آزمون هوشی موزائیک ژیل

آزمون هوشی موزائیک ژیل

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 10.741 مگا بایت

تعداد صفحات : 20

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

باسلام. این مجموعه شامل آزمون نادر آزمون هوشی موزائیک ژیل در روانشناسی همراه با راهنما و پرسشنامه و تصاویر مورد نظر تماما در قالب آفیس وورد میباشد. و به راحتی میتوانید از آن استفاده کنید.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

بررسی وضعیت ایمنی فضاهای ورزشی روباز مدارس راهنمایی دولتی استان اردبیل

بررسی وضعیت ایمنی فضاهای ورزشی روباز مدارس راهنمایی دولتی استان اردبیل

دسته بندی : علوم تربیتی

فرمت فایل : doc

حجم فایل : 90 کیلو بایت

تعداد صفحات : 19

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

چکیده

مدرسه به عنوان مکانی مطمئن در پرورش دانش­آموزان نقش بسیار سازنده­ای را ایفا می­کند. درصورتی که اصول ایمنی در فضاهای ورزشی مدارس رعایت نشود، احتمال وقوع حوادث، جراحت و مرگ دانش­آموزان وجود دارد. با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه­ی حاضر با هدف تعیین وضعیت ایمنی فضاهای ورزشی روباز مدارس راهنمایی دولتی استان اردبیل انجام شد.

روش تحقیق: در این مطالعه­ی توصیفی (مقطعی)، 160 مدرسه­ی راهنمایی دولتی در استان اردبیل به روش
نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­ی محقق ساخته که روایی محتوایی آن توسط اساتید صاحب­نظر دانشگاهی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 84/0 بدست آمد. داده­ها پس از وارد شدن در نرم­افزار SPSS با استفاده از آزمون­های آماری توصیفی و Tمستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته­ ها: وضعیت ایمنی لوازم، تجهیزات و تاسیسات 44/46 درصد، وضعیت ایمنی حریم­ها و خطوط 23/42درصد و وضعیت ایمنی داخل زمین­های بازی92/31 درصد بود. در هر سه مورد تفاوت معنی­داری بین مدارس دخترانه و پسرانه مشاهده نشد. زمین­های بازی به ترتیب؛ رشته­ی والیبال با 7/57 درصد، بسکتبال با 5/54 درصد، بدمینتون با 7/35 درصد، هندبال و فوتسال با 22 درصد دارای شرایط ایمن و استاندارد برای فعالیت ورزشی بوده­اند. تفاوت معنی­داری بین مدارس دخترانه و پسرانه فقط در رشته­ی بسکتبال مشاهده شد (05/0>P).

نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های پژوهش، وضعیت ایمنی فضاهای ورزشی روباز مدارس مورد مطالعه خیلی پایین (کمتر از 50 درصد) می باشد.

واژه های کلیدی: ایمنی، فضاهای ورزشی روباز، مدارس راهنمایی، اردبیل

مقدمه:
یکی از مهمترین نهادهایی که بستر را برای فعالیت های حال و آینده¬ی بچه ها فراهم می کند آموزش و پرورش است. هدف از قراردادن درس تربیت بدنی در برنامه¬ی درسی دانش آموزان نیز به منظور کسب و حفظ تندرستی و سلامتی از طریق فعالیت بدنی بوده است. اما فعالیت بدنی زمانی معنا و مفهوم پیدا می کند و به اهداف خود دست پیدا می کند که در محیط ایمن و با تجهیزاتی استاندارد انجام گیرد. باید بخاطر داشت که هدف اصلی فعالیت های بدنی حفظ سلامتی است و اگر یک فعالیت بدنی رویکرد اصلی تربیت بدنی (تندرستی وسلامتی) را به خطر بیندازد ارزش و اعتبارخود را از دست می دهد (افتخاری، 1387).
مدرسه به عنوان مکانی مطمئن در پرورش انسان ها قلمداد می شود و در فراهم آوردن زندگی سالم و نشاط انگیز و تربیت افراد با رفتار سالم نقش بسیار سازنده¬ای را ایفا می کند. در تمام جوامع استفاده کنندگان از این محیط را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند. این گروه از جمعیت که ساعات نسبتا قابل توجهی را در مدارس سپری می کنند، بسیارحساس می باشند. هرگاه وضعیت ایمنی مدارس درسطح قابل قبولی نباشد، احتمال وقوع حوادث و جراحت و مرگ دانش آموزان وجود دارد (جوهری و همکاران، 1379).

قسمتی از مقدمه:

یکی از مهمترین نهادهایی که بستر را برای فعالیت های حال و آینده¬ی بچه ها فراهم می کند آموزش و پرورش است. هدف از قراردادن درس تربیت بدنی در برنامه¬ی درسی دانش آموزان نیز به منظور کسب و حفظ تندرستی و سلامتی از طریق فعالیت بدنی بوده است. اما فعالیت بدنی زمانی معنا و مفهوم پیدا می کند و به اهداف خود دست پیدا می کند که در محیط ایمن و با تجهیزاتی استاندارد انجام گیرد. باید بخاطر داشت که هدف اصلی فعالیت های بدنی حفظ سلامتی است و اگر یک فعالیت بدنی رویکرد اصلی تربیت بدنی (تندرستی وسلامتی) را به خطر بیندازد ارزش و اعتبارخود را از دست می دهد (افتخاری، 1387).مدرسه به عنوان مکانی مطمئن در پرورش انسان ها قلمداد می شود و در فراهم آوردن زندگی سالم و نشاط انگیز و تربیت افراد با رفتار سالم نقش بسیار سازنده¬ای را ایفا می کند. در تمام جوامع استفاده کنندگان از این محیط را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند. این گروه از جمعیت که ساعات نسبتا قابل توجهی را در مدارس سپری می کنند، بسیارحساس می باشند. هرگاه وضعیت ایمنی مدارس درسطح قابل قبولی نباشد، احتمال وقوع حوادث و جراحت و مرگ دانش آموزان وجود دارد (جوهری و همکاران، 1379).

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]

آزمون حافظه وکسلر

آزمون حافظه وکسلر

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 24 کیلو بایت

تعداد صفحات : 30

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

باسلام. این مجموعه شامل یکی از پرکاربردترین آزمون های هوشی روانشناسی یعنی آزمون حافظه وکسلر میباشد. در این مجموعه تنها فرم الف قرار گرفته همراه با راهنما و تفسیر کامل پرسشنامه ها. و تماما در قالب آفیس وورد میباشد. امید هست مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:46 ] [ احمد احمد ]
[ ]

آزمون هوشی هیلدا سانتوچی روانشناسی

آزمون هوشی هیلدا سانتوچی روانشناسی

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 11 کیلو بایت

تعداد صفحات : 5

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

باسلام. این مجموعه شامل یکی از کمیاب ترین آزمون های هوشی روانشناسی یعنی آزمون هوشی هیلدا سانتوچی میباشد. در این مجموعه به توضیح کامل این آزمون همراه با پرسشها و تفسیر آن پرداخته شده و در قالب آفیس وورد میباشد و به راحتی میتوانید پرسش های آن را نیز تغییر دهید. امید هست مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:46 ] [ احمد احمد ]
[ ]

آزمون هوشی گودیناف با جزئیات کامل

آزمون هوشی گودیناف با جزئیات کامل

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 108 کیلو بایت

تعداد صفحات : 50

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

با سلام. این مجموعه شامل آزمون هوشی گودیناف در روانشناسی میباشد همراه با تمام جزئیات آزمون. با راهنما.پرسشنامه. و تفسیر کامل آزمون مورد نظر. که تماما در قالب آفیس وورد میباشد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:45 ] [ احمد احمد ]
[ ]

ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و

ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان شهر پارس آباد مغان»

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 402 کیلو بایت

تعداد صفحات : 134

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

چکیده:

این تحقیق به ارزشیابی محتوای کتاب درسی روان شناسی سال سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان در شهر پارس آباد مغان پرداخته است.

اهداف جزئی تحقیق:1- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای
برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به نیاز ها و علائق یادگیرنده
2- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به نیاز های جامعه3- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به معیار كاربردی بودن یا سودمندی
4- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دیدگاه دبیران و
دانش آموزان با توجه به معیار وحدت یا یكپارچگی. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی است. همچنین روش تحقیق از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی_ پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. در آخر پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت کتاب روان شناسی سوم متوسطه ارائه شده که عبارتند از: توجه به مسئله ازدواج در محتوای کتاب علی الخصوص برای دانش آموزان پسر، استفاده از نظر اساتید روان شناسی جهت هر چه بهتر شدن کیفیت محتوای کتاب، دعوت از روان پزشکان متخصص و مجرب سر کلاس برای ارائه راحت تر برخی مفاهیم مشکل به دانش آموزان، افزایش زمان تخصیص یافته برای تدریس کتاب روان شناسی سوم متوسطه از یک جلسه به دو جلسه در هفته.


فهرست مطالب

فصل اول(طرح کلی تحقیق)

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت تحقیق

هدف کلی تحقیق

اهداف ویژه تحقیق

سوالات تحقیق

تعریف مفاهیم و اصطلاحات

فصل دوم(مبانی نظری و پیشینه تحقیق)

مقدمه

مفهوم و تعاریف برنامه ریزی درسی

اهمیت برنامه ریزی درسی

مسائل اساسی در برنامه ریزی درسی

مفهوم برنامه درسی

تعاریف برنامه درسی

معیارهای برنامه ریزی درسی

ارتباط برنامه درسی با نیازها و علایق یادگیرنده

ارتباط برنامه درسی با نیازهای جامعه

ارتباط برنامه درسی با سودمندی یا کاربرد آن

ارتباط برنامه درسی با وحدت یا یکپارچگی

عناصر برنامه درسی

اهداف

اهداف و انواع آن

اصول تعیین اهداف در برنامه درسی کارآمد

محتوا

اهمیت محتوا

سازماندهی محتوا

مسائل مربوط به سازماندهی محتوا

راهبردهای یاددهی یادگیری

اصول انتخاب راهبردهای یاددهی- یادگیری در مقطع متوسطه

مواد و منابع آموزشی

تمایز بین مواد آموزشی و رسانه آموزشی

فضاء(محیط آموزشی)

زمان

ارزشیابی

تقسیم بندی کلی مفاهیم ارزشیابی

مفهوم ارزشیابی

چرا ارزشیابی؟

ارزشیابی آموزشی

ارزشیابی محتوا

کارکردهای عمده ارزشیابی

الگوهای ارزشیابی

مفهوم ارزشیابی برنامه درسی

بحث و نتیجه گیری در مورد عناصر برنامه درسی

رویکردهای برنامه درسی

ویژگی های اصولی رویکردهای برنامه درسی

نتیجه گیری از مباحث رویکردهای برنامه درسی

ویژگی های یک کتاب درسی خوب از دیدگاه برنامه ریزی درسی

روان شناسی و برنامه درسی

تاریخچه روان شناسی در ایران

هدف کلی کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه

اهداف جزئی بعد شناختی

اهداف جزئی بعد روانی- حرکتی

اهداف جزئی بعد عاطفی

پیشینه تحقیق

چارچوب مفهومی تحقیق

فصل سوم(روش شناسی تحقیق)

مقدمه

روش تحقیق

جامعه آماری

روش نمونه گیری

ابزار و روش گردآوری داده ها

روایی و پایایی پرسشنامه

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم(تجزیه و تحلیل اطلاعات)

مقدمه

بررسی سوال اول

بررسی سوال دوم

بررسی سوال سوم

بررسی سوال چهارم

فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

مقدمه

خلاصه یافته های تحقیق

نتیجه گیری کلی

محدودیت های تحقیق

پیشنهادهای کاربردی

پیشنهادهای پژوهشی

منابع

منابع فارسی

منابع خارجی

فهرست جدول ها

جدول 1-3 : پایایی به روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه معلمان

جدول 2-3 : پایایی به روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه دانش آموزان

جدول 1-4 : نتایج آمار توصیفی نمرات معلمان در متغیرهای تحقیق

جدول 2-4 : نتایج آمار توصیفی نمرات دانش آموزان دختر در متغیرهای تحقیق

جدول 3-4 : نتایج آمار توصیفی نمرات دانش آموزان پسر در متغیر های تحقیق

جدول 4-4 : مقایسه نمرات معلمان و دانش آموزان در بعد نیاز و علائق دانش آموزان با مقدار متوسط

جدول 5-4 : مقایسه نمرات معلمان و دانش آموزان در بعد نیاز جامعه با مقدار متوسط

جدول 6-4 : مقایسه نمرات معلمان و دانش آموزان در بعد کاربردی بودن با مقدار متوسط

جدول 7-4 : مقایسه نمرات معلمان و دانش آموزان در بعد وحدت یا یکپارچگی با مقدار متوسط

فهرست نمودارها

نمودار 1-2 : ارتباط اهداف با انواع آن

نمودار 2-2 : چارچوب مفهومی تحقیق

-------------------------------------------


مقدمه:

الهی و ربی من لی غیرک (خدای من غیر تو کسی را ندارم)

جهان امروز، جهان ارتباطات است. جهانی که اخبار و اطلاعات با سرعت نور در گستره ی آن حرکت می کند

و به اقصی نقاط عالم می رسد. نتیجه ی این جریان ارتباطی، پیشرفت روزافزون و همه جانبه ی جوامع بشری

می باشد. سرعت پیشرفت دانش و تکنولوژی جهان حیرت آور است که گاه از قدرت تخیل و تصورات نیز پیشی می گیرد. درچنین شرایطی نظام آموزشی نقش حساس و بسیار حیاتی دارد. چراکه روش های آموزشی نیز به همان سرعت که دانش و اطلاعات پیشرفت می کند متحول می گردد.

ضرورت تعلیم و تربیت از یک سو و دشواری آن از سوی دیگر موضوعی است که همه ی ملل جهان از آن کم و بیش باخبرند. با این همه کمتر اتفاق می افتد که نظام تعلیم و تربیت مورد قبول کشوری از هر نظر جوابگوی تمام نیازهای جامعه باشد. با این حال می توان گفت که نهاد آموزش و پرورش با اهمیت ترین، پیچیده ترین،

مشکل ترین و موثرترین نهاد یک جامعه به شمار می آید و بر اساس این ویژگی است که آموزش و پرورش را نقطه تلاقی بیم ها و امید ها دانسته اند. جای امید است اگرمنطبق با نیازها و پاسخگوی اهداف جامعه باشد و جای بیم هاست هرگاه چنین نباشد(علاقه بند،1364).

ژان ژاک روسو نظام آموزشی را به کشتی تعبیر می کند که نجات بشر اجتماعی را از طوفان ممکن می سازد. در تفسیر عبارت بالا می توان گفت، هرگاه ملتی خواستار دگرگونی و اصلاح در نظام اجتماعی خود باشند به ناچار ابتدا باید در نظام آموزشی و خصوصاً نهاد آموزش و پرورش خود تغییر و اصلاح به وجود آورند و این امر با انجام تحقیقات وسیع و همه جانبه امکان پذیر است(کوی،1378).

موفقیت و پیشرفت در یک کشور مستلزم استفاده از توان فکری نیروی انسانی است. بخشی از این توانایی نیروی انسانی توانایی آموزشی است که ما برای بالفعل کردن آن نیازمند یک نظام آموزشی و به تبع آن نیازمند یک

برنامه ریزی درسی منسجم و قدرتمند علمی هستیم. برنامه ریزی درسی فرایند مفهومی کردن پدیده های مربوط به انسان در یک قالب موزون جهت تسهیل در یادگیری است (قورچیان، 1374).

نظام آموزشی کشورها در دانشگاه ها وظیفه سنگینی بر عهده دارد. یک نظام آموزشی از عوامل گوناگونی تشکیل یافته که مهمترین آن برنامه ریزی درسی است. در این راستا یک نظام برنامه ریزی درسی مبتنی بر استفاده از آخرین یافته های پژوهشی، رویکرد شناختی، روش ها و فنون تدریس، محتوای کتاب های درسی، ارزشیابی از این محتوا و... حائز اهمیت است. از ضرورت های نظام آموزشی کارآمد بهره مندی از ساختار برنامه ریزی درسی علمی و منطبق با فلسفه حاکم برآن کشور و همچنین فرهنگ و ویژگی های نیروی انسانی آن کشور است.

علم برنامه ریزی درسی در ایران در فرایند دستیابی به بلوغ نظری راه پرچالش و ناهمواری را پیش رو دارد. با گذشت بیش از یک قرن از ایجاد نظام آموزشی ایران، در دهه اخیر نهادهای متولی امر برنامه ریزی درسی ضرورت اندیشیدن به امری بیش از کتب درسی و توجه به محتوا و عناصر دیگر برنامه ریزی درسی متمرکز، عملاً امکان طرح مسائل و زمینه های جدید و نوآورنده را محدود کرده است(فتحی واجارگاه،1386).

همبستگی نداشتن برنامه های آموزش و پرورش با رغبت، توانایی ها و نیازهای یادگیرندگان سبب افزایش

افت تحصیلی می شود. و متناسب نبودن محتوا با نیازها، علائق و استعدادهای دانش آموزان باعث افت تحصیلی

می گردد. تحقیقات بسیاری بر این موضوع صحه گذاشته است که برنامه ها باید با نیاز های یادگیرندگان منطبق باشد نه این که دانش آموزان خود را با برنامه های درسی منطبق کنند(سلیمان پور،1383).

البته باید توجه داشت که در بیشتر موارد عدم کارایی و غیر موثر بودن برنامه های درسی به دلیل نامناسب بودن محتوای آن نیست بلکه به علت نقص در سازماندهی و ارزشیابی آن است که یادگیری های بعدی را با مشکل مواجه می کند.

برای تحقق هدف های آموزش و پرورش، برنامه ریزی همه جانبه ای لازم است که در نظام آموزشی ایران تهیه و تدوین کتاب های درسی جزء با اهمیت این برنامه ریزی می باشد.کتاب های درسی همواره نقش اساسی در فرایند تعلیم وتربیت ایفاء نموده و مهمترین مرجع یادگیری محسوب می شوند.کتاب های درسی نه تنها در پیشرفت آموزشی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان موثر می باشند، بلکه چنانچه در محتوای

کتاب ها مفاهیم و مضامین اساسی ارائه داده شود و از شیوه های مناسبی در تالیف کتاب های درسی بهره گرفته شود و به طور کلی مطابق مراحل برنامه ریزی درسی طراحی و تنظیم شوند، در دانش آموزان تحرک بیشتری ایجاد نموده و می توانند در رفع مشکلات آموزشی راهگشا باشند. بنابراین کسب آگاهی کافی در زمینه شناخت علمی کتاب های درسی به منظور استفاده مطلوب از آنها در جهت تحقق هدف های آموزشی ضروری

می باشد. البته با توجه به اینکه امروزه نقش معلم، راهنمایی و اجرای برنامه های آموزشی است، معلم کاردان خود می تواند در جریان آموزش، نارسایی های احتمالی کتاب های درسی را اصلاح نموده و فرایند

فعالیت های یادگیری را به گونه ای تنظیم نماید که نیل به اهداف آموزشی امکان پذیر گردد.

محتوای کتاب های درسی، آن مفاهیم، معانی، ارزش ها، نگرش ها موضوع هایی هستند که در راستای بیان موضوع اصلی کتاب درسی مورد نظر و رسیدن به اهداف آن کتاب درسی تدوین شده اند. برای اینکه محتوای کتاب درسی متنا سب با اهداف و روش ها و نیاز کتاب درسی باشد باید از یک سری اصول و معیارهای انتخاب و تدوین و سازماندهی تبعیت شود. بنابراین هرگاه محتوای کتاب های درسی به گونه ای تدوین و سازماندهی شوند که به جای انتقال انبوه واقعیت های علمی، مفاهیم و مضامین اساسی را پرورش داده و همچنین

دانش آموزان را بیشتر در معرض تجارب یادگیری قرار دهند، می توان گفت نقش اساسی خود را ایفاء نموده است.برای اینکه فعالیت های یادگیری بتواند اثر قاطعی داشته باشد، باید آنها را به نحوی تنظیم نمود که هر کدام دیگری را تقویت نماید. به این ترتیب در تنظیم برنامه های درسی، سازماندهی تجارب و فعالیت های یادگیری اهمیت بسزایی دارد. از این رو هر چه کارایی و بهره وری برنامه های درسی موثر و مفیدتر باشد

جامعه ی فردا سعادت و سلامت بیشتری خواهد داشت. اگر نظام آموزشی بخواهد به اهداف از قبل تعیین شده خود برسد باید دائماً در صدد ارزیابی چگونگی اجرای برنامه و محتوای آموزشی خود باشد تا با برطرف کردن نواقص آن، راه را برای رسیدن به اهداف خود هموار سازد. بدین جهت محتوای کتاب های درسی و ارزشیابی ازاین محتوا به عنوان یکی از مهم ترین عناصر برنامه بیش از هر چیزی باید مورد نظر برنامه ریزان درسی قرار گیرد. در ایران کتاب های درسی به خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا و خط مشی های آموزشی دارند،کانون توجه تمام دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد. بنابراین روش تهیه و تنظیم محتوا، چگونکی طراحی کتب درسی و ارزشیابی محتوا باید براساس موازین و معیارهای برنامه ریزی درسی باشد تا بتواند قلمرو تجارب و فعالیت های یادگیری دانش آموزان را به نحو مطلوب گسترش دهد. اگر چه یک کتاب درسی ممکن است توسط ماهرترین و مجرب ترین مؤلفان و برنامه ریزان تهیه شود اما تا زمانی که کتاب مفیدی برای

دانش آموزان نباشد وکیفیت آن در اجرا محرز نشود، نمی توان ادعا کرد که وسیله ای مناسب در امر آموزش

می باشد.به همین دلیل ما در این پژوهش در جهت ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سال سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دید گاه دبیران و دانش آموزان می پردازیم تا بتوانیم گامی مهم در جهت بهبود نواقص احتمالی آن برداریم و در حالت کلی نظام آموزشی را درجهت رسیدن به اهداف خود گامی به جلو و پیشرفت هدایت کنیم.


بیان مسئله:

در هر جامعه ای متخصصان تعلیم وتربیت اعتقاد دارند که شکوفایی، رشد و سعادت اجتماع به کمک نظام آموزشی مترقی و علمی حاصل می گردد. به عبارت دیگر یکی از روش های اساسی افزایش بهره وری و تسریع رشد یافتگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، اعتلای کیفیت نیروی انسانی است. این ارتقا و اعتلا به مدد تعلیم و تربیت فعال وسازنده امکان پذیر است. چنین امکانی زمانی فراهم خواهد شد که دست اندر کاران تعلیم وتربیت

جهت دستیابی به این امر مهم به برنامه ریزی آموزشی و درسی صحیح و دقیق روی آورند(شجاع الدینی ،1376،ص12).

آیا تاکنون به نکته اندیشیده اید که چرا برخی از دانش آموزان به دروس بی اعتناء هستند و بسیاری از آنها در ساعات کلاس درس با بی قراری به پایان هرچه زود تر جلسه درس می اندیشند؟ این رفتار در برخی از دروس بیشتر به چشم می خورد. ایراد و عیب کار درکجاست؟ آیا آنها درس را نمی فهمند؟ معلم روش تدریس مناسبی ندارد؟ محتوای درس دشوار است؟ یا مشارکت دانش آموزان در فراگیری درس به علت نبودن طراحی صحیح ارئه درس، فراهم نشده است؟

افت تحصیلی و کم توجهی دانش آموزان ریشه در عوامل متعددی دارد.آنچه دراین میان بیشتر از سایر عوامل در کاهش بازدهی و فراگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد، نحوه ارزشیابی محتوای برنامه درسی است.

محتوای برنامه درسی در برگیرنده خط مشی های اجرایی برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش است. به همین جهت لازم است در تهیه و تدوین آنها نهایت دقت اعمال گردد تا جوابگوی نیاز های ناشی از

تحولات سریع علمی، اقتصادی و اجتماعی باشد.کتب درسی به خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا و

خط مشی ها ی آموزش دارند مرکز توجه خاصی برای همه دست اندرکاران تعلیم وتربیت

می باشد(موسوی،1375،ص14).

یکی از مراحل اساسی در طراحی برنامه های درسی، ارزشیابی محتوا می باشد و از مهمترین نکات در ارتباط با محتوای دروس، تصمیم گیری درباره این مطلب است که فرصت های یادگیری تحت چه ضوابط و اصولی

می بایست ارزشیابی شوند تا در نهایت بتوانند تغییرات مطلوب را در یادگیرنده به وجود آورند. در اینجا ارزشیابی محتوا بر اساس معیار های برنامه ریزی درسی مد نظر قرار می گیرد. البته در این تحقیق معیارهای اساسی مانند علائق و نیازهای یادگیرنده، نیازهای جامعه، کاربردی بودن (سودمندی) و وحدت یا یكپارچگی مورد ارزشیابی قرار می گیرد و معیار های دیگر برنامه ریزی درسی در این تحقیق مد نظر نیست. به مدد تجربه ثابت شده است که در بیشتر موارد عدم کارایی و غیر موثر بودن برنامه های درسی،به دلیل نامناسب بودن اصول ارزشیابی محتوا است که یادگیری را مشکل می کند و یا نتیجه ای کمتر از حد انتظار را به بار می آورد.

در نظام آموزشی ایران،کتب درسی عمده ترین منبع فراگیری و شاید بتوان گفت تنها وسیله آموزشی است که در اختیار معلم و دانش آموزان قرار دارد. به همین جهت تلاش نیروهای متخصص در بررسی و ارزشیابی محتوای کتب درسی، جهت رفع نارسایی ها وکمبود های آن شایسته دقت و توجه است. لذا انجام تحقیق و بررسی جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت محتوا و اصول ارزشیابی آن براساس معیار های برنامه ریزی درسی، یک ضرورت بدیهی است.

ازدیر باز در کشورهای مختلف جهان و در چند دهه ی اخیر در کشورمان ایران اهمیت علم روان شناسی بیش از پیش آشکار گشته است. بشر امروز با چالش هایی از قبیل کاهش اعتماد به نفس، افزایش استرس و فشار هیجانی ناشی از مشکلات روحی و روانی، افزایش بی خوابی، کم شدن محبت بین اعضای خانواده، تبعیض و پیش داوری، توقع برای ارتقای سبک زندگی سالم تر، پی ریزی ارتباط های خانوادگی قوی تر و... روبه روست و علم روان شناسی می تواند با نشان دادن راه هایی در زمینه ی مذکور به انسان ها کمک کند.

در واقع قسمت اعظم مسائل جدی که بشر با آن مواجه است، صرفاً با فناوری علوم طبیعی حل نخواهد شد و این مسائل مولفه های رفتاری خاصی دارند که برای حل آنها باید از علم روان شناسی بهره گرفت. در واقع

روان شناسی یکی از مهمترین مبحث هایی است که به کیفیت زندگی خوب کمک خواهد کرد.

حال با توجه به مسائل بالا، محقق در پی آن است که به ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سال سوم متوسطه بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دید گاه دبیران و دانش آموزان پرداخته تا بر اساس نتایج تحقیق، راهکارهایی جهت رفع مشکلات احتمالی ارائه نماید.


اهمیت و ضرورت تحقیق:

تغییر سریع دانش و تکنولوژی در جهان امروز مشکلات عمده ای را بر سر راه نظام های آموزش و پرورش کشورها قرار می دهد که یکی از مهمترین آنها پاسخ به این پرسش است که دانش آموزان در مدرسه چه باید

بیاموزند، تا با آموخته ی خود بتوانند برای زندگی در دنیای در حال تغییر و تحول فردا آماده شوند؟

از آنجایی که در نظام آموزشی ایران، برنامه ریزی و تالیف کتب درسی به شکل متمرکز صورت می گیرد و برنامه های درسی و کتاب های درسی یکسان در همه جا تدریس می گردد، به طور طبیعی کتاب درسی به عنوان یک وسیله مهم یادگیری پذیرفته شده است. چنانچه این وسیله مهم مورد ارزشیابی قرار نگیرد ممکن است مشکلات عدیده ای در آموزش و پرورش به وجود آید. بر این اساس ضروری است محتوای کتب درسی از زوایای گوناگون مورد ارزشیابی قرار گیرد تا هم مسائل و مشکلات مربوط به ارزشیابی محتوای کتب درسی شناسایی شود و هم اطلاعات لازم و مفیدی در جهت اصلاح برنامه ها و محتوای آنها فراهم آید. همچنین کتاب درسی یکی از عناصر مهم و اساسی در امر آموزش به حساب می آید چرا که کتاب درسی و محتوای مربوط به آن، محور ارزشیابی های گوناگون از دانش آموزان در ابعاد مختلف قرار می گیرد. به عنوان نمونه در گزینش آنها برای ورود به دانشگاه ها یا محیط های شغلی و غیره محتوای کتاب و ارزشیابی از محتوا خیلی موثر است. از آن جایی که معلمان در مدارس، فعالیت های خود را بر محور محتوای کتاب درسی متمرکز می سازند و امتحان و ارزشیابی از دانش آموزان محدود به کتاب درسی و محتوای آن می باشد و تدارک مجموعه ای از فعالیت ها و فرصت های یادگیری جهت تحقق بخشیدن به اهداف کلی و جزئی آموزش و پرورش از طریق محتوای کتاب درسی و ارزشیابی اصولی محتوای کتاب درسی امکان پذیر است، ضرورت دارد تا موضوع ارزشیابی محتوای کتاب های درسی بر اساس معیارهای برنامه ریزی درسی مورد توجه قرار گیرد. به اعتقاد متخصصان برنامه ریزی درسی، برنامه های درسی به عنوان اساسی ترین خط مشی های اجرایی، برای دستیابی به اهداف آموزش و پرورش تلقی می شوند که باید در تهیه و تدوین آنها نهایت مراقبت و دقت نظر اعمال شود. و از آنجایی که برنامه های درسیِ تدوین شده برای هر کتاب درسی بیشتر در محتوای آن کتاب درسی جلوه گر می شود، بنابراین لازم است محتوای کتاب درسی و ارزشیابی از این محتوا بر اساس اصول و معیارهای

برنامه ریزی درسی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد تا بدین نحو جوابگوی نیازهای فردی و اجتماعی

دانش آموزان و همچنین تحولات حاصل از تکنولوژی و پیشرفت های عصر حاضر گردد. با توجه به مطالب فوق الذکر کتاب درسی دارای اهمیت فوق العاده ای است و کتاب درسی روان شناسی سوم متوسطه از این قاعده مستثنی نیست، چرا که این کتاب دانش آموزان را با مسائل مربوط به رفتار، یادگیری، تفکر، شخصیت، سلامت روانی و... آشنا می سازد و نقش بسزایی در زندگی واقعی دانش آموزان دارد. برای آنکه دانش آموزان بتوانند به اهداف آموزشی کتب درسی نائل آیند، باید در تهیه و انتخاب محتوا و ارزشیابی از محتوا نهایت دقت نظر به عمل آید تا فعالیت های یادگیری بتواند اثر قاطعی روی یادگیرندگان داشته باشد.

بنابرین محقق قصد دارد در این پژوهش به ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سال سوم متوسطه براساس معیار های برنامه ریزی درسی ازدیدگاه دبیران و دانش آموزان پرداخته تا از این طریق موانع و مشکلات احتمالی ارزشیابی محتوای کتاب مذکور را شناسایی و پیشنهادهای مناسب در جهت رفع موانع اریه کند.


هدف کلی تحقیق:

هدف کلی در این تحقیق عبارت است از ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سال سوم متوسطه براساس معیارهای برنامه ریزی درسی از دید گاه دبیران و دانش آموزان.

اهداف ویژه تحقیق:

1- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به نیازها وعلائق یادگیرنده.

2- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به نیازهای جامعه.

3- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به معیار سودمندی یا کاربردی بودن.

4- ارزشیابی محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه از دیدگاه دبیران و دانش آموزان با توجه به معیار وحدت یا یکپارچگی.


سوالات تحقیق:

1- آیا از دیدگاه دبیران ودانش آموزان محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه متناسب با نیازها وعلائق یادگیرنده است؟

2- آیا از دیدگاه دبیران و دانش آموزان محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه متناسب با نیازهای جامعه است؟

3- آیا از دیدگاه دبیران ودانش آموزان محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه متناسب با معیار سودمندی یا کاربردی بودن است؟

4- آیا از دیدگاه دبیران و دانش آموزان محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه متناسب با معیار وحدت یا یکپارچگی است؟

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:44 ] [ احمد احمد ]
[ ]

آزمون مازهای پورتئوس در روانشناسی باراهنما

آزمون مازهای پورتئوس در روانشناسی باراهنما

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 19 کیلو بایت

تعداد صفحات : 10

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

با سلام. این مجموعه آزمون شامل آزمون مازهای پورتئوس با راهنمای کامل و پرسشنامه کامل میباشد. این مجموعه تماما به صورت آفیس وورد میباشد و به راحتی میتوانید از آن استفاده کنید.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:42 ] [ احمد احمد ]
[ ]

برش های عرضی ذهن ازنظر روانشناسی

برش های عرضی ذهن ازنظر روانشناسی

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 50 کیلو بایت

تعداد صفحات : 102

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

باسلام. بلاخره انتظارات به پایان رسید. تحقیق ی نادر و برتر روانشناسی با عنوان برش های ذهنی از دیدگاه روانشناسی در فروشگاه قرار گرفت. این مجموعه یکی از بهترین و نادرترین تحقیق های روانشناسی با موضوع بسیار سخت برش های ذهنی میباشد. این مجموعه 102 صفحه ای به صورت آفیس وورد میباشد. وتا جایی که پیگیری نموده ایم تحقیق ی این عنوان نادر در سایر سایت ها بالای 100 هزار تومن خرید فروش میشود. ولی فروشگاه ما برای خدمت به دانشجویان گرامی این تحقیق کمیاب فقط به قیمت 20 هزار تومن به فروش میرساند. امید هس مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:41 ] [ احمد احمد ]
[ ]

آزمون یونگ با راهنمای کامل وپرسشنامه در روانشناسی

آزمون یونگ با راهنمای کامل وپرسشنامه در روانشناسی

دسته بندی : روانشناسی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 33 کیلو بایت

تعداد صفحات : 10

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

باسلام. این مجموعه شامل دو آزمون کمیاب و پرکاربرد روانشناسی یعنی آزمون یونگ.و آزمون تکمیل جملات ساکس بزرگسالان میباشد. این آزمون های در هیچ سایتی هنوز قرار نگرفته و فروشگاه به روز تحقیق در این سایت این دو آزمون نادر روانشناسی با کمک اساتید دانشگاهی تهیه نموده و در اختیار شما دوستان قرار میدهد. امید هست مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:41 ] [ احمد احمد ]
[ ]

کتاب صوتی راز

کتاب صوتی راز

دسته بندی : عمومی

فرمت فایل : pdf

حجم فایل : 14.442 مگا بایت

تعداد صفحات : 1

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

[ يکشنبه 15 بهمن 1396 ] [ 18:40 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 صفحه بعد

دیگر امکانات