرفنامه»

ستایش اتابیک اعظم، نصره الدین ابوبکر بن محمد:

بیا ساقی آن آب یاقوت‌وار در افکن بدان جام یاقوت بار

.................

.....................

................

معنی ابیات ستایش اتابیک اعظم نصره الدین ابوبکر بن محمد

v ای ساقی، باده‌ی یاقوت‌وار در جام کالبد یاقوت بار من بریز هرچند این جام خاکی و سفالین است، ولی به مدد جان می گل و ریاحین وی به حدی زیبا و دلکش است که تمام سفالینه‌ی زمین پیش او چون خاک پست است و قیمت ندارد.

........................

.......................

.......................

تفسیر ابیات: ستایش اتابیک اعظم، نصره‌الدین ابوبکر بن محمد

با توجه به معنی ابیات این شعر، نظامی برای پادشاهان شش خصلت را می‌شمارد که می‌توان پادشاه ایده‌آل نامید. 1. بخشش بی پرسش2. مردمی کردن بی‌چشم‌داشت عوض 3. مهربانی و به تبع آن داد دل ستمدیده را دادن 4. شجاعت در جنگ و یک‌تنه به دشمن زدن 5. عفو مجرم عذرخواه 6. وفاداری به پیمان.

......................

..................

..................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:34 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 129 کیلو بایت

تعداد صفحات : 173

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

چو طالع موکب دولت روان کرد سعادت روی در روی جهان کرد

...................

.....................

................

معنی ابیات:

v چون خورشید طلوع‌کننده یا طالع نیک، موکب دولت و بخت راند و به راه افتاد، نیک‌بختی در روی جهان روی نهاد و روان شد.

.......................

..................

.................

تفسیر ابیات: در مسابقه‌ی نظم کتاب: خسرو و شیرین

نظامی کتاب خسرو و شیرین را به درخواست طغرل‌شاه سرود و در زمان او هم تمام کرد و به دربار او فرستاد ولی هرچه منتظر ماند پاداش نرسید. چند بیت سرود و فرستاد و گفت: آیا وقت آن نشده که پادشاه طغرل به اتابک خود دستور دهد که جبران زحمت نظامی را کند؟

...........................

......................

منابع و مآخذ:

1. دانشمندان آذربایجان ، محمد علی تربیت ، به کوشش غلامرضا طباطبائی مجد ، ص546

2. مقالة «نظامی گنجه ای شاعری پاکدامن و بلند طبع » به قلم یحیی شیدا ، ویژه نامة روزنامه فروغ آزادی بمناسبت بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال تولد حکیم نظامی گنجوی ، ص115

...............

.......................

......................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:33 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 98 کیلو بایت

تعداد صفحات : 122

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی در لیلی و مجنون نظامی گنجوی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

«لیلی و مجنون»

«در نصیحت فرزند خویش»

..............

معنی ابیات: در نصیحت فرزند خویش

v ای فرزند چهارده ساله‌ی حسن. ای آن کسی که قادر به یادگیری علوم نقلی و علمی هستی.

v وقتی هفت‌ساله بودی همچنان‌گه گل در چمن می‌روید و جایگاه گل چمن است تو نیز مشغول بازی در چمن بودی.

................................

تفسیر ابیات: در نصیحت فرزند خویش

با توجه به معنی ابیات نظامی می‌گوید: در گزینش دوست باید محتاط بود و به فرزندش محمد سفارش می‌کند تا هم‌صحبت نیکنام برگزیند تا به وسیله‌ی وی سرانجام نیک پیدا کند. به علاوه هم‌نشین خوش‌سخن بهتر از..............

...................

.....................

«رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر»

چون خسرو صبح شادخیزان بر تخت نشست بامدادان

.............................

..............................

معنی ابیات رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر

v وقتی آفتاب طلوع کرد و بامداد فرا رسید،

v روز از روی محبت دمید و افق‌ها مطیع و فرمانبر خورشید گردیدند.

..........................

تفسیر ابیات «رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر»

با توجه به مفهوم شعر لیلی بعد از فوت همسرش با توجه به آداب و رسوم به خانه‌ی پدری می‌رود. لیلی بعد از تمام شدن مراسم سوگواری همسرش تصمیم به ازدواج با مجنون را می‌گیرد.

نظامی بیان می‌کند که زنان و مردان در اجتماع بعد از فوت همسرانشان ازدواج مجدد می‌کنند.

..................

منابع و مآخذ:

1. دانشمندان آذربایجان ، محمد علی تربیت ، به کوشش غلامرضا طباطبائی مجد ، ص546

2. مقالة «نظامی گنجه ای شاعری پاکدامن و بلند طبع » به قلم یحیی شیدا ، ویژه نامة روزنامه فروغ آزادی بمناسبت بزرگداشت هشتصد و پنجاهمین سال تولد حکیم نظامی گنجوی ، ص115

3. ر. ک: خمسة نظامی ، مصحح: سامیه بصیر مژدهی ، ص7

......................

......................

............................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:33 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 63 کیلو بایت

تعداد صفحات : 25

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری

خلاصه ای از کار:

1-5. عدالت قضایی از منظر امام علی علیه‌السلام

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بی‌عدالتی در آن، بیشترین ظلم‌ها و حق کشی‌ها صورت می‌گیرد قضاوت است.

عدالت قضایی عبارت است از برابر داشتن و رعایت تساوی در بین طرفین دعوی توسط قاضی در جریان رسیدگی و صدور حكم به نفع صاحب حق با رعایت منافع عمومی در چهارچوب موازین اسلامی. به عبارت دیگر عدالت قضایی عبارت است از رسیدگی و صدور حكم به قصد ایجاد توازن بین حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره كردن ها و نگاه ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (كلینى، 1407ق:ج7، 413)

.......................

2-5. آثار اجتماعی عدالت قضایی

1-2-5. پرداخت حقوق هركس مطابق با عمل وی

یكی از اثرات اجرای عدالت قضایی این است كه به هر كارگزاری مطابق با میزان عملی كه انجام داده است، پاداش داده می‌شود و فرقی ندارد كه این افراد از چه موقعیتی در جامعه برخوردارند، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام در نامه‌ 53 نهج‌البلاغه به مالك‌اشتر امر می‌نماید: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایة بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعة امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهج‌البلاغه، نامه53، ص434)

......................

2-2-5. برابری طرفین دعوا در قضاوت

عدالت قضایی اقتضا می‌كند كه قاضی در تمام موارد میان طرفین دعوا برابری را رعایت كند و به طور یكسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونه‌ای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنان‌كه امام صادق از امیرالمؤمنان علی علیه‌السلام روایت كرده است: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره كردن‌ها و نگاه‌ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (كلینى، 1407ق: ج7، 413)

......................

3-2-5. برپایی حق و تساوی در رعایت حقوق مردم

امام علی علیه‌السلام حكومت را در این جهت می‌خواست كه به وسیله‌ی آن بتوان حقوق و قوانین را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروایی و تجاوز را باز‌داشت: «والله لَهِیَ أَحَبُّ إِلیَّ من إِمرتكم، إِلاّ أَن أُقیم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا این كفش نزد من از امارت و حكومت بر شما محبوب‌تر است، لكن (من قبول چنین امارت و حكومتى نموده‏ام براى اینكه) حقّى را ثابت گردانم یا باطلى را بر اندازم.» (نهج‌البلاغه، خطبه33، ص76)

..................

4-2-5. عدم طمع نزدیكان قاضی و امیدواری سایرین به عدالت وی

......................

5-2-5. ایجاد امنیت اجتماعى

..................

6-2-5. عدم زورگویی و درازدستی یكی از طرفین دعوا بر دیگری

.................

7-2-5. سعادت و آرامش

......................

8-2-5. حمایت از حقوق مردم و صاحبان حق

...................

9-2-5. مهلت دادن به كسی كه شاهد غایبی دارد در مجلس قضاوت

...................

10-2-5. پرهیز از قضاوت با ظنّ و گمان غیر معتبر

....................

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش

.........................

........................

..........................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:33 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 93 کیلو بایت

تعداد صفحات : 44

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت اقتصادی، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

آثار اجتماعی عدالت اقتصادی

1-4. عدالت اقتصادی از منظر امام علی علیه‌السلام

عدالت اقتصادی؛ یعنی تأمین نیاز‌ها وحقوق مادی انسان‌ها و بهره‌مندی یكسان هر یك از افراد جامعه از منابع و امكانات طبیعی و ثروت‌های موجود در جامعه، چنان‌چه امام علی علیه السلام در نامه 53 نهج‌البلاغه به مالك‌اشتر سفارش می‌كند كه بیت المال را به طور مساوی در سایر نقاط كشور تقسیم نماید تا به این واسطه عدالت اقتصادی در تمام كشور برقرار گردد: «وَ اجْعَلْ لَهُمْ قِسْماً مِنْ بَیْتِ مَالِكِ وَ قِسْماً مِنْ غَلَّاتِ‏ صَوَافِی‏ الْإِسْلَامِ فِی كُلِّ بَلَدٍ فَإِنَّ لِلْأَقْصَى مِنْهُمْ مِثْلَ الَّذِی لِلْأَدْنَى‏: و بخشى از بیت‌المال و بخشى از درآمد زمین‌هاى خالصه را در هر شهربه آنان اختصاص ده، كه برای دورترین نقاط كشور باید همان قدر تقسیم شود كه برای نزدیك ترین نقاط تقسیم می‌شود.» (نهج‌البلاغه، نامه53، ص438)

.................

2-4. آثار اجتماعی عدالت اقتصادی

1-2-4. كاهش فقر و فاصله طبقاتی بین مردم یك جامعه

ازبین بردن فقر و محرومیت، از بهترین دستاوردهای عدالت اقتصادی از دیدگاه حضرت علی علیه‌السلام است. آن حضرت در دومین روز به دست گرفتن حاكمیت خود، در نخستین خطبه حكومتی‌اش، عمده‌‌ترین محور برنامه‌های حكومت خود را رفع فقر و محرومیت و اجرای عدالت بیان‌کرد. بر اساس آموزه‌ها و منابع دینی، فقر، ویژگی ذاتی انسان نیست كه بتوان آن‌را طبیعی شمرد، بلكه پدیده‌ای است عارضی مانند دیگر پدیده‌های اجتماعی كه باید ریشه‌یابی و درمان شود. در اندیشه دینی، فقر درمان شدنی است وباید برطرف شود. (قرضاوی، 1412ق: 34)

....................

1-1-2-4. آثار فقر در نگاه امام علی علیه‌السلام

................

2-2-4. گشایش و توسعه

...................

3-2-4. اصلاح و آبادانى شهرها

..................

4-2-4. كمك به ستمدیده

از محورى‏ترین عوامل پذیرش خلافت مولاى متقیان علیه‏السلام، به یارى شتافتن ستمدیده است. حضرت در این‏باره قسم یاد مى‏كند: «أَمَا وَ اَلَّذِی فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِیَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَلاَّ یُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا: به خدایى كه دانه را كفید (شكافت) و جان را آفرید، اگر این بیعت‏كنندگان نبودند و یاران، حجت بر من تمام نمى‏نمودند و خدا علما را نفرموده بود تا ستمكار شكمباره را برنتابند و به یارى گرسنگان ستمدیده بشتابند، رشته این كار از دست مى‏گذاشتم و پایانش را چون آغازش مى‏انگاشتم و چون گذشته خود را به كنارى مى‏داشتم.»(نهج‌البلاغه، خطبه3، ص50)

«كظّه‏ء ظالم» كنایه از قدرت ظالم، «و سغب مظلوم» كنایه از شدّت مظلومیّت می‌باشد. (بحرانی، 1362ش:ج1، 268)

.................

5-2-4. امنیت اقتصادی

..................

6-2-4. تساوی در توزیع امكانات برای نقاط مختلف كشور

................

7-2-4. تعادل اجتماعی

...................

8-2-4. اصلاح مردم

امام علی علیه‌السلام عدالت را عامل اصلاح مردم می‌داند، و در این رابطه می‌فرماید: «العدلیصلح البریّه؛ اجرای عدالت مردم را اصلاح می كند.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 35)

...............

9-2-4. حفاظت از بیت المال و تقسیم عادلانه آن بین مردم جامعه

.................

10-2-4. رسیدگی به امور طبقه فرودست جامعه

...............

11-2-4. افزایش بركات

.................

12-2-4. تأمین رفاه همه اقشار جامعه

...............

13-2-4. قِوام اجتماعی جامعه

................

14-2-4. حفظ كرامت و انسانیت

.................

15-2-4. آرامش و سعادت مردم

...................

16-2-4. بازگرداندن حقوق غصب شده

..................

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش

..................................

................................

...............................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:32 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت سیاسى، امام علی، نهج البلاغه

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت سیاسى، امام علی، نهج البلاغه

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 106 کیلو بایت

تعداد صفحات : 53

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت سیاسى، امام علی، نهج البلاغه


توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


خلاصه ای از کار:

آثار اجتماعی عدالت سیاسى

1-3. عدالت سیاسی از منظر امام علی علیه‌السلام

از نظر امام علی علیه‌السلام آن‌چه سیاست را در مسیر درست هدایت می‌كند عدل است و فراتر از عدل ملاكی برای تدبیر اجتماع و سیاست وجود ندارد. (شریعت، 1387ش:239)

حضرت علیه‌السلام در این زمینه می فرماید: «خیر السیاسات العدل: برترین سیاست ها، عدالت است.» (تمیمی آمدی، 1410ق:354)

..................

2-3. آثار اجتماعی عدالت سیاسی

1-2-3. ایجاد امنیت سیاسی

..................

2-2-3. شكست دشمن

..............

3-2-3. اجراى احكام و حدود شرعى

در خطبه131 نهج‌البلاغه امام علی علیه‌السلام اجرای احكام و حدود شرعی را یكی از نتایج اقامه عدل در جامعه اسلامی می‌داند و می‌فرماید: «اَللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَكُنِ اَلَّذِی كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِی سُلْطَانٍ وَ لاَ اِلْتِمَاسَ شَیْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ اَلْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ اَلْمَعَالِمَ مِنْ دِینِكَ وَ نُظْهِرَ اَلْإِصْلاَحَ فِی بِلاَدِكَ فَیَأْمَنَ اَلْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ اَلْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ: پروردگارا تو می‌دانى آن‌چه ما انجام دادیم نه براى این بود كه ملك ‏و سلطنتى به دست آوریم، و نه براى این‌كه از متاع پست دنیا چیزى تهیه كنیم، بلكه به خاطر این بودكه نشانه‏هاى از بین رفته دینت را باز گردانیم، و صلح و مسالمت را درشهرهایت آشكار سازیم، تا بندگان ستمدیده‏ات در ایمنى قرار گیرند، و حدود ضایع مانده‏ات اجرا گردد... .»

................

4-2-3. خشنودى مردم

وجود «عدل» بین مردم یكی از ارزش‌های متعالی انسانی ـ اسلامی است كه هر حاكم اسلامی به حكم قرآن كه می‌فرماید: «اُمِرتُ لِأعدِلَ بَینَكُم (شوری/15): و مأمورم درمیان شما عدالت كنم.»، موّظف به اجرای دقیق عدل و رعایت انصاف بین اقشار جامعه است. مستضعفان و محرومان به حكم فطرت اصیل و اسلامی‌شان از اجرای عدالت خوشحال‌تر و پذیراترند. در مقابل، مترفین و مشت پركن‌های جامعه از اجرای عدالت ناراضی‌تر و دلگیر‌ترند، چون می‌دانند كه با اجرای عدالت و پیاده شدن مساوات و برابری در میان افراد جامعه، جایی برای اسراف‌كاری و تحصیل مال از هر طریق ممكن باقی نخواهد‌ماند.(لنكرانی، 1373ش:113)

...................

5-2-3. ایجاد الفت و پیوند میان انسان‏ها

..................

6-2-3. پایداری در دوستی و برادری

....................

7-2-3. ناامیدى دشمن در دست‌یابى به آرزوهایش

..................

8-2-3.دوام و پایداری حكومت

..................

9-2-3. ایجاد حیات

امام علی علیه‌السلام عدالت را مایه حیات و حتی حیات طیبه جامعه می‌داند و می‌فرماید: «العدل حیاة: عدالت عامل حیات است.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 26)

منظور از حیات در این حدیث، زندگی معنوی می باشد، در صورتی كه حكومت جامعه به دست حاكم عادل باشد در این حالت مردم معناى زندگى را می‌فهمند، ولی اگر حاكم ظالم و ستمگری بر جامعه سلطه داشته باشد در حقیقت مردم زندگى ندارند و هیچ بهره معنوی از زندگی خود نمی‌برند. جامعه به واسطه بی عدالتی و رعایت نشدن حقوق افراد در جامعه، گرچه به ظاهر تحركی دارد، ولی از روح زندگی «حیات طیبه» محروم است ولی در پناه اجرای عدالت افزون بر آثار مادی و رشد اقتصادی زندگی معنا می‌یابد و مردم به صلاح و رستگاری می‌رسند. (میرخلیلی و حاجی ده آبادی،1380ش: ج7، 75)

........................

10-2-3. رعایت حقوق مردم

.................

11-2-3.پرهیز از تبعیض

......................

12-2-3. شایسته سالاری

...................

13-2-3. اصلاح جامعه و روزگار

..................

14-2-3. امیدوارى مردم

....................

15-2-3. ارزش‌مندی حكومت

...................

16-2-3. جلوگیرى از شورش هاى مردمى

..................

17-2-3. قِوام جامعه

انسان‌ها برای تأمین نیازهای خود و زندگی سالم و انسانی در اجتماع، نیازمند روابط عادلانه‌اند. عدالت از جمله اصولی است كه به كار بستن آن سبب قِوام و پایداری اجتماع است و با اجرای آن حق هر كس اداشده و راه تعدی و تجاوز به حقوق دیگران بسته می‌‌شود. چنان‌چه امیرالمؤمنین علیه‌السلامدراین زمینه می‌فرماید: «جَعَلَ اللهُ الْعَدْلَ قِواماً لِلْاَنامِ وَ تَنْزیهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَالْآثامِ وَ تَسْنِیهً لِلْاِسْلامِ:خداوند عدالت را برای پایداری مردم و پاكیزگی از ستم و گناهان و وسیله علو و سربلندی اسلام قرار داده است». (تمیمی آمدی، 1410ق: 341)

....................

18-2-3. انتظام امور

..................

19-2-3. اداشدن حقوق متقابل رهبر و مردم

.................

20-2-3. مدیریت صحیح

..................

21-2-3. استوارى در بردبارى

..................

22-2-3. حفظ دین و مرزهای مسلمانان

از دیگر ثمرات اجرای عدالت، حفظ دین و مرزهای مسلمانان می‌باشد كه مولای متقیان، امام علیعلیه‌السلام در این رابطه می‌فرماید: «... و حُطْ ثغور المسلمین واحرُزْ دینک ... بانصافك من نفسك و العمل بالعدل فی رعیتک: حفظ کن دین و مرزهای مسلمین را به واسطه انصاف آوردن از نفست و عمل به عدالت در مردم.» (تمیمی آمدی، 1410ق: 371)

مراد از «انصاف آوردن از نفس خود» این است كه خود را با هر كس برابر داند كه گویا خود را نصفى دانسته‏ و او را نصفى، و خود را بر دیگرى ترجیح ندهد، و هر‌گاه بیند در مقدّمه كه‏ حق با دیگری است به آن اقرار كند و رعایت خود نكند. (خوانساری، 1366ش: ج‏4، 37)

.....................

23-2-3. شرکت مردم در همه امور مربوط به حاکمیت و اعتماد آنان به حاكمیت

.....................

24-2-3. عزّت مندی

.......................

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحی صالح، قم: انتشارات هجرت، 1414ق

1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش

2. آشوری،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،1383ش

.....................................

...................................

.................................

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 11:32 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 صفحه بعد

دیگر امکانات