پروتکل مداخله بخشش بر اساس مدل رابرت انرایت

پروتکل مداخله بخشش بر اساس مدل رابرت انرایت

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 14 کیلو بایت

تعداد صفحات : 5

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل مداخله بخشش بر اساس مدل رابرت انرایت


توضیحات: مشاوره یا مداخله بخشش از یک برنامه ی دوازده جلسه ای تشکیل شده است. در هفت جلسه ی اول برنامه مشاوره، شرکت کنندگان به برقراری همدلی با کسانی که در حق آنها خطا کرده اند تشویق می شوند. از هر یک از شرکت کنندگان خواسته می شود تا فرد متجاوز خود را شناسایی و نوع رنجش و پیامدهای آن را توصیف نماید. مسائل و شیوه ی کار پج جلسه بعدی دقیقاً به همان شیوه ی قبل اجرا می شود. با این تفاوت که تمرکز اصلی بر روی قربانی یا کسی که افراد شرکت کننده او را رنجانده اند تغییر می یابد مشاوره یا مداخله بخشش از یک برنامه ی دوازده جلسه ای تشکیل شده است. در هفت جلسه ی اول برنامه مشاوره، شرکت کنندگان به برقراری همدلی با کسانی که در حق آنها خطا کرده اند تشویق می شوند. از هر یک از شرکت کنندگان خواسته می شود تا فرد متجاوز خود را شناسایی و نوع رنجش و پیامدهای آن را توصیف نماید. مسائل و شیوه ی کار پج جلسه بعدی دقیقاً به همان شیوه ی قبل اجرا می شود. با این تفاوت که تمرکز اصلی بر روی قربانی یا کسی که افراد شرکت کننده او را رنجانده اند تغییر می یابد.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:41 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل روان درمانی مثبت نگر

پروتکل روان درمانی مثبت نگر

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : pdf

حجم فایل : 433 کیلو بایت

تعداد صفحات : 14

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل روان درمانی مثبت نگر


شامل 14 جلسه می باشد


کاربرگهای رواندرمانی مثبت


کار برگ :1 دستور العمل معرفی مثبت (رشید،(2008


معرفی مثبت



لطفاً یک معرفی یک صفحه ای مثبت در قالب یک قصه در مورد خودتان بنویسید تا در جلسه درمانی بعد مرور شود . داستانی که می نویسید باید یک داستان عینی (واقعی) باشد که شما را به بهترین وجه نشان دهد. این داستان باید شروع و میانه روشنی داشته و با پایان قوی به اتمام برسد . لطفا در بخش زیر داستان خود را به صورت دست نویس نوشته و یا اگر ترجیح میدهید آن را تایپ کنید.



کاربرگ :2 بررسی و بازنگری داستان معرفی مثبت



این کاربرگ را طی بررسی و مرور داستان معرفی مثبت یا پس از آن همراه درمانگر تکمیل میشود.



(1


توانمندیهایی که میتوانم در معرفی مثبت از خودم شناسایی کنم و از درمانگرم شنیده ام، عبارت هستند از:

(2 اول بار که این تواتمدیها را در خودم شناختم، موقعی بود که:

(3


حیطهها یا مواقع دیگری که از این توانمدی های شناسایی شده استفاده کردهام شاامل این موارد است:



(4 از نوشتن معرفی مثبت چه احساسی پیدا کردید؟

(5 از بازخوردی که از درمانگرتان گرفتید چه احساسی به شما دست داد؟



کاربرگ :4 الف)



پرسشنامه رواندرمانی مثبت (رشید، (2008



برای بدست آوردن نمره های زندگی لذتمند، سوال های 1، 4، 7، 10، 13، 16 و 19 را با هم جمع می کنیم . نمره ها در دامنه 0 تا 21 قرار می گیرند که نمره های بالاتر سطوح بالاتری از زندگی لذتمند را نشان می دهد. متوسط نمرات برای بزرگسالان غیر افسرده 13 و برای بزرگسالان افسرده 8 است.





برای بدست آوردن نمره های زندگی متعهدانه، سوال های2، 5، 8، 11، 14، 17 و 20را با هم جمع می کنیم . نمره ها در دامنه 0 تا 21 قرار می گیرند که نمره های بالاتر سطوح بالاتری از زندگی متعهدانه را نشان می دهد . متوسط نمرات برای بزرگسالان غیر افسرده 14 و برای بزرگسالان افسرده 10 است.



برای بدست آوردن نمره های زندگی معنادار، سوال های 3، 6، 9، 12، 15، 18 و 21 را با هم جمع می کنیم . نمره ها در دامنه 0 تا 21 قرار می گیرند که نمره های بالاتر سطوح بالاتری از زندگی معنادار را نشان می دهد . متوسط نمرات برای بزرگسالان غیر افسرده 12 و برای بزرگسالان افسرده 9 است.



برای بدست آوردن نمره های شادی کلی، نمره های تمام زیر مقیاس های زندگی لذتمند، زندگی متعهدانه، و زندگی معنادار را با هم جمع می کنیم . نمره ها می توانند در طیف 0 تا 63 قرار گیرند. نمره های بالاتر نشان دهنده سطوح بالاتری از شادی کلی است . متوسط نمره های بزر گسالا ن غیر افسرده 39 و بزرگسالان افسرده 27 است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:40 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل قصه درمانی کودکان

پروتکل قصه درمانی کودکان

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 13 کیلو بایت

تعداد صفحات : 10

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل قصه درمانی کودکان

تعداد جلسات آموزشی: 12+6 جلسه
تعداد صفحه (B lotus 14): 10 صفحه

توضیحات: به کار گیری فنون قصه درمانی ، به گونه ای که از طریق قصه گویی متقابل درمانگر و کودکان ، مشکلات عاطفی کودکان شناسایی شده و راه حل های مؤثر در برخورد با مو ضوعات فشارزا ، از طریق 7 فن ارائه گردید . فنون به کار گرفته توسط درمانگر،در فرآیند قصه درمانی پژوهش حاضر ، به شرح ذیل می باشد : 1.بازی با کلمات احساسی در این تکنیک با استناد به روش کادوسان ( به نقل از کداسن وشفر، صابری و وکیلی ، 1382) از کودکان خواسته می شود احساسات مختلف را شناسایی کرده ، نام برده و سپس درمانگر آنها را بر روی کارت به شکل صورتک کشیده و با آنها قصه ای ساخته و بیان می کند. در این روش درمانگر درباره موضوع هایی بحث و پرسش می کند که مطرح کردن آنها تهدید آمیز است مثلاً از کودکان سؤال می شود که چگونه لجبازی می کنند ، بعد از آن ، احساس های آنها را بوسیله کارت احساسات جویا می شویم و همین کار را در جریان قصه هم استفاده می کنیم ، بدین صورت که ، در مانگر کارتها ی احساسات را با تعدادی ژتون در اختیار کودک قرار می دهد و برای شناسایی بهتر احساسات توسط کودک از او می خواهد با ژتون بر روی کارتهای احساس ، احساس قهرمان قصه را نشانه گذاری کند .این فن در جلسات 1 و 2 استفاده شد . جلسه اول : هدف : آشنایی اعضای گروه با یکدیگر ، اطلاع کودکان در فعالیتهایی که قرار است در جلسات اجرا شود و آشنایی با انواع احساسات . شرح : در ابتدا مشاور خود را به اعضای گروه معرفی نمود . توضیحی درباره برنامه مورد نظر و کیفیت آن داده و از کودکان خواست خود را به اعضای گروه معرفی نمایند . سپس به بیان قوانین گروه پرداخت . در انتها برای ایجاد انطباق بیشتر کودکان با شرایط کلاس و جو صمیمانه تر ، همراه با اجرای یک بازی کوتاه ، کودکان با انواع احساسات آشنا شدند . بازی انجام شده در این جلسه ، بازی آدم آهنی بود که ابتدا درمانگر شروع کرد و پس از یادگیری بازی ، خود کودکان با هم انجام دادند ، به این صورت که از کودک که نقش آدم آهنی را بازی می کرد خواستیم که احساسات را نمایش دهد . مثلاً : آدم آهنی خوشحال باش ، آدم آهنی عصبانی باش، آدم آهنی ناراحت باش و ...
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:40 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته

پروتکل ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 11 کیلو بایت

تعداد صفحات : 4

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته

تعداد صفحه (B lotus 14): 4 صفحه

توضیحات:
در وهله اول، مشارکت‌کنندگان از اهداف کلی پژوهش اطلاع پیدا کردند و سپس از گرفتن بازخورد نسبت به اطلاعات ارائه شده و همچنین محرمانه‌ بودن اطلاعاتشان (عدم نیاز به ذکر نام در مقیاسها)، اطمینان کسب نمودند. در ادامه طی مراحل زیر اقدام گردید:
1. پیش‌آزمون تکلیف رایانه‌ای مربوط به ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته اجرا گردید. 2. با استفاده از روش لرنر و کلتنر (2001) به ایجاد هیجان منفی پرداخته شد. در این روش از مشارکت‌کننده خواسته می‌شود که الف) سه تا پنج رویداد در زندگی خویش ذکر کند که در آنها بیشترین میزان تنش و ناراحتی را تجربه کرده است و ب) از بین این موارد، آن موردی که شدت هیجان بیشتری نسبت به بقیه را دارد، در دو پاراگراف به نحوی توضیح دهد که مخاطب با خواندن آن مطلب، احساسی شبیه به او پیدا کند و ج) افکار منفی که در خصوص آن تجربه به ذهنشان خطور کرده بود را بنویسند.
در یک فراتحلیل، آنجی (2008) به این نتیجه رسید که این روش در مقایسه با روشهای دیگری همچون نمایش فیلم، پخش موسیقی، خواندن داستان و فیلمنامه در ایجاد هیجان، اندازه اثر بیشتری دارد، چرا که فرد بصورت مستقیم درگیر رخدادهای زندگی خویش می‌شود تا اینکه بخواهد هم‌ذات پنداری کند. در پژوهش‌های متعدد (از جمله رحیمی، 1391) نشان داده شده است که این روش در ایجاد هیجان اثربخش است. 3. مرحله دوم اجرای تکلیف رایانه‌ای مربوط به ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته صورت گرفت. 4. در ادامه، افراد به تکمیل بقیه ابزارهای پژوهش (شامل ابزارهای دلبستگی، خودکارآمدی اجتماعی، خودافشاسازی و راهکارهای تنظیم هیجان) پرداختند. 5. در نهایت، اهداف دقیق و اختصاصی پژوهش در اختیار مشارکت کنندگان قرار گرفت و به آنها علّت خلق منفی احتمالی‌شان توضیح داده شد و روشهایی به آنها پیشنهاد گردید که این خلق مدیریت گردد و به امور دیگر و ارتباطات بعدی سرایت نکند.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:40 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل درمان وسواس کودکان با رویکرد ACT

پروتکل درمان وسواس کودکان با رویکرد ACT

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 278 کیلو بایت

تعداد صفحات : 17

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پکیج آموزشی درمانی وسواس کودکان با رویکرد ACT در ۱۸ صفحه با فرمت ورد وقابل ویرایش

توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی

مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی

آماده سازی در ۸ جلسه درمانی

نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

جلسه اول (ذهن آگاهی)


این جلسه در واقع پس از یک جلسه سنجش رخ می دهد. در آن جلسه ما از طریق والدین کودک ، کاملاً کودک را و رفتارهای مشکل ساز و کنترلی او را شناخته ایم و روند کار را کاملاً برای آنها توضیح داده ایم.. سه جلسه اول صرفاً با والدین است و از جلسه چهارم به بعد حضور کودک هم در کنار والدین خواهد بود.( مشاور : )خطاب به مادر( یکی از موقعیتهایی که اخیراً برایت پیش آمده که از دست کودکت ناراحت یا عصبانی شدی را برایم تعریف کن و بگو چه کار کردی. مادر : دیروز صبح دوباره دیدم کمدش را که دیشب مرتب کرده بود از اول ریخته بیرون و دارد دوباره لباهایش را تا میکند . منهم خیلی سرش داد کشیدم . کلی گریه کرد. مشاور: خیلی خب. پس اگر من دوربین میشدم و دیروز صبح می آمدم توی خانه تو این را ضبط می کردم که کودکت دوباره کمدش را مرتب می کردو تو سرش خیلی داد کشیدی.....

جلسه دوم


پس از بررسی موقعیتهای نوشته شده ؛
مشاور : خب حالا بگذار با یک داستان برایت بگویم چه اتفاقی می افتد.

استعاره جزیره (کشتی)
تا حالا سوار کشتی شدی؟ فرض کن سوار کشتی می شوی و میخواهی بروی به کشوری که همیشه آرزویش را داشتی. اما میان راه ناگهان طوفان میشود و کشتی غرق میشود. تو شناکنان خود را یه جزیره ای در آن نزدیکی میرسانی. می آیی لب ساحل می نشینی و میروی تو فکر که چی می خواستیم چی شد. توی همین فکرها هستی که ناگهان گرسنه ات می شود. پا میشی میری دنبال غذا. دوباره میای و میشنی به فکر یک کشتی که بیاد ببردت به کشورت اما شب میشه میگی فعلاً بیخیال کشورم فعلاً یه سرپناه پیدا کنم آروم شم . بعد تشنه ات میشه. آب شوره . میری دنبال آتیش که آب شورو شیرین کنی و ... خلاصه یک ماه میگذره می بینی تو همش سرگرم رفع نیازهای جزیره ایت بودی. گرسنگی، تشنگی ، سرپناه و سایه بان و... . در حالیکه قرار بود بری به کشورت برسی. پا میشی بری که یه کشتی بسازی اما با خودت میگی، بیخیال من به این شرایط عادت کردم . نکنه همینم از دست بدم. زندگی واقعی تو هم همینه:

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:39 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل آموزش مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیش فعالی

پروتکل آموزش مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیش فعالی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 8 کیلو بایت

تعداد صفحات : 3

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل آموزش مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیش فعالی

تعداد جلسات آموزشی: 10 جلسه
تعداد صفحه (B lotus 14): 3 صفحه

توضیحات: جلسه ها شامل 10 جلسه آموزشی بود که هفته ای یکبار به مدت 90 دقیقه به اجرا در آمد. نحوه کار بدین صورت بود که در ابتدا با مادران ارتباط برقرار می شد و با زبانی ساده اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و علل آن، اهداف جلسات و ضرورت موضوع برای آنان بازگو شد. در طراحی برنامه آموزش رفتاری مادران از برنامه آموزش رفتاری والدین بارکلی استفاده خواهد شد. گام های درمانی این بسته آموزشی عبارتند از: تشریح اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، شکل دهی رفتارهای مثبت از طریق تقویت، عدم تقویت رفتارهای نامطلوب، آموزش یک نظام رسمی از امتیازها و ژتون ها به منظور شرطی کردن اطاعت کودک، آموزش والدین در بکارگیری روش محروم سازی، آموزش روش اجرای کارت گزارش رفتار کودک در مدرسه، پیش بینی بد رفتاری کودکان در اماکن عمومی. در جدول 3-2 ساختار جلسات آموزشی ارائه شده است.
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:39 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پروتکل آموزش فرزند پروری مثبت به والدین

پروتکل آموزش فرزند پروری مثبت به والدین

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 22 کیلو بایت

تعداد صفحات : 24

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پروتکل آموزش فرزند پروری مثبت به والدین

تعداد جلسات آموزشی: 8 جلسه
منبع : دارد
تعداد صفحه (B lotus 14): 24 صفحه
نوع فایل: word
توضیحات: در راستای احساس نیاز به روش های درمانی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان و افزایش بهداشت روانی والدین، برنامه های آموزش والدین به عنوان یک روش درمانی موثر مورد مطالعه قرار گرفته اند، که از این میان می توان به روش آموزش گروهی فرزندپروری مثبت اشاره کرد. در این بخش سعی داریم در کنار ارائه مقدمه ای بر آموزش والدین، به مبانی نظری روش آموزش گروهی فرزند پروری مثبت نیز بپردازیم. والدین به مثابه عوامل تاثیر گذار بر زندگی فرزندان می باشند و در طول تاریخ مراقبت از کودک، آموزش، اعمال انضباط و مدیریت زندگی کودک را بر عهده داشته اند، آن ها جزء عوامل اولیه و بنیادین تغییر و اجتماعی نمودن کودک محسوب می شوند (بریسمیستر و شفر ، 2007).
برنامه آموزش والدین جهت درمان مشکلات متفاوتی به کار گرفته می شود و منظور از آن مداخلات آموزشی است که در آن به یکی از والدین یا هر دو آموزش داده می شود تا به طور متفاوتی با کودکانشان تعامل داشته باشند. این برنامه بارها توسط محققان و روانشناسان به کار برده شده و نتایج مفیدی به بار آورده است. مطالعات مطرح شده خاص والدینی است که توسط درمانگران آموزش می بینند تا چگونه رفتار فرزندشان و روابط متقابل والدین-فرزند را تغییر دهند.
معمولا تکنیک های کنترل رفتار را به والدین یاد می دهند نا آن ها بتوانند رفتارهای مشکل ساز فرزندانشان را کاهش دهند و بر رفتارهای مثبت وی بیفزایند. همچنین یاد میگیرند که در فعالیت هایی مثل بازی هایی که کودک مبتکر آن است شرکت نمایند. مخاطبین این مطالعات کودکان پیش دبستانی تا نوجوانان و بویزه کودکان سال های ابتدایی دبستان می باشند. برای ارزیابی تاثیر آموزش والدین بر مشکلات رفتاری کودکان، مطالعات تجربی و نیمه تجربی فراوانی انجام شده است و این نتیجه به دست آمده است که آموزش والدین در کاهش نافرمانی، تخلف از قانون و پرخاشگری کودکان موثر می باشد، همچنین آموزش های مزبور، ارتباط متقابل والدین و فرزند را بهبود می بخشد و در نتیجه محیط خانه تغییر می یابد.( ساندرز،1992، ی شمس،1389).
تاثیر این آموزش تا حدود 5 سال پس از اتمام آموزش نیز ادامه می یابد. اگر والدین پیش از یادگیری بهبود ارتباط متقابل والدین-فرزند به یادگیری کنترل رفتار کودکان بپردازند، رفتارهای فرزندانشان به مراتب بهبود می یابد و خودشان هم احساس رضایت بیشتری می کنند (بلوم کویست، 1996؛ علاقبند راد، 1383). این آموزش ها همچنین موجب تاثیر مثبت بر روی والدین از طریق کاهش استرس و افزایش عزت نفس آنان میگردد (آناستاپولوس و همکاران، 1993).
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:39 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشر و اوری (CRQ)

پرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشر و اوری (CRQ)

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 22 کیلو بایت

تعداد صفحات : 8

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

    پرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشر و اوری (CRQ)



    نمرات عبارات 1، 3، 13، 18، 22، 24، 26، 27، 31، 32، 33 و 35 به صورت معکوس نمره گذاری می شوند و بقیه عبارات به همان ترتیب باقی می مانند. نمرات هر زیر مقیاس را جمع کرده و سپس آن را نمرات سایر خرده مقیاس جمع می شوند و نمره کل به دست می آید (علیرضایی، 1388).

    جمع نمرات شما هر چه بالاتر باشد نشان دهنده کارایی و اثر بخشی بیشتر شما در حل تعارض است. بالاترین و پائین ترین نمرات شما به ترتیب نشان دهنده اثر بخش ترین و ضعیف ترین توانایی های شما در ارائه راه حل برای تعارض است.

    عنوان

    تقریباً هرگز

    گاهی

    نیمی از اوقات

    معمولاً

    تقریباً همیشه

    امتیاز

    1

    2

    3

    4

    5

    نمره گذاری بصورت معکوس

    عنوان

    تقریباً هرگز

    گاهی

    نیمی از اوقات

    معمولاً

    تقریباً همیشه

    امتیاز

    5

    4

    3

    2

    1


    .

    (توضیحات کامل در داخل فایل)

    پایایی پایایی و روایی: دارد (ایرانی)

    نوع فایل نوع فایل: word

    پایایی تعداد صفحات: ۸

    منبع منبع: دارد

    تفسیر و توضیحات تفسیر و نمره گذاری: دارد

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

    [ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:39 ] [ احمد احمد ]
    [ ]

    مبانی نظری سلامت روانی ,رضایت جنسی ,مولفه های سلامت روانی ورضایت جنسی

    مبانی نظری سلامت روانی ,رضایت جنسی ,مولفه های سلامت روانی ورضایت جنسی

    دسته بندی : علوم انسانی

    فرمت فایل : docx

    حجم فایل : 73 کیلو بایت

    تعداد صفحات : 28

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

    مبانی نظری سلامت روانی ,رضایت جنسی ,مولفه های سلامت روانی ورضایت جنسی


    توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

    همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

    توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

    رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

    منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

    نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

    قسمتی از متن مبانی نظری



    -1- رویکردهای نظری در سلامت روانی 9
    2-1-1- رویکرد روانکاوی 10
    2 -1-2 رویکرد زیست شناختی 10
    2-1-3-رویکرد روانی – اجتماعی 11
    2-1-3-رویکرد انسان گرایی 12
    2-1-4- رویکرد شناختی 12
    2-1-5- رویکرد رفتاری 13
    2-1-6-روان شناسی مثبت نگری رویکرد 14
    2-1-7- نظریه دو عاملی سلامت روانی 15
    2-1-8- نظریه بوم شناسی 18
    2-1-9-الگوی شخصی – فرهنگی و ساختاری 19
    2-2 رویکردهای نظری در رضایت جنسی 20
    2-2-1- رویكرد بالینی و تشخیصی در بدكاری جنسی 20
    2-2-2 رویكرد زیستی در بدكاری جنسی 21
    2-2-3- نظریه راهبردهای جنسی 23
    عنوان صفحه

    2-2-4- رویكرد روان شناسی باروری در بدكاری جنسی 24
    2-2-5- نظریه استرس 26
    2-2-6- مدل زیستی –روانی واجتماعی بدکاری جنسی در ناباروری 27
    2-2-7- مدل تبادل بین فردی از رضایتمندی جنسی 28
    2-3- پیشینه ی مطالعات خارجی سلامت روانی و رضایت جنسی در زنان نابارور 29
    2-4- پیشینه ی مطالعات داخلی سلامت روانی و رضایت جنسی در زنان نابارور 32
    2-5- فرضیه های تحقیق 33






    مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش


    این فصل ابتدا به بررسی نظریه های مربوط به سلامت روانی و رضایت جنسی می پردازد. سپس شواهد علمی مربوط به این نظریات و روابط بین مولفه های سلامت روانی و رضایت جنسی در زنان نابارور را بررسی می نماید. پایان بخش این فصل، جمع بندی مبانی نظری و پژوهشی مربوط به روابط مؤلفه های سلامت روانی و رضایت جنسی در زنان نابارور می باشد.


    2-1- رویکردهای نظری در سلامت روانی

    انجمن ملی بهداشت روانی آمریکا ویژگی های افراد دارای سلامت روانی را در دو طبقه اساسی: (1) احساس رضایت و آسودگی در مورد خود، و (2) احساس رضایت درباره دیگران و توانایی انجام امور زندگی دسته بندی کرده است. از این دیدگاه، سازگاری فرایندی پیوسته است که نیاز به ساختن دارد. چون سازگاری یک رفتار همگن فردی است که سایر اعضای جامعه نیز می توانند نمودهای آن را در شخص بازشناسی کنند (پاتاک ، 1990). بنابراین، سلامت روانی صرف فقدان اختلال یا بیماری روانی نیست بلکه شامل وجود عوامل مثبت مانند امیدواری، عزت نفس و شادکامی است (ریف و سینگر ، 1998). بنابراین، سلامت روانی یک فرایند رشدی به شمار می آید که چگونگی پیدایش و تحول آن تحت تاثیر شرایط اجتماعی و فردی افراد در طی رشد می باشد.





    2-1-1- رویکرد روانکاوی
    از دیدگاه روانکاوی ، مشکلات انسان در گذشته ریشه دارند. تثبیت ها و نیروگذاری های روانی ناپخته در گذشته منجر به جستجوی الگوهای ارضا کننده لیبیدویی نامتناسب می¬شوند. این الگوهای نامناسب نیز موجب محرومیت، اضطراب و یکدندگی فرد در آینده می¬شوند و مانع کوشش او برای کسب رضایتمندی متناسب می¬شوند. ضربه اولیه مانع هدایت و کنترل غرایز به شکل پخته و معقول می¬شوند. من برتر سخت گیر هر گونه بیان غرایز را مهار می¬کند و فرد را تحت فشار قرار می¬دهد تا بخش اعظم انرژی روانی خود را صرف نگهداری این مهارها کند. چنین افرادی انرژی اندکی را صرف پرداختن به واقعیت می¬کنند. بنابراین، به نظر فروید سلامت روانی- شناختی یک ایده آل است نه یک هنجار آماری (خدارحیمی، 1374). به عقیده فروید ویژگی¬های خاصی برای سلامت روان شناختی ضرورت دارد. نخستین ویژگی خودآگاهی است. به نظر فروید، خودآگاهی برای سلامت روان شناختی کفایت کننده نیست. به عقیده وی، انسان متعارف کسی است که مراحل رشد روان جنسی را با موفقیت گذرانیده باشد و در هیچ یک از مراحل بیش از حد تثبیت نشده باشد. فروید در حیطه روان شناسی نامتعارف افراد را به دو گروه روان نژند و روان پریش تقسیم کرد و هسته مرکزی بیماری روانی را اضطراب
    می¬داند. به عقیده فروید نوع مکانیزم¬های دفاعی مورد استفاده افراد سالم، روان نژند و روان پریش متفاوت است (خدارحیمی،1374 ، دوراند و بارلو ، 2010 ).

    2 -1-2 رویکرد زیست شناختی
    طبق رویکرد زیست شناختی در سلامت روانی، همه رفتارهای غیر انطباقی ناشی از اختلال عملکرد یا ساختار بدن است. تبیین چنین اختلالی یا نقص موروثی است یا نقص ناشی از آسیب یا عفونت قبل یا بعد از تولد، یا کژکاری کم و بیش فیزیولوژیکی حاصل از بعضی شرایط که در زمان خاصی ظاهر می-شوند (ساراسون و ساراسون ، 1988). گرچه در حال حاضر، اثبات این موضوع که آسیب به سلول¬های مغزی سبب ایجاد چنین بیماری می¬شود، در حد یک فرضیه و شاید یک گمان علمی است. ولی این که چه عواملی باعث می¬شود تا این گمان علمی همچنان پا برجا باشد ناشی از پژوهش¬هایی است که درباره رابطه جسم و رفتار در نوع انسان انجام شده است (ساراسون و ساراسون، 1988). هسته اصلی نقطه نظر زیست شناختی نتیجه یافته¬هایی است که در مورد رابطه بین عفونت¬ها و نواقص بدنی با رفتار پریشان و مختل وجود دارد. زیرا پژوهش های بالینی و همه گیر شناسی تاثیر برخی ازعوامل روانشناختی ناب برسلامت جسمانی انسان را به اثبات رسانیده¬اند (خدارحیمی،1374 ، دوراند و بارلو، 2010 ).

    2-1-3-رویکرد روانی – اجتماعی
    رویکرد روانی – اجتماعی رفتار غیر انطباقی را حداقل تا حدی به عنوان نقصی در نظام حمایت اجتماعی فرد می¬بیند. می¬توان گفت شرایط محیطی و ویژگی¬های فردی با هم تعامل می¬کنند یا ترکیب می¬شوند تا محصولی خاص، یعنی رفتار فرد ایجاد شود (ساراسون و ساراسون، 1988). رویکرد روانی-اجتماعی در سلامت روانی بیشتر بر تعامل فرد و جامعه استوار است. برای نمونه، بنا بر نظریه آدلر فرد دارای سلامت روان مطمئن و خوشبین است و ضمن پذیرفتن اشکالات خود، در حد توان اقدام به رفع آنها می¬کند. همچنین فرد سالم در زندگی هدفمند و غایت مدار است و اعمال او مبتنی بر تعقیب این اهداف است. غایی ترین هدف شخصیت سالم به عقیده آدلر تحقق "خویشتن " است. از ویژگی¬های دیگر سلامت روان شناختی در نظریه آدلر این است که فرد سالم به طور مرتب به بررسی ماهیت اهداف و ادراک خویش می¬پردازد و اشتباهاتش را برطرف می¬کند. در رویکرد روانی– اجتماعی نسبت به سلامت روان، فرد سالم از اشتباهات اساسی پرهیز می¬کند و اشتباهات اساسی شامل تعمیم مطلق، اهداف نادرست و محال، درک نادرست و توقع بی¬مورد از زندگی، تقلیل یا کاستن ارزشمندی خود، ارزش¬ها و باورهای غلط می¬باشد. به عقیده اریکسون سلامت روان شناختی اصولا نتیجه عملکرد قوی و قدرتمند "من" است. من عنوان و مفهومی است که نشان دهنده توانایی یکپارچه سازی اعمال و تجارب شخص به صورت انطباقی و سازشی است (خدارحیمی،1374 ، دوراند و بارلو، 2010 ).





    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

    [ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:38 ] [ احمد احمد ]
    [ ]

    مبانی نظر مطالعه یا خواندن,اهداف مطالعه,سطوح مطالعه,انگیزه

    مبانی نظر مطالعه یا خواندن,اهداف مطالعه,سطوح مطالعه,انگیزه

    دسته بندی : علوم انسانی

    فرمت فایل : docx

    حجم فایل : 92 کیلو بایت

    تعداد صفحات : 58

    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

    مبانی نظر مطالعه یا خواندن,اهداف مطالعه,سطوح مطالعه,انگیزه


    توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

    همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

    توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

    رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

    منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

    نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

    قسمتی از متن مبانی نظری



    فصل دوم: ادبیات تحقیق...................................................................................................................... 7
    مطالعه..................................................................................................................................................... 8
    اهداف مطالعه......................................................................................................................................... 9
    سطوح مطالعه........................................................................................................................................ 10
    مراحل خواندن...................................................................................................................................... 11
    روش های مطالعه.................................................................................................................................. 12
    کسب عادات مطالعه موثر در پنج گام................................................................................................. 14
    سرعت مطالعه....................................................................................................................................... 16
    فعال بودن............................................................................................................................................. 19
    روش یادگیری مشارکتی یا روش باهم مطالعه کردن.......................................................................... 20
    چرا و چگونه مطالعه می کنیم.............................................................................................................. 20
    تأثیر گسترده مطالعه بر ابعاد گوناگون زندگی افراد........................................................................... 21
    لذت مطالعه.......................................................................................................................................... 23
    علاقه و مطالعه..................................................................................................................................... 23
    علل و عدم رغبت به مطالعه................................................................................................................ 24
    روش های ایجاد علاقه به مطالعه......................................................................................................... 26
    انگیزه مطالعه....................................................................................................................................... 27
    آسیب شناسی مطالعه......................................................................................................................... 29
    انگیزه.................................................................................................................................................... 30
    معنی لغوی انگیزه................................................................................................................................ 31
    تعریف اصطلاح انگیزه.......................................................................................................................... 31
    سه مؤلفه از انگیزه از دیدگاه آرنولد و همکاران................................................................................ 32
    تئوری غرایز......................................................................................................................................... 32
    تئوری انرژی های حیاتی..................................................................................................................... 32
    تئوری احتیاج...................................................................................................................................... 32
    تئوری محرک...................................................................................................................................... 33
    رویکرد رفتاری.................................................................................................................................... 33
    رویکرد شناختی.................................................................................................................................. 34
    رویکرد انسان گرایی........................................................................................................................... 34
    رویکرد اجتماعی – فرهنگی............................................................................................................... 35
    انواع انگیزه.......................................................................................................................................... 35
    انگیزه های مشترک و اختصاصی....................................................................................................... 35
    انگیزه های درونی و بیرونی................................................................................................................ 36
    انگیزش و آموزش................................................................................................................................ 36
    تشویق................................................................................................................................................. 37
    مفهوم شناسی تشویق........................................................................................................................ 38
    تشویق در لغت.................................................................................................................................... 38
    اهمیت تشویق در یادگیری................................................................................................................. 39
    اشکال گوناگون تشویق، از نظر اندیشمندان مسلمان....................................................................... 39
    عوامل مؤثر در تشویق......................................................................................................................... 40
    ویژگی های تشویق مناسب................................................................................................................. 40
    مهارت در تشویق و ترغیب دانش آموزان........................................................................................... 41
    1-تشویق فردی.................................................................................................................................... 41
    2-تشویق گروهی................................................................................................................................ 42
    پیشینه پژوهش های انجام شده........................................................................................................ 43
    پیشینه پژوهش های انجام شده در ایران.......................................................................................... 43
    پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج از کشور............................................................................ 51


    نتیجه گیری......................................................................................................................................... 54











    مبانی نظری
    مطالعه
    سه تعریف اصلی برای مطالعه یا خواندن وجود دارد. طبق تعریف اول، یادگیری خواندن به معنای یادگیری تلفظ کردن کلمات است. طبق تعریف دوم، یادگیری خواندن به معنای یادگیری شناسایی کلمات و دریافت معنای آنهاست. و طبق تعریف سوم، یادگیری خواندن یعنی درک معنای یک متن به منظور کسب اطلاعات از آن. این سه تعریف منعکس کننده دیدگاههای قدیمی و پایدار درباره خواندن است.
    تحقیقات جدید تر از تعریف گسترده تری حمایت می کنند .این تعریف جدید شامل تمامی تعاریف گفته شده است، با این تفاوت که مهارت های یادگیری را نیز در بافت فعالیت های خواندن و نوشتن در نظر می گیرد. طبق این تعریف آموزش مهارت ها نیز بخشی از فرایند خواندن است (کانینگهام و استانویچ ،2003).
    به عقیده هلدن (2004)، مطالعه راهی مهم برای تحول شخصی و زندگی اجتماعی، اقتصادی، و مدنی است.
    مطالعه افراد را قادر می سازد درباره سایر افراد، تاریخ، مطالعات اجتماعی، هنر، علم، ریاضیات و سایر موضوعات محتوایی اطلاعاتی بدست آورند(لیون ،1997).
    طبق دیدگاه دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش(2003،به نقل از هلدن،2004) افراد نمی توانند شهروندانی فعال و آگاه باشند، مگر اینکه بتوانند بخوانند. مطالعه پیش نیاز تقریبا تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است. با آنکه از اصطلاحاتی چون مطالعه در اوقات فراغت یا مطالعه به قصد تفریح یا لذت بردن زیاد استفاده می شود اما تعریف این اصطلاحات دشوار است. منظورازاین مطالعه، مطالعه ای است که به خواست فرد آغاز می شود و ادامه می یابد. به این دلیل که خواننده به آن علاقه مند شده، این فعالیت معمولا شامل مطالعه نوشته هایی است که انتخاب خود فرد است و در مکان و زمان مناسب صورت می گیرد.
    طبق نظر نل (1988)، مطالعه برای لذت بردن نوعی بازی ذهنی است که ما را قادر می سازد که در تحلیل خود دنیای دیگر و نقش های دیگری را تجربه کنیم.همچنین هلدن(2004) مطالعه را فعالیتی خلاقانه، هرمنوتیک و تفسیری می داند که سازنده تجارب و انتظارات فرد در بافت اجتماعی است.
    اما مطالعه برای لذت بردن بسیار فراتر از نوعی بازی یا انزوا است و شیوه ای برای برقراری با متن است. مطالعه برای لذت بردن روشی مهم برای کمک به مبارزه با محرومیت های اجتماعی و بالا بردن استانداردهای تحصیلاتی است. طبق نظر کراشن (1993)، که بزرگترین مدافع مطالعه برای لذت بردن است، این نوع مطالعه به خوانندگان با کفایتی منجر می شود که گنجینه لغات غنی دارند و توانایی درک و استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده را دارند و می توانند سبک نوشتاری خوبی داشته باشند. خواننده فعال در هنگام مطالعه سوالاتی را مطرح می کند و در حین مطالعه در جستجوی پاسخ آن سوالات است. این سوالات در مورد موضوع کتاب و پیام ها، عقاید مطرح شده در جزئیات، استدلال ها،واقعی بودن بخشی از کتاب یا همه کتاب و میزان با اهمیت بودن کتاب است.

    اهداف مطالعه
    هدف از مطالعه یک کتاب ممکن است کسب اطلاعات و یا فهمیدن مطالب باشد. به طور کلی دو هدف اصلی مطالعه، مطالعه برای اوقات فراغت و مطالعه برای کسب دانش است(مک اوی و وینسنت ،1980). بزرگسالانی که هوش کلامی بالاتری دارند با احتمال بیشتری مطالعه را لذت بخش ارزیابی می کنند و آن رابه عنوان فعالیتی روزانه و مطلوب قلمداد می کنند(رایس و مییر ،1985). اگرچه مطالعه فعالیت اوقات فراغت مهمی محسوب می شود، بیشتر یافته نشان می دهند که به طور متوسط بزرگسالان کمتر از دو ساعت را روزانه به مطالعه اختصاص می دهند(رایس و مییر،1985).
    به طور کلی بیشتر هدف های مطالعه عبارتند از:
    - مطالعه مطالبی مانند روزنامه، مجله و...که در ارتباط با مسائل روز است. این نوع مطالعه با توجه به ذوق و استعداد خواننده انتخاب شده، و مطالب آن برای خواننده قابل درک و فهم است و موجب افزایش اطلاعات و دانش می شود. اما درک و فهم خواننده را بالا نمی برد.
    - مطالعه مطالبی که خواننده سعی دارد تا مطالب را بفهمد. مطالعه این گونه مطالب، به منظور فهمیدن و افزایش درک خواننده است، که این کار خود نوعی یادگیری به شمار می رود. هرگاه پس از خواندن بتوان آن چه نویسنده عنوان کرده را به خاطر آورد، در واقع چیزی یاد گرفته شده است. این نوع یادگیری کسب اطلاعات است. اما اگر پس از خواندن مطلبی بتوان منظور و هدف نویسنده را درک کرد، در واقع آن مطلب فهمیده شده است. این نوع خواندن به معنی فهمیدن آن مطلب است، که در واقع هدف ما از مطالعه واقعی همان درک و فهم مطالب نوشته شده است(دلجو رنگینانی ،1381).

    سطوح مطالعه


    تفاوت افراد در مطالعه، همگی به سطوح خواندن آنها بستگی دارد. طبق یکی از طبق بندی ها، چهار سطح خواندن داریم که به ترتیب عبارتند از:
    1. خواندن ابتدایی یا مقدماتی: در اولین سطح از خواندن یادگیرنده شناختن تک تک کلمات را یاد می گیرد. مشکلات موجود در فن خواندن در این سطح به آموزش قبلی یادگیرنده در دوره ابتدایی بستگی دارد. یادگیری خواندن در سطح ابتدایی از مراحل زیر تشکیل می شود.
    در این مرحله یادگیرنده باید بتواند مفاهیم نوشته ای را به نوشته دیگر منتقل کند و نظر نویسنده های مختلفی را در موضوعات یکسانی با هم مقایسه کند. یادگیرنده ها تا پایان دبیرستان هم به این مرحله نمی رسند و خواندن آنها فقط در حدی است که بتوانند تکالیف دبیرستان را انجام دهند. مراحل مقدماتی خواندن اهمیت اساسی دارند چرا که بدون مهارت پیدا کردن در آنها نمی توان به خواندن اجمالی پرداخت.
    2. خواندن تفتیشی : هدف از این سطح خواندن، فهمیدن هرچه بیشتر مطالب کتاب در زمان محدود است. در این سطح خواننده می خواهد بداند کتاب درباره چیست، شامل چه قسمت هایی است، و کتاب مورد نظر چه نوع کتابی است؟ با مرور اجمالی درک مطالب برای خواننده آسان می شود و این امر به تند خوانی کمک می کند. در این مرحله جزئیات نادیده گرفته می شود و توجه به جملات اصلی و اساسی است.
    3. خواندن تحلیلی: این نوع خواندن نسبت به دو سطح قبلی، فعالیتی پیچیده تر و روش منظم تری دارد. خواندن تحلیلی بهترین نوع خواندن در زمان نامحدود است، و مطالعه تحلیلی خواندنی فعالانه است.
    4. خواندن تلفیقی یا تطبیقی: این سطح خواندن بالاترین سطح خواندن است. در این سطح از خواندن، فرد نه تنها یک کتاب، بلکه کتاب های زیادی را مطالعه می کند و مطالب نوشته شده را کنار هم گذاشته تا روابط بین آنها را با یکدیگر معین کند. این سطح از خواندن فعالانه ترین و پرکاربردترین خواندن است(آدلر، محمد صراف تهرانی،1381).


    پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

    [ جمعه 29 دی 1396 ] [ 12:38 ] [ احمد احمد ]
    [ ]
    صفحه قبل 1 ... 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 صفحه بعد

    دیگر امکانات